Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@19:25:29 GMT

ضرورت تفاهم بر سر جدالی که ویروسی کرونا انداخت

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۰۱۴۲۷

ضرورت تفاهم بر سر جدالی که ویروسی کرونا انداخت

شیوع بیماری کوئید ۱۹، علاوه بر تهدید سلامت مردم، خسارت‌های زیاد اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ایجاد کرده و در این میان، دانش‌آموزان به‌دلیل تعطیلی مدارس و گسیختن رابطه تحصیلی‌شان با نظام تعلیم و تربیت، دچار نوعی فترت آموزشی شده‌اند.

تمام مدارس و مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی با شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامت دانش‌آموزان از دهه دوم اسفند سال گذشته تعطیل شدند که این مساله نگرانی‌هایی را در باره آموزش دانش‌آموزان برای خانواده‌ها ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ویروس کرونا با تعطیل کردن مدارس علاوه بر سلامت مردم، وضعیت معیشتی اقشار مختلف مردم را  نیز تحت تاثیر آثار مُخرب خود قرار داده است.

در این راستا، برخی از اولیای دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به‌دلیل دریافت نکردن خدمات آموزشی و پرورشی در روزهای تعطیل، از پرداخت شهریه فرزندان خود سر باز زده‌اند که این امر مشکلات عدیده‌ای در پرداخت حقوق کارکنان و معلمان و همچنین تادیه هزینه خدمات آب، برق و گاز مدارس غیردولتی پدید آورده است.  

نهضت آموزش ادامه دارد، معلم را طرد نکنید

برخی از معلمان مدارس غیردولتی اصفهان با ابراز نگرانی از وضعیت پیش‌آمده ناشی از تعطیل شدن این مدارس، خواستار پرداخت حق و حقوق خود هستند.

یکی از معلمان پایه هشتم مدرسه غیردولتی در اصفهان با بیان مشکلات عدیده ۲ ماهه اخیر گفت: ما با دل و جان در حال تدریس بودیم که بلای کرونا به جانمان افتاد پس نباید با بی‌انصافی، با ما برخورد شود.

امیر امانی در گفت و گو با ایرنا افزود: حقوق اسفند ما به‌دنبال تعطیلی مدارس پرداخت نشده است و موسسان، علت آن را نپرداختن شهریه از سوی اولیای دانش‌آموزان و برگزار نشدن کلاس‌های درس بصورت حضوری عنوان می‌کنند.

وی اظهار داشت: این در حالیست که معلمان مدارس غیردولتی همچون سایر همکاران خود در مدارس دولتی، کار تدریس را بدون وقفه ادامه داده‌ و از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نکرده‌اند و هم‌اکنون نیز حتی بصورت تلفنی و تصویری با دانش‌آموزان خود در ارتباط هستند.

این معلم افزود: بسیاری از معلمان مدارس غیردولتی از افرادی هستند که تنها درآمدشان از محل تدریس است و درآمد دیگری ندارند و با پیدایش شرایط موجود دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.

یکی دیگر از معلمان ابتدایی مدارسه غیردولتی در اصفهان گفت: آموزش مقوله‌ای تعطیل نشدنی است بطوریکه ما از همان اسفند در شبکه واتساپ با دانش‌آموزان خود ارتباط درسی برقرار کردیم و در فروردین نیز از طریق شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد) به تدریس آنلاین دانش‌آموزان پرداختیم با این وجود، هیچگونه حقوقی بابت اسفند به ما پرداخت نشده است.

مریم سعادت نیز از مسوولان درخواست کرد تا به مشکل مالی آنها به‌عنوان اقشار آسیب پذیر رسیدگی کنند بخصوص‌آنکه حقوق ناچیزی که از محل تدریس در این مدارس کسب می‌کنند حتی جوابگوی امرار معاش خانواده آنها نیست.

این معلم با بیان‌اینکه از شکایت علیه موسس مدرسه بابت نپرداختن حقوق خود و خودداری برای ادامه فعالیت برای اردیبهشت و خرداد منصرف شده است، گفت: ترس ما از این بابت است که سال آینده نیز از امکان تدریس در این مدرسه محروم شویم.

سعادت یادآور شد: متولیان آموزش و پرورش به ما وعده داده‌اند که به این موضوع رسیدگی می‌کنند ولی تاکنون پرداختی به معلمان مدارس غیردولتی صورت نگرفته است.

نپرداختن شهریه، موسسان مدارس را با مشکلات عدیده مواجه کرد

موسسان و مدیران مدارس غیردولتی نیز در کشاکش محدودیت‌های ناشی از تبعات ویروس کرونا با مشکلات عدیده‌ای بسیاری به‌دلیل نپرداختن شهریه از سوی خانواده‌ها و هزینه‌های اداره این آموزشگاه‌ها مواجه شده‌اند.

مدیر یک مدرسه غیردولتی متوسطه دوم در اصفهان گفت: تعطیلی مدارس در ماه پایانی سال گذشته، شوک بزرگی به جامعه تعلیم و تربیت وارد کرد و این مساله مدارس را با مشکلات عدیده‌ای بسیاری مواجه ساخت.

مهدی علایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ابتدا تصور می‌شد که این بحران شاید در حد یک تا دو هفته به پایان برسد و شرایط عادی شود ولی به‌ظاهر این تعطیلی همچنان ادامه دارد.

وی با بیان‌اینکه‌ آموزش تعطیل شدنی نیست، گفت: تحصیل دانش‌آموزان از همان اسفند در فضای مجازی و در قالب شبکه‌های اجتماعی بی‌وقفه ادامه یافته است.

این موسس مدرسه غیردولتی با بیان اینکه دایر کردن امکان آموزش در فضای مجازی و استفاده از ابزارهای نوین نیز هزینه‌هایی برای مدارس به بار آورده است، افزود: با این وجود بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل تعطیل شدن فضای حضور فرزندانشان در مدرسه، از پرداخت شهریه سرباز زده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های مدرسه شامل حقوق معلمان، اجاره بها، مصارف عمرانی و انرژی از محل شهریه دانش‌آموزان پرداخت می‌شود، گفت: به همین دلیل هم اکنون بسیاری از مدارس غیردولتی با مشکل مواجه شده‌اند.

علایی تصریح کرد: این امر پرداخت حقوق اسفند تمام معلمان را با تعویق مواجه کرده است.

مدیر مدرسه غیردولتی دیگری در مقطع ابتدایی نیز گفت: در این روزهای سخت که ویروس کرونا ان انسان‌ها را نشانه گرفته است خانواده‌ها بدانند که معلمان همچنان در سنگر آموزش به تحصیل فرزندانشان می‌پردازند.

محمد قجاوند در گفت و گو با ایرنا افزود: معلمان با استفاده از امکانات محدود، آموزش‌های خود را به صورت مجازی ادامه داده و می‌دهند.

وی یادآور شد: معلمان مدارس غیردولتی مانند مدارس دولتی با شوق و انگیزه بسیار و با روش‌های نوین و استفاده از فناوری روز به انتقال علم به دانش‌آموزان می‌پردازند و حتی ساعت‌های بیشتری از روز را به آموزش دانش‌آموزان اختصاص می‌دهند.

این موسس مدرسه غیردولتی از خانواده‌های دانش‌آموزان خواست که در شرایط سخت موجود، آنها را با پرداخت شهریه‌ فرزندانشان یاری کنند و اطمینان داشته باشند تا آموزش آنها با دقت و نظارت در فضای غیرحضوری همچنان ادامه دارد.

پرداخت شهریه مدارس، نیازمند خدمات کامل آموزشی است

با همه این تفاصیل، برخی از اولیای دانش‌آموزان مدارس غیردولتی اصفهان با سرباززدن از پرداخت شهریه فرزندان خود می‌گویند: پرداخت شهریه نیازمند خدمات کامل آموزشی و به صورت حضوری است.

مادر یکی از دانش‌آموزان مدرسه غیردولتی ابتدایی در اصفهان گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان سه پایه اول ابتدایی به لحاظ سنی باید به‌صورت حضوری تحصیل کنند تعطیلی مدارس و تشکیل کلاس‌های غیرحضوری در شبکه‌های اجتماعی برای آنها بی‌تاثیر است.

فروزان سلیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این راستا معلمان در عمل، فعالیت آنچنانی برای آموزش بچه‌ها ندارند و با راه‌اندازی شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد) تنها ساعتی از روز را به این امر اختصاص می‌دهند که خیلی هم موثر نیست.

وی با بیان‌اینکه مدارس غیردولتی باید از محل‌های دیگر و کمک‌ وزارتخانه به تامین هزینه‌های خود بپردازند، گفت: در مدت تعطیلی مدارس از یکسو فعالیت و کار والدین برای آموزش فرزندان بیشتر و از سوی دیگر هزینه اینترنت نیز به خانواده‌ها تحمیل شده است.

مدارس غیردولتی با وجود مشکلات مالی موظف به پرداخت حقوق معلمان هستند

معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: موسسان مدارس غیردولتی از سوی ما موظف شده‌اند که با وجود مشکلات و گرفتاری مالی، حقوق مُعوقه معلمان را پرداخت کنند.

مجتبی زینی‌وند افزود: این در حالیست که در شرایط حاضر مدارس غیردولتی به‌دلیل دریافت نکردن اقساط شهریه دانش‌آموزان و وصول نشدن مطالبات آنها، با مشکلات مضاعفی مواجهند.

وی با بیان اینکه آموزش الکترونیکی نیز هزینه‌ بیشتری را به نظام آموزشی کشور تحمیل کرده است، اظهار داشت: از دولت تقاضای کمک کرده‌ایم تا بتوانیم بخشی از مشکلات این مدارس را کاهش دهیم.

وی یادآور شد: با این وجود در این زمینه نیاز به بخشنامه نیست و این امر قبلا به مدیران استانی هم اعلام شده که باید در زمینه پرداخت حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی جدیت به خرج دهند.

زینی‌وند تاکید کرد: زمانی که معلم وظیفه خود را انجام می‌دهد، مدارس هم موظف‌اند حقوق آنان را بپردازند و در صورتی که این امر محقق نشود با ابلاغ بخشنامه، آن را عملی خواهیم کرد اما باید توجه کرد که مدیران کل استان‌ها در این راستا موظف شده‌اند و باید پیگیر این مساله در مراکز خود باشند.

وی تصریح کرد: آن سری از موسساتی که توانایی پرداخت مطالبات را ندارند تسهیلاتی از سوی وزارت‌ آموزش و پرورش به آنها پرداخت خواهد شد و پیگیر آن هستیم تا بتوانیم مبالغ مورد نیاز را در این زمینه از دولت اخذ کنیم.

اولیای دانش‌آموزان اصفهانی باید شهریه مدارس غیردولتی را بپردازند

 رییس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان هم گفت: با توجه به تداوم خدمات آموزشی مدارس غیردولتی در شرایط تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا، اولیای دانش‌آموزان این مدارس هم باید شهریه فرزندان خود را بپردازند.

وحید محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی کشور، این مهم را مورد تاکید قرار دادند که این مدارس در شرایط بحران کرونا موظف به ارائه خدمات آموزشی به‌صورت آنلاین و آفلاین هستند و بر این اساس شهریه ثابت نیز باید توسط اولیا پرداخت شود.

وی اظهار داشت: در باره پرداخت شهریه فوق برنامه غیردرسی، این موضوع منوط به تصمیم‌گیری کمیته‌ای در شورای نظارت مرکزی استان است که نتیجه آن نیز بزودی اعلام می‌شود.

محمودی با اشاره به مشکلات عدیده‌ پیش آمده برای مدارس غیردولتی گفت: این مساله در وزارتخانه در حال پیگیری است تا در باره اختصاص تسهیلات ویژه به این مدارس اقدام لازم صورت گیرد.

وی به اولیای دانش‌آموزان توصیه و تاکید کرد که با درک متقابل شرایط همدیگر و رعایت حال طرفین نسبت به پرداخت شهریه ثابت فرزندان دانش‌آموز خود اقدام کنند.

رییس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان، آخرین آمار مدارس غیردولتی استان را ۲ هزار و ۷۲۰ مدرسه، پیش دبستانی مستقل و ضمیمه عنوان کرد و یادآور شد: اکنون دست کم ۱۶ هزار نفر در مدارس غیردولتی استان مشغول به کار هستند.

وی نسبت آمار دانش آموزان مدارس غیردولتی با دولتی استان را در سال تحصیلی جاری ۱۷،۸ درصد عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ۶۷۹ هزار و ۴۵۲ دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۱۲۰ هزار و ۹۰۴ دانش‌آموز در مدارس غیردولتی به تحصیل مشغول هستند

محمودی یادآور شد: بیشترین تعداد مدارس غیردولتی در استان در ناحیه سه شهرستان اصفهان با ۳۱۳ باب مدرسه و پیش دبستانی متمرکز و کمترین تعداد مدارس غیردولتی در منطقه جرقویه علیا با تنها چهار پیش دبستانی وجود دارد.

وی با تاکید بر تقویت مدارس غیردولتی با هدف توانمندسازی نیروی انسانی در راستای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توزیع مدارس غیردولتی و صدور مجوز برای توسعه این مدارس با عنایت به نیازهای جدید و کمبود فضاهای آموزشی در نواحی و مناطق آموزشی استان صورت می‌گیرد.

به گفته وی، شرایط و الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی به به استناد قانون مربوطه با توجه به دوره تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق‌ برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات و شرایط منطقه‌ای و نرخ تورم رسمی کشور توسط شورای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی تهیه می‌شود.

این مقام مسوول یادآور شد: در سال تحصیلی ۹۸، ۹۹ با توجه به ملاحظات یاد شده، شهریه مدارس غیردولتی استان از ۶ تا ۲۹ درصد افزایش داشته است.

اکنون بیش از۹۲۰ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در پنج هزار و ۳۰۰ آموزشگاه استان اصفهان تحصیل می‌کنند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آموزش و پرورش جامعه فناوری وزارت آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی معلمان مدارس غیردولتی اولیای دانش آموزان مدارس غیردولتی مدارس غیردولتی مدرسه غیردولتی مدارس و مراکز آموزش و پرورش گفت و گو مشکلات عدیده پرداخت شهریه تعطیلی مدارس دولتی استان شهریه مدارس پرداخت حقوق ویروس کرونا آموزش دانش خانواده ها یادآور شد شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۰۱۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش ‌و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم افتتاحیه رویداد دختران ایران با هدف تبیین الگوی سوم زن اسلامی و هویت بخشی به دختران ایران زمین در عرصه کنشگری و جریان‌سازی  با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش، حجت‌الاسلام محمدجواد علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و نماینده رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش اظهار کرد: اردیبهشت ۱۴۰۳ در حال زیست هستیم و برخی دانش‌آموزان در مدرسه سال‌ها از ما جلوترند. ارتباط دانش‌آموز با مربی، معلم، امام جماعت محل و کنشگران در فضای تربیتی مهم است.

به گفته پورثانی، وقتی در مدرسه حاضر میشیم فضای دانش اموزان با ما خیلی متفاوت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش ادامه داد:  ۱۶۰ سوال از دانش‌آموزان پرسیده شد که نتیجه آن میتواند به ما کمک بزرگی کند.

پورثانی در پاسخ به سوال دانش‌آموزان مبتثنی بر اینکه اگر مشکلی براتون پیش بیاد از چه کسی کمک می‌گیرید، ابراز کرد: آن چیزی که بیشتر از همه دانش‌آموزان پاسخ دادند، مادر بود پس از مادر، گروه همسال و سپس پدر بود.

وی با بیان اینکه مادر در جامعه نسل جدید را خلق می‌کند، اظهار کرد: دختر امروز در دییرستان، مادر فردای ماست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش با اشاره به اینکه ساخت نسل توانمند و تمدن‌ساز در دست دانش‌آموزان است، ابراز کرد: مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد، دختری که بسیار اثرپذیر است، یار و یاوری ندارد. دانش‌آموزان ما در جنگ بزرگ روایت‌ها بر سر سفره روایت‌های جمهوری اسلامی ننشسته است.

وی افزود: دختری که بسیار اثرپذیر است، اثر خود را از جای دیگر می‌گیرد.در ۱۴۰۱ دانش‌آموزان بازی‌های کامپیوتری را بازآفرینی می‌کردند.

پورثانی با بیان اینکه ۵ میلیون و چهارصد گیمر در کل کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان و جوانان هیچ فضایی برای تخلیه احساسات ناشی از هیجان خود را ندارند، در واقع، ۷۰ درصد نوجوانان برای تخلیه هیجانات دانش‌آموزان و نوجوانان بود و دختران سهم بسیار زیادی داشتند، دختری که کسی پای درد و دل آن ننشسته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش پرورش با بیان اینکه فضای دانش‌آموزان به‌ویژه دختران بسیار شکننده است، ادامه داد: مسئله دانش‌آموزان و دختران ما مسیله بسیار عمیقی است. امروز روز جنگ روایت‌هاست؛ آورده و نقطه قوت انقلاب اسلامی عزت و احترام و عنصر تمدن‌ساز به دختران سرزمین است.

وی اضافه کرد: مسئولیت رویداد دختر ایران روایت صحیح از یک دختر ایرانی است که رسالت بسیار مهمی اسا. اگر یک دختر تغییر کند، تمام بشریت دستخوش تغییرات می‌شود. در ۶۰۰ هزار کلاس درس دختران، همه پای این روایت صحیح بنشینند. ۱۶ طرح در قانون عفاف و حجاب در حال انجام است.

به گزارش آنا، رویداد دختران ایران با حضور روایتگران نوجوانی ۶ تا ۷ ازدیبهشت در اردوگاه بین‌المللی باهنر برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند