Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:32:04 GMT

پربازدیدترین اخبار سیاسی ۱۰ اردیبهشت ایسنا

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۵۴۵۳

پربازدیدترین اخبار سیاسی ۱۰ اردیبهشت ایسنا

توصیه به مردم برای ماندن در خانه/ نامه قدردانی رئیس‌جمهور از مقام معظم رهبری/ تست مثبت کرونای دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا/ آسیب‌شناسی عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان/ هشدار رئیس فراکسیون کارگری مجلس نسبت به وضعیت کارگران/ ماجرای ابطال انتخابات تفرش و... در صدر اخبار مورد توجه و پربازدید مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود که می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکر از رهبر انقلاب/تقدیر از تلاش کارگران/توصیه به مردم برای ماندن در خانه

به گزارش ایسنا، توصیه مکرر رییس‌جمهور به مردم برای ماندن در خانه در جلسه هیات دولت در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی همچنین با اشاره به مشکلات کرونا برای سلامت و شغل مردم بویژه کارگران و در عین حال تلاش کارگران برای رفع نیازمندی های کشور گفت: نیازمندی های مردم به وفور در اختیار مردم بوده و این در سایه تلاش کارگران است.

نامه قدردانی رئیس‌جمهور از مقام معظم رهبری

رئیس جمهور در نامه‌ای به محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی هم از موافقت معظم له با پیشنهاد دولت در خصوص آزادسازی و ساماندهی سهام عدالت قدردانی کرد.

این خبر هم مورد توجه مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود.

اگر آمریکایی‌ها کوچکترین تعرضی علیه آبهای سرزمین ایران کنند، محکم‌تر از قبل سیلی خواهند خورد

واکنش سخنگوی ارشد نیروهای مسلح به تهدید اخیر ترامپ مبنی بر اینکه " در صورت نزدیکی قایق‌های ایران به ناوهای آمریکا در منطقه خلیج فارس، به ناوهای این کشور دستور شلیک داده است" نیز از دیگر اخبار پربازدید امروز بود.

سردار شکارچی تصریح کرد: آمریکایی‌ها حتما تجربه کرده اند که اگر کوچکترین اقدام و تعرضی علیه آبهای سرزمین جمهوری اسلامی و منافع مردم ما داشته باشند، سیلی‌ای محکم تر از قبل خواهند خورد؛ چراکه ما در بحث دفاع از کشورمان با کسی شوخی نداریم.

خبرهای دیگر در ارتباط با ایران و آمریکا را نیز می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت برده است

انتقاد تونی بلینکن از تلاش دولت ترامپ برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران

چین و روسیه موافق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیستند

پرتاب ماهواره نور شکست دیگری برای آمریکا رقم زد

انتقاد سناتور آمریکایی از راهکار پمپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

محکومیت تحریم‌های آمریکا از سوی عمران‌خان

ترامپ تازه فهمیده که برجام چه گنجی برای آمریکا بود

***

تست کرونای دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا مثبت شد

خبر بعدی، تایید مثبت بودن تست کرونای یک دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا بود.

بنا به گفته خانواده و وکلای دکتر سیروس عسگری، او که هفته‌ها است خواستار آزادی از زندان مهاجرت آمریکا در زندان آلکساندریا بوده است، به کووید-۱۹ مبتلا شده است.

خبرهای دیگر در زمینه شیوع ویروس کرونا را نیز می توانید در لینک های زیر بخوانید.

دولت در مقابله با کرونا هوشمندانه عمل کرد

بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت هستیم/ قوای سه گانه و مردم کنار هم قرار گیرند

نامه سرگشاده خطاب به نهادهای بین‌المللی جهت لزوم تحقیق پیرامون نقش آمریکا در ایجاد ویروس کرونا

تاکید آیت‌الله جنتی بر لزوم کمک به اقشار کم‌درآمد در ایام کرونا/تقدیر از کمک‌های دولت و خیرین

راهکارهای مرکز پژوهش‌ها برای نحوه مواجهه مدارس در سال تحصیلی جدید با کرونا

توضیح سفیر انگلیس در ایران درباره یک دقیقه سکوت کارمندان سفارتش

***

اصلاح‌طلبی نیازمند کن‌فیکون است/ پدرسالاری و نوچه‌پروری موانع اصلاح‌طلبی هستند

آسیب‌شناسی عبدالکریم حسین‌زاده از عملکرد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم از اخبار مورد توجه مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان معتقد است که جریان اصلاح طلبی در ایران دچار مشکلات اساسی‌ است و وضع امروز شورای عالی هم معلول آنهاست؛ از جمله عدم ارتباط ارزشی و هنجاری اصلاح طلبان با پایگاه اجتماعی و از دست دادن قدرت نمایندگی طبقه متوسط.

وی همچنین پدرسالاری و نوچه‌پروری را از موانع اصلاح‌طلبی عنوان کرد.

نظراتی درباره استعفای موسوی لاری از شورای عالی اصلاح‌طلبان را هم می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

استعفای موسوی‌لاری ربطی به اختلاف‌های شورای عالی اصلاح‌طلبان ندارد

استعفای موسوی‌لاری به معنای وجود اختلاف‌نظر در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیست

***

هشدار رئیس فراکسیون کارگری مجلس نسبت به وضعیت کارگران

خبر پربازدید بعدی، تاکید و هشدار علیرضا محجوب بر رسیدگی به وضعیت کارگران بود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس «بی‌کار شدن» و «اخراج کارگران» را دو دغدغه ای دانست که دستگاههای اجرایی باید در در سال ۹۹ نسبت به آن حساس باشند.

ماجرای ابطال انتخابات تفرش چیست؟

یادداشتی درباره ماجرای ابطال انتخابات تفرش هم از خبرهای پربازدید امروز بود.

در بخشی از این یادداشت آمده است: چطور یک موسسه آموزشی و دانشگاهی می‌تواند در داخل کشور بطور رسمی و آشکار و بدون مجوز فعالیت کند، آموزش دهد و مدرک صادر کند ولی در عین حال مدرک صادره آن اعتبار نداشته باشد؟! چرا دستگاه‌های دولتی و اجرایی نظارت کافی بر فعالیت‌های مرتبط با مأموریت‌های خود را ندارند؟

سینا کمالخانی نمی‌تواند به مجلس یازدهم راه پیدا کند

در همین ارتباط سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به اعلام نظر رسمی وزارت علوم مدرک سینا کمالخانی منتخب تفرش در مجلس به دلیل اینکه آن موسسه اعتبار ندارد مدرک او هم اعتبار ندارد و نمی‌تواند به مجلس یازدهم راه پیدا کند.

تاکید بر لزوم تجدیدنظر در نظام خصوصی سازی/ دستور ویژه برای بررسی مشکلات جامعه کارگری

خبر بعدی، تأکید رییس قوه قضاییه بر محترم شمردن مسأله معیشت و حقوق کارگران در نشست هم‌اندیشی با اصحاب تولید و فعالان کارگری بود.

آیت‌الله رییسی به سازمان بازرسی کل کشور ماموریت دارد نهایتاً ظرف ۱۰ روز با همفکری کارگران و شورایعالی کار گزارش جامعی از نظام مسائل و مشکلات حوزه کارگری تهیه کند.

وی در بخش دیگری از این جلسه بر لزوم تجدید نظر در نظام خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها تاکید کرد و گفت که مشکلات واگذاری‌ها که اعتراض تولیدکننده‌ها و کارگران را برانگیخته، باید با همکاری دولت و هیات ویژه ساماندهی واگذاری‌ها که اخیراً از سوی مجلس تشکیل شده، برطرف و روند خصوصی سازی از شکل سابق خارج شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روابط ایران و آمریکا اصلاح طلبان کروناویروس تمدید تحریم اصلاح طلبان اصلاح طلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۵۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی‌شود؟!

آفتاب‌‌نیوز :

احسان سهرابی (فعال کارگری) در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با عملکرد وزارت کار در مقوله دستمزد ۱۴۰۳ و رویکرد شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تنها اثری که از سه‌جانبه‌گرایی در کشور باقی مانده در نهادی به نام شورایعالی کار است که متاسفانه امروز آقای وزیر وفق اصل ۴۰ قانون اساسی عمل نمی‌کند و از حوزه اختیارات قانونی پا فراتر گذاشته و منافع عمومی کارگران را تحت الشعاع قرار داده است.

مقصود سهرابی، تلاش وزیر کار برای اصلاح قانون کار با هدف تغییر مواد ۴۱ و ۱۶۷ این سند قانونی‌ست تا دیگر شورایعالی کار متولی تعیین دستمزد کارگران کشور نباشد و نمایندگان کارگران نتوانند در این زمینه مشارکت داشته باشند.

دست‌اندازی به حقوق مزدیِ کارگران

او تاکید کرد: اگر بخواهند تعیین دستمزد را از ید اختیار شورایعالی کار خارج کنند، بدترین بی‌عدالتی را در حق کارگران روا داشته‌اند و در عین حال با این اقدام، همه مقاوله‌نامه‌های بنیادین بین‌المللی را نیز زیر پا گذاشته و از حیز انتفاع ساقط کرده‌اند.

این فعال کارگری با بیان اینکه «امروز شاهد ناتوان‌ترین وزیر کار در ۴۰ سال گذشته هستیم» اضافه کرد: در تمام سال‌های پس از انقلاب، وزارت کار وزرایی با خطی مشی‌های فکری مختلف را تجربه کرده است که بعضاً در میان آن‌ها افراد قانون‌گرا هم بوده که تمکین به قانون کار نموده‌اند و جلسات شورایعالی کار را با چالش‌هایی برگزار کرده و دستمزد سالانه کارگران را تصویب نموده‌اند. اما امروز به دلیل ضعف مدیریت، متاسفانه شورایعالی کار را به اغما برده و شرایطی ایجاد کرده‌اند که نمایندگان کارگران جلسه را ترک می‌کنند.

به گفته سهرابی، امروز «اجماع» هیچ جایی در مذاکرات مزدی شورایعالی کار ندارد و آنچه از سوی وزیر کار و معاونان ایشان در نشست‌های مزدی می‌بینیم، تحکم و برخورد آمرانه‌ی فراقانونی‌ست.

تفرقه نیندازید!

او با بیان اینکه قصد دارند میان کارگران و تشکل‌های کارگری اختلاف و تفرقه بیندازند و از این طریق به مراد دل‌شان برسند؛ افزود: نمایندگان اصلی کارگران در شورایعالی کار تا امروز تن به امضای هیچ مصوبه‌ای نداده‌اند و نکته مهم و اصلی هم همین است؛ اینکه آیا فردی خاص، چیزی را امضا کرده یا نه، اهمیت چندانی ندارد چراکه نمایندگان کارگران در نهاد شورایعالی کار مشخص هستند و قرار نیست افرادی که خودشان پیمانکار هستند یا چند شرکت خصوصی ثبت داده و چندین کارگر برایشان کار می‌کنند، خود را در مقام نماینده کارگر جا بزنند و معادلات موجود را به نفع دولت و کارفرما تغییر دهند.

این فعال کارگری در ادامه تصریح کرد: مگر تا سال ۱۴۰۲ دبیر اتاق تعاون و ریاست تعاون یکی از استان‌ها به عنوان مثلاً نماینده کارگر در جلسات شورایعالی کار شرکت نمی‌کرد؟ وزیر و معاون روابط کار ایشان می‌دانستند که ایشان بازنشسته است و صلاحیت حضور ندارد، ولی متاسفانه بازهم از ایشان دعوت می‌شد! در عین حال، این سناریو که دولت بخواهد یکی از تشکلات عالی کارگری را جذب و سایر تشکلات را دفع نماید، یک سناریوی نخ‌نما و مردود است و باید به آقایان وزرا و معاونان ایشان گفت، لطفاً از مسیر تفرقه‌اندازی نروید، چون به جایی نمی‌رسید!

اختیار مزد را به مجلس ندهید!

سهرابی با بیان اینکه «بیش از این‌ها بذر بی‌اعتمادی در دل کارگران کشور نکارید» ادامه داد: هفته کارگر از راه رسیده و بعد از آن هم به جهت گزارش دادن در مجمع عمومی سازمان جهانی کار حاضر می‌شوید؛ آنجا چطور می‌خواهید از سه‌جانبه‌گرایی بگویید؟ آیا به مقاونامه‌های ۱۳۱ و۲۶ و ۸۷و۹۸و ۱۴۴... سازمان جهانی کار عمل کرده‌اید؟

او تاکید کرد که واگذاری تعیین دستمزد به مجلس شورای اسلامی، جز ضرر و غبن سنگینِ اجتماعی نتیجه‌ای نخواهد داشت: اینگونه سیاست گذاری سطحی آقایان که تعیین دستمزد را به کمیسیون‌های مجلس بسپارند، غیرقانونی و کاملاً نادرست است و غیر از اینکه یک کار تخصصی را به بهارستان ببرند و هر روز کارگران ناراضی و مستاصل را به حضور در پشت درب‌های بهارستان بکشانند ثمره‌ای دیگر نخواهد داشت. به راستی که قدری تفکر و تامل لازم است. باید پرسید آیا آن‌چنان از نمایندگان کارگران و مطالبه‌گری برحق کارگران زخم خورده‌اید که واقعاً می‌خواهید زیر میز بزنید و کل مناسبات سه‌جانبه را از میان بردارید! هیچ کجای قانون، چنین اختیار و مجوزی به وزیر کار و معاونان ایشان نداده است، نداده است.

به اعتقاد این فعال کارگری، به نظر می‌رسد منافع کارگران و حقوق قانونی آن‌ها به سخره گرفته شده است؛ قانون کاری که یادگار حضرت امام (ره) است، قرار است توسط این تصمیم‌گیران جراحی و تعدیل شود.

سهرابی هر نوع اصلاح قانون کار بدون جلب رضایت و موافقت صد درصدی کارگران و نمایندگان واقعی آن‌ها را یک اقدام نادرست و غیرقانونی دانست و تاکید کرد: کارگران در مقابل این نوع دست‌اندازی‌ها ساکت نمی‌نشینند؛ اگر قرار باشد قانون کار و حقوق مزدی و قانونی کارگران به نفع کارفرمایان و دولت، جرح و تعدیل شود، کارگران کشور سکوت نخواهند کرد؛ یک وقت خیال نکنند ریش و قیچی در دست خودشان است و می‌توانند طبق دلخواه، جراحی قانون را پیش ببرند!

دیگر خبرها

  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • اجرای ۱۲۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته کار و کارگر در زنجان
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • کارگران پشتوانه و ستون اصلی تولید در کشور هستند
  • کارگران موتور محرک چرخه اقتصاد کشور هستند
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی‌شود؟!