Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@18:46:54 GMT

دولت فعلی بیشترین تقابل را با شوراها داشته است

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۴۶۹۸۹

دولت فعلی بیشترین تقابل را با شوراها داشته است

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای عالی استان‌ها گفت: طی ادوار گذشته دولت فعلی بیشترین تقابل را با شوراها داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، کیانوش جهانبخش رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای عالی استان‌ها در نشست تخصصی با موضوع ارزیابی عملکرد شوراها و بررسی موانع پیش رو اظهار داشت: پیشاپیش روز ملی شوراها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبریک عرض می‌کنم و امیدواریم هر چه زودتر ویروس منحوس کرونا از کشورمان رخت بربندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: شوراها امروز نمادی از جمهوریت و جلوه‌ای از دموکراسی هستند.

جهانبخش بیان داشت: در ارزیابی عملکرد شوراها باید نگاهی نیز به بسترهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی داشت؛ چراکه بدون در نظر گرفتن این موارد نمی‌توان ارزیابی درستی از عملکرد شوراها داشت.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: این سؤال مطرح می‌شود که آیا شوراها توانسته‌اند انتظارات مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برآورده کنند؟ پاسخ آن خیر است. در قانون اساسی جایگاه شوراها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بسیار بالاتر دیده بودند ولی در قانون عادی و در اجرای آن موارد دیده نمی‌شود.

جهانبخش با طرح سؤال دیگری مبنی بر این که آیا شوراها انتظارات قانون اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برآورده کرده‌اند، گفت: پاسخ خیر است؛ چراکه فضاهای سیاسی به سمتی رفته که شوراها در جایگاه اصلی خود قرار نگرفته‌اند.

وی تأکید کرد: طبق اصل 103 قانون اساسی مصوبات شوراها برای استانداران، فرمانداران و دیگر ارکان دولتی الزام آور است ولی این اتفاق رخ نداده است و ما شاهد این هستیم که نظارت معکوسی شکل گرفته است.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: تشکیل کمیته‌های تطبیق نمونه‌هایی از این نظارت معکوس است. شوراها تبدیل شده‌اند به نهادی که توسط دولت نظارت می‌شود. بنابراین تاکنون شوراها نتوانسته‌اند عملکرد ایده‌آلی از خود بروز دهند و در قانون عادی شوراها تنزل پیدا کرده‌اند.

جهانبخش یادآور شد: با تنزل جایگاه شوراها این نهاد تصمیم‌گیرنده و تأثیرگذار تبدیل به یک نهاد مشاور و همکاری‌ کننده شده که نظارت دولت نیز بر آن سایه انداخته است و همین موارد حیات شوراها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دچار اختلال کرده است و این وضعیت باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: تاکنون شوراهایی موفق بودند و همدلی مناسبی بین اعضای شورای شهر و شهردار داشته‌اند و به نوعی شهردار همسویی انتخاب کرده بودند و زمانی شوراها موفق‌اند که کمترین اختلاف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در توسعه شهری داشته باشند.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شورایی ناموفق است که جریان‌های سیاسی بر شورا حاکم شده باشند و بر اساس سهم خواهی، افرادی را به شوراها می‌فرستند.

جهانبخش تأکید کرد: طی ادوار گذشته دولت فعلی بیشترین تقابل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با شوراها داشته است و این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از لایحه و طرح‌هایی که به مجلس ارسال شده است می‌توان دید و مجلس فعلی هم دولتی‌ترین مجلس بوده است.

وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم شوراها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس تعداد جلسات و مصوبات بررسی کنیم و آنها باید بر اساس وظایف قانونی سنجیده شوند و ملاک ما توانایی و اختیارات شوراها است.

رئیس کمیسیون سلامت،‌ محیط‌زیست و خدمات شهری شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: مهمترین مانع بر سر راه شوراها زیرساخت‌های قانونی است و فاصله زیاد قوانین عادی با قانون اساسی است؛ چراکه در قانون اساسی جایگاه شوراها رفیع دیده شده ولی در قوانین عادی این طور نیست.

جهانبخش خاطرنشان کرد: شوراها به واسطه ارتباطی که با مردم دارند مطالبات مردمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر می‌پذیرند ولی قوانین فعلی اجازه نمی‌دهد این مطالبات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جدی پیگیری کنند و ما امیدواریم که نظام شوراها ارتقا یابد و اگر شوراها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به توان رکن چهارم نظام و حلقه واسطه بین قوا بپذیرند، اداره کشور راحت‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست سلامت ارزیابی عملکرد قانون اساسی رئیس کمیسیون سلامت قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۴۶۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، نقی کریمی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه از مدیریت شهری در مواقع مختلف که قابل توجه است، اظهار کرد: من چهار سال در دوره اول شورا شهردار ارومیه بودم، در آن زمان به ندرت جلسات کمیسیون ماده ۵ تشکیل می‌شد اما با مدیریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و در جهت رفع موانع و مشکلات شهری بیش از ۱۷ جلسه برگزار کرده که واقعاً قابل توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان از حمایت و نگاه ویژه مقام عالی استان به موضوع مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر توان بالایی برای کمک به مأموریت دولت دارند، گفت: امروز در تهران نگاه‌ها به شوراهای شهر نگاه تمرکزگرایی است تا تمرکز زدایی و از این رو از شخص استاندار آذربایجان‌غربی انتظار می‌رود تا پیگیر این موضوع و پیاده‌سازی آن در استان باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شوراهای اسلامی به نحو احسن در تمام زمینه‌ها استفاده کرد، یادآور شد: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود، می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

کد خبر 748634

دیگر خبرها

  • پیشرفت‌های شهرداری مبارکه نتیجه تعامل موثر با شورای شهر است
  • دولت اجرای قانون مدیریت واحد شهری را تا تحقق کامل دنبال کند
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • شورای شهر تأثیر مثبتی بر توسعه حقوق شهروندی دارد
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد دغدغه شورای شهر ششم است
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم