Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@20:20:18 GMT

مصرف مواد مخدر باعث تشدید خطر ابتلا به کرونا می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۷۸۸۱

مصرف مواد مخدر باعث تشدید خطر ابتلا به کرونا می‌شود

مسؤول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا به طور مشخص به ریه‌ها آسیب می‌رساند، استعمال کنندگان دخانیات و مواد مخدر به شدت در معرض خطر قرارداشته و آسیب پذیرتر هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،هومن شریفی، ادیکتولوژیست و مسؤول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در حال حاضر تمام مردم دنیا در معرض ویروس کرونا قرار دارند اما یکی از گروه‌هایی که در این شرایط آسیب پذیرتری بیشتری دارند، افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر، محرک یا دخانیات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یکی از پیامدهای مهم بیماری کرونا را کاهش دسترسی به برخی خدمات بهداشتی از جمله درمان‌های مربوط به سوء مصرف مواد مخدر و محرک و سیگار ذکر کرد و افزود: در موج اول بیماری کرونا متاسفانه ما با شکست درمان، لغزش، عود و اوردوزهای(over dose) مصرف کنندگان مواد مواجه شدیم و در صورت بروز موج دوم بیماری نیز باید منتظر اوردوزها، بازگشت‌ها و شکست‌های درمانی بسیاری از مصرف کنندگان باشیم.

مسؤول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به لزوم تغییر در نحوه اجرای سیاست‌های کنترل سوء مصرف مواد مخدر، محرک و دخانیات و روش‌های درمانی در جامعه‌ مصرف کننده در شرایط فعلی و بحران کرونا، خاطرنشان کرد: مراکز درمانی ارائه دهنده خدمات درمانی سوء مصرف مواد و دخانیات می‌توانند از طریق زیر ساخت‌های مختلف با بیماران ارتباط مجازی برقرار کرده و با توجه به محدودیت‌ رفت و آمد، ارایه خدمات و داروها با راحت ترین روش به بیماران انجام شود.

شریفی با بیان اینکه مطابق پروتکل‌های کشوری داروهای مربوط به سوء مصرف مواد را نمی‌توان با دوز ماهیانه به بیماران ارایه کرد، افزود: در شرایط فعلی و بحران کرونا با توجه به اهمیت ماندگاری و تداوم درمان این مددجویان،استفاده از فضای مجازی و ارسال داروها برای بیماران می‌تواند راهگشا باشد.

این ادیکتولوژیست با اشاره به آسیب پذیری زیاد مصرف کنندگان مواد مخدر و دخانیات، اظهار داشت: ویروس کرونا به طور مشخص به ریه‌ها  آسیب می‌رساند؛ بنابراین استعمال کنندگان دخانیات، سیگارهای الکترونیک و ماری جوانا به شدت در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: گرچه میزان کشندگی ویروس کرونا هنوز به درستی مشخص نشده است اما افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای مثل دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی بیشتر در معرض خطر هستند و مصرف کنندگان مواد مخدر و دخانیات نیز آسیب پذیرتر هستند.

 شریفی با اشاره به گزارش‌های منتشر شده از چین مبنی بر بیشتر بودن میزان کشندگی ویروس کرونا در مردان نسبت به زنان، گفت: در چین ۵۲ درصد مردان و تنها حدود ۲ درصد زنان دخانیات استعمال می‌کنند؛ پس می‌توان پیش‌بینی کرد که ارتباط مستقیمی بین استعمال دخانیات و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا وجود دارد.

مسؤول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوریتاکید کرد: استعمال دخانیات و سیگارهای الکترونیکی موجب از بین رفتن بافت ریه، التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونت ها می‌شود.

به گفته این ادیکتولوژیست، کسانی که از فرآورده‌های اپیوئیدی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطرات ناشی از ویروس کرونا قرار دارند. فرآورده‌های اپیوئیدی با تاثیر بر ساقه مغز، تعداد و عمق تنفس را کاهش می‌دهند و این افراد بسیار مستعد عفونت ریوی می‌شوند؛ همچنین با کاهش سطح اکسیژن شریانی، التهاب ریوی شدیدتری ایجاد می‌کند.

وی افزود: هایپوکسی ناشی از مصرف تریاک و فرآورده های آن، نه تنها به ریه ها آسیب می‌زند، بلکه بر سیستم قلبی عروقی و عروق مغزی نیز تاثیر می‌گذارد. شاید اپیوئیدها بسیاری از علائم مثل آبریزش بینی یا حتی سرفه ها را کاهش می‌دهند ولی در نهایت با این اثرات کاذب فرد متوجه وخیم‌تر شدن شرایط خود نمی‌شود.

به گفته شریفی مصرف متامفتامین نیز با انقباض عروق ریه باعث ایجاد پرفشاری خون ریوی، مشکلات قلبی عروقی(کاردیومیوپاتی) و التهاب ریوی می‌شود. خطر مهم دیگری که افراد معتاد را تهدید می‌کند افزایش خطر آلودگی این افراد به ویروس کرونا با پارافرنالیا یا آلات و ادوات دودکشی است.همچنین بسته‌های سیگار، شلنگ و سر قلیان، کارتریج سیگار الکترونیک، وسایل استنشاق یا تزریق مواد مخدر و محرک از دیگر منتقل کننده‌های مهم آلودگی سطحی ویروس به شمار می روند.

مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان  مسیح دانشوری  تاکید کرد: در چین حداکثر پنج هزار نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت شدند و این درحالی است که سالانه یک ملیون نفر چینی در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.


انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا کرونا ویروس کووید 19 مصرف مواد مخدر سوء مصرف مواد مصرف کنندگان ویروس کرونا معرض خطر مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۷۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز نخود فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن گنجینه کوچکی از مواد مغذی هستند که دارای فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشند. برخی افراد علاقه ای به خوردن آن ندارند، اما باید بدانند که حتما در ذائقه خود باید تغییر ایجاد کنند. نخود فرنگی دارای آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین، لیسین و بسیاری از مواد مغذی مهم مانند پروتئین ها، ویتامین B، ویتامین E، نشاسته و چربی ها است. نخودفرنگی از محدود حبوباتی است که هم بصورت خام و هم پخته، جزء سبزیجات تازه محسوب می گردد. در مطلب قبلی خواص نخود فرنگی را کامل گفتیم و حالا در این بخش اثر این نخودهای سبز کوچک را در لاغری و کاهش وزن بیان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

افرادی که در فصل گرما کمتر آب می‌خورند بخوانند

کاهش وزن با نخود فرنگی؟

افزایش وزن و تغییر سایز به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف غذاهای پرچرب و کالری به وجود می آید. برای تغییر در رژیم غذایی بهتر است انواع مختلف غذاها را دریافت کنید، نخودفرنگی یکی از مواد غذایی مهمی است که در کاهش وزن موثر است. نخودفرنگی به طور طبیعی یک ماده غذایی کم کالری، کم چرب، حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. به طور کلی هر فنجان نخودفرنگی حاوی ۱۳۴ کالری است اما فیبر بالایی دارد، به همین دلیل برای کاهش وزن بسیار مناسب است. اگر مایل به کاهش وزن خود هستید، سوپ سبزیجات خود را با افزودن نخودفرنگی تکمیل کنید. این سوپ با فیبر و پروتئین بسیار، احساس سیری در شما ایجاد کرده و جلوی اشتهای شما را می گیرد. این سوپ را قبل از غذای اصلی میل کنید تا غذای کمتری بعد از آن مصرف نمائید. زیرا این سوپ حجم زیادی از معده شما را اشغال کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

مواد مغذی نخود فرنگی

سه چهارم فنجان نخود فرنگی دارای ۱۰۰ واحد کالری است، مقدار پروتئین آن از یک چهارم فنجان بادام یا یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی بیشتر است. هر فنجان نخود فرنگی ۸ گرم فیبر و ۲۸ درصد فیبر مورد نیاز روزانه را تامین می کند. بسیاری از افراد فیبر کافی در طول روز مصرف نمی کنند، که می توانند با افزودن نخودفرنگی به غذای خود، فییبر مورد نیاز را دریافت کنند.
علاوه بر فیبر و پروتئین منبع مناسبی از ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، بتا کاروتن، آهن، منیزیم و ویتامین K است.

آیا مصرف نخود فرنگی، موجب چاقی می شود؟

تحقیقات بخش سلامت دانشگاه هاروارد نشان می دهد که میان افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای و بالا رفتن وزن ارتباطی وجود دارد. به طوری که نخودفرنگی را نیز یکی از عوامل افزایش وزن می دانند. در این مطالعه از اطلاعات یک پرسشنامه تغذیه ای استفاده شد که خطاهای محاسباتی داشت. این که بدانیم چه غذایی را در باید در کنار این سبزیجات استفاده کنیم، اهمیت بسیاری دارد.

با اینکه تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف سبزیجات نشاسته ای باعث بالا رفتن وزن می شود اما تحقیقات دیگری نیز ثابت می نماید افزایش مصرف فیبر در برنامه غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228762 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد