Web Analytics Made Easy - Statcounter

احسان بیرقدار از آهنگسازان فعال کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انتشار تازه‌ترین آلبوم خود با نام «خواب می‌بیند» توضیح داد: آلبوم «خواب می‌بیند» یک اثر موسیقایی بی کلام است که ایده آن تقریباً از زمانی آغاز شد که من در حوزه آهنگسازی فیلم نیز آثاری را تولید کردم که از همان زمان برخی از دوستان و شنوندگان با من تماس می‌گرفتند و مرتب سفارش می‌دادند تا امکانی فراهم شود که این آثار در قالب یک اثر مستقل منتشر و در اختیار شنوندگان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق زمانی شکل پررنگ‌تری به خود گرفت که من موسیقی فیلم «زاپاس» را نوشتم که خوشبختانه با استقبال مخاطبان نیز رو به رو شد.

وی افزود: همین انگیزه‌ها موجب شد که من با تدوین و بازنگری دوباره روی موسیقی فیلم‌هایی که ساخته بودم به فکر تولید آلبوم «خواب می‌بیند» باشم. این آلبوم که در بخش‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته مشتمل بر موسیقی فیلم‌های «زاپاس»، «معصومه»، «ترانه آتش» و مستند «تخته نرد» است که این آخری در ایران اکران نشده است. به هر ترتیب شرایط این چنین رقم خورد تا من با استفاده از این تجربیات موسیقایی چند قطعه دیگر را برای توازن احساسی در کنار این موسیقی فیلم‌ها قرار دهم و نهایتا منجر به تولید آلبوم «خواب می‌بیند» شود. واژه‌ای که شبیه نام‌هایی است که در قبایل سرخ پوستی از آن استفاده می‌شد و به نوعی در برگیرنده اسم یک شخصیت است.

این آهنگساز در ادامه با اشاره ویژگی‌های این آلبوم گفت: یکی از بخش‌های آلبوم با عنوان «غمگین می‌خواند» نامگذاری شده که ما سعی کردیم ضمن روایت موسیقایی از غمگینی وجود آدمی در دنیای امروز با نگاهی به عرفان شرقی موسیقی متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم. این در حالی است که در بخش دیگری آلبوم تک آهنگ‌هایی اضافه شد تا به آنچه در دنیای امروز می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات مثبت و خوب باشید نیز تمرکز داشتیم تا در این ترکیب به انضمام موسیقی فیلم‌ها به تعادلی برسیم که بتواند مورد رضایت مخاطب قرار گیرد.

بیرقدار در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: واقعیت این است که تولید این آلبوم از خیلی وقت پیش استارت خورده بود اما به دلیل وسواس زیادی که برای کیفیت کار مدنظر قرار داده‌ام، پروسه تولید تا عرضه آلبوم در بازار مقداری طول کشید. من برای این آلبوم وقت زیادی را صرف کردم تا بتوانم به کیفیتی که مد نظرم بود دست پیدا کنم. کما اینکه در دیگر بخش‌های تولید آلبوم از جمله طراحی و گرافیک نیز چنین وسواسی به کار برده شد. زیرا تمام تلاش گروه این بود که این آلبوم موسیقی در قالب یک پروژه «آرت ورک» به شنوندگان موسیقی ارائه شود. البته من خیلی دوست داشتم که آلبوم در قالب فیزیکی با برگزاری یک مراسم رونمایی ویژه به مخاطبان ارائه شود اما از بد شانسی به ماجرای کرونا خوردیم و مجبور شدیم در قالبی دیگر آلبوم را منتشر کنیم.

آهنگساز آلبوم «خواب می‌بیند» با اشاره به اینکه موسیقی آلبوم خیلی برای حال و هوای این روزهای کشور و دنیا مناسب است، عنوان کرد: اگر کمی روی جامعه پیرامونی انسان‌های روی زمین دقت و مکاشفه بیشتری داشته باشیم، می‌بینیم که این روزها انسان از حیرانی، سرگشتگی و دوگانگی رنج می‌برد، گویی نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. انگار این بیماری قرار است فرصتی را برای همه ما انسان‌ها فراهم کند تا در قرنطینه دوباره به مفهوم زندگی بازگردیم. این موضوع خیلی مهمی برای من بود و امیدوارم طراحی موسیقایی آلبوم «خواب می‌بیند» به شکلی بوده باشد که شنیدن آن برای مخاطب امروز لذتبخش باشد. گرچه این آلبوم یک اثر بی کلام است اما چون ما از آکاپلا استفاده کردیم فکر می‌کنم مردمی که کمتر موسیقی بی کلام می‌شنوند، با این اثر ارتباط خوبی برقرار کنند.

وی تصریح کرد: من هیچ ادعایی ندارم که این آلبوم می‌تواند دنیای آلبوم‌های موسیقی را دگرگون کند، اما این امیدواری را می‌توانم داشته باشم که در این آشفته بازار موسیقی، آلبومی را تولید کنم که گوش مخاطب امروزی را که به‌شدت درگیر موسیقی باکلام شده نوازش دهد. آنچه من در آلبوم «خواب می‌بیند» به شنوندگان ارائه داده‌ام ترکیبی از موسیقی فیلم‌ها و چند قطعه است که اخیرا یکی از آن‌ها را به کاراکتر سینمایی «حمید هامون» فیلم سینمایی هامون ساخته داریوش مهرجویی تقدیم کرده‌ام که به نوعی خیلی‌ها آن را در دنیای واقعی زندگی کرده‌اند. قطعه دیگری هم که در این آلبوم عرضه شده قطعه‌ای با نام «طرح بزرگ» با الهام از اثری به همین نام اثر استیون هاوکینگ است که همان گونه که پیش تر گفتم در جهت ایجاد تعادلی است که امیدوارم مورد رضایت مخاطب قرار گیرد.

آلبوم بی کلام «خواب می‌بیند» به آهنگسازی احسان بیرقدار مشتمل بر آثار منتخب این هنرمند در عرصه آهنگسازی فیلم و چند قطعه جداگانه توسط نشر و پخش جوان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کد خبر 4909943 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی ایرانی موسیقی تلفیقی آلبوم موسیقی موسیقی کلاسیک ویروس کرونا موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی تئاتر ایران فیلم کوتاه ویژه برنامه تلویزیونی ماه رمضان فیلم سینمایی سینمای مستند شبکه پنج سیما ماه مبارك رمضان رادیو نمایش رادیو برنامه رادیویی موسیقی فیلم ها خواب می بیند بی کلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۴۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی

ابراهیم شجاعت پژوهشگر و کارشناس صنعت خودروسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: اولین موضوع در رابطه با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت این است که باید با معیار درستی حقیقت دانش‌بنیانی این شرکت‌ها سنجیده شود. طی چند سال گذشته این مورد که بسیاری از شرکت‌ها برای دریافت تسهیلات ادعای دانش‌بنیانی دارند، اما حقیقت آنها متفاوت است.

وی ادامه داد: این موضوع که آیا این شرکت حقیقتا دانش‌بنیان هست را از روی محصول و نتیجه کار آنها می‌توان فهمید و بهتر است از دسته بندی بر اساس فرآیند تولید صرف‌نظر کنیم. شایان ذکر است که در هر خودرو به طور متوسط بیش از دو هزار قطعه وجود دارد؛ در تولید بسیاری از این قطعات پیچیدگی‌های فنی وجود دارد که به دست دانش‌بنیان‌ها قابل حل است.

شجاعت در ادامه گفت: گستردگی فرصت کار برای دانش‌بنیان‌ها در صنعت قطعه سازی خودرو از روش‌های فنی تولید خود قطعه تا ساخت مواد اولیه و حتی ماشین‌آلات مورد نیاز برای تولید قطعه است. همچنین لازم به ذکر است که خودروسازان نیز با کمی همت مضاعف می‌توانند حلقه‌های تولید تجاری خود را به دانش‌بنیان‌ها بیشتراز قبل متصل کنند تا شکاف‌های فناورانه تولید پوشش داده شود.

وی تصریح کرد: اتصال گپ‌های فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به اینکه معمولا بودجه آنچنانی نیز نیاز ندارد و به نوعی پیش خرید قطعه است، سود مناسبی به همراه دارد و به راحتی ضرایب سود رشد خواهد کرد. به همین جهت خودروسازان می‌توانند این شکاف‌ها را پر کرده و از طریق علاوه بر کسب سود و حل مشکلات تیراژ تولید، ارزبری و مشکلات کیفیت تولید داخل را نیز رفع کنند.

رابطه دانش‌بنیان ها و تولید در چیست؟

این پژوهشگر صنعت خودرو اظهار کرد: شایان ذکر است که شرکت‌های دانش بنیان بهتر است که مستقیما وارد مبحث تولید نشوند چرا که ماهیت و ذات این شرکت‌ها فناور بودن است و پس از به ثمررساندن ابداعی باید به سمت تحقیق و توسعه نوآوری دیگری حرکت کنند. به همین جهت بهتر است که تولید به مجری دیگری سپرده شود. در سالیان اخیر یک شرکت خودروسازی داخلی دوبار اقدام به انجام این کار کرده است، اما به نظر می‌رسید که این همکاری دانش‌بنیان‌ها بیشتر به جهت نمایش بوده است.

تحولات سال جاری در صنعت خودرو

شجاعت تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در فصل بهار خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها اقدام کنند. همچنین با توجه به ارتباط مستقیم خودرو‌های مونتاژی و قیمت ارز به نظر می‌رسد که با توجه به عدم تغییر قیمت ارز نیمایی در این نوع خودرو شاهد تغییر قیمت چندانی نباشیم. همچنین به نظر می‌رسد که خودرو‌های چینی امسال سهم بیشتری از بازار خودرو را به خود اختصاص خواهند داد.

وی گفت: در بحث خودرو‌های وارداتی نیز به نظر می‌رسد که حجم واردات خودرو‌های برقی به رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه خواهد رسید که اکثرا در اختیار ناوگان تاکسیرانی قرار می‌گیرند. همچنین در خصوص واردات خودروی نو نیز وارداتی در حدود ۲۰ هزار دستگاه پیش بینی می‌شود. شایان ذکر است که در مبحث واردات خودرو‌های دسته دوم به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد تحولی نخواهیم بود و در صورت فشار صرفا به تدوین دستورالعمل‌های آن پرداخته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • گزارشی از سریال‌های در حال ساخت نمایش خانگی/ کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»