Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@08:43:47 GMT

چه نوع پارچه‌ای کارآیی ماسک خانگی را مشابه N۹۵ می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۲۷۴۶۷

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری ساینس دیلی، بر اساس این تحقیقات ماسکی که با استفاده از این پارچه‌ها و با ابعاد و دوخت مناسب تولید شده باشد،‌ قادر است ذرات معلق در هوا را به نحو مطلوب فیلتر کند.

محققان با استفاده از ذرات معلق با قطر بین ۱۰ نانومتر تا ۶ میکرومتر، قابلیت انواع مختلف پارچه‌ها را در فیلتر کردن ذرات معلق مورد ارزیابی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در این آزمایش ذرات معلق با جریان هوایی مشابه آن‌چه در حالت عادی از دم و بازدم انسان ایجاد می‌شود، به جریان درآوردند و ابعاد ذرات معلق درهوا را قبل و بعد از عبور از بافت هر نوع پارچه اندازه‌گیری کردند.

در نتیجه این آزمایش مشخص شد یک لایه پارچه کتانی که به همراه دولایه پارچه شیفون دوخته شده است، قادر است بین ۸۰ تا ۹۹ درصد از ذرات معلق در هوا را بسته به اندازه این ذرات فیلتر کند. این میزان کارآیی مشابه مواد مورد استفاده در ساخت ماسک‌های N۹۵ است. جایگزین کردن شیفون با ابریشم طبیعی یا استفاده از پارچه نمدی که از جنس پنبه و پلی‌استر حلاجی شده است، نتایج مشابهی را به دست می‌دهد.

به گفته محققان پارچه‌ای مانند کتان که دارای بافت فشرده‌ای است، عملکردی مانند یک سد فیزیکی دارد؛ در حالی که ابریشم طبیعی یا انواعی از پارچه شیفون به دلیل داشتن بار الکتریکی استاتیک، عملکردی مانند یک مانع الکترواستاتیکی دارند. علاوه بر این، دوخت ماسک به‌گونه‌ای که فاصله آن با پوست صورت در تمام نقاط به حداقل برسد، تاثیر قابل توجهی در افزایش کارآیی ماسک‌های خانگی دارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ماسک خانگی ماسک ذرات معلق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۲۷۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد

نصیریانی رئیس هیئت مدیره شرکت فناور گفت: روزانه ۲۰۰ تن نخ در این شرکت تولید می‌شود که اکنون با بهره گیری از روش دانش بنیان، دارای ویژگی ضد باکتری هستند.

وی افزود: نخ‌های آنتی باکتریال با نانو ذرات اکسید روی به هر دو روشِ افزودن حین ذوب ریسی و افزودن به روغن تکمیل تولید می‌شود و در نتیجه ماندگاری بالاتر نانو ذرات در بافت پلیمر خواص منسوجات تهیه شده به این روش تا مدت طولانی تری باقی می‌ماند.

نصیریانی اظهار داشت: نخ‌های ضد میکروب قابلیت شست وشو بدون کاهش اثر و جلوگیری از بوی نامطبوع این محصولات را برای استفاده در تولید فرش ها، روفرشی ها، و همچنین تولید البسه و پوشاک مناسب کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تولید نخ در یزد گفت: نانو ذرات اکسید روی علاوه بر خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی و به طبع آن کاهش بوی نامطبوع، همچنین سبب بازتاب نور می‌گردد و به همین دلیل مقاومت منسوجات را به پرتو یووی افزایش می‌دهد. این ویژگی می‌تواند از بدن انسان در مقابل این پرتو‌ها محافظت کند.

نصیریانی افزود: نانوذرات اکسید روی به دلیل سمیت کمتر و پایداری بالاتر جز بهترین انتخاب‌ها برای تولید نخ ضد باکتریال است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • کشف محموله ۲۰۰ میلیاردی پارچه قاچاق در اصفهان
  • اجرای حکم پلمب چهار واحد صنفی متخلف در یزد
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • آغاز رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با پلاستیکی در بروجرد
  • کشف محموله ۲۰۰ میلیاردی پارچه قاچاق در شهرضا
  • شرایط مشابه گرایی با رقیب برادرش؛ در ۸۲ کیلو کشتی نمی‌گیرد
  • تدارک تمام زیرساخت های گردشگری سرعین تا آخر اردیبهشت ماه
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر