Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@04:12:33 GMT

بازدید مجازی از اولین گالری بندرانزلی

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۷۵۲۶

بازدید مجازی از اولین گالری بندرانزلی

«چوم» در گویش گیلکی یعنی «چشم». ابزاری برای دیدن و تماشا. قرار است گالری تازه تأسیس «چوم» در شهر انزلی که با عنوان نخستین گالری هنری بندرانزلی کارش را آغاز کرده، جایی باشد برای تماشای آثار هنری. مریم اشکانیان نقاش و مجسمه‌ساز جوان اهل بندرانزلی مدیر و مؤسس گالری «چوم» است و این گالری تجسم آرزوهای چندساله اوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!





او می‌گوید: «از وقتی خودم کار حرفه‌ای را آغاز کردم این جزو دغدغه‌هایم بود که چرا فضای حرفه‌ای هنری در این شهر نداریم؟ هرکس که به من می‌گفت چرا در شهر خودت نمایشگاه نمی‌گذاری از او می‌پرسیدم کجا باید این کار را انجام دهم؟ همیشه دوست داشتم در انزلی اتفاق خوبی در این زمینه بیفتد و به‌همین دلیل این گالری را به‌صورت حرفه‌ای و با یک برنامه درست و امکاناتی مانند گالری‌های تهران ساختم.»
او متولد سال 67 است و در دانشگاه گیلان رشته نقاشی خوانده. سال 89 و 90 برگزیده «منتخب نسل نو» شده که هر سال از سوی گالری هما برگزار می‌شود و از آن به‌بعد شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی داخلی و خارجی را آغاز کرده است. آرزوی تأسیس گالری در بندرانزلی از همان روزها در مریم اشکانیان جان گرفت. حالا گالری او یعنی «چوم» به‌عنوان نخستین گالری هنری بندرانزلی معرفی می‌شود هرچند که پیش از این هم این شهر گالری‌هایی داشته که شیوه کارشان با «چوم» متفاوت بوده است. اشکانیان می‌گوید: «پیش از این هم در این شهر گالری بوده ولی معمولاً مدت کوتاهی فعالیت کردند و به‌دلیل اینکه برنامه‌های‌شان بی‌نظم بود کارشان به نتیجه نمی‌رسید و تعطیل می‌شدند. من همه چیز را حرفه‌ای ایجاد کردم. از طراحی گالری تا برنامه‌ریزی برای نمایشگاه‌ها. اینکه از تهران تمرکززدایی شود یکی از آرزوهای من است. اینکه هر شهر یک گالری داشته باشد تا هنرمندانش امکان نمایش آثارشان را در شهر خودشان داشته باشند.» تمرکز گالری «چوم» بر هنر معاصر و مدرن است و اشکانیان سعی دارد با هنرمندان جوان اما باتجربه همکاری کند. کسانی که ساکن گیلان هستند و امکان دیده شدن در تهران را ندارند.
به بهانه صد سالگی جلیل ضیاپور
گالری «چوم» اولین نمایشگاهش را از جمعه 5 اردیبهشت آغاز کرده است. نمایشگاهی که اگر کرونا نبود قرار بود مثل بقیه نمایشگاه‌ها با حضور مردم و هنردوستان برگزار شود اما کرونا همه چیز را تغییر داد. اما مریم اشکانیان تصمیم گرفت این بیماری مانع آغاز فعالیت گالری نشود و به‌همین دلیل کارش را با بازدید مجازی آغاز کرد. او می‌گوید: «آذرماه که بازسازی خانه را آغاز کردیم قرار بود اول فروردین گالری را افتتاح کنیم که بیماری کرونا آمد و امکان برگزاری افتتاخیه نبود اما من نمی‌خواستم صدمین سال تولد جلیل ضیاپور را از دست بدهم و به‌همین دلیل گالری را به‌صورت مجازی افتتاح کردیم و برای نمایشگاه بازدید مجازی از طریق اینستاگرام گذاشتیم.» جلیل ضیاپور نقاش اهل بندرانزلی به‌عنوان پدر نقاشی مدرن ایران و آغازگر جنبش نوگرایی در هنر معاصر ایران شناخته می‌شود و به‌دلیل تأثیری که بر این هنر داشته اشکانیان می‌خواسته 5 اردیبهشت و صدمین سالروز تولد او افتتاحیه گالری «چوم» باشد. او می‌گوید: «من یک علاقه شخصی به جلیل ضیاپور و هنرش دارم و پیش‌از این هم دو جشنواره تصویرسازی به‌نام و یاد او در همین شهر برگزار کردیم. ضیاپور جزو چهره‌های هنری مهم این شهر است و دلم می‌خواهد نام کسانی مانند او ماندگار شود و مردم آنها را بشناسند و در شهر خودشان غریبه نباشند.» اولین نمایشگاه گالری «چوم» یک نمایشگاه گروهی نقاشی است که «چو گل ده روز» نام دارد. اشکانیان گل را به‌عنوان موضوع اولین نمایشگاهش انتخاب کرده چون هم همزمان با آغاز فصل بهار بوده و هم مردم انزلی با گل آشنا هستند. ساسان ابری، پونه اوشیدری، مرتضی پورحسینی، حسین تمجید، آهو حامدی، امیر سقراطی، ساله شریفی، امیر فرهاد، کسری گلرنگ و جانان نوذری هنرمندانی هستند که آثارشان در نمایشگاه «چو گل ده روز» به نمایش درآمده است. هنرمندان جوان اما شناخته شده در هنر نقاشی که آثارشان را در اینستاگرام گالری «چوم» می‌توانید ببینید. اشکانیان درباره این بازدید مجازی می‌گوید: «در این شرایط چاره‌ای جز این کار نداشتیم. سایت ما هفته آینده کارش را آغاز می‌کند اما اکنون هر روز آثار نمایشگاه را در اینستاگرام به نمایش می‌گذاریم. هر روز یک هنرمند حاضر در گالری و آثارش را معرفی می‌کنیم که هنردوستان بتوانند در این شرایط هم از گالری استفاده کنند.»
مخاطبانی که هنر را دست کم نمی‌گیرند
بازدید مجازی از «چو گل ده روز» در همین چند روز آغاز نمایشگاه بسیار خوب بود و اشکانیان می‌گوید که پیام‌های زیادی از طرف مخاطبان نمایشگاه داشته که از او پرسیده‌اند چه زمانی می‌توانند حضوری از نمایشگاه بازدید کنند. به‌گفته او مردم انزلی هنردوستند و مخاطب هنر هرچند که علاقه‌مندان زیادی از شهرهای دیگر هم این روزها با اشکانیان تماس گرفته‌اند تا بتوانند در اولین فرصت بازدید حضوری خودشان را به بندرانزلی برسانند. نمایشگاه «چو گل ده روز» تا 7 خرداد ادامه دارد و اشکانیان امیدوار است هرچه زودتر شرایط تا حدی عادی شود و او بتواند درهای گالری را به روی کسانی که می‌خواهند آثار را حضوری ببینند باز کند. او زمان برگزاری نمایشگاه‌ها را یک ماهه مشخص کرده تا کسانی که می‌خواهند از شهرهای اطراف بندرانزلی به دیدن گالری و نمایشگاه‌هایش بیایند فرصت برنامه‌ریزی داشته باشند. اشکانیان آنقدر در اجرای ایده‌هایش برای گالری مصمم است که از حالا برای سه نمایشگاه آینده برنامه‌ریزی کرده است و امیدوار است در این روزهای کرونایی کسانی که اهل هنر هستند حداقل به‌صورت مجازی ارتباط‌شان را با هنر حفظ کنند.
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازدید مجازی حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۷۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات اجرایی اولین شهرک مسکونی آذربایجان شرقی در آذرشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی شهرک مسکونی آذرشهر برای استفاده متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن این شهرستان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از تصویب ۵ شهرک مسکونی در استان آذربایجان شرقی در سفر امروز وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت:علاوه بر تصویب این ۵ شهرک مسکونی دو هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های مختلف استان در نظر گرفته می‌شود. 

همچنین با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی یک باب خانه مقاوم سازی روستایی در روستای قاضی جهان افتتاح شد. 

همچنین معاون وزیر راره و شهرسازی در سفر به شهر تیمورلو مشکلات الحاق به محدوده اراضی مدنظر برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن این شهررا بررسی کرد.

دیگر خبرها

  • سفیراندونزی از غرفه استان فارس بازدید کرد
  • اولین نشست مجازی مدیر عامل در سال ۱۴۰۳ با کارکنان صندوق
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • اولین روز ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج
  • آغاز عملیات اجرایی اولین شهرک مسکونی آذربایجان شرقی در آذرشهر