Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری رِگنوم - regnum روسیه، دولت ازبکستان برای آن دسته از شهروندانی که در دستگاه های دولتی از زبان روسی استفاده و از تکلم به زبان ازبکی پرهیز می کنند دست به جریمه شد.

این گزارش میزان این جریمه را بر اساس ابلاغ وزارت دادکستری ازبکستان از 44 تا 110 دلار (آمریکا) برآورد کرد و نوشت: وزارت دادگستری همچنین اعلام کرده است که هنگام تهیه این سند از تجربه کشورهایی چون اوکراین، لتونی، لیتوانی و تاجیکستان بهره برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دادگستری ازبکستان در توجیه ابلاغ این قانون بدون اشاره به نام زبان خاصی چنین اعلام کرد که برخی از سازمان های دولتی امور اجرایی و مکاتبات را به زبان دیگر انجام می دهند که این از این پس امر غیر قانونی است".

همانگونه این خبرگزاری پیش نیز گزارش داده بود، شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان در ماه اکتبر (مهر ماه) گذشته با امضای یک حکم حکومتی تاریخ 21 اکتبر (30 مهر) را به عنوان روز زبان ازبکی اعلام کرد.

ازبکستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که به ضرورت های دولت ملی پایبندی بیشتری نشان می دهد.

"سینا اوگان" پژوهشگر ازبک معتقد است که:" ازبکستان همواره مدعی تشکیل دولت بزرگ در طول تاریخ بوده و گاه این ادعا را در مورد همسایگان خود نیز مطرح کرده است، چرا که احساسات ملی گرایانه در این کشور بسیار بالاست.

در کنار این عامل تسلط ازبک ها در بافت قومی کشور باعث شد تا وحدت زبانی در این کشور به آسانی تحقق یابد. در ماده  4 قانون اساسی این کشور که در 8 دسامبر 1991 به تصویب رسید و در 28 دسامبر 1993 مورد تجدید نظر قرار گرفت، زبان دولتی جمهوری ازبکستان زبان ازبکی اعلان شد و وحدت زبانی تحت ضمانت حقوقی و قانونی قرار گرفته است.

با این همه، در «قانون زبان دولتی» که در 21 دسامبر 1995 به تصویب رسید به زبان روسی عنوان زبان ارتباطی بین اقوام ساکن این کشور اعطا و دولت موظف شد تا شرایط لازم برای توسعه زبان روسی و استفاده آزادانه از آن را فراهم کند.

به گفته این پژوهشگر، در مؤسسات آموزشی این کشور تدریس زبان روسی اجباری است. در شهرهایی بزرگی همچون تاشکند پایتخت تدریس عموماً به زبان روسی انجام می گیرد. در 170 مؤسسه آموزشی کشور تدریس تنها به زبان روسی انجام می گیرد.

با این وجود در تعداد مدارس روسی زبان دایر در این کشور طی سال های اخیر کاهش قابل توجهی هم مشاهده می شود. در حالی که نسبت مدارس روسی زبان در سال 1989 در حدود 8/14 درصد بود این نسبت در سال 2000 به 3/3 درصد کاهش یافته است.

در همه دانشگاه های این کشور (به جز دانشگاه فرغانه) تدریس به زبان روسی انجام می گیرد. انستیتوی تربیت معلم اندیجان، انسیتیتوی تربیت معلم نووی و دانشگاه ملی ازبکستان دارای رشته هایی برای تربیت کادر آموزشی آشنا به زبان روسی می باشند.

 تقریباً 70 درصد جمعیت ازبکستان به زبان روسی آشنا هستند و به آساینی به این زبان تکلم می کنند. نسبت آشنایی به زبان روسی در شهرهای بزرگ تا 80 درصد می رسد این نسبت در مناطق روستایی 40 ـ 45 درصد می باشد. از آنجا که امکان اشتغال و زندگی برای جمعیت روسی زبان وجود ندارد مهاجرت این گروه از کشور همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها ازبکستان روسیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ازبکستان روسیه ازبکستان روسیه زبان روسی زبان ازبکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۶۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم

ولیعهد عربستان بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

به گزارش تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد. ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آن‌ها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد: نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی؛ضدتحریم،ارزآور
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • دستگاه‌های اجرایی مکلف به اختصاص بخشی از بودجه عمرانی به مهارت آموزی کارگران شدند
  • ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان مرکزی قشر کارگر هستند
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • ولیعهد عربستان: با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفیم
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان