Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@19:54:38 GMT

طرز تهیه ماهی قزل آلا رستورانی لذیذ و خوشمزه

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۹۸۰۹۶

طرز تهیه ماهی قزل آلا رستورانی لذیذ و خوشمزه

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان یک ماهی غزل‌آلای رستورانی طبخ کرد؟ ماهی قزل آلا رستورانی نیز نوعی ماهی کبابی است که با چاشنی‌های مختلفی مزه دار می‌شود و به جرات می‌توان گفت یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین غذا‌های دریایی است که خانم‌های خانه دار به راحتی می‌توانند در منزل درست کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب به آموزش طرز تهیه ماهی رستورانی خواهیم پرداخت.

مواد لازم:

ماهی قزل آلا متوسط ۱ عدد
پودر نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه ۲ قاشق چایخوری
روغن زیتون ۴-۵ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱/۲ پیمانه
سیر ۴-۵ حبه
نمک دریا ۱ قاشق چایخوری
محلول زعفران رقیق ۸-۱۰ قاشق غذاخوری
پودر گلپر ۱/۲ قاشق چایخوری
پیاز متوسط ۱ عدد

دستور تهیه:

۲ قاشق غذاخوری پودر نعنا خشک، ۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه و ۱ قاشق چایخوری نمک دریا را در یک کاسه کوچک ریخته و با هم مخلوط کنید. سپس ۵-۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۵-۴ قاشق غذاخوری محلول زعفران به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکنواخت شوند. مخلوط حاصل را کنار گذاشته و از آن به عنوان رومال ماهی در انتهای پخت، استفاده کنید.
ماهی قزل آلا را پس از تمیز کردن و شستن در آبکش قرار دهید تا آب آن خشک شود.
سر و دم ماهی را زده و آن را به قطعاتی به اندازه ۳ انگشت برش بزنید.
قطعات ماهی را در ظرفی قرار داده، ۴ قاشق غذاخوری محلول زعفران به آن اضافه کنید و با دست خوب مخلوط کنید تا همه قسمت‌های ماهی کاملا به زعفران آغشته شود.
پیاز را پوست گرفته و آن را به قطعات نازک برش بزنید، سپس آن را به ماهی اضافه کنید.
۵-۴ حبه سیر را در مخلوط کن ریخته، ۱/۲ پیمانه آبلیمو، کمی نمک، ۱/۲ قاشق چایخوری پودر گلپر و ۱ قاشق چایخوری فلفل سیاه به آن اضافه کنید. مواد را میکس کنید تا به صورت مخلوطی یکنواخت درآیند.
مخلوط فوق را به ماهی اضافه کرده و تکه‌های ماهی را به آن آغشته کنید. سپس روی ظرف سلفون کشیده و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا ماهی طعم دار شود.
ماهی را از یخچال خارج کرده و تکه‌های ماهی را به سیخ بکشید. برای اینکه پوست ماهی در حین کباب شدن نسوزد می‌توانید یک عدد سیب زمینی را به صورت حلقه‌ای برش زده و حلقه‌های سیب زمینی را یکی در میان کنار تکه‌های ماهی قرار دهید.
زغال را در منقل آماده کرده و سعی کنید آن را به صورت یکنواخت پهن کنید که همه‌ی قسمت‌های ماهی به یک اندازه سرخ شوند.
برای اینکه ماهی کاملا مغزپخت شود، کمی فاصله سیخ را از زغال زیاد کنید تا ماهی روی حرارت ملایم کاملا بپزد.
ماهی را روی زغال کباب کنید و در انتهای پخت، رومالی که قبلا تهیه کردید با برس روی تکه‌های ماهی بمالید.
چند بار ماهی را برگردانید و از رومال روی آن بمالید تا کاملا مزه دار شود.

ماهی قزل آلا رستورانی

پس از ۱۰ دقیقه ماهی آماده است، ماهی غزل آلا رستورانی را در ظرف سرو بکشید و کنار آن را با برش‌های لیمو و برگ‌های جعفری تزیین کنید.
ماهی قزل آلا را همراه با شوید پلو یا باقالا پلو و به عنوان وعده نهار سرو کنید.

ماهی قزل آلا رستورانی را به روش‌های دیگری نیز می‌توان درست کرد و افراد بسته به ذائقه خود می‌توانند از ادویه‌ها و چاشنی‌های مختلفی برای طعم دار کردن آن استفاده کنند. آنچه در فوق ذکر شد یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن بوی زهم ماهی و مزه دار کردن آن است که در بیشتر رستوران‌ها از آن استفاده می‌شود.

خواص بی نظیر ماهی

ماهی، غذایی با ارزش غذایی بالاست که در ایران معمولا در فصل زمستان مصرف می‌شود و با شروع گرما خانواده‌ها رغبتی به خوردن این غذای مفید از خود نشان نمی‌دهند. ماهی سالمون، ماهی تیلاپیا و ماهی قزل آلا از معروف‌ترین ماهی‌های خوشمزه هستند که در این میان ماهی قزل آلا حاوی بیشترین میزان امگا ۳ بوده و به همین جهت به بمب امگا ۳ معروف است.

امگا ۳ باعث کاهش خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن‌ها و عدم تمرکز شده و بیماری‌های قلبی – عروقی را التیام می‌بخشد. این ماهی همچنین سرشار از پروتئین است و هضم و جذب آن در دستگاه گوارش به سادگی صورت می‌گیرد. "روی" یکی از املاح موجود در قزل آلا است که در رشد کودکان و بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر به سزایی دارد و مصرف آن در دوران رشد به بلند شدن قد کمک می‌کند. ماهی قزل آلا را می‌توان به روش‌های مختلفی طبخ کرد و متاسفانه یکی از عادت‌های اشتباه ایرانیان سرخ کردن ماهی است. با این حال در مورد ماهی قزل آلا باید گفت که بهترین روش طبخ آن کباب کردن یا قرار دادن در فر است.

شما چگونه ماهی غزل آلا را طبخ می‌کنید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را از طریق بخش "ارسال نظر" با مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.

منبع: ستاره

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آشپزی آشپزی ایرانی ۱ قاشق چایخوری قاشق غذاخوری اضافه کنید ۲ قاشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۸۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای

فراروـ  به نظر من به تعداد آشپز‌های دنیا روش‌های پخت مرغ وجود دارد که هرکس به روش خودش آن را طبخ می‌کند. مرغ را اگر خوشمزه بپزید، می‌تواند از هر نوع غذای گوشتی خوشمزه‌تر هم باشد. اگر از درست کردن مرغ‌های تکراری خسته شده‌اید و دوست دارید مرغ را با یک روش جدید برای خودتان و خانواده تهیه کنید، حتما این مطلب را دنبال کنید، چون می‌خواهیم یک مدل طبخ مرغ را به شما آموزش بدهیم که از خوردن آن حتما شگفت‌زده خواهید شد. مرغ خامه‌ای یکی از روش‌های خاص درست کردن مرغ است که در آن مرغ داخل سسی از شیر و خامه پخته می‌شود و طعم بسیار جذابی دارد. این غذا به دلیل داشتن مرغ و قارچ منبع غنی پروتئین است، همچنین به دلیل داشتن شیر و خامه در ترکیباتش دارای کلسیم بالایی است. اگر دوست دارید این روش خوشمزه را برای پخت مرغ امتحان کنید، در ادامه این مطلب با آموزش پخت مرغ خامه‌ای همراه ما باشید.

مواد لازم

سینه مرغ: ۲ عدد
قارچ: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
سس سویا: ۱ قاشق غذاخوری
پنیر خامه ای: ۱ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری سرپر
شیر: ۱ لیوان سرخالی
کره: ۲۵ گرم
روغن: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه و پاپریکا: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این مرغ خوشمزه ابتدا سینه‌های مرغ را (ترجیحا بدون استخوان) با نمک، فلفل و پاپریکا کمی ماساژ بدهید تا مزه دار شودف سپس تکه‌های مرغ را داخل روغن کمی سرخ کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعد پیاز را پوست و خرد کنید. کره را داخل مای تابه بندازید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا آب شودف سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید. وقتی پیاز کمی نرم و سبک شد، قارچ خرد شده را اضافه کنید و اجازه بدهید آب قارچ کشیده و قارچ سبک شود. در این مرحله شیر و خامه صبحانه را که از قبل با هم مخلوط کرده اید، داخل ماهی تابه بریزید و پنیر خامه‌ای را اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا پنیر کاملا حل شود. نمک و فلفل سیاه و سس سویا را در این مرحله اضافه کنید و حالا تکه‌های مرغ سرخ شده را داخل سس بچینید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گزا را کم کنید. حدودا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است تا مرغ بپزد و سس خامه‌ای شما به غلظت برسد. در این مرحله مرغ خامه‌ای خوشمزه و خاص آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ همچنین در پیش‌گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه‌های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ‌هایی را که روی پوست آن‌ها لکه قهوه‌ای دارند، خریداری نکنید و اگر هم خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.

۲ ـ برای پخت این غذا بهتر است از سینه مرغ بدون استخوان و یا فیله مرغ استفاده کنید. یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که مرغ خون‌آبه نداشته باشد.

۳ ـ برای پخت این نوع مرغ بهتر است از پنیر خامه‌ای سبک و کم چرب استفاده کنید؛ زیرا خامه صبحانه و کره به اندازه کافی دارای مقادیری از چربی هستند.

۴ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

دیگر خبرها

  • آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای
  • نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده (فیلم)
  • طرز تهیه کتلت و سیب زمینی تنوری؛ یک غذای خوشمزه و ساده (فیلم)
  • تمام خواص و مضرات ادویه کاری + طرز تهیه و ارزش غذایی
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی
  • آموزش یک مدل نوشیدنی کافی شاپی خوشمزه با طالبی 
  • یک دسر بهاری خوشمزه با توت فرنگی
  • طرز تهیه چیز کیک نسکافه، خوشمزه و دلپذیر (فیلم)
  • طرز تهیه دسر شکلاتی رژیمی، با خیال راحت دسر بخورید!
  • آموزش روز دوم، طرز تهیه مرغ خیارشوری