Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:14:42 GMT

پساکرونا؛ عصر تجدید نظرها

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۵۹۸۶

پساکرونا؛ عصر تجدید نظرها

محمدعلی نویدی مدرس دانشگاه در یادداشتی در روزنامه همدلی،‌ نوشته است: شاید بتوان از سه نوع تجدید نظر سخن گفت: الف) تجدید نظر اجباری و قهری. یعنی تجدید نظری که بیماری فراگیر و اپیدمی همگانی و جهانی موجب آن است. مثل توجه و اعتنای ویژه به امر بهداشت و سلامت، پرسنل درمان و مراقبت‌های فردی. این نوع تجدید نظر، اگر بشر بر سر عقل باشد، امری ضروری و طبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ب) تجدید نظر توسط حاکمان، سردمداران و مدیران‌. معمولا اکثر قدرت‌مداران و حاکمان، چنان‌که باید از تغییر، تجدید نظر و بازسازی عقلانی و عملی استقبال نمی‌کنند؛ چون ویژگی سیاست و خاصیت قدرت چنین اقتضا می‌کند و محافظه‌کاری و حفظ وضع موجود، حاکمان و مدیران غیر متفکر، دارای دیدگاه تغییر و تجدیدنظر نیستند. از سوی دیگر، بحث منافع حزب، جناح و خاندان نیز مطرح است. باری، به تجربه و تاریخ، توان گفت از حاکمان و حافظان قدرت، چندان انتظار تجدید نظر و تغییر نگاه به نفع مردم و طبقات آسیب‌پذیر اجتماعی نمی‌رود. ج) تجدید نظر آگاهانه و اندیشه‌ورزانه. این نوع تجدید نظر و تغییر و تحول، انتظار واقعی دوران پس از بحران، آسیب و بیماری است. این نوع تجدید نظر، بازشناسی، بازسازی و بازآفرینی، کار نخبگان آزاد، اندیشه‌ورزان متعهد و شهروندان مسئولیت‌پذیر است، کار وجدان‌های بیدار و نخفته است، کار جان‌های آزاد و آباد است‌. عصر تجدید نظر در بینش‌ها، نگرش‌ها، منش‌ها، روش‌ها و کنش‌ها، عصر تحول‌خواهی و اصلاح امور ابتر و عقیم در دوران گرفتاری است.
اما دوران تجدید نظر از کجا شروع می‌شود؟ شاید، آغاز دوران تجدید نظر و بررسی علمی امور گرفتارساز زندگی و ایجاد تفاوت بین دو دوران پیشابحران و پسابحران، از خودشناسی و توجه معطوف به خویش، شروع شود. خود، ذات و نفس، منبع و سرچشمه درونی کنترل و هدایت اعمال آدمی را در مقابل انگیزه‌ها، نیازها و روابط به‌عهده دارد. اما، اگر قدری ژرف بیندیشیم، اصل، تبار و جوهر خود و خویش، در ظهور فعلیت و اثرهای جدید است. با کشف و آزادسازی این نیروهای درونی و خویشتن است که رهایی انسان اتفاق می‌افتاد و محقق می‌شود. آزادی و آزادگی یعنی رهاسازی و فعلیت‌بخشی این خود واقعی. با فعلیت‌بخشی، آدمی مولد اثرهای نوین و نافع می‌شود. همین‌ها، تعالی‌بخش و تحول بخش آسان در ساحت خود و جامعه می‌باشد. معنی حقیقی تجدید نظرخواهی و ظهور عصر نوطلبی، در امور و به و بهترسازی کارها در دوران پساکرونا، همین است. بدین‌سان، تا اثرسازی صورت نگیرد، اتفاق خاصی نمی‌افتد. زیرا اگر امور و کارها بر پاشنه کهنه و اثرهای قدیمی بچرخند، تازگی نمایان نخواهد شد. آغاز از خود، یعنی پیدا کردن تکیه‌گاه محکم و استوار برای حرکت به‌سمت بازسازی عقلانی با حفظ جوهره.


عصرتجدید نظر، یعنی روزگار و گاه پساکرونا، با مدیریت خود و خویشتن نسبت دارد. «خود» فراتر از شخصیت محقق و محصل است. خود، خصوصیات مکنون، مخفی و مستوری را نیز شامل می‌شود، مثل معدن. مدیریت خود، از شرط‌های نخستین عصر تجدید نظرخواهی، تحقق و اثربخشی ابعاد و جوانب گوناگون زندگانی بشری است. راستی بشر در دوران بحران کرونا ویروس یاد گرفت و امیدوارم غفلت نکند که در این سیاره و گیتی تنها زندگی نمی‌کند. جهان صرفا برای انسان نیست. زمان آن رسیده به‌جای گفتن «بنی آدم اعضای یک پیکرند»، گفته آید، «همه جهان اعضای یک بنیه‌اند». تمام اعضای جهان ریشه جهان را می‌سازند، انسان عضو برتر و فرمانده جهان است، انسان عاقل، اندیشه‌ورز و تربیت‌یافته. بنابراین، مدیریت این بیماری فراگیر و همگانی با خودشناسی و مدیریت خود کاملا ارتباط دارد. اگر چنین کاری به دقت صورت گیرد، عصر تجدیدنظر فرا می‌رسد و رنسانس شروع می‌شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا علوم انسانی کارآمدی دولت جامعه شناسی پروندهٔ خبری زندگی پس از کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا علوم انسانی کارآمدی دولت جامعه شناسی ویروس کرونا علوم انسانی کارآمدی دولت جامعه شناسی نوع تجدید نظر تجدید نظر عصر تجدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۵۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان کارگران همدان با شهدا تجدید پیمان کردند

همچنین نمایندگان کارگران با نماینده ولی فقیه در استان همدان نشستی صمیمی داشتند.

در این نشست نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: تلاش و کوشش کارگران در میدان اقتصادی، موجب پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور می‌شود و موفقیت هر کشوری به میزان مدیریت آن در اقتصاد بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی موثقی گفت: هر کشوری مدیریت اقتصادی داشت رشد می‌کند و اگر مدیریت اقتصادی نداشته باشد عقب می‌ماند.

او همچنین با اشاره به اینکه خداوند متعال، انسان را برای عبادت خلق کرده است، گفت: از نظر اسلام اگر عبادت ۱۰ جزء باشد ۹ جزء آن کسب حلال یا بخش اقتصاد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان هم گفت: هم اکنون ۷۰ درصد کارگران استان حداقل حقوق را می‌گیرند.

یوسف شعبانی گفت: در استان همدان ۸۴۸ واحد مسکونی کارگری ساخته شده است و برای رفاه کارگران دنبال ایجاد زیرساخت‌های ورزشی تخصصی کارگران هستیم.

از پنجم تا یازدهم اردیبهشت هفته کار و کارگر نام گذاری شده است.

روز‌های هفته کارگر با عناوین ۵ اردیبهشت، کارگر تجدید میثاق با امام راحل ره، رهبری و شهدا، ۶ اردیبهشت، کارگر فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، ۷ اردیبهشت، کارگر تامین اجتماعی و تکریم بازنشستگان، ۸ اردیبهشت، کارگر منزلت خانواده، زنان و جوانی جمعیت، ۹ اردیبهشت، کارگر ایمنی سلامت و بهداشت کار، ۱۰ اردیبهشت، کارگر، تشکل‌ها و مشارکت مردم و ۱۱ اردیبهشت، کارگر، ایمان، امید و همدلی نام‌گذاری شده‌است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • تجدید میثاق جامعه کارگری و کارفرمایی گناوه با آرمان های شهدا
  • آئیین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • تجدید میثاق اعضای دوره ششم شورای شهر اصفهان با آرمان‌های شهدا
  • نکو به دنبال تجدید یک خاطره شیرین!
  • مدارس، صاحب نیروگاه های خورشیدی می شوند
  • نمایندگان کارگران همدان با شهدا تجدید پیمان کردند
  • ضرورت شفافیت عملکرد قضات
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • تجدید عهد با شهدای پهلوان