Web Analytics Made Easy - Statcounter

چه زیباست روزه داری معنوی که دل را آراسته و پاک می کند و چشمان را جلا می بخشد، چه زیباست وقتی عاشقانه دری را می کوبی و با مهر و محبت ایزد روبرو می شوی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، ماه رمضان و ماه مهمانی خدا از راه رسید و دوباره روزه داران در این ماه رمضان به مهمانی رفتند که درهایش به روی همه بندگان باز است و با استقبال خاصی پذیرایی می کند، چه زیباست روزه داری معنوی که دل را آراسته و پاک می کند و چشمان را جلا می بخشد، چه زیباست وقتی عاشقانه دری را می کوبی و با مهر و محبت ایزد روبرو می شوی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با فرا رسیدن ماه رمضان، شهر‌ها و روستاهای مناطق کردنشین، حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد ، مومنان با غبار رویی مساجد و پاک کردن شیشه پنجره‌ها، شستن فرش و قالی و سجاده‌ها و پاشیدن عطر و گلاب فضای مساجد را معطر و آن را روحانی و عرفانی می‌کنند.

با مشاهده هلال ماه و رسمی شدن آغاز ماه مبارک رمضان، نوای «مرحبا رمضان» از بام مساجد استان کردستان طنین انداز می شود و مردم با شنیدن این نوای عرفانی و قرآنی خود را برای استقبال از این ماه آماده می کنند.


ندای «مرحبا مرحبا» با آهنگ و وزن خاصی در محله ها به گوش می رسد، آوازی که فرا رسیدن ماه برکت و رحمت را به مردم شهر خبر می دهد و از بلندگوی مساجد این آواز خوش به گوش می رسد و مردم خبردار می شوند که ماه مبارک رمضان آغاز شده است و آنها باید به استقبال این ماه بروند.

مرحبا مرحبا نوایی است که معمولا هر دو نوبت و قبل از اذان عشا و اذان صبح از سوی افراد خوش صدا در تمامی مساجد و تکایای استان کردستان خوانده می شود و مردم را برای حضور در طاعت و عبادت خداوند متعال فرا می خواند.

شلیک توپ مخصوص بر تپه کانی کوزله سنندج 

عبدالله محمدی خادم یکی از مساجد قدیمی سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی می گوید: در گذشته های نه چندان دور مردم شهر سنندج برای اینکه هلال ماه را ببینند به پشت بام های خانه می رفتند و بعد از آن نقاره چی ها با سرنا زدن بر یکی از بلندای وسط شهر و میدان اصلی شهر مردم را از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان خبر دار می کردند.

وی افزود: بعد از آن با شلیک توپ مخصوص که در ان زمان بر تپه ی کانی کوزله قرار داشت مردم شهر می فهمیدند که ماه رمضان فرا رسیده است و انها را به مهمانی خدا فرا می خواندند.

وی که سالها افتخار خادمی مسجد را بر عهده دارد با ابراز تاسف از این موضوع که امروزه تنها رسمی که از گذشته باقی مانده است در مساجد مرحبا و الوداع گفتن است، بیان کرد: امروز با ماشینی شدن و پیشرفت تکنولوژی بسیاری از آداب و رسوم، صمیمیت ها و یکدلی ها از بین رفته است.

وی ادامه داد: احیاء فرهنگ ها و سنت های قدیمی در بین آحاد جامعه به ویژه جوانان می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند ولی متاسفانه کسی به این سنت های قدیمی توجهی نمی کند و هر چه زمان می گذرد آدم ها نیز عوض می شوند و امروز جامعه با این همه مشکل مواجه شده است.

اهالی شهر خودشان ساعت بودند

خاتون فاطمه میرکی بانوی 75 ساله سنندج در گفتگو با خبرنگار کردتودی می گوید: آن سال ها در خانه ها ساعت نبود تا کوک کنند برای وقت سحر. اهالی شهر خودشان ساعت بودند! در هر کوچه و محله ای همیشه یک نفر بود که وقت سحر فانوس به دست درب خانه ها را بکوبد و با صدای بلند سحر را اعلام کند تا بقیه خواب نمانند.

در گذشته روابط مردم در ماه رمضان به شکلی سنتی و با قوانین خاص خودش همراه بود. اگر از قدیمی ها جویا شوید می بینید که در آستانه ماه مبارک، چه سنت هایی را اجرا می کردند که امروز دیگر کسی سراغی از آن ها نمی گیرد.

وی اضافه کرد: در قدیم در روستاهای کردستان مرسوم بود که یک ساعت قبل از افطار روزه داران با بقچه‌هایی پر از خرما و یک نوع نان مخصوص (کولیره) به مسجد می‌رفتند و در مسجد مراسم افطاری را برگزار می‌کردند اما امروزه این رسم تقریبا به دست فراموشی سپرده شده است و کمتر کسی برای مراسم افطاری به مسجد می‌رود.

بانو فاطمه می گوید: بیشتر خانواده‌های طبقه متوسط و بالای کردستان در ماه رمضان کولیره می‌پزند و میان مردم محل یا افراد نیازمند توزیع می‌کنند. به طوری که در روز ۲۶ و ۲۷ ماه رمضان، تقریبا تمام خانواده‌های استان کردستان روزه‌شان را با کولیره و ماست باز می‌کنند.

بعد از افطاری و خواندن نماز عشاء، خانواده‌هایی که وسعشان می‌رسد، کولیره‌های زیادی را به مسجد می‌برند و همراه با ماست در میان نمازگزاران توزیع می‌کنند.

شب‌ها بعد از خوردن افطار، مرد‌ها و زنان برای نماز عشاء دوباره به مسجد رفته و نماز تراویح و و‌تر را نیز اقامه می‌کنند افراد می‌انسال و پیر که نمی‌توانند به مسجد بروند این نماز‌ها را در خانه به صورت فرادی انجام می‌دهند.

 
در فصولی که شب طولانی‌تر است مرد‌ها و زنان از مسجد به خانه‌های همدیگر می‌روند که به آن «شونشینی» می‌گویند و در این شب‌شینی میزبان از میهمانان خود با میوه و شیرینی و خشکبار که به آن «شوچره» می‌گویند پذیرایی می‌کند.

در برخی مناطق، این شب نشینی به صورت چرخه‌ای بوده و هر شب تصمیم می‌گیرند که فردا شب به خانه کی بروند و به طور کامل تا پایان رمضان به تمامی خانه‌ها سر می‌زنند.

 متاسفانه این روزها، به قدری چشم و همچشمی زیاد شده که مهمانی های ماه رمضان گاه برای نشان دادن سفره های رنگین به همدیگر برپا می شود و دلیل اصلی مهمانی‌ها فراموش شده است. 

مهمانی‌های قدیمی ها ساده، ولی باصفا بود. هنوز هم خاطرات آن سال ها برایم جذاب و دوست‌داشتنی است.

پخت کولیره ها و توزیع افطاری بین مردم 

ملا رحمان امام جمعه مسن و خوش اخلاق محله قدیمی آقا زمان نیز از خاطرات ماه رمضان حرف زد و گفت: بعد از افطاری و خواندن نماز عشاء، خانواده هایی که وسعشان می رسید، کولیره های زیادی را به مسجد می آوردند و همراه با ماست در میان نمازگزاران توزیع می کردند.

وی ادامه داد: مردم کردستان بر اساس یک رسم دیرینه، کولیره های کوچکی می پختند و ۵ یا ۶ عدد از این کولیره ها را به نخ می کشیدند و در انبار آرد یا برنجشان قرار می دادند به این امید که خیر و برکت ماه رمضان به دارایی آنها برسد به این ترتیب، هر رشته کولیره یک سال در انبار کردها می ماند و سال بعد، با کولیره های جدید جایگزین می شود.

شاید یکی از مهمترین مراسم ها و آئین های خاص ماه مبارک رمضان که البته همانند آن در سایر نقاط کشور نیز دیده می شود، پهن کردن سفرهای افطاری باشد جایی که معمولا افراد توانمند با پهن کردن سفره های افطاری به یاری نیازمندان و افراد مستمند می شتابند و به آنها کمک می کنند.

کردستانی های قدیم براین باور بودند که با دلی پر از کینه و کدورت نباید گام به اقلیم رمضان گذاشت، برای همین غبار روبی از دل ها ورفع اختلاف با نزدیکان در زمره آیین های استقبال از ماه مبارک قرار می گرفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان چه زیباست ماه رمضان خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۳۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم

به گزارش "ورزش سه"، شمس آذر در دیداری پرماجرا در نهایت برابر استقلال در استادیوم آزادی شکست خورد. این در حالی بود که بحث زیادی در خصوص تصمیمات وحید کاظمی، داور این بازی، شکل گرفته بود. صادق آلبوصبیح، هافبک جنگنده شمس آذر، درباره شرایط تیمش برای بازی‌های باقی مانده گفت: دیداری سختی پیش رو داریم. پیکان طی هفته‌های اخیر به نتایج خوبی رسیده است.

وی درباره بازی مقابل استقلال و عملکرد این تیم در استادیوم آزادی گفت: باید آن بازی را فراموش کنیم. روز خوب ما نبود وگرنه اتفاقات بهتری می‌افتاد. باید خیلی زود جبران کنیم. دوست ندارم به آن بازی فکر کنیم و آینده را هم تحت تاثیر قرار دهیم. چند هفته دیگر از لیگ برتر باقی مانده است. می‌توانیم موقعیت بهتری در جدول به دست بیاوریم.

هافبک شمس آذر درباره غیبت هواداران این تیم در جدال مقابل پیکان گفت: بدون آنها یک چیز بزرگ در این بازی کم داریم. ابتدا جا دارد از حمایت خالصانه آنها در بازی مقابل استقلال خصوصا در استادیوم آزادی تشکر کنیم. هواداران شمس آذر حامی بزرگی برای ما طی هفته‌های اخیر بوده‌اند. جای خالی آنها را در این بازی حس خواهیم کرد اما قول می‌دهیم با بالاترین انگیزه و توان برای خوشحالی آنها بجنگیم.

دیگر خبرها

  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • گذری کوتاه بر تاریخ و زندگی اسطوره استعمارستیزی جزیره هرمز ایران
  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم