Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@13:29:32 GMT

خلیفه حفتر توافق صخیرات را لغو کرد/ واکنش مخالف آمریکا

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۵۷۲۸۳

خلیفه حفتر توافق صخیرات را لغو کرد/ واکنش مخالف آمریکا

خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" بدون استناد به هیچ قانون تایید شده داخلی یا بین‌المللی، توافقنامه صخیرات را ملغی اعلام کرده و خود را در راس فرماندهی لیبی منصوب کرد، در مقابل آمریکا این اقدام حفتر را محکوم کرد. اقدامی که واکنش‌های داخلی و خارجی متعددی را به دنبال داشت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، خلیفه حفتر که از بیش از یک سال قبل با نیروهای خود حملاتی را برای تصرف طرابلس، پایتخت لیبی آغاز کرده، عصر دوشنبه اعلام کرد، توافقنامه سیاسی صخیرات که سال ۲۰۱۵ در مراکش به امضا رسید، لغو است و او به "مجوز مردمی" برای مدیریت کشور دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه ماهواره‌ای "لیبیا الحدث" وابسته به حفتر به نقل از او اعلام کرد: ای مردم آزاده لیبی، درخواست شما را اجابت کردیم و توافق سیاسی مشکوکی که کشور را ویران کرده و آن را به سوی پرتگاه‌های خطرناکی سوق داد، ملغی اعلام می‌کنیم و قدرت را به کسی انتقال می‌دهیم که شما او را برای هدایت این مرحله شایسته می‌دانید. افتخار می‌کنیم که فرماندهی کل-ارتش- این مسؤولیت تاریخی مهم را در این شرایط استثنایی برعهده گرفته و عمل به توافقنامه سیاسی را متوقف کردیم تا با تصمیم مردم که منبع قدرت مسؤولان هستند، صفحه این توافق بسته شود.

حفتر در این سخنرانی توضیح نداد که این "مجوز مردمی" را از کجا به دست آورده و اینکه آیا پارلمان منتخب سال ۲۰۱۴ از این اقدام او حمایت می‌کند یا خیر، همچنین او  به پیامدهای سیاسی که چنین اقدامی می‌تواند داشته باشد، اشاره‌ای نکرد.

فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی با تاکید بر ادامه حملات به طرابلس گفت: نیروهای ما برای ایجاد شرایطی جهت تاسیس موسسه‌های مدنی دائمی دولت مطابق با خواسته‌های مردم تلاش خواهند کرد.

تا این لحظه پارلمان منتخب سال ۲۰۱۴ لیبی هیچ گونه واکنشی به این اظهارات حفتر نداشته است.

در مقابل، محمد علی عبدالله، مشاور سیاسی دولت وفاق ملی لیبی گفت: حفتر بار دیگر اهداف خود را برای جهان نمایان کرد. او بی‌اعتنایی خود نسبت به راه‌حل سیاسی و نیز برقراری دموکراسی در لیبی را پنهان نمی‌کند و این سخنرانی به منزله حرکت ناامیدانه مردی شکست خورده است.

بر اساس توافقنامه سیاسی که گروه‌های لیبیایی در اواخر سال ۲۰۱۵ به امضا رساندند، قدرت سیاسی در این کشور به پارلمان منتخب سال ۲۰۱۴ ( به عنوان قوه قانونگذار) و شورای ریاستی دولت وفاق ملی (به عنوان قوه مجریه) در کنار شورای عالی کشور سپرده شد.

بر اساس آمار سازمان ملل از زمان حملات حفتر به طرابلس در آوریل ۲۰۱۹ صدها تن در این کشور کشته و بیش از ۲۰۰ هزار تن آواره شده‌اند.

سفارت آمریکا در لیبی نیز مخالفت خود را با اقدام حفتر در انتصاب یک جانبه خود به عنوان حاکم لیبی و نیز لغو توافقنامه سیاسی صخیرات اعلام کرده و با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از اظهارات حفتر تاکید کرد: ایجاد تغییرات در ساختار سیاسی لیبی با اعلام یک طرفه ممکن نیست.

این سفارتخانه در ادامه از هرگونه فرصتی برای مشارکت حفتر و تمام گروه‌های لیبیایی در گفتگویی جدی درباره چگونگی حل بحران و پیشرفت در این کشور استقبال کرده و از نیروهای مسلح لیبی دعوت کرد با توجه به ادامه مشکلات غیرنظامیان در ماه مبارک رمضان و شیوع ویروس کرونا که جان آنها را تهدید می‌کند، به دولت وفاق ملی ملحق شده، فورا تمامی اقدامات خصمانه خود را با انگیزه‌های انسانی متوقف کنند تا آتش‌بس اعلام شده در مذاکرات ۵+۵ در ۲۳ فوریه در ژنو محقق شود.

شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی نیز در بیانیه‌ای اظهارات اخیر حفتر را "وسوسه قدرت که به اوج خود رسیده و حماقتی که به انتهای خود رسیده" توصیف و اعلام کرد، در نمایشی مضحک چهره شورشی کودتای دیگری را اعلام کرده و به زنجیره کودتاهای خود در چند سال اخیر افزود؛ کودتایی که این جنایتکار جنگی علیه توافقنامه سیاسی و تمامی ارکان سیاسی کشور اعلام کرد، برای ما غافگیرکننده نبود بلکه اقدامی بود که ما انتظار آن را داشتیم تا برای سرپوش گذاشتن بر شکست نیروها و مزدوران تروریستش و نیز ناکامی طرح مستبدانه خود برای به دست گرفتن قدرت در پیش بگیرد تا از درخواست‌ها برای محاکمه‌اش به دلیل ماجراجویی‌های ناکام که تنها موجب کشته و زخمی شدن و آوارگی صدها هزار لیبیایی و تخریب کشور شد، پیشی بگیرد.

در این بیانیه با اشاره به پارلمان طبرق و رئیس آن عقیله صالح تاکید شد: این شورشی حتی علیه ساختارهای سیاسی موازی که حامی او هستند و روزی او را منصوب کردند، کودتا کرد و به این ترتیب دیگر هیچ کس یا کشوری نمی‌تواند به بهانه‌ای به او مشروعیت بخشد.

در ادامه بیانیه یاد شده آمده است: اظهارات حفتر به همگان لزوم نابودی طرح کودتایی او و زدودن کامل توهم به دست گرفتن قدرت و ضرورت برپایی کشوری مدنی و دموکرات را نشان داد و به یاری خدا نیروهای ارتش لیبی و حامیان آنها این امر را محقق خواهند کرد.

این شورا در ادامه از همه نمایندگان پارلمان دعوت کرد برای آغاز گفتگویی جامع و ادامه روند دموکراتیک تا دستیابی به راه‌حلی جامع و دائمی از طریق صندوق‌های رای گیری، به همکاران خود در طرابلس ملحق شوند.

همچنین این شورا بار دیگر از ساکنان مناطق شرق لیبی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و از کشتار دست بردارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ليبي توافقنامه سیاسی دولت وفاق ملی ملی لیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۵۷۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سرهنگ سعیدی در دیدار با ماموستا احمدی امام جمعه بوکان ضمن تقدیر از زحمات وی گفت: کار و رسالت علماو ائمە رسالتی بسیار سنگین ارزنده و پرافتخار است و ما قدردان خدمات و تلاش‌های ارزنده شما در بسط و توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی هستیم.   ماموستا احمدی امام جمعه بوکان نیز در این دیدار ضمن تبریک پیروزی غرورآفرین سپاه پاسداران و وعده صادق و تنبیه رژیم اشغالگر قدس گفت وجود سپاه و بسیج در کشور موجب آرامش و ایجاد امنیت در جامعه شده و باید قدردان این نعمت اللهی باشیم.   در ادامه فرمانده سپاه بوکان به همراه جمعی از فرماندهان نظامی با حضور در منزل امام جمعه سابق بوکان با ماموستا خلیفه زاده دیدار کردند.   ماموستا خلیفه زاده امام جمعه سابق بوکان در این دیدار ضمن قدردانی از حضور فرماندهان نظامی و سپاهی تصریح کرد: وحدت مسلمانان اهل تسنن و تشیع در کشور در سایه جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس و صمیمیت اقوام و مذاهب در همه عرصه ها، جلوه‌های زیبایی در همدلی مسلمانان را در ایران اسلامی خلق کرده است.   فرمانده سپاه بوکان نیز در این دیدار گفت: امامان جمعه در حفظ دوام و بقای آرمان‌های انقلاب اسلامی و صیانت از حقوق شهروندی نقش و مسئولیت دوچندان دارند.   در پایان از زحمات خدمات و تلاش‌های ارزنده و همچنین سوابق مبارزاتی و فعالیت‌های علمی و حوزوی ماموستا خلیفه زاده امام جمعه سابق بوکان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • حکم دادگاه لاهه برای دستگیری نتانیاهو جدی است
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • سپاهان وقت تلف کرد؟ رضاییان: مخالف این داستانم
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: واشنگتن همچنان مخالف عملیات رفح است
  • مخالف تک صدایی در دانشگاه‌ها هستیم
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • دیدار فرمانده سپاه با ائمە جمعه بوکان
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا با تخصیص کمک به اوکراین مخالف است
  • چرا کارتر با تشکیل کشور فلسطین مخالف بود؟!