Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@22:06:23 GMT

ماه رمضان فرصتی برای سنجش ایمان است

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۹۴۳۶

ماه رمضان فرصتی برای سنجش ایمان است

ایسنا/مرکزی یک کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی برای سنجش ایمان انسان است، گفت: انسان مخاطب اصلی ماه رمضان برای خودسازی و تزکیه نفس است.

حجت‌الاسلام عمران فضل‌اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، در تعریف انسان‌های با ایمان اظهار کرد: از دیدگاه قرآن انسان با ایمان کسی است که اهل نجات بوده و هم در نماز خشوع دارد و هم اهل پرهیز از زشتی‌ها و پلیدی‌هاست و آیه شریفه وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (و آنان که از بیهوده رویگردانند) مصداق بارز قرآن کریم در این باب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به نشانه‌های انسان‌های با ایمان از دیدگاه مولای متقیان حضرت علی(ع) پرداخت و اقرار به زبان، باور قلبی و انجام اعمال واجب را سه نشانه مومن دانست و افزود: مومن کسی است که باورهای قلبی خود را در عمل اثبات کند. اگر کسی بخواهد با هر بادی به سمت دیگری بوزد و در شرایط مختلف رنگ عوض کند نمی‌تواند انسان مومنی باشد.

او با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان ایمان سنجیده می‌شود، اظهار کرد: ایمان انسان‌ها در ماه رمضان سنجیده می‌شود و کسی که مطیع دستورات الهی بود و گرسنگی و تشنگی این ماه پرفضیلت را تحمل کرد و روزها به روزه‌داری و شب‌ها به مناجات و عبادت اهتمام ورزید اهل ایمان بوده و نجات خواهد یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که نیکوکاران چه کسانی هستند، گفت: از پیامبر اکرم(ص) پرسیدند چه چیزی را باید انفاق کرد که در جواب فرمودند هر کار خیری را می توان انفاق کرد. اولین گروهی که می‌توان برای آنها کار خیر و نیک انجام داد خانواده هستند و کسانی که در رفتار و گفتار با خانواده خویش برخورد نیک داشته باشند نیکوکار محسوب می‌شوند. نیکوکار واقعی کسی است که اول به خانواده خود نیکوکاری کند. گاهی کار نیک تنها با  یک لبخند انجام می شود و گره گشایی از کار مردم، قرض مال به نیازمندان از کوچکترین مصادیق نیکوکاری است.

وی امام راحل را مصداق بزرگ نیکوکاری در عصر حاضر دانست و افزود: امام راحل احیاگر و  پایه گذار مکتبی شد که بوسیله این مکتب بسیاری از خیرها و کارهای نیک نظیر نمازجمعه و جماعت، ارزش‌های اسلامی، کمک به فقرا و ... احیا شد. پس خیر و نیکی هر عملی است که انسان می تواند به دیگران هدیه کند.

او در خصوص ویژگی پرهیزکاران و مصادیق آن نیز گفت: انسان متقی و پرهیزکار کسی است که گناه و حرام را بشناسد و محدوده آنچه را که خدا نمی‌پسندند را بداند و از آن دوری کند. پرهیزکار بودن کار آسانی نیست و باید چشم بر حرام خدا بسته و مطیع اوامر الهی شد.

حجت‌الاسلام فضل اللهی به مراتب پرهیزکاری اشاره کرد و افزود: قدم برداشتن در وادی ورع و تقوا لذت بخش است و انسان را پاکیزه کرده و او را با کوله‌باری عاری از معصیت و گناه و البته لبریز از تقوا و بندگی آماده ملاقات با خدای تعالی می‌کند.

وی حضرت علی (ع) را مصداق بارز پرهیزکاری دانست و افزود: کسب مال حلال از نشانه‌های پرهیزکاران است و به فرموده پیغمبر خاتم(ص) عبادت ۱۰ جزء دارد که یک جزء آن کسب روزی حلال است. پس پرهیزکاران جزو محبوبان خدا هستند و لازمه پرهیزکاری شناخت محارم الهی است.

این کارشناس دینی به جهاد کنندگان در راه خدا اشاره کرد و افزود: جهاد در راه خدا یعنی تلاش برای انجام وظیفه و به فرموده خدای تعالی جهاد با مال انسان شروع می شود(وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ) و مصداق بارز جهاد به گفته همه مفسران قرآن وجود مقدس امیرالمومنین(ع) است.

وی بیان کرد: جهادکنندگان کسانی هستند که به اقتضای شرایط و آن چرایی که دین و مکتب اسلام از انسان مطالبه می‌کند در میدان حاضر شوند. جهاد با مال، جان و نفس مورد تاکید خداست و اگر کسی می‌خواهد در زمره جهادکنندگان قرار بگیرد ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای این عمل است تا با روزه به جهاد با نفس بپردازد و با انفاق به دیگران و دستگیری از فقرا و نیازمندان جهاد با مال کند.

حجت‌الاسلام فضل‌اللهی همچنین در خصوص صابران از دیدگاه خدای تعالی گفت: خدا به پیامبر(ص) فرموده به کسانی که در برابر سختی ها و مشکلات صبر می کنند بشارت بده و صبر کننده کسی است که در برابر مشکلات کفران و ناشکری نمی‌کند.

وی گفت: مصداق واقعی صابران ائمه اطهار(ع) هستند که برای ترویج اسلام سختی‌های فراوانی را متحمل شدند و در این مسیر به شهادت رسیدند. خدای تعالی صابران را دوست دارد و بارها شنیده ایم که "ان الله یحب الصابرین".

وی ادامه داد: یکی از مصادیق صبر نیز صبر در برابر گرسنگی و تشنگی است که در روزهای ماه رمضان به عینه مشاهده می‌شود و انسان باید صبورانه در برابر گرسنگی و تشنگی رفتار کند.

به گفته این کارشناس مذهبی مقام شکر مقامی بالاتر از صبر است و انسان اگر بخواهد به درگاه و مقام شاکران برسد باید از درگاه صبر عبور کند. بنا بر روایات صبر بر سه دسته در برابر گناه و معصیت، صبر در برابر مصیبت و صبر در راه اطاعت خداست که انسان را از مقام صابران به مقام شاکران رسانده و سعادتمند می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان عبادت و بندگی خداوند استانی فرهنگی و هنری خدای تعالی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۹۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنجش ۸۸ درصدی دانش آموزان پایه اول در اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، کلام الله صفری پیش از خطبه های نماز جمعه اردبیل و در گرامیداشت هفته معلم یاد و خاطره علامه شهید مطهری را گرامی داشت و اظهار کرد: این متفکر قرن معاصر عمر پربرکت خود را صرف شناخت اسلام و قرآن و آشنایی بیشتر مردم با مکتب حسینی کرد.

وی خاطرنشان کرد: معلمان جامعه ما در ردیف خردمندان و متفکران همواره سعی کرده اند تا در تربیت و تعالی نسل های آینده تلاش و کوشش کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به فعالیت های آموزشی و پرورشی دولت سیزدهم در استان اردبیل گفت: یکی از این سیاست ها بحث مولدسازی، صدور اسناد مالکیت و تجاری سازی واحدهای آموزشی با ارزش مناطق شهری بوده که در استان اردبیل نیز در این زمینه با حمایت استاندار اردبیل گام های جدی برداشته شده است.

صفری افزود: بعد از گذشت ۱۲ سال رتبه بندی معلمان با تامین اعتبار مورد نیاز اجرایی شد تا بخشی از دغدغه های معیشتی معلمان نیز رفع شود.

وی گفت: در حل مشکلات کمبود فضاهای آموزشی گام های جدی برداشته شده و در سه سال دولت سیزدهم ۷۸ مدرسه در قالب ۳۱۳ کلاس درس به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از در حال احداث بودن ۶۷ باب مدرسه در قالب ۵۲۱ کلاس درس خبر داد و تصریح کرد: به زودی بزرگترین مجتمع آموزشی استان با نام دارالفنون افتتاح خواهد شد که ۳۰۰ میلیارد تومان بانک عامل در قالب مسئولیت اجتماعی در آن سرمایه گذاری کرده است.

صفری از عزم دولت برای احداث ۲ هزار کلاس درس در استان خبر داد و بیان کرد: قرار است نیمی از این کلاس های درس به همت دولت، ۵۰۰ کلاس درس به همت خیرین و ۵۰۰ کلاس درس نیز با محوریت نوسازی مدارس احداث و تحویل آموزش و پرورش داده شود.

وی از توزیع شیر رایگان در بین ۱۲۰ هزار دانش آموز و توسعه خدمات الکترونیکی در واحدهای آموزشی خبر داد و گفت: کلیه مدارس به اینترنت پرسرعت متصل شده و برای صرفه جویی در مصرف کاغذ خدمات الکترونیکی در قالب پنجره واحد دولت انجام می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل از برچیده شدن مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز در استان، توزیع ۲۴ هزار جلد کتاب راه موفقیت، تهیه و پخش ۶۰ برنامه تلویزیونی آموزشی و ۳۰ هزار دی.وی.دی در بین دانش آموزان مناطق محروم و عشایری خبر داد.

صفری اضافه کرد: تصحیح الکترونیکی اوراق در این دو سال مورد توجه بوده تا ضریب تاثیرگذاری نمرات دانش آموزان در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد برسد.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: تعداد مراکز سنجش سلامت و تحصیلی دانش آموزان از ۱۰ مرکز به ۲۵ مرکز افزایش یافته و در این زمینه استان اردبیل رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

صفری خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد دانش آموزان بدو ورود به پایه اول ابتدایی سنجش شدند و این طرح تا بیستم اردیبهشت ماه ادامه دارد و امیدواریم با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران این طرح به سرانجام رسیده و ۱۲ درصد باقیمانده جمعیت واجد شرایط در آن شرکت کنند.

وی گفت: ۵ میلیارد تومان شهرداری ها از بابت ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنائی متقبل شدند که جای سپاس و قدردانی از همت شهرداران در این موضوع داریم.

صفری بیان کرد: سرانه فضاهای ورزشی اردبیل در این دولت از ۲۰ سانتیمتر به ۵۱ سانتیمتر افزایش یافته و در کنار آن شاهد تکمیل ۲۰ باب نمازخانه و زیباسازی ۳۵۲ واحد آموزشی با همراهی جهادگران بودیم.

کد خبر 6095703

دیگر خبرها

  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی + فیلم
  • توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها
  • معلم «انسان ســـاز» است/ ترسیم مثلث «عشق، ایمان و اراده»
  • والدین دارای نوآموز بخوانند
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است
  • آمار نهایی انتخاب رشته در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • سنجش ۸۸ درصدی دانش آموزان پایه اول در اردبیل
  • تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است
  • دلیل اهتمام امام صادق(ع) به فعالیت‌های علمی و شاگردپروری