Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، روزنامه «رای الیوم» در سر مقاله خود به تحلیل وقایع کنونی جنوب یمن پرداخت و نوشت: اعلام ناگهانی خودمختاری توسط شورای انتقالی جنوب یمن نه تنها ضربه سختی به دولت مستعفی به ریاست «عبد ربه منصور هادی» است، بلکه ائتلاف سعودی- اماراتی را به شدت غافلگیر کرده و به منزله فروپاشی کالبد و ساختار این ائتلاف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موج سیل‌هایی که شهر عدن و اطراف آن را درنوردید و ۲۱ کشته بر جای گذاشت و بسیاری از موسسه‌ها و منازل را ویران کرد، در واقع کمر ائتلاف را شکست و تار مویی را که بین شورای انتقالی و دولت مستعفی در توافق ریاض بود، برید، زیرا مردم یمن در عدن خود را بدون پشتیبان و هیچ نوع خدمات یا عملیات امداد و نجات دیدند. بنابراین به خیابان‌ها سرازیر شدند و تظاهرات به شدت اعتراض‌آمیزی را برگزار کردند.

شورای انتقالی جدایی‌طلب از این خشم مردم استفاده کرد تا اولین و مهمترین گام در راستای اجرای اهداف عملی خود برای جدایی یعنی اعلام خود مختاری را بردارد. 

در حقیقت، شورای انتقالی قدرت واقعی مسلط بر عرصه نظامی و امنیتی عدن بود و اکنون با اعلام وضعیت اضطراری و خودمختاری، کنترل این شهر را به دست گرفته و نهادهای وابسته به هادی را از دور خارج کرده است.

توافق ریاض که بین دولت مستعفی و شورای انتقالی در ماه نوامبر گذشته امضا شد، تا حدودی باعث توقف خونریزی بین طرفین در عدن شد اما بخش مهم‌تر آن یعنی تقسیم قدرت و دستیابی شورای انتقالی به چندین وزارتخانه عملی نشد.

این بدان مفهوم است که توافق ریاض به جنگی داخلی در داخل یک جنگ داخلی بزرگ‌تر  در یمن پایان داد، اما عدم اجرای سایر مفاد آن، به ویژه در مورد تقسیم قدرت، آتش را زیر خاکستر نگه داشت و به هر دلیلی یا بهانه‌ای آماده اشتعال شد و  این همان چیزی است که اکنون اتفاق افتاده است.

این اعلام خودمختاری در واقع یک درگیری غیرمستقیم وخاموش بین طرفین ائتلاف عربی یعنی عربستان سعودی، حامی منصور هادی با امارات به عنوان حامی مالی و نظامی شورای انتقالی جنوبی است. نکته قابل توجه اینکه طرفین این درگیری چه خودشان یا وکلایشان وجود این درگیری را انکار و سرهایشان را زیر برف کرده‌اند. 

اعلام خودمختاری، یکی دیگر از حلقه‌های تکه کردن یمن به ویژه جنوب است که بازگشت این کشور به دوره سلطنت سلاطین زمان اشغالگری انگلیس پیش از استقلال در سال ۱۹۶۷ بعید به نظر نمی‌رسد، زیرا دولت در شمال کشور به سرعت در حال شکل‌گیری است و مخالفت پنج استان (حضرموت، أبین، شبوه، المهره، و سقطره) با بیانیه  شورای انتقالی جنوبی و اعلام خودمختاری دلالت‌های فراوانی به همراه دارد.

احتمالا جنبش انصار الله، برنده اصلی تحولات جدایی‌طلبانه در جنوب و واکنش‌های مثبت و منفی ناشی از آن است، زیرا قدرت و توسعه این جنبش افزایش می‌یابد و آرامش بر مناطق شمالی یمن حاکم می‌شود.

انصار الله اخیرا موفق به بازپس‌گیری استان الجوف و بخش‌های گسترده‌ای از استان مأرب شده است و این جنبش و متحدانش فراتر از همه این موارد به یک قدرت نظامی منطقه‌ای تبدیل شده‌اند که روی آن حساب گسترده‌ای باز می‌شود. 

بنابراین ما بعید نمی‌دانیم که «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله با شادی و دستان گشاده در استان صعده نظاره‌گر حوادث جنوب یمن باشد. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عدن خودمختاری انصار الله اعلام خودمختاری شورای انتقالی اعلام خود جنوب یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۱۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد

در حالی که آشوب هائیتی را در خود غرق کرده است و باندهای خلافکار مسلح پایتخت این کشور پرتوپرنس را مورد حملات متعدد قرار داده‌اند، دولت انتقالی هائیتی روز پنجشنبه آغاز به کار کرد و به استعفای آریل هنری، نخست وزیر پیشین، رسمیت بخشید.   به گزارش «رویترز»، میشل پاتریک بوآور، وزیر دارایی دولت پیشین، رئیس موقت دولت خواهد بود تا زمانی که دولت انتقالی رئیس جدید دولت، کابینه، و یک شورای موقت انتخابات تعیین کند که راه را برای انتخابات نهایی هموار می‌کند.   رژینه ابراهیم، عضو دولت انتقالی، در این باره گفت: «ما شاهد فروپاشی کل نهادهای مملکت و سقوط دولت هستیم. ساکنان پورتوپرنس به معنای واقعی کلمه گروگان گرفته شده‌اند. این بحران بی‌سابقه مردم را متقاعد کرده که به یک دولت قوی نیاز هست. ما از این گرداب ناامیدی و نابودی خارج می‌شویم.»   همزمان با سوگند یاد کردن دولت انتقالی، رسانه‌های محلی گزارش دادند که خانه‌های مرکز شهر و منطقه فقیرنشین دلماس درگیر آتش‌سوزی و تیراندازی هستند.   رسانه‌ها تصاویر ستون‌های دود خاکستری که از خانه‌های بالا می‌رفتند را منتشر کردند، در حالی که مردم ساکن آن مناطق از محل فرار می‌کردند و هرچه را می‌توانستند با خودشان می‌بردند.   باندهای خلافکار مسلح که مجهز به سلاح‌های قاچاقی هستند که عمدتاً از ایالات متحده وارد شده‌اند، سال‌هاست پورتوپرنس را زیر ضرب حملات خود قرار داده و خواستار سرنگونی هنری بوده‌اند. با اعلام قصد نخست وزیر پیشین برای کناره‌گیری از مقام خود در ماه گذشته، این باندها حملات خود را افزایش داده و خواستار «انقلاب» در هائیتی شدند.   به گفته رویترز، اختیارات دولت انتقالی هائیتی در فوریه 2026 به آخر می‌رسد و تمدید نمی‌شود. در آن زمان قرار است انتخابات سراسری برای انتخاب دولت جدید برگزار شود. با این حال، هنوز هیچ تاریخی برای معرفی نخست وزیر جدید و رئیس دولت موقت تعیین نشده است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جدال نوراللهی و اینیستا برنده نداشت
  • (عکس) جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • خزعلی: صدای فلسطین نباید خاموش شود