Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@06:51:39 GMT

15 درصد سرماخوردگی‎ها به کروناویروس مربوط می‎شود

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۷۸۲۷۵

15 درصد سرماخوردگی‎ها به کروناویروس مربوط می‎شود

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه 15 درصد سرماخوردگی‎ها به کروناویروس مربوط می‎شود و این ویروس جدیدی نیست، اظهار داشت: انتظار داریم در فصل تابستان نیز شاهد این بیماری باشیم، اما شیوع آن کمتر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نوذر نخعی بعد از ظهر امروز در نشست خبری مجازی با تشریح آخرین یافته‎های علمی در بحث بیماری کرونا با اشاره به انواع ماسک پزشکی و غیرپزشکی اظهار داشت: ماسک‎های خانگی، پارچه‎ای، کتانی، تجاری و دست‎دوز، غیرپزشکی و ماسک‎های جراحی و سه‎لایه نیز از جمله ماسک‌‎های پزشکی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: اما باید در نظر داشت، تنها ماسک‎‎های پزشکی استاندارد هستند که جنس آنها بدون بافت است و با ریختن یک قطره آب روی آن مشخص می‎شود که به آن جذب نمی‎شود، آخرین پیام سازمان بهداشت جهانی این است که در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر این امر وجود ندارد که عموم مردم از ماسک استفاده کنند.

نخعی با اشاره به دلایل عدم لزوم استفاده از ماسک توسط عموم مردم که توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است، تصریح کرد: استفاده افراد سالم موجب ایجاد احساس امنیت کاذب در آنها می‎شود، هزینه‎های بی‎مورد را تحمیل می‎کند و در مدتی که کمبود ماسک وجود دارد، دست یافتن پزشکان و پرستاران به آن با مشکل مواجه می‎شود.

وی افزود: همچنین مرکز مبارزه با بیماری‎های اروپا استفاده از آن را برای عموم مردم به دلایل ذکر شده، بیهوده دانسته و علاوه بر آن یک دلیل دیگر را که عدم استفاده صحیح از ماسک است به آن افزوده، بنابراین مهم‎ترین راهکار رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی است.

نخعی با بیان اینکه بیش از 7 روز ویروس روی ماسک زنده می‎ماند و ماسک‎های خانگی به حدی منافذ آن بزرگ است که نفوذ ویروس را به داخل آن بیشتر می‎کند، عنوان کرد: تا حد امکان نباید در در جاهای شلوغ حضور پیدا کرد، اما در صورت لزوم موارد بهداشتی به ویژه فاصله‎گذاری اجتماعی رعایت شود.

ادامه داد: همچنین مرکز مبارزه با بیماری‎های آمریکا اگر ماسک خانگی بزنید، بهتر از نزدن آن است که برداشت بنده این است که به دلیل فشار روانی ناشی از مرگ و میر مردم در این کشور چنین راهکاری اندیشیده‎اند.

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تأکید بر رفتارهای هوشمند در مقابله با ویروس کووید 19 ادامه داد: اخیراً مشخص شده است که در شهر کرمان بچه‎ها انتقال دهنده بیماری بودند که پیش از این از آن غافل بودیم.

نخعی خاطرنشان کرد: تحمل مردم از نظر شرایط اقتصادی و همچنین روحی و روانی کاسته شده است، اگر زمان عید نوروز مردم و مسئولان همکاری نمی‎کردند با شرایط وخیمی مواجه می‎شدیم، اکنون نیز با رشد کمی مواجه شدیم بر همین اساس باید مراقبت بیشتری کرد.

وی با تأکید بر اینکه گرمای مطلق ویروس را کمتر می‎کند، اما به‎طور کامل از بین نمی‎برد، اذعان داشت: دو سوم مقالات می‎گویند، آب و هوا در کاهش شیوع بیماری کرونا مؤثر است و یک سوم آن را مؤثر نمی‎دانند، اما نظر شخصی بنده این است که این عامل مؤثر است و طبق یافته‎های علمی به درجه حرارت، سرعت باد 14 روز قبل، جمعیت منطقه و تراکم آن بستگی دارد.

نخعی با تشریح تأثیر وضعیت آب و هوا در شیوع بیماری کووید 19 تأکید کرد: بهترین درجه حرارت 8.7 سانتیگراد، درجه رطوبت 60 درصد و باد با سرعت حدود 20 کیلومتر در ساعت نیز خوب ارزیابی شده، اختلاف دمای صبح و شب نیز اثرگذار است، بنابراین باید با گرم شدن هوا امید داشته باشیم، اما در عین حال مراقبت کنیم.

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه 15 درصد سرماخوردگی‎ها به کروناویروس مربوط می‎شود و این ویروس جدیدی نیست، اظهار داشت: انتظار داریم در فصل تابستان نیز شاهد این بیماری باشیم، اما شیوع آن کمتر است، برخی از منابع نیز می‎گویند که در فصل‎های پاییز و زمستان امکان دوباره فعال شدن آن وجود دارد هرچند بعضی از محققان معتقد هستند که این بیماری ممکن است، مانند سارس خودبه‎خود از بین برود.

نخعی تصریح کرد: هم‎اکنون علائم جدید بیماری کووید 19 به وضوح دیده می‎شود، 50 درصد نیز بی‌علامت هستند، علائم پوستی به‌صورت بثورات جلدی، قرمزی چشم، ضعف و فلج اندام‎های تحتانی که شبیه سکته مغزی است و درد ماهیچه نیز در موارد جدید مشاهده شده، اما دلیل تغییر این علائم هنوز مشخص نشده است.

وی ابراز داشت: آموزش مانند آنتی‎بیوتیک عمل می‎کند که هر چه بیشتر شود، مقاومت بیشتری نسبت به آن صورت می‎گیرد، بنابراین باید نسبت به تغییر شکلی آموزش اقدام کرد و همچنین اجبار بیشتری در رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد، البته می‎طلبد، بحث‎های علمی را برای مردم بازگو کنیم.

انتهای پیام/80001

منبع: فارس

کلیدواژه: کرمان دانشگاه علوم پزشکی بیماری پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۷۸۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به خبرنگاران گفت: در سال‌های قبل تعدادی افراد مبتلا به مالاریا در غرب خراسان شناسایی شده بودند که با انجام مراحل تشخیص سریع بیماری و شروع درمان به موقع، از انتقال محلی آن جلوگیری شده بود.   دکتر سیدمجید غضنفری افزود: مواردی هم که برای اولین بار در برخی استان‌ها از جمله همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و نیز محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در خراسان رضوی و برخی مناطق پاک کشور، ثبت شده، همگی مالاریای وارده و غیربومی بوده و به علت سفر به مناطق جنوب شرقی بوده است.   وی ادامه داد: مالاریا از بیماری‌های منتقله است که توسط پشه آنوفل از انسان آلوده به افراد سالم منتقل می‌شود و این پشه در اکثر مناطقی که دارای آبگیر، برکه و یا رودخانه باشند، به وفور دیده می‌شود.   غضنفری افزود: این بیماری می‌تواند در صورت ورود افراد بیمار از مناطق آلوده کشور به مناطق پاک و گزش پشه آنوفل، به صورت محلی انتقال پیدا کند که خطر اپیدمی بیماری را نیز به همراه دارد.   وی گفت: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان از جمله مناطقی هستند که در آن بیماری مالاریا به صورت بومی وجود دارد و متاسفانه این بیماری در سیستان و بلوچستان در حال افزایش است و افرادی که به عنوان مسافر و یا دلایل شغلی مانند رانندگی، سربازی، خدمت نظامی و انتظامی به این مناطق رفت و آمد می‌کنند، در معرض خطر این بیماری قرار دارند.   دکتر غضنفری یادآوری کرد: در صورت درمان نشدن به موقع بیماری، ضمن خطر مرگ و میر بالا، احتمال انتشار بیماری مالاریا از طریق گزش پشه آنوفل و انتقال آن به دیگران وجود دارد.   وی بیان کرد: شهروندان در صورت مشاهده علایم تب و لرز شدید در خود، پس از سفر به مناطق آلوده، به پزشک و یا مراکز خدمات جامع سلامت، مراجعه کنند.   دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیش از هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب شش بیمارستان، ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، همچنین ۱۹۵ خانه بهداشت به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

دیگر خبرها

  • ۳۱۰ نفر در حوادث مربوط به موتورسیکلت در شهر مشهد جان باختند
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری در استان زنجان ‌چقدر بود؟
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • هیچ موردی از بیماری مالاریا در غرب خراسان ثبت نشده است