Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-01@07:30:38 GMT

عملیات انتقام قاسم سلیمانی تازه آغاز شده است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۸۱۳۸

عملیات انتقام قاسم سلیمانی تازه آغاز شده است

در صورت عدم عقب‌نشینی کامل آمریکا از عراق، باید انتظار داشت در حالی که ایران به شکل سیاسی فشارها را افزایش می‌دهد، حملات بر نیروهای آمریکا نیز ادامه یابد. جنوب نیوز: یک اندیشکده انگلیسی بر این باور است که ایران حملات تلافی‌جویانه خود علیه آمریکا را به زودی عملیاتی خواهد کرد و آزمون واقعی مقاومت آمریکا در خاورمیانه در حال آغاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورت عدم عقب‌نشینی کامل آمریکا از عراق، باید انتظار داشت در حالی که ایران به شکل سیاسی فشارها را افزایش می‌دهد، حملات بر نیروهای آمریکا نیز ادامه یابد. در همین حین، خطر یک حمله چشمگیر یا نمادین علیه آمریکا، همچنان در سرتاسر منطقه برای سفارت‌های آمریکا وجود دارد. عملیات انتقام قاسم سلیمانی تازه آغاز شده است.

مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید جنوب نیوز نیست.

جنوب نیوز: اندیشکده سلطنتی «روسی» انگلیس در مقاله‌ای به قلم دکتر جک واتلینگ از پژوهشگران این اندیشکده می‌نویسد: در روزهای بعد از ترور{سردار} قاسم سلیمانی، اصلی‌ترین پرسش پیش روی تحلیلگران این بود که ایران چه زمانی، کجا و چگونه تلافی خواهد کرد. اتفاق‌نظر بر این بود که ایران در انتظار زمان مناسب خواهد ماند و سپس به شیوه‌ای سعی در کشتن آمریکایی‌ها خواهد داشت که مانع از بالا گرفتن تنش‌ها شود. سوریه، عراق و افغانستان، کاندیداهای اصلی برای محل آغاز درگیری بودند. اتفاق‌نظر زیادی در خصوص زمان‌بندی وجود نداشت، به جز اینکه بعد از انتخابات مجلس ایران خواهد بود. یکی از همکاران اسرائیلی معتقد بود: باید مراقب سالگردها بود.

در تاریخ ۱۱ مارس، روز تولد ۶۳ سالگی قاسم سلیمانی، موشک‌های کاتیوشا به کمپ تاجی در شمال بغداد برخورد کرد. ۱۸ راکتی که به هدف خوردند موجب کشته شدن دو آمریکایی و یک پزشک انگلیسی و زخمی شدن ۱۴ نفر دیگر شدند. چهار حمله راکتی متعاقب صورت گرفته است، از جمله حمله در طول روز به کمپ تاجی، و حمله به کمپ بسمایه. کاتیوشاها از وسایل نقلیه اصلاح‌شده غیرنظامی و راکت پادهای از قبل جایگذاری شده، پرتاب شدند که نشان می‌داد حمله با برنامه‌ریزی و هماهنگی صورت گرفته است. یک گروه جدید که خود را عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) می‌خواند، از طریق یک کانال رسانه‌ای وابسته به حزب‌الله مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است و این در حالی است که به نظر می‌رسد پرسنل مسئول، از کتائب حزب‌الله هستند.

پاسخ فوری آمریکا برنامه‌ریزی ضعیفی داشت و نتیجه مطلوب را نداشت. پس از حمله راکتی اولیه علیه کمپ تاجی، هواپیماهای جنگی آمریکا در ۱۳ مارس، هدف‌های مرتبط با کتائب حزب‌الله را نشانه گرفتند، اما نتوانستند به شبه‌نظامیان خسارت وارد کنند و در عوض سه سرباز عراقی، دو پلیس و یک غیرنظامی را کشتند. عراقی‌ها حالا از هر دو طرف تلفات می‌دهند. نیروهای آمریکا متعاقباً از القائم و سایر پایگاه‌ها عقب‌نشینی کردند، تعداد اهداف را کاهش دادند و سامانه‌های دفاع نقطه‌ای برای محافظت پرسنل خود را راه‌اندازی کردند.

جلوگیری از این حملات دشوار خواهد بود. قبل از اکتبر ۲۰۱۹، ایران نمایندگان خود را به شدت تحت کنترل داشت، چون نگران بود که حملات ناهماهنگ در زمانی که تهران حملات خود به تأسیسات نفتی و حمل‌ونقل را انجام می‌داد، منجر به افزایش مدیریت نشده تنش‌ها بشود. بنابراین در آن زمان می‌شد حملات از جانب گروه‌های عراقی را ناشی از تغییر در سیاست ایران دانست، و آمریکا شفاف‌سازی کرد که ایران مسئول اینگونه اقدامات خواهد بود. با این حال، در پی کشته شدن قاسم سلیمانی، تهران اعلام کرد که به نمایندگان خود آموزش نخواهد داد، اما سعی در جلوگیری از اقدامات مستقل آنها نیز نخواهد کرد. برای بسیاری از متحدان سابق سلیمانی، انتقام مرگ وی یک مسئله شخصی است و علاوه بر آن، کتائب حزب‌الله مشتاق است که بابت کشته شدن رهبرشان ابو مهدی المهندس نیز با آمریکا تسویه حساب کند. بنابراین هیچ مکانیسم مشخصی برای واگذاری مسئولیت حملات اخیر به عراق و تهران وجود ندارد.

حمله تلافی‌جویانه به گروه‌های عراقی نیز ریسک خودش را خواهد داشت. حشد الشعبی، که کتائب حزب‌الله، عصائب اهل حق، و سایر عناصر عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) درون آن جای گرفته‌اند، به ارتش و پلیس عراق نزدیک است و دفاتری در مناطق غیرنظامی با تراکم جمعیت بالا دارد. کشتن آنها باعث گرفتار شدن عراقی‌ها در یک آتشبار متقاطع خواهد شد و به نوبه خود فشارها برای خروج نیروهای بین‌المللی را افزایش خواهد داد. این دقیقاً همان چیزی است که عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) سعی دارد به آن دست یابد.

و با این حال بسیاری از عراقی‌ها عمیقاً نسبت به چشم‌انداز عقب‌نشینی نیروهای بین‌المللی، نگران هستند. در وهله اول، از دست دادن اطلاعات و حمایت هدفمند، ظرفیت عراق در حمله به باقیمانده‌های داعش را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. داعش به شکل قبلی خود "باز نخواهد گشت"، اما مبارزه علیه آن احتمالاً از مخفیگاه در کوهستان‌ها به حملات در خیابان‌های عراق تغییر شکل خواهد داد.

علاوه بر این، اگر عراق به ایران واگذار شود آنگاه دلیلی نخواهد داشت که واشنگتن معافیت وارداتی عراق از ایران را قطع نکند و تحریم‌ها را اعمال ننماید. این مسئله برای بغداد یک فاجعه اقتصادی خواهد بود، به ویژه در زمانی که قیمت نفت به سمت ۲۰ دلار در هر بشکه در حرکت است و یک شکاف بزرگ در بودجه عراق ایجاد خواهد کرد. شاید عراقی‌های زیادی علناً به این موضوع اذعان نکنند، اما بسیاری از مقامات در محافل خصوصی تسلیم نیاز به ماندن نیروهای ائتلافی هستند.

بنابراین ما در یک نقطه بحرانی هستیم. ارتش عراق هیچ حمله، بازداشت، یا تلاشی برای مجازات عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) انجام نداده است و این نشانگر این است که شبه‌نظامیان تا چه اندازه بر اهرم‌های قدرت تسلط یافته‌اند. اگر آمریکا می‌خواهد جایگاه خود را حفظ کند، باید برای سیاستمداران عراقی همراستا با عصبه الثائرین (گروه انقلابیون) شفاف‌سازی کند که مسئولیت حملات به نیروهای ائتلافی بر عهده آن‌ها خواهد بود. آمریکا باید یک تلاش دیپلماتیک منسجم انجام دهد. حال که ویروس کرونا حواس آمریکا را پرت کرده است، و در غیاب یک استراتژی منطقه‌ای، به نظر نمی‌رسد که واشنگتن آمادگی تخصیص منابع برای بهبود جایگاه خود را داشته باشد.

با این حال، تا زمانی که رقابت‌ها ادامه دارد، نیروهای ائتلافی کشته خواهند شد. یا کشته می‌شوند یا در تعداد اندکی از پایگاه‌ها ساکن خواهند بود و توانایی اجرای هیچ‌گونه عملیات معناداری را نخواهند داشت. اگر آمریکا می‌خواهد جایگاه خود را تقویت کند، باید دیدگاه شفافی درباره آنچه قصد دارد به دست آورد داشته باشد و اینکه آیا ارزش هزینه لازم را خواهد داشت یا خیر.

افزایش خشونت‌ها همچنین سؤالات اساسی برای انگلیس به همراه دارد. انگلیس، منافع و روابطی در عراق دارد که مستقل از آمریکاست. اگرچه نیروهای انگلیسی به واسطه مجاورت به نیروهای آمریکایی در خطر هستند، اما به شکل مشخص مورد هدف قرار نگرفته‌اند. سفارت انگلیس، برخلاف آمریکا، هنوز مورد حملات راکتی قرار نگرفته است. از آنجا که آمریکا یا حضور خود را تقویت و یا کمرنگ می‌کند، انگلیس باید تصمیم بگیرد که بهترین شیوه برای موضع‌گیری نیروهایش چیست و تا چه میزان می‌تواند خود را از واشنگتن دور کند. از چشم‌انداز نظامی انگلیس، لازم است ارزیابی‌های دقیقی در خصوص امنیت تداوم حضور ارتش انگلیس صورت گیرد.

در صورت عدم عقب‌نشینی کامل آمریکا از عراق، باید انتظار داشت در حالی که ایران به شکل سیاسی فشارها را افزایش می‌دهد، حملات بر نیروهای آمریکا نیز ادامه یابد. در همین حین، خطر یک حمله چشمگیر یا نمادین علیه آمریکا، همچنان در سرتاسر منطقه برای سفارت‌های آمریکا وجود دارد. عملیات انتقام‌جویانه قاسم سلیمانی تازه آغاز شده است.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: گروه انقلابیون نیروهای آمریکا کتائب حزب الله عصبه الثائرین قاسم سلیمانی عقب نشینی عراقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۸۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل

علی الدفاعی، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در گفتگو با تسنیم ضمن تمجید از عملیات وعده صادق ایران به رژیم صهیونیستی اظهار داشت این عملیات سبب تقویت هر چه بیشتر جایگاه ایران و محور مقاومت در معادلات جهانی خواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، «علی الدفّاعی»، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم، به تشریح  دیدگاه خود در مورد مهم ترین تحولات جاری در منطقه غرب آسیا از جمله پاسخ ایران به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی عملکرد دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و دیدارهای اخیر وی با جو بایدن و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور آمریکا و ترکیه پرداخته است. 

الدفاعی در پاسخ به سوالی پیرامون رویکرد دولت کنونی عراق به ریاست السودانی، نخست وزیر عراق در قیاس با کابینه های پیشین اظهار داشت: اولویت‌های دولت آقای سودانی که در برنامه دولت نیز اعلام شد و مجلس نمایندگان نیز به آن رای داد، این بود که بیشتر تلاش‌های دولت، معطوف به حل مشکلات داخلی این کشور باشد که مهم‌ترین آن بهبود وضعیت معیشتی به‌ویژه برای طبقات فقیر مردم بود.

وی در ادامه افزود: مسئله رفاه اجتماعی به دلیل افزایش جعمیت فقرا و نیازمندان به ویژه زنان بیوه، زنان مطلقه و سالمندان مورد توجه آشکار دولت کنونی عراق قرار گرفته است. علاوه بر این پرونده هایی همچون بهداشت و سلامت که در دولت های قبلی عراق مغفول مانده بود، بار دیگر اهمیت پیدا کرده است. بازسازی بیمارستان ها، بهبود خدمات پزشکی و بهینه سازی وضع پرسنل بهداشت و سلامت و تدارک تجهیزات لازم و همچنین توسعه امکانات درمان برای موارد بحرانی و ... از مواردی است که این دولت به آن توجه دارد. 

عضو دفتر سیاسی مجلس اعلای عراق پیشبرد امر خدمات رسانی به شهروندان عراقی از جمله تسهیل خدمات عمرانی و دولت الکترونیک را نیز از جمله دیگر اهداف مدنظر کابینه محمد شیاع السودانی دانست و گفت: در روند طرح های عمرانی و بازسازی ها نیز پیشرفت چشمگیری را شاهد هستیم که این  مسئله مورد توجه دولت قرار گرفته و بغداد را به عنوان پایتخت، به کانون اصلی پروژه های احداث پل ها و تونل ها، آسفالت خیابان ها و ساخت جاده های جدید و توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی تبدیل کرده است.

السودانی در نهایت اظهار داشت حجم انبوه پروژه های عمرانی و خدمت رسانی به مردم عراق در داخل که با توفیقات زیادی نیز همراه بوده، سبب شده تا  از تمرکز کابینه وی بر مسائل مرتبط با سیاست خارجی کاسته شود. فلذا در مقایسه با مسائل داخلی، در بخش سیاست خارجی تلاش کمتری صورت گرفته است.

علی الدفاعی در پاسخ به سوالی پیرامون چالش های پیش روی دولت السودانی در سطح منطقه ای و بین المللی نیز اظهار داشت: در حوزه سیاست خارجی، به ویژه در دو سطح منطقه ای و بین المللی، منطقه درگیر دو جنگ ماهوی است: نخست، جنگ اوکراین که نفوذ غرب و آمریکا را تحت تأثیر قرار داد؛ و دیگری نبرد غزه است که در آستانه شعله ور کردن کل منطقه و ورود به یک جنگ گسترده است. این جنگ به دلیل تجاوزات وحشیانه صهیونیست ها که منجر به نسل کشی مردم فلسطین به ویژه کودکان شده، یک بحران انسانی واقعی ایجاد کرده و قربانیان آن در مدت شش ماه از 33 هزار شهید فراتر رفته است.

وی افزود: در همین راستا تاکید بر همکاری مشترک با کشورهای منطقه با هدف پایان دادن به بحران غزه از اهمیت بالایی برای دولت السودانی برخوردار است. تحکیم روابط با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و پادشاهی عربستان سعودی با تأکید بر منافع مشترک، نقطه مثبتی در مواضع دولت آقای سودانی است و در مقابل هرگونه اقدامی که بر اصل روابط تاریخی و برادرانه این کشورها با یکدیگر تأثیر منفی بگذارد، از سوی دولت عراق نیز مردود است.

الدفاعی سپس اضافه کرد: موضع عراق همواره بر این اصل استوار بوده است که هرگونه تجاوز به کشورهای همسایه و امنیت آنها را رد کند.

السودانی: موشک‌های ایرانی از خاک عراق شلیک نشده است

 

عضو دفتر سیاسی و سخنگوی مجلس اعلای عراق در تشریح مواضع این جریان در قبال رایزنی های دولت السودانی با مقامات آمریکایی و ترک اظهار داشت: سفر سودانی به آمریکا، سفر مهمی بود و عراق به وضوح بر مواضع خود در مناسبات با آمریکا تاکید کرد که هیچ توجیهی برای ادامه حضور نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی در عراق وجود ندارد چراکه نیروهای قهرمان عراقی اکنون قادر به حفظ امنیت، کنترل مرزها و حفاظت از ثبات در سرتاسر کشور و منطقه هستند.

الدفاعی با اشاره به چشم انداز پیش روی عراق پس از تحمل سالها جنگ، اشغال و مبارزه با تروریسم گفت: ما شاهد گذار به مرحله جدیدی در زمینه بازسازی زیرساخت های عمرانی، نفت و توسعه اقتصادی هستیم. کمیته های فنی مشترک برای تعیین سازوکارها و چارچوب های زمانی خروج نیروهای خارجی و بستن این پرونده شروع به کار کرده اند. آقای السودانی نیز در دیدار با بایدن، رئیس جمهور آمریکا، موضع عراق را با شجاعت بیان و در مقام یک دولتمرد کشوری که احترام به حاکمیت کشورش اجتناب ناپذیر است، رفتار کرد.

 

کارنامه سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا؛ موفق یا ناکام؟نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

 

الدفاعی در تشریح دیدگاه مجلس اعلا در قبال سفر اخیر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به کشورش نیز گفت:  مسائل بین دو کشور در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، آب و ... بسیار مهم است. ابتکار عمل در پیشبرد طرح «جاده توسعه»  دلیل مهمی برای حل و فصل بسیاری از اختلافات، نزدیک کردن دیدگاه ها، همکاری برای حفظ ثبات است که می تواند زمینه ساز پایان بخشیدن به پرونده تجاوز نظامی (ترکیه به خاک عراق) که ناقض حاکمیت است و امضای چندین معاهدات به نفع دو کشور باشد.

ما انتظار داریم که با عزمی راسخ و قوی، رو به جلو حرکت کنیم و در این بین ضروری است که ترکیه بداند به عراق نیاز دارد و این مستلزم آن است که همه مقدمات را برای تداوم توافقات فراهم کند.

سخنگوی مجلس اعلای عراق در بخش پایانی این گفتگو در تشریح مواضع خود پیرامون پاسخ قاطعانه ایران به تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی در خلال عملیات وعده صادق نیز گفت: واکنش ایران، پاسخی قوی، شجاعانه و خردمندانه بود. جمهوری اسلامی گام‌هایی رو به جلو برداشت و توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل، قدرت دفاعی و گنبد آهنین را از بین برد و حتی ضعف متحدان رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان داد که ایران همواره مقتدر، در زمان اتخاذِ تصمیماتِ سرنوشت ساز، شجاعانه عمل می کند، حتی اگر تنها باشد. تا زمانی که حق با او باشد، با یاری رساندن به مستضعفین، پیروز می شود و از حاکمیت خودش محافظت می کند.

الدفاعی تاکید کرد معتقدیم، پس از پاسخ ایران، معادلات حاکم بر جهان تغییر کرده است. انتظار می رود قدرت تاثیرگذاری جمهوری اسلامی و همه کشورهای عضو محور مقاومت قوی‌تر خواهد شد. ایران ثابت کرده است که مخالف هرگونه سلطه گری، مداخله و تهاجم خارجی است. است.

 

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • واکنش حاج قاسم سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت : مگر ما مرده باشیم که خانواده ایرانی سالم به ایران برنگردد (فیلم)
  • امیرسرتیپ بختیاری: مرتضی رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست
  • مخالفت حاج‌قاسم سلیمانی با شهید شدن بابا پنجعلی
  • محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • امیر سرتیپ بختیاری: محسن رضایی و ابوشریف اعتقاد داشتند وظیفه سپاه جنگیدن با دشمن خارجی نیست /گروه‌های چپ به ارتشی‌ها تهمت‌های ناموسی زدند
  • ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه اش، عسل /زینب گفت ببین یه ذره بچه داره من رو تهدید می‌کنه!
  • دهم اردیبهشت، سالروز آغاز عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • چگونه عملیات بیت المقدس موفق شد؟
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل