Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@04:46:09 GMT

آتش کرونا زیر خاکستر بی توجهی توپ ویروس‌ها در زمین مردم

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۱۰۱۸

آتش کرونا زیر خاکستر بی توجهی توپ ویروس‌ها در زمین مردم

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ اسفندماه ۹۸ با ورود میهمانی ناخوانده به کشور رنگ بوی متفاوت از سال‌های گذشته به خود گرفت و مردم به جای مهیا شدن برای جشن سال جدید؛ مجبور شدند به منظور مقابله با این میهمان خبیث و منحوس به خانه‌هایشان پناه ببرند تا بتوانند این بار کرونا را از خود دور کنند. تاکنون ۶۰۹ نفر در استان کرمان به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و ۴۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از دو ماه است که کرونا در تمام زوایای زندگی ما تأثیر گذاشته است؛ سلامت، آموزش، اقتصاد و… تحت تأثیر این ویروس خبیث دچار خسارت‌های زیادی شده است. کارشناسان حوزه بهداشت و درمان روزی نیست که در خصوص اهمیت فاصله گذاری اجتماعی سخن نگویند و مردم را به ماندن در خانه تشویق نکنند.

هفته گذشته بعد از مدت‌ها تعطیلی و رکود اقتصادی، اصناف فعالیت خود را از سر گرفتند؛ درست است که سلامت جامعه از هر مسأله‌ای اهمیت بیشتری دارد اما نمی‌توان مشکلات اقتصادی و تبعات ناشی از آن را هم نا دیده گرفت و اینگونه شد که بالاخره زور مشکلات اقتصادی به خطرات کرونا برای سلامت چربید و قرار شد که اصناف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ساعت‌های تعیین شده در مغازه خود را به روی مشتریان بگشایند. البته اصناف باید در سامانه سلامت ثبت نام کرده و بعد از اخذ مجوز لازم فعالیت خود را آغاز کنند.

حالا با گذری در خیابان‌های شهر، مغازه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که مملو از مشتری است و مردم انگار فراموش کرده‌اند کرونا در گوشه و کنار شهر در کمین است و هر آن ممکن است با کوچک‌ترین بی توجهی این آتش زیر خاکستر چنان شعله ور شود که خود و عزیزانشان را در کام مرگ فرو ببرد.

توپ فاصله گذاری اجتماعی در زمین مردم

جالب‌تر آنجاست که در برخی ادارات و دستگاه‌های دولتی جلساتی نظیر تودیع و معارفه و … با حضور کارمندان و حتی مهمانانی از پایتخت برگزار می‌شود.

عباس تقی زاده مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی در گفتگو با مهر مسئولیت نظارت در این خصوص را با دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده اگر این قبیل جلسات با رعایت فاصله فیزیکی برگزار شود، منعی ندارد.

مسئول واحد بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این خصوص به مهر گفت: هر دستگاه و سازمانی مسئول اجرای پروتکل‌های بهداشتی در زیر مجموعه‌اش است و دانشگاه علوم پزشکی ناظر بر این مساله است. در صورت وقوع تخلف در هر اداره‌ای ما موظف هستیم آن مورد را به بازرسی استانداری اعلام کنیم و سپس از طریق همین کانال، مورد تخلف پی گیری می‌شود.

محمد باقر شهابی ادامه داد: در هر استان استانداری و فرمانداری بالا دست همه ادارات قرار دارد و طبق روال اداری بازرسی استانداری به عنوان ناظر ادارات مسئول پی گیری تخلفات در ادارات است؛ البته باید در نظر داشت در هر اداره‌ای که تخلف صورت گرفته ابتدا باید مسئولش پاسخگو باشد. در صورتی که اداره‌ای قصد برگزاری مراسمی را دارد باید با علوم پزشکی هماهنگ کند.

وی گفت: علوم پزشکی فقط می‌تواند تخلف را به مراجع مربوطه اعلام کند اما در زمینه برخورد با ادارات متخلف نمی‌تواند اقدامی انجام دهد.

اما سوال اینجاست که نحوه نظارت بر فاصله گذاری اجتماعی برای چنین جلساتی چگونه اعمال می‌شود؟ در حالی مسئولان همواره بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی تاکید می‌شود و توپ آن را در زمین مردم می‌اندازند؛ به نظر می‌رسد در عمل چندان شرایط برای این مساله فراهم نیست.

هشدار؛ آتش کرونا خاموش نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر اظهار کرد: در حال حاضر قضاوت در خصوص وضعیت بیماری کرونا امکان پذیر نیست و با توجه به بازگشایی اصناف، برای پایش وضعیت حداقل باید یک هفته تا ۱۰ روز بگذرد.

احمدی طباطبایی اپیدمی کرونا را به آتش تشبیه کرد و افزود: مردم مراقب باشند چرا که این آتشی که در جنگل رخ داده خاموش نشده و فقط شعله آن کم شده است و ممکن است با هر بادی شدت بگیرد. مردم کماکان ضمن پرهیز از ازدحام جمعیت، تعداد تماس‌هایشان با سایر افراد را کم کرده و توصیه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

وی گفت: افراد باید برای جلوگیری از شعله ور شدن آتش کرونا سه اقدام مهم را مدنظر قرار دهند؛ نخست اینکه باید با رعایت فاصله حداقل دو متر، باز گذاشتن پنجره‌ها و تهویه هوای محیط، شستشوی مکرر دست‌ها و گندزدایی سطوح احتمال انتقال در هر تماس را کاهش دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: تماس‌های غیر ضروری باید به صفر برسد و افراد از حضور در مکان‌های پرازدحام پرهیز کرده و از مغازه‌های شلوغ خرید نکنند.

ابراز نگرانی در کم شدن حساسیت مردم نسبت به کرونا

وی بیان کرد: همچنین افراد برای جلوگیری از انتشار عفونت در جامعه به محض مشاهده کوچک‌ترین علائمی نظیر گلودرد، سردرد، تب و… در منزل بمانند و تماس‌هایشان با سایر افراد (حتی خانواده) را بسیار محدود کنند. در صورت غفلت نسبت به این موارد ممکن است دوباره شاهد شعله ور شدن شعله‌های آتش کرونا باشیم.

احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از مراجعه افراد قطعی یا محتمل مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشتی، لیستی از اطرافیان آنها که در دو هفته اخیر با آنها تماس نزدیک داشته‌اند تهیه شده و از همه آنها تست تشخیص بیماری گرفته می‌شود، گفت: سلامت این افراد به لحاظ ابتلاء به کرونا تا دو هفته مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه نشانه‌های بیماری در کودکان در بیشتر مواقع بسیار خفیف است، هشدار داد: کودکان ناقلان بسیار مهمی هستند که متأسفانه کمتر جدی گرفته شده‌اند. باید در نظر داشت که درصد بالایی از مبتلایان بدون علامت یا با علائم خفیف در جامعه حضور دارند بنابراین رعایت فاصله گذاری بسیار حائز اهمیت است. بنده به عنوان معاون بهداشتی نگران کم شدن حساسیت مردم نسبت به بیماری کرونا هستم.

وی گفت: در صورتی که فاصله گذاری هوشمند باعث افزایش موارد ابتلاء به کووید ۱۹ شود مجدد به شرایط قبل یعنی قرنطینه و جلوگیری از ازدحام بر می‌گردیم.

جالب اینجاست که شرکت گاز هم در ایام اپیدمی کرونا و با وجود تاکید بر لزوم فاصله گذاری اجتماعی با حضور نیروهایش در خانه‌های مردم اقدام به تعویض کنتورهای گاز کرده است و سوال اینجاست که آیا در چنین شرایطی تعویض کنتورها اقدامی ضروری است و نمی‌توان آن را به زمانی دیگر موکول کرد؟ خبرگزاری مهر به زودی در گزارشی دیگر این موضوع را هم مورد بررسی قرار می‌دهد.

مسئولان باید در زمینه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی الگوی مردم باشند و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی مردم را به اجرای هر چه دقیق‌تر نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ترغیب کنند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا پایتخت حوزه بهداشت و درمان زمین شعله ویروس بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی فاصله گذاری اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی آتش کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۱۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است

به گزارش خبرنگار مهر، منصور تقوی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در هفته‌های اخیر، تیم پزشکی در این روستا حضور پیدا کرده و از اهالی آزمایش گرفته شد.

وی بیان داشت: پیش از اعزام تیم پزشکی تست چند نفر از اهالی مثبت بود و تحت درمان قرار گرفته‌اند و ۲۰ نفر نیز مشکوک بودند که از آنها نمونه گرفته شد.

تقوی با بیان اینکه مابقی مردم نیز متقاضی انجام آزمایش هستند، گفت: آزمایش ۱۸۰ نفر هم در حال انجام است و قرار است تیم پزشکی به این منطقه اعزام شود و برای درمان و انجام آزمایش‌ها و فرآیند درمان اقدام کند.

وی افزود: این بیماری در سایر نقاط شهرستان اپیدمی نیست.

تقوی با بیان اینکه روستای رود ریش هم مرز با شهرستان بویراحمد است، گفت: مردم روستا می‌توانند خدمات بهتری از طریق مراکز بهداشتی این شهرستان دریافت کنند.

وی افزود: تیم پزشکی شهرستان کهگیلویه در روستاهای دیشموک حضور پیدا کردند و مردم باید بدانند که شیر و گوشت دام‌ها در این شرایط، مشکل زا بوده و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تقوی تصریح کرد: تب مالت از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق حیوانات آلوده همچون گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک و گاومیش به انسان منتقل می‌شود.

کد خبر 6090904

دیگر خبرها

  • شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود