Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@22:40:38 GMT

دستمزد ۹۰ هزار تومانی کشاورز در فیلم کمال الملک + عکس

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۴۳۸۹

دستمزد ۹۰ هزار تومانی کشاورز در فیلم کمال الملک + عکس

این روزها که بسیار از مردم در تعطیلات اجباری کرونایی، کشوها و گنجه‌های قدیمی خود را گشوده‌اند یا سراغ عکس‌ و اشیای گذشته رفته‌اند و خاطرات خوش‌شان را زنده می‌کنند، موزه سینما نیز قراردادی را منتشر کرده که طرف اول آن محمد مهدی دادگوست و طرف دومش محمد علی کشاورز و البته شخص کارگردان هم علی حاتمی است.

به گزارش ایمنا، کمتر سینما دوستی را بتوان پیدا کرد که فیلم "کمال‌الملک" علی حاتمی را ندیده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمی که بعد از گذر سالیان گرد کهنگی بر آن ننشسته و همچنان دیدنی و شنیدنی است.

اما آنچه شادی بتوان رنگ گذر زمان را بر آن احساس کرد، قرارداد یکی از آثار ماندگار سینمای ماست. قراردادی در نهایت سادگی، بدون هیچ پیش شرط عجیب و غریبی، بدون هیچ حاشیه و زیاده‌خواهی، قراردادی که از سلامت سینمای ایران در آن سال‌ها حکایت دارد.

و البته مبلغ این قرارداد که حالا برای ما شگفت‌انگیز است و قطعاً لبخندی هم بر گوشه لب‌مان می‌نشاند. چه کسی باورش می‌شود یکی از بازیگران سرشناس ایران برای بازی در این فیلم، ۹۰ هزار تومان دستمزد گرفته باشد. درست است سال ۶۲ زمانی که این قرارداد بسته شده، عدد و رقم‌ها با امروز ما فاصله‌ی بسیار دارد اما این رقم در همان دوره نیز رقمی نجومی محسوب نمی‌شده است.

محمد علی کشاورز که در همان زمان هم یکی از بازیگران بنام ایران بوده، برای بازی در این اثر ۹۰ هزار تومان دستمزد گرفته است. در این قرارداد ذکر شده اگر مدت زمان فیلمبرداری بیش از زمان مقرر به طول بینجامد، با توافق طرفین، مبلغی به این دستمزد افزوده خواهد شد.

۳۷ سال از نگارش این قرارداد و ساخت این اثر می‌گذرد. صرف‌نظر از نوستالژی و خاطره‌بازی، هنوز "کمال‌الملک" برای ما حرف و سخن دارد و با زیبایی ستایش برانگیزش، می‌تواند در این روزهایی که به رنگ انتظار آمیخته است، حالی خوش به ما ببخشد.

فیلمی که درباره زندگی نقاش چیره‌دست سرزمین ماست. جمشید مشایخی (در نقش کمال‌الملک)، عزت‌الله انتظامی (در نقش ناصرالدین شاه)، علی نصیریان (در نقش مظفرالدین شاه)، داود رشیدی (در نقش رضا شاه) و محمد علی کشاورز (در نقش اتابک اعظم) جلوی دوربین علی حاتمی قرار گرفتند و اثری را خلق کردند که حالا جزو خاطره‌های مشترک نسل‌های مختلف است.

بهرام بیضایی در جایی درباره یکی از دیالوگ‌های این اثر گفته است (نقل به مضمون): بهترین دیالوگ را علی حاتمی در فیلم "کمال الملک" درباره فرش ایرانی گفته است: جایی که کمال الملک خطاب به یارمحمد که یک بافنده فرش است، می‌گوید: استاد تویی، هنر، این فرشه، شاهکار این تابلوست، دریغ همه عمر یک نظر به زیر پا نینداختم. هنر، این ذوق گسترده است، شاهکار، کار توست…"

منبع: ایسنا

کد خبر 421356

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمدعلی کشاورز سینما دستمزد سینما ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کمال الملک علی حاتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۴۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه تلاش دولت این است که به شیوه‌های گوناگون در حوزه معیشت، بهداشت و درمان و مسکن رضایت کارگران جلب شود.

به گزارش دانشجو، او گفت: همواره برخی از اعضای شورای عالی کار از تصمیمات شورا گلگی می‌کنند، برای برون رفت از این گلایه‌ها بهتر این است که مجلس محترم شورای اسلامی که برآمده از آحاد مختلف جامعه است و کل ملت را نمایندگی می‌کند، حداقل دستمزد را تعیین کند.

او افزود: شورای عالی کار فعالیت خود را انجام می‌دهد؛ این شورا یکی از وظایفی که دارد تعیین حداقل دستمزد کارگران است.

دیگر خبرها

  • دو هزار کارگر ساختمانی در میاندوآب بیمه ندارند
  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد
  • کشاورز پارس‌آبادی ۳۰ میلیارد تومان را به صاحبش برگرداند
  • یک میلیون روستایی و کشاورز در دولت سیزدهم بیمه شدند
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • وزیر کار: تعیین دستمزد توسط مجلس گلایه‌ها را کاهش می‌دهد
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین