Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@05:13:18 GMT

استان تهران را به عنوان استان قرمز تلقی می‌کنیم

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۶۹۷۹۱

استان تهران را به عنوان استان قرمز تلقی می‌کنیم

خبرگزاری آریا- مجموعه استان را به عنوان استان سفید تلقی نمی‌کنیم، چون همچنان موارد جدید بستری در بخش‌های عادی و ویژه وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، دکتر علیرضا زالی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا درست است که اخیراً بیماران مبتلا به کرونا با علائم گوارشی بیشتر درگیر شده اند؟ افزود: تا حدی این حرف درست است و در هر سطح سلول‌های بدن که گیرنده‌ای تحت عنوان ACE2 داشته باشیم گیرنده مناسبی برای ورود این ویروس به داخل سلول میزبان است و در هر کجایی که تراکم بیشتری از این گیرنده وجود داشته باشد سلول‌های آن منطقه آسیب پذیرتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: طبیعتاً نسج ریه به دلیل این که در نزدیکی مخاط دهان و بینی قرار دارد می‌تواند شایع‌ترین محل برای ابتلا افراد باشد چرا که این ویروس از طریق مجموعه تنفسی فوقانی و چشم وارد بدن انسان می‌شود.
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران افزود: بافت ریه از سطح بالایی از گیرنده ACE2 برخوردار است، اما این گیرنده‌ها را در سایر بافت‌های بدن از جمله روده، طحال، کبد، مغز، قلب و سایر نسوج بدن هم داریم و بستگی دارد که این ویروس به کدام سلول هجوم بیاورد.
دکتر زالی گفت: اگرچه شایع‌ترین شکل تظاهرات بالینی ناشی از کووید 19 علائم تنفسی است، اما می‌تواند علائم گوارشی، قلبی، مغزی و علائم مختلف خارج ریوی داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با آغاز برداشت توت فرنگی و توت چقدر این ویروس می‌تواند روی این میوه‌ها پایدار بماند؟ افزود: در خصوص پایداری ویروس روی سطوح، هر چه سطوح مرطوب و آغشته به مواد بیولوژیک باشد شانس بقای بیشتری دارد بنابراین اگر میوه‌ای آلوده باشد 3 تا 9 روز آلودگی را در خود نگه می‌دارد مگر این که شسته و ضدعفونی شود.
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وضع کدام یک از شهرستان‌های استان تهران سفید و کدامیک زرد تلقی می‌شود؟ گفت‌: براساس تعریف، شهری سفید تلقی می‌شود که در دو هفته گذشته مراجعه جدید بیمارستانی و همچنین فوتی نداشته باشد که این شامل کل استان تهران نمی‌شود و ما کل استان را به عنوان استان قرمز تلقی می‌کنیم چرا که موارد جدید بستری در بخش‌های عادی و ویژه داریم البته سیر بستری‌ها کمتر شده است.
دکتر زالی افزود: طبیعتاً به دلیل موارد غیر بستری در استان و در شهرستان‌های استان بنابر این مجموعه استان را به عنوان استان سفید تلقی نمی‌کنیم و اگر هر شهرستانی از این استان پاک و سفید تلقی شود به دلیل ارتباطات فشرده میان شهرستان ها، نمی‌تواند مصون بماند.
وی گفت: در استان تهران به دلیل مجاورت و در هم تنیدگی فیزیکی و جغرافیایی شهرستان هایش تفکیک غیر ممکن است که ما این موضوع را در شهرستان‌هایی مثل ورامین، پاکدشت و قرچک می‌بینیم و هر شهرستانی آلوده شود شهرستان‌های دیگر را هم باید آلوده تلقی کنیم.
 
دکتر زالی: پیشنهاد پرداخت یارانه معادل درآمد سه ماه به دانشگاه‌ها
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: برای گردش اقتصادی بیمارستان‌های استان تهران پیشنهاد داده ایم معادل درآمد سه ماه اختصاصی سال گذشته دانشگاه‌های علوم پزشکی یارانه‌ای پرداخت شود.
دکتر علیرضا زالی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر این که استان تهران آیا در موضوع شیوع بیماری کرونا، قله را رد کرده است؟ افزود: براساس آمار‌های موجود و به دلیل رفتار‌های همراه با فراز و فرود در سه هفته اخیر و با بررسی همکاران همه گیر شناسی مان هنوز به صورت تیپیک و متعارف، قله اصلی بیماری را در تهران رد نکرده ایم، چون شکل‌های مواج و سینوسی موجب شده است نتوانیم با همان سیر‌های فزاینده روز‌های اول به سمت قله و به سمت پیک بیماری حرکت کنیم و طبیعتاً بخشی از این موارد به سبب ساختار شهر تهران و بخشی به خاطر تردد‌های همراه با فراز و فرود شهری و بخشی به خاطر تغییرات ساختار جمعیتی و تغییرات در مداخلات شهری است.
وی گفت: همه این موارد موجب شد تا ما نتوانیم از الگوی متعارف رسیدن به پیک تبعیت کنیم و شاید دلیلش این باشد که ما در بخش زیادی از روز‌ها و هفته‌های اخیر به دلیل ماهیت مواج و شناوری که در بخش بستری و مراجعان داشتیم نتوانستیم به این حالت برسیم.
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برای تأمین حق و حقوق چند ماه اخیر کادر بهداشتی و درمانی چه اقدامی صورت گرفته است؟ افزود: قطعاً به اندازه شأن و تلاش آن‌ها به ویژه در شرایط سخت و پرخطری که داشتند اقدامی نکرده ایم چرا که بخشی از خدمات این افراد در ایام تعطیل بود و برخی مجبور شدند چندین نوبت فعالیت کنند و امکان استراحت هم نداشتند و ما به حد منطقی نتوانستیم رضایت آن‌ها را تأمین کنیم.
دکتر زالی گفت: دانشگاه‌ها در حد توان از منابع حوزه‌های خود در قالب کارانه پرداخت‌هایی داشته اند، اما بسته‌های تشویقی جدی هنوز محقق نشده است.
وی افزود: سازمان برنامه و بودجه کمک‌هایی داشت، اما به دلیل حجم زیاد خدمات و تعدد بیمارستان ها، بازتوزیع این مبالغ میان کادر درمانی، بهداشتی و مراقبان سلامت و بهورزان بسیار کم بود و آن‌ها همچنان گلایه دارند و باید دولت به طور خاص این مسئله را جبران کند.
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: ما در ستاد تهران پیشنهاد دادیم که، چون سه دانشگاه علوم پزشکی در استان تهران درآمد اختصاصی خود را تا 80 درصد در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت به دست نیاوردند و با کمبود جدی اعتبارات و منابع روبرو شده اند، معادل درآمد سه ماه اختصاصی سال گذشته دانشگاه‌ها به صورت یارانه‌ای پرداخت شود تا بتوانند گردش اقتصادی را داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، دکتر زالی افزود: اکنون بیشتر بیمارستان‌های تهران فاقد بیماران معمولی اند و درآمد اختصاصی نداشتند و امکان پرداخت از مکانیسم کارانه را در اختیار نداشتند و برای این که نیرو‌های ما در ماه‌های آینده از کارانه مناسب و معقول تری برخوردار شوند نیازمند این است که برای بازه زمانی سه ماهه، دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله دانشگاه تهران درآمد اختصاصی شان حداقل هم تراز سال‌های گذشته به صورت یارانه‌ای پرداخت شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: استان تهران قرمز رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران پاسخ به سوالی مبنی عنوان استان دانشگاه ها شهرستان ها سفید تلقی دکتر زالی سه ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۶۹۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت دوباره گران می‌‌شود؟

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز،  نرخ شقه گوسفندی در هفته دوم فروردین سال گذشته هر کیلو گرم ۳۷۰ هزار تومان بود و این عدد در هفته پایانی اسفند با افزایش ۶۳.۵ درصدی به ۶۰۵ هزار تومان رسید.

 این عدد در هفته پایانی فروردین بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان متغیر بوده و باید دید تا پایان سال، قرار است این بازار چه وضعیت قیمتی به ثبت خواهد رساند.

کاهش مصرف

در حالی که به گفته فعالان بازار سرانه مصرف گوشت قرمز کاهش بسیاری داشته و بخشی از مشتریان به سمت بازار گوشت مرغ سوق پیدا کرده‌اند، رئیس سازمان دامپزشکی مصرف سرانه گوشت قرمز هر ایرانی را ۷ کیلو گرم عنوان کرد. پیش‌تر (سال ۱۴۰۲) مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور این عدد را ۶ کیلو گرم اعلام کرده بود. افشین صدر دادرس به مهر گفته بود طی چند سال اخیر با افزایش قیمت گوشت مصرف سرانه هر ایرانی از ۱۲ کیلوگرم به حدود ۶ کیلو گرم رسیده است.

وضعیت نجومی نرخ این کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ که جهش‌های قیمتی را تجربه کرد قطعا سرانه مصرف را در سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییرات بیشتر کرده است.

برنامه‌های روی زمین‌مانده

متولیان بخش دولتی و خصوصی برای ساماندهی بازار گوشت، پیشنهادهای متعدد داشته‌اند که یکی از این پیشنهادها با توجه به کمبود نقدینگی و کشتار دام‌های مولد، واردات دام پایه پروار بود. به گفته دامداران حدود ۴ ماه زمان نیاز است تا گوشت دام پایه پروار آماده توزیع د ر بازار شود.

این موضوع تا امروز هنوز محقق نشده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص گفت، مجوز واردات دام پایه پروار از برخی کشورها از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده و در این خصوص مشکلی وجود ندارد. واردکنندگان و بخش خصوصی برای این امر باید اقدام کنند که استقبال نشده است.

این کشورها شامل روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند و برزیل است. البته قرار گرفتن برزیل در فهرست موجود با ارسال اطلاعات درخواستی ایران از سرویس دامپزشکی این کشور خواهد بود.

اما سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره عدم واردات دام پایه پروار، دی ماه سال گذشته گفته بود، معاونت تخصصی در حال برنامه‌ ریزی است که چه حجمی دام پایه پروار نیاز به واردات دارد. محدودیتی هم برای منابع ارزی وجود ندارد و با توجه به تولید دام پروار در داخل، میزان کسری در حال برآورد است که بر اساس آن تأمین ارز شود.

در نهایت گویا صرفه اقتصادی در واردات دام آماده کشتار و گوشت گرم و منجمد است.

عرضه ۳۰ هزار تن گوشت در نیمه دوم سال

بخشی از نیازمندی بازار گوشت قرمز به وسیله جامعه عشایر تأمین می‌شود. این عدد حدود ۲۵ درصد است. رئیس پیشین سازمان امور عشایر، مهر سال گذشته از آمادگی جامعه عشایر برای افزایش تولید گفته بود. سیاوش احمدی قائد با اشاره به طرح تولید قراردادی گوشت دام تاکید کرد، عشایر برای تولید قراردادی یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام ظرفیت دارند.

در این خصوص فضل خرم، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان هم اظهار کرده، سال گذشته با حمایت دولت با وجود تمام تنگناها، قرارداد تأمین ۱۲۲ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز با جامعه عشایری منعقد شد.

وی اضافه کرد، تا کنون ۹۵ هزار تن نهاده دامی در ازای تولید قراردادی گوشت قرمز در اختیار جامعه عشایری کشور قرار گرفته و با توجه به انعقاد قرارداد تولید قراردادی ۵۰۰ هزار رأس دام، از اواخر خرداد دام تولیدی عشایر روانه بازار می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان تصریح کرده، مرحله بعدی تولید قراردادی دام از سوی عشایر اواخر تیر منعقد می‌شود که گوشت تولیدی آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن عرضه خواهد شد.

وی ابراز کرد: امسال برای ۱.۵ میلیون رأس تولید قراردادی دام با عشایر قرارداد منعقد می‌کنیم و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در نیمه دوم سال به بازار عرضه می‌شود. با توجه به نزدیکی اعیاد قربان و غدیر خم (۲۸ خرداد و ۱۵ و ۱۶ تیر) نهادهای متولی باید برای تأمین بازار تدابیر لازم را اندیشیده تا همچون سال گذشته شاهد سیر نجومی قیمت‌ها در سال جاری نباشیم.

دیگر خبرها

  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • ببینید | رخ‌نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • (ویدئو) حضور شترمرغ گردن قرمز پس از ۱۰۰ سال در عربستان
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • ببینید | چرا نسل کشی صهیونیست‌ها جرم تلقی نمی‌شود؟
  • فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز
  • چرا نسل کشی و جنایات جنگی صهیونیست‌ها، جرم تلقی نمی‌شود؟ + فیلم
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!
  • ببینید | الجزایری‌ها آسمان لندن را قرمز کردند
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم