Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست گروه نمایشی «آریا» در همدان با بیان اینکه انتظار داشتم از طرف مدیران و مسئولان ارشاد در حد یک تماس تلفنی حالی از بنده و امثال ما پرسیده شود اما نه تنها این اداره بلکه کارشناس تئاتر آن هم که از بدنه خود تئاتر استان هست، هیچ واکنشی نداشتند گفت: حمایت پیشکش، خبری هم نگرفتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تعطیلی فعالیت‌های گروهی هنری و بخصوص تئاتر به دلیل شیوع ویروس کرونا، بهانه‌ای شد تا با سعید باغبانی، کارگردان باتجربه و پرتلاش همدانی به گفت‌و‌گو بنشینیم که مختصری از آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فارس: لطفا در ابتدا از شرایط و وضعیت خودتان در این ایام بفرمایید

متاسفانه باید عرض کنم که در این شرایط، حالِ بنده و بسیاری دیگر از اهالی هنر و تئاتر همدان چه از نظر روحی و چه مالی، خوب نیست. در این مدت هیچ کسی از ما سراغی نگرفته است؛ به طوری که بنده با ۳۰ سال سابقه همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، انتظار داشتم از طرف مدیران و مسئولان این اداره حتی در حد یک تماس تلفنی حالی از بنده و امثال ما پرسیده شود اما نه تنها این اداره بلکه کارشناس تئاتر آن هم که از بدنه خود تئاتر استان هست، هیچ عکس‌العمل و واکنشی نداشتند. البته شاید طبیعی باشد زیرا این دوستان تا زمان پرکردن آمار و ارقام گزارشات ارسالی خود به مسئولان بالادستی نیازی به هنرمندان زیرمجموعه خود ندارند.

فارس: از این موضوع که بحران کرونا و شرایط موجود چه پیامدها و تاثیراتی در حوزه نمایش داشته برایمان بگویید.

شیوع این بیماری ضربه مهلک و جبران‌ناپذیری بر جامعه هنری داشته است و طبق معمول هم هیچ تدبیر و اقدامی برای حمایت از این قشر مظلوم اندیشیده نشده است. سال‌های قبل که شرایط عادی بود و از نظر سالن و محل اجرا و تمرین مشکلی نداشتیم و حداقل تئاتر در همدان تا حدودی زنده بود اما در شرایط کنونی و با وضع موجود هیچ تضمینی برای فعالیت و ساخت کارهای جدید نیست از طرفی دیگر علیرغم اخباری که در خصوص حمایت از مشاغل مطرح می‌شود متاسفانه در حوزه فرهنگ و هنر شاهد اقدام جدی نیستیم.

فارس:  به نظر شما میزان تاثیرگذاری و اهمیت فعالیت‌های هنری بخصوص  تئاتر در  ارتقای روحیه مردمی که این روزها اکثرا در خانه هستند، چگونه است؟

هنر و بخصوص تئاتر همیشه جزو ارکان اصلی فرهنگی جامعه بوده است به طوری که در سال‌های اخیر هم که جامعه دچار مشکلات اقتصادی و... بود توانسته تاثیرات مفیدی در نشاط عمومی و روانی مردم داشته باشد بنابراین اگر امکان دیدن تئاتر در این ایام وجود داشت قطعاَ در روحیه مردم تاثیرات خوبی داشت البته برخی از هنرمندان از جمله گروه ما در این مدت سعی کردند تا در فضای مجازی، رسالت خود را انجام دهند.

فارس:  طرح، ایده و یا فعالیت خاصی در این ایام داشته اید که مردم بتوانند استفاده کنند؟

طرح‌های متعددی داشتیم که تا حدودی هم اجرایی شدند اما مشکلاتی که به سبب نبود زیرساخت‌های لازم و یا عدم رسمیت دانستن شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از طرف مسئولان و حتی خود مردم، باعث شد که شاید چندان رضایت کامل نداشته باشیم با این حال به اتفاق برخی از همکاران از جمله آقای بیگی میان پرده‌هایی را در منزل اجرا و به همراه تعدادی از کارهای قبلی در فضای مجازی قرار دادیم یا اینکه به همراه دوستان کمپین به عنوان «سرباز سلامت» با هدف اطلاع‌رسانی و تقویت روحیه مردم راه‌اندازی کردیم.

فارس:  ارزیابی شما از شرایط تئاتر همدان در سال جدید چیست؟

همانطور که عرض شد متاسفانه شرایط مناسبی در تئاتر همدان نداریم و علیرغم اتفاقات و شرایط موجود پشتوانه و حمایتی حتی در حد حرف هم از طرف مسئولان مشاهده نمی‌شود این در حالی است که وظیفه نهادهای فرهنگی و هنری در این شرایط حمایت بیشتر و واقعی از هنرمندان و پیشکسوتان است و به نظرم ۹۹ سال تعطیلی تئاتر است.

فارس: باتوجه به شعار سال ( جهش تولید) تئاتر چه نقشی می‌تواند در زمینه  ترغیب و تشویق جامعه به تحقق این شعار داشته باشد و برنامه شما در این زمینه چیست؟

در حالی که فعالیت‌های فرهنگی و هنری و بخصوص تئاتر می‌تواند نقش بسزایی هم در بعد ترویج و پاسداشت فرهنگی و هم تشویق بیشتر مردم به تحقق این شعار را داشته باشد اما متاسفانه ما همچنان در بعد سخت‌افزاری و مشکلات سال‌های گذشته مانده‌ایم لذا می بینیم که با افزایش هزینه‌ها و تورم بالای موجود در جامعه، به دلیل عدم حمایت‌های مناسب کارگردانان اکثرا مجبور به ساخت و تولید کارها با حداقل هزینه‌اند و این نمی‌تواند منتج به ارائه تولیدات موفق و موثر باشد.  

فارس: ظاهراَ از شرایط کنونی تئاتر در استان رضایت چندانی ندارید؟

هنر تئاتر در همدان،  هم از طرف مسئولان و هم از طرف فعالان آن مورد بی‌مهری قرار گرفته است. مدیران و مسئولان فرهنگی که کاملاَ در خواب غفلت قرار دارند و خود تئاتری‌ها هم با هم اتحاد و هماهنگی لازم را نداریم و نه تنها از همدیگر حمایتی نمی‌کنیم بلکه عموماً مورد هجمه نادرست هم قرار می‌گیریم.

فارس: ضمن تشکر از شما اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

من هم از شما سپاسگزارم، در این فرصت باید این نکته را هم اضافه کنم انجمن نمایش همدان عملاً تعطیل است و در این یک سال و نیم که از عمر هیات مدیره جدید آن می‌گذرد، هیچ برنامه و اقدام موثری از آنها دیده نشده و در خاموشی مطلق به سر می‌برد این امر بخصوص در ایام شیوع ویروس کرونا بیشتر نمود پیدا کرد در حالی که اکثر هنرمندان و کارگردانان ما باتجربه و پیشکسوت این هنر هستند اما حتی یک احوالپرسی و دلجویی شفاهی هم از آنان توسط دوستانی که با رای خود آنها انتخاب شده اند، انجام نگرفت.

انتهای پیام/ 89041

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا ارشاد همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل ‌‌هوشمندسازی پلاک‌های پستی تا پایان سال ۱۴۰۴

معاون وزیر ارتباطات گفت: مکلف هستیم به عنوان مرجع و متولی پایگاه داده «جی‌نف» این بانک اطلاعاتی را تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل و از این طرق کمک شایانی به سرشماری ۱۴۰۵ کنیم؛ تحقق این امر مهم می‌طلبد که از همکاری دستگاه‌ها استانی بهره ببریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز،  آیین تودیع و معارفه مدیرکل پست استان فارس با حضور محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست و مسئولان استانی برگزار شد، در این آیین از زحمات مهدی آزادی مدیرکل سابق تقدیر و روح اله عباسی به عنوان سرپرست جدید پست استان فارس معرفی شد. 

محمود لیایی در این مراسم اظهار کرد: این دوران، دوران پرشکوهی برای پست استان است و امیدواریم مدیرکل جدید بتواند با کارنامه خوبی که از خود به جا می‌گذارد موجبات خیر و برکت برای پست استان را فراهم کند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: در حال حاضر جایگاه پست متناسب با ظرفیتی که استان پهناور فارس در حوزه تجارت الکترونیک دارد رشد نداشته و نیاز است برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجمی برای کاهش فاصله‌ای که نسبت به انتظار از پست استان برای پر کردن خلاء تجارتی الکترونیک وجود دارد انجام شود.

وی با بیان اینکه استان فارس در میان استان‌های دیگر کشور جایگاه خوبی در بحث تجارت الکترونیک دارد، افزود: رسیدگی به مشکلات پست استان نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان فارس برای توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه است.

لیالی اضافه کرد: ظرفیت خوبی در زیرساخت استان وجود دارد، اما متأسفانه این ظرفیت‌ها بر اساس بی‌تدبیری در پنج سال گذشته در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته بود؛ امیدواریم بتوانیم این ظرفیت را در بعد قانونی برگردانیم و کمبود زیر ساخت‌های استان را از نظر فیزیکی و تجهیزات با بازگشت سرمایه اصلی به جایگاه خود برطرف کنیم.

وی کم بودن فضای عملیاتی در استان فارس را از مشکلات حوزه پست استان فارس دانست و گفت: انتظارمان این است که مقدمات هر چه سریعتر فراهم شود و معتقدیم با انجام یک سری اقدامات در حوزه نصب تجهیزات، 50 درصد مشکلات زیر ساختی چه از نظر کیفیت و چه از نظر سرعت برطرف شود.

معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد: در تلاش هستیم تا با بهره‌گیری از توانمندی مدیران فارس از ظرفیت‌های پست در مناطق مختلف استان به نحو احسن استفاده شود، می‌توانیم در بحث هوشمندسازی پلاک‌های پستی، پروژه ملی «جی‌نف» و استانداردسازی استان‌ها کمک خیلی خوبی به پروژه‌های استان کنیم.

وی ابراز کرد: امیدواریم با تعامل مثبتی که برقرار شده مسئولان استان با این ظرفیت‌ها آشنا شوند؛ قطعا از طریق پروژه «جی‌نف» می‌توانیم به سایر دستگاه‌های اجرایی استان کمک‌های قابل توجهی کنیم.

لیالی بیان کرد: مکلف هستیم به عنوان مرجع و متولی پایگاه داده «جی‌نف» این بانک اطلاعاتی را تا پایان سال 1404 تکمیل و از این طرق کمک شایانی به سرشماری 1405 کنیم؛ تحقق این امر مهم می‌طلبد که از همکاری دستگاه‌ها استانی بهره ببریم.

مدیرعامل شرکت ملی پست در خصوص تبدیل استان فارس به هاب پستی جنوب کشور گفت: استان فارس با داشتن ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه پست و به دلیل همجواری با 6استان می‌تواند به هاب پستی جنوب کشور تبدیل شود؛ با این اتفاق خوب به جای اینکه موسولات پستی نیمی از کشور را برای رسیدن به مقصد طی کنند زمینه مناسب برای ارسال این مرسولات در مدت زمان کمتر فراهم می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات ابراز کرد: امیدواریم با هوشمندسازی و تدابیری که در این زمینه اتخاذ می‌شود هم این مسیر کوتاهتر شود و هم هزینه‌ها کاهش یابد.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • محرومیت زدایی از چهره فارس با اجرای بیش از هزار برنامه جهادی
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • مسئولان قانون را در اولویت امور خود قرار دهند
  • نمایش فیلم تئاتر «عروسی خون» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
  • تکمیل ‌‌هوشمندسازی پلاک‌های پستی تا پایان سال ۱۴۰۴
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر