Web Analytics Made Easy - Statcounter

در هفته های گذشته و در شلوغی اخبار کرونایی برخی از قاچاقچیان چوب به سراغ بلوط‌های منطقه کفشکنان در استان کهگیلویه و بویر احمد رفتند تا برگی دیگر از کتاب مفصل نابودی بلوط‌های زاگرس را رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا؛ سالهاست که سناریوی قدیمی نابودی بلوط‌های زاگرس در سایه بی توجهی و بی تفاوتی مسئولین ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاه آتش‌سوزی‌های تابستانه جنگها در اثر رعایت نشدن صحیح اصول جنگلبانی و واگذاری برخی از وظایف این سازمان به بخش خصوصی بلوط‌ها را به کام آتش می کشاند و گاه قطع بی‌رحمانه درختان در سایه غیبت ماموران جنگلبانی و غفلت اداره حفاظت از محیط زیست و سایر نهادهای ذیربط سبب روز به روز خلوت‌تر شدن پوشش گیاهی رشته کوهی می شود که روزگاری پوشیده با بلوط بود.

براساس گزارش واصله از منابع خبری خبرگزاری آنا در شهرستان بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد در نیمه دوم فروردین ماه امسال گروهی از قاچاقچیان چوب به درختان بلوط کوه پیتک در دهستان کفشکنان از توابع این شهرستان حمله برده و با اره برقی نسبت به قطع و سرقت چوب این درختا اقدام نموده اند.

سالها طول می‌کشد تا یک درخت بلوط بالغ شود؛ اما زحمات چند ساله طبیعت در یک چشم برهم زدن با یک حرکت اره برقی به فنا می رود و بعد از آن قامت بی پناه درخت بلوط در کوره های آتش سودجویان به ذغالی تبدیل می شود که به اعتقاد بسیاری از بزرگان و کارشناسان حتی به کشورهای همسایه هم صادر می شود.

نکته جالب توجه در تصاویر ارسالی منبع خبری خبرگزاری آنا در شهرستان بهمئی این است که برخی از درختها صرفا بریده شده و چوب آن در همان محل رها شده است که نشان می دهد چوب دزدان زمان یا ابزار کافی برای بردن همه درختهای بریده شده را نداشته اند لکن با یک اشتباه محاسباتی سبب از بین رفتن تعداد بسیار زیادی از درختان شده اند.

برخی از افراد محلی در این زمینه توضیح دیگری می دهند آنها معتقدند به دلیل صعب العبور بودن منطقه کسی چوبهای بریده شده توسط قاچاقچیان چوب را جابجا نمی کند و به همین دلیل آنها فرصت دارند که طی چندین مرحله مجددا برای بردن چوبهای بریده شده بازگردند که در صورت صحت این ادعا؛ حقیقتا جای پاسخگویی سازمان‌های ذیربط در خصوص این حاشیه امن ایجاد شده برای قاچاقچیان و دشمنان محیط زیست وجود خواهد داشت.

هر چند شرایط کنونی کشور ایجاب می‌کند که تمامی توان‌ها صرف مقابله با کرونا شود اما نباید ادارات مرتبط مانند سازمان حفاظت از محیط زیست، اداره جنگلبانی، منابع طبیعی و آبخیزداری، مقامات قضائی و فرمانداری شهرستان نسبت به پیگرد قانونی سودجویان نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند.

مسئولان می توانند با دستگیری چند نفر از این قاچاقچیان و وضع جرائم و مجازات سنگین برای آنها، درس عبرتی  به بقیه کسانی دهند که قصد تداوم سودجویی از قطع درختان، تهیه و فروش بی رویه زغال دارند، بدهند.

به گزارش منابع محلی همه ساله فصل تابستان که از راه می رسد ترس اهالی منطقه را فرا می‌گیرد که مبادا آتشی به جان این جنگل بیفتد چرا که متاسفانه در سالهای اخیر بارها شاهد وقوع آتش سوزی در جنگلهای بلوط کوه پیتک بودیم اما به علت کمبود نیرو و امکانات و همچنین صعب العبور بودن منطقه، ساعت‌ها و گاهی روزها فوران آتش ادامه داشته و نتیجه آن خاکستر شدن ده‌ها درخت کهنسال بلوط بوده است.

گفتنی است مسئولان استانی کهگیلویه و بویر احمد تاکنون بالگردی برای محافظت از جنگل های بلوط زاگرس در نظر نگرفتند تا در شرایط بحرانی بتواند مانع وارد شدن خسارات سنگین به این گنجینه بزرگ طبیعی شود.

انتهای پیام/4138/

منبع: آنا

کلیدواژه: زاگرس بلیط بلوط قاچاق چوب قطع بلوط قطع بلوط های زاگرس بلی قاچاق درخت ذغال ذغال بلوط پوشش گیاهی زاگرس قاچاقچیان چوب بریده شده محیط زیست بلوط ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۳۵۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سرهنگ علی‌اصغر محمدپور گفت: در راستای برخورد با قاچاق، ماموران انتظامی جهرم هنگام گشت‌زنی در جاده ها به یک سواری پراید حامل ۲ سرنشین مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که سرنشینان اقدام به بلعیدن مواد مخدر کرده‌اند و قصد انتقال آن را به شیراز دارند.

فرمانده انتظامی جهرم با بیان این که پس از انتقال به مقر انتظامی و خروج مواد مخدر از معده قاچاقچیان، در مجموع ۱۵۰ بسته هروئین به وزن یک کیلو و ۱۵۴ گرم کشف شد، گفت: متهمان برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شدند.

دیگر خبرها

  • سوپرایز ویژه اوسمار برای سپاهان؛ بیرانوند وارد می‌شود؟
  • معلمان مشق عشق را در مکتب‌خانه‌ها تدریس می‌کنند
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • قاچاقچیان با بار تریاک در یزد به دام افتادند
  • انتخابات آتی ژیمناستیک و بازهم تخلفات قانونی
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • سوسکچه‌ بلوط ؛ پینوکیو دنیای حشرات! (عکس)