Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-29@04:57:12 GMT

بقایایی از سرباز اشکانی در روستای پاجی مازندران نمایان شد

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۳۲۳۶

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی ایزدی (معاون میراث فرهنگی استان مازندران) با اشاره به کشف آثاری از دوره اشکانیان در روستای پاجی ساری گفت: در روستای پاجی هنگام حفر قبر برای یکی از فوت شدگان کرونا از آنجایی که بر اساس پروتکل بهداشتی باید عمق قبر بیشتر باشد به یک گور باستانی رسیدند و بقایای از یک اسکلت انسانی، ظرف سفالی شکسته، یک شمشیر آهنی و تیردان مربوط به دوره اشکانیان آن کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 البته این یافته‌ها طی یک بررسی و پژوهش علمی بدست نیامدند و تنها به دلیل آنکه این افراد درصدد به خاک سپردن متوفی برآمده بودند و عمق بیشتری از خاک را کندند موفق شدند به این آثار برسند.

 او ادامه داد: این آثار در عمق ۳ تا ۴ متری زمین بدست آمدند و اکنون یگان حفاظت میراث فرهنگی استان در منطقه مستقر شده است. کاوش و پژوهش در این منطقه را در برنامه پژوهشی سال ۹۹ استان مازندران قرار داده‌ایم و امیدوار هستیم بتوانیم به دستاوردهای بهتری دست پیدا کنیم.  

 ایزدی با اشاره به آنکه این آثار متعلق به دوره اشکانیان است در پاسخ به این سوال ایلنا مبنی برآنکه آیا باتوجه به کشف شمشیر، تیردان و ابزارهای جنگی می‌توان گفت این قبر متعلق به یک سرباز اشکانی است، گفت: با توجه به آن که در این قبر استخوان های انسانی در کنار ابزارهای جنگی  به دست آمده، می‌توان این احتمال را داد که بقایایی از پیکر یک سرباز اشکانی پیدا شده است البته بیان این مسئله نیازمند پژوهش و بررسی بیشتری است.  با انجام کاوش در منطقه شاید بتوانیم بقایای بیشتری از دوره اشکانیان پیدا کنیم.

معاون میراث فرهنگی مازندران در خصوص چرایی عدم  شناسایی این محوطه اشکانی گفت: طی سالهای گذشته مطالعات پژوهشی اندکی در این منطقه انجام شد اما مطالعات تخصصی و کاوش به صورت میدانی انجام نشد. نباید فراموش کرد که این آثار در عمق زیادی از سطح خاک پیدا شده‌اند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اشکانیان سرباز اشکانی یافته های باستانی دوره اشکانیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۳۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان

به گزارش ایرنا از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، هاشم امینی ادامه داد: از مجموع ۳۰۰ روستای درگیر پیامدهای سیل، تنها ۲۸ روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روزهای آینده مشکل آب شرب این روستاها نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که همچنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استـفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد و در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور افزود: طی ۲۴ ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.

امینی ادامه داد: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت ۲۸ روستای باقی‌مانده، با استقرار ۱۵ دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تامین شده است.

به گزارش ایرنا، روز ۲۷ فروردین سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران برای استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور از جمله سیستان و بلوچستان هشدار قرمز بارندگی و احتمال وقوع سیلاب صادر کرد. در پی این اعلان قرمز، استانداری سیستان و بلوچستان به همه دستگاه‌های این استان اعلام آماده‌باش کرد؛ استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به همه دستگاه‌های امدادرسان و عضو ستاد مدیریت بحران استان دستور داد تا همه امکانات خود را بسیج کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • کشف سکه های دوره اشکانی از مسافر قطار در ایستگاه راه آهن اندیمشک
  • کاشت برنج به سبک مکانیزه در روستای کیامحله جویبار + فیلم
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • عزل و برکناری ۱۲ عضو دوره ششم شوراهای مازندران
  • برگزاری نخستین جشنواره "فیلم رضوان" نوآوری این دوره از جشنواره امام رضا (ع) است
  • پیامد‌های شکست در اراک؛ ضربه به شخصیت پرسپولیس، نمایان شدن مشکلات دفاعی و عیار گلر جوان
  • نجات گردشگران گم‌شده در جنگل‌های خلیل‌شهر بهشهر
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان