Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،ماه میهمانی خدا از راه رسیده است ،ماهی که فرصتی مغتنم برای زدودن دل از غبار زندگی دنیوی و بهره مندی هرچه بیشتر از سایه سار رحمت الهی است.

رمضان ماه اوج بندگی و نیایش به درگاه احدیت است، نیایشی که حلقه وصل زمین و آسمان و نماد خالق و مخلوق است لحظه به لحظه اش رحمت است ،هنگامه ای که انسان در مسیر دلدادگی حضرت حق گام بر می دارد، سحرهایش سپیده دم بخشش و شب های قدرش طلوع طاعت و تقدیر است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمضان را به میهمانی خدا می شناسیم اما امسال چه غریبانه است این میهمانی،  رسیده فصل رمضان اما بسته است حرم امن بانوی کرامت(س)، دلمان تنگ است دست نیاز دراز می کنیم بلکه بلا دفع شود گشایشی حاصل شود و این در بازگشوده شود.

دعا می کنیم برای دفع شر این روزها،دعا می کنیم تا دعایمان در ماه دلدادگی مستجاب شود،تا چشمانمان بار دیگر  نور بگیرد،نور باران شود در این حریم و از این حرم.

میهمانی غریبانه

حجت‌الاسلام مهدی احمدی،معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،با بیان این که طبق آخرین مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، حرم‌ مطهر تا نیمه اردیبهشت ماه تعطیل است،گفت:آستان مقدس کریمه اهل بیت(س)برنامه‌های مختلفی را در  ماه مبارک رمضان تدارک دیده است.

او افزود:امسال سفره افطاری تبرکی حرم در منازل آسیب دیدگان کرونا برپا می‌شود و یک میلیون غذای تبرکی با عنوان کمک مومنانه و ضیافت کریمانه،به همت خادمان این آستان توزیع می شود.

معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت:مراسم ترتیل خوانی عمومی قرآن کریم بدون حضور مردم از ساعت ۱۴:۳۰ و پخش آن از شبکه سه سیما، شبکه استانی نور، برون مرزی، بین‌المللی، فضای مجازی از جمله برنامه‌های حرم مطهر در ماه مبارک رمضان است.

او افزود:برنامه‌های سحرگاهان حرم هر روز به مدت۳۰ دقیقه و پخش آن از شبکه برون مرزی و بین المللی سحرآذری و فضای مجازی و برنامه‌های افطارگاهان حرم به مدت۳۰ دقیقه و پخش در شبکه برون مرزی و بین المللی ولایت از جمله برنامه‌هایی است که در ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و معارف قرآن و عترت حرم مطهر حضرت معصومه (س) عنوان کرد: سخنرانی و  ادعیه ماه مبارک رمضان  ضبط شده است که از طریق شبکه‌های ملی ، استانی ، فضای مجازی و پورتال آستان مقدس در ماه مبارک منتشر می شود.

فضیلت رمضان

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا،کارشناس مذهبی  در گفت  و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقمگفت: رسول خدا(ص) با رویت هلال ماه رمضان به سوی قبله رو می کردند و دعا می‌خواندند وسپس به مردم می‌گفتند:ای مسلمانان هنگامی که هلال ماه رمضان ظاهر شد،در‌های بهشت‌ها  گشوده می‌شوند و در‌های جهنم بسته می شوند،در این ماه دعا مستجاب است و هنگام هر افطار خداوند آزادشدگانی دارد که آنها را از آتش جهنم آزاد می‌کند؛ و هرشب ماه مبارک رمضان منادی ندا می‌دهد:آیا سائلی هست؟ آیا استغفارکننده‌ای هست؟

 


او افزود:برترین ساعات وآنات، برترین روز‌ها وشب‌ها و برترین ماه‌ها اختصاص به ماه مبارک رمضان دارد و این اوصاف در فضیلت ماه مبارک رمضان برسایرماه‌های سال است.


او عنوان کرد:خداوندمتعال ماه مبارک رمضان را ماه نزول قرآن کریم معرفی می‌کند و برای انسان‌ها افتخار و عزت است که هدایت و سعادت دنیا وآخرت را درپرتو نور قرآن کریم وعمل به دستورات آن می‌داند.پاداش تلاوت یک آیه دراین ماه بزرگ با تلاوت سی جزء قرآن کریم برابراست!


حجت الاسلام قاسمی نیا گفت:اخلاق و رفتار پدران و مادران با نوجوانانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند و برای نخستین سال به انجام این واجب الهی می‌پردازند لازم است باخوش رفتاری و نرم خویی آنان را در روزه داری کمک و راهنمایی کنندو از تشویق فرزندان دریغ نورزند.


این کارشناس مذهبی عنوان کرد:حفظ حریم ماه مبارک رمضان فقط بر افرادی که توفیق روزه گرفتن دارندنیست، بلکه کسانی که با دلایل ومعذورات شرعی از روزه  منع شده اند نیز بایدحرمت ماه بزرگ خداوندرا نگه دارندواز اعمال مستحبی توصیه شده آن استفاده کنند، آنان فقط از روزه داری معاف هستنداما تلاوت قرآن کریم، خواندن دعا ومناجات، برپایی نمازاول وقت، سحرخیزی وشب زنده داری، دستگیری از نیازمندان ومحرومین ویتیمان، چشم از حرام بستن، یاری وحمایت از ستمدیدگان ومظلومان همه از کار‌هایی است که به انجام آن‌ها در این ماه خدا همه به آن سفارش شده ایم.

او اقزود:نکته‌ای که شایسته و ضرورت دارد به آن اشاره شود،این که امسال به دلیل شیوع کرونا ویروس، چون از سفره‌های دوره همی افطار و سحر محروم هستیم بیاییم بخشی از هزینه‌ها را به نیازمندان فامیل وبستگان؛ همسایگان وسایر افرادی که توسط معتمدین وسازمان‌های مردمی وخیریه شناسایی شده اند به عنوان هدیه وانفاق بدهیم.


حجت الاسلام قاسمی گفت:احیای شب‌های قدر و توجه به انجام اعمال ومستحبات آن شب‌ها خواندن،ادعیه واردشده مانند دعای جوشن کبیر در شب اول ماه مبارک وشب‌های نوزدهم،بیست و یکم و بیست و سوم  دعای مجیر در شب های سیزدهم ،چهاردهم و پانزدهم دعای افتتاح،دعای سحر ودعای ابوحمزه ثمالی ودعا‌های بعداز نماز‌های واجب ازگنج‌های سعادت بخش ماه مبارک رمضان است.


این کارشناس مذهبی می گوید:ماه مبارک رمضان فرصتی مغتنم برای توجه به خودوخودسازی ونوسازی معنوی است وانسان‌های زرنگ ، زیرک و وقت شناس به بازسازی و اصلاح خلق وخوی خود می‌پردازند! وتوشه یازده ماه دیگرسال را می‌اندوزند.


او بیان کرد: شایسته  است تا وقت فرا رسیدن اقامه نماز خانه‌های خودرا بابانگ اذان نورانی سازیم ودرمیان هرخانه، یک موذن به گفتن اذان پردازد و باصوت دلنشین قیام کند و یکی از معروفات وفضیلت‌های فراموش شده را زنده سازیم وازپاداش‌های بی شمار اذان گویان بهره مندشویم.

در زندگی دنیوی اگر روزی، انسان به میهمانی، دعوت شود، دعوت شدگان با توجه به مقام و موقعیت صاحب خانه و میزبان و با درنظر داشتن میهمانان دیگر، خود را برای شرکت در میهمانی، آماده می‌کنند، اگر صاحب خانه و میزبان، شخصیت معتبر اجتماعی داشته باشد، میهمانان با وقار، هیئت و هیبت خاصی، وارد مجلس شده و در طول جلسه و جریان میهمانی نیز باتوجه به شخصیت میزبان و بزرگان دیگری که در جلسه حضور دارند، در نشست و برخاست، غذا خوردن و صحبت کردن، دقت به خرج می‌دهند تا با حرکات اضافی، صحبت‌های بی مورد و... باعث مضحکه دیگران قرار نگیرند.


حال سؤال این است که در ضیافت و میهمانی بی سابقه، مجلل و پر شکوه ماه مبارک رمضان، میهمانان، با چه شرایطی وارد ماه رمضان این بزم الهی شوند و چه ویژگی‌هایی را باید در ماه رمضان رعایت کنند تا بتوانند استفاده و لذت کافی برده، نتیجه مورد انتظار را به دست آوردند؟

آداب حضور در ضیافت الهی

حجت الاسلام سید جواد نور موسوی،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، گفت:در جملات و کلماتی که از حضرت رسول (ص) و امامان معصوم (ع) نقل شده است، ویژگی میهمانان الهی، بیان شده است که به چند مورد آن، اشاره می‌شود:پیامبر (ص) خطاب به جابر می‌فرماید: «ای جابر! در ماه رمضان، هر کسی، روز آن را روزه بدارد و جزئی از شبش را به عبادت بپردازد  و زبانش را حفظ کند، همان طوری که از این ماه، خارج می‌شود از گناهان خویش خارج می‌شود.

او ادامه داد:درزمان رسول خدا بانوى مسلمانى همواره روزه مى گرفت و به نماز اهمیّت بسیار مى داد. حتى شب را با عبادت و مناجات بسر مى برد ولى بداخلاق بود و با زبان خود همسایگانش را مى آزرد. شخصى به محضر رسول خدا آمد و عرض کرد: «فلان بانو همواره روزه مى گیرد و شب زنده دارى مى کند، ولى بداخلاق است و با نیش زبانش همسایگان را مى آزارد.رسول اکرم فرمود: «در چنین زنى خیرى نیست و او اهل دوزخ است.»

این کارشنایس مذهبی عنوان کرد:آنچه از مجموع احادیث و روایات درباره ماه رمضان به دست می‌آید، این است که انسان روزه دار برای بهره‌مند شدن از غفران و رحمت خداوند و استفاده بهتر از ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان، علاوه بر خودداری و امساک از خوردن و آشامیدن و دوری از اموری که روزه را باطل می‌کند، امور دیگری را نیز باید رعایت نماید، تا بتواند در زمره روزه داران واقعی ماه مبارک رمضان قرار گیرد؛ چشم، گوش، زبان، دست و پا و سایر اعضای خود را از ارتکاب به گناه حفظ کند و در چارچوب موازین شرعی، از نعمت‌های بزرگ خدا استفاده کند.


او ادامه داد:جای تاسف خواهد بود که انسان در روز‌های نسبتا بلند، از خوردن، آشامیدن و اموری که روزه را باطل می‌نماید خودداری کند ولی عدم دقت در حلال و حرام، پایمال کردن حقوق دیگران، با چشم چرانی، نگاه کردن به مناظر شهوت انگیز، رعایت نکردن حجاب و پوشش اسلامی، دروغ، تهمت، غیبت، گوش دادن به موسیقی، آزار و اذیت دیگران، عدم صداقت در معاملات، برخورد ناشایست با ارباب رجوع، بی انضباطی و اخلال در نظم عمومی و... آثار ارزشمند عبادت و روزه داری در ماه رمضان را به کلی نابود سازد، و یا به حد اقل رساند و مشمول کلام پیامبر (ص) شود که می‌فرماید: «بسا روزه داری که بهره اش از روزه، گرسنگی و تشنگی است و بسا شب زنده داری که بهره او از عبادت شبانه‌ای فقط بی خوابی است.»

امروز  که جهان در برابر ذره ای کوچک با آزمونی بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند،بلایی است که ضعف و ناتوانی انسان را در برابر عظمت باری تعالی آشکار می‌کند. بی‌شک در ماهی که تمام درهای رحمت گشوده می‌شود و الطاف خداوند زمینیان را در بر می‌گیرد،دست های زمینیان به سوی آسمان رحمت و بخشش پروردگار بلند است.

برای دفع شر این روزها  دعای مشترک همه ما در ماه رمضان امسال دعا برای بازگشت عافیت صحت و سلامت به شهر و کشورمان خواهد بود.

روزه داری سبب تنظیم سیستم ایمنی بدن می شود

در این روز‌های کرونایی که مصادف شده با ماه مبارک رمضان و روزه داری، برخی نکات مهم تغذیه‌ای جهت حفظ و و ارتقای سلامت اعضای خانواده و پیشگیری از ابتلای به این بیماری لازم است رعایت شود.

علی اکبر حق ویسی،رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،اظهار کرد: رعایت اصول صحیح  تغذیه تاثیر مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن یرای مقابله با عفونت ها به خصوص بیماری کووید
۱۹ دارد .

او افزود:با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذای روزانه و با استفاده از گروه های غذایی وجایگزین های آن ها  ، انرژی ،پروتئین و ریز مغذی های مورد نیاز بدن برای بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن تامین می شود.

این کارشناس تغذیه می گوید:در ساعات روزه داری که امسال به مدت ۱۶ ساعت است، گرسنگی می‌توانید در صورت  رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش دهد.

حق ویسی با بیان این که روزه داری می تواند موجب کاهش پاسخ های  التهابی و تنظیم سیستم ایمنی بدن شود،افزود:مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری را در سلامتی به خصوص بر روی سطح گلوکز خون، چربی های خون و فشار خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند. در اغلب بیماری هایی که عادات غذایی غلط، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.

او ادامه داد: فعالیت های سلولی دفاعی بدن و ترشح ایمونوگلوبولین های مخاطی که از عوامل ایمنی بدن هستند در طی روزه داری بیشتر شده و در مجموع، روزه داری صحیح و رعایت رژیم غذایی مناسب در وعده های سحر و افطار در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.


کارشناس تغذیه عنوان کرد: با رعایت تغذیه صحیح و مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین های A ،D ،E ،C و همچنین منابع غذایی حاوی آهن و روی و سلنیم که برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا ضروری هستند ، نگرانی از نظر  تضعیف سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری و خطر ابتلا به این بیماری کاهش می یابد.

او تاکید کرد:به گفته پزشکان نخوردن غذا به طور متناوب مانند روزه‌داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند بلکه سبب تقویت ایمنی بدن می‌شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی


این کارشناس تغذیه گفت:با توجه به نقش ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود در وعده های سحر و افطار از منابع غذایی حاوی ویتامین A  شامل انواع سبزی ها  و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج،موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده شود.


او افزود:سعی شود منابع غذایی ویتامین D (ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ یرای افزایش  سطح ایمنی بدن مصرف شود.


حق ویسی ادامه داد: برای تامین ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان و کمک کننده به عملکرد سیستم ایمنی بدن می توان از سبزیجاتی ماننداسفناج، کلم پیچ و سویا و سیب زمینی در وعده های غذایی سحر، افطار یا انواع آجیل  در فاصله وعده افطار تا شام استفاده کرد.

او  عنوان کرد: مصرف منابع غذایی حاوی  ویتامین  C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند  سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، و کیوی در هر سه وعده افطار، شام و سحر توصیه می شود.


حق ویسی افزود:مصرف منابع غذایی  ویتامین های گروه B مانند انواع سبزیجات  و میوه ، شیر و لبنیات انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار،انواع حبوبات و مغزها مانند پسته، گردو، بادام جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن در این  ایام توصیه می‌شود.


او ادامه داد: برای پیشگیری از پیشرفت سریع عفونت های ویروسی و تامین ویتامین B۱۲ توصیه می شود از منابع پروتئین ‌های حیوانی از جمله گوشت قرمز، ماهی و ماکیان، تخم مرغ  و لبنیات حتما مصرف شود.


 این کارشتاس تغذیه گفت:دریافت آهن کافی از منابع غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در ایام روزه داری توصیه می شود.آهن در منابع گیاهی و منابع حیوانی یافت می شود واگر منابع غذایی آهن به همراه غذا‌های حاوی ویتامیش c مصرف شوند، جذب آهن افزایش می یابد.


او افزود:مصرف غذا‌های غنی از روی  شامل گوشت قرمز،مرغ، ماهی، غلات کامل، و تخم مرغ  برای تقویت سیستم ایمنی در سحر، افطار و شام در این ایام توصیه می‌شود.

انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رمضان 99 ویروس کرونا مناسبت های مذهبی باشگاه خبرنگاران جوان تقویت سیستم ایمنی بدن منابع غذایی حاوی ماه مبارک رمضان گو با خبرنگار گروه استان کارشناس مذهبی توصیه می شود او ادامه ماه مبارک ایمنی بدن ماه رمضان حجت الاسلام روزه داری قرآن کریم حرم مطهر تخم مرغ وعده ها حق ویسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۸۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم

به گزارش قدس آنلاین، «ژوزه مورایس» سرمربی پرتغالی تیم فوتبال سپاهان پس از دیدار با آبی پوشان جنوب (استقلال ملاثانی) در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی که با پیروزی زردپوشان همراه بود، از گرویدن خود به دین مبارک اسلام خبر داد.

او در این خصوص اظهار کرد: مسئله شخصی من با کارهای حرفه‌ای جداست. با افتخار به دین مبارک اسلام گرویدم. من اکنون عضو یک خانواده ایرانی هستم و قصد داشتم در پایان فصل این موضوع را اعلام کنم.

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد
  • مورایس: با افتخار یک مسلمان هستم
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن