Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در تشریح دلایل عدم مشارکت ائتلاف دولت القانون در روند تشکیل کابینه این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تا به امروز وضعیت کابینه مصطفی الکاظمی مشخص نشده و قرار بر این بود که قبل از ماه رمضان جلسه‌ای در این مورد تشکیل، و نهایتاً فهرست کابینه تقدیم شود اما این اتفاق رخ نداد؛ تا جایی که وضعیت فعلی نشان می‌دهد سهم‌خواهی جناح‌های سیاسی عراق مانع از تشکیل کابینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که نزاع سیاسی در عراق روز به روز افزایش پیدا می‌کند و همین مساله مانع از تشکیل کابینه شده است. در این رابطه اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد قرار است کابینه در هفته‌ آینده تشکیل شود اما بازهم ابهامات بسیار زیادی در این بین وجود دارد که مانع از تشکیل کابینه عراق خواهد شد. در این میان نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت‌القانون اعلام کرده که به هیچ وجه در تشکیل کابینه جدید شرکت نخواهد کرد و این موضوع را به صورت کتبی به اطلاع نخست وزیر عراق رسانده است.

وی ادامه داد:‌ برخی از اخبار نشان می‌دهد که چند روز پیش جلسه‌ای در خانه هادی العامری برگزار شده که نوری المالکی، عمار حکیم، حیدرالعبادی، نماینده مقتدی صدر و همچنین مصطفی الکاظمی در آن حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر در مورد تشکیل کابینه جدید پرداختند. منابع خبری اعلام کردند که نوری المالکی در آن جلسه صراحتاً به نخست‌وزیر فعلی اعلام کرده اشخاصی که برای کابینه انتخاب شده‌اند، به سمت آمریکا متمایل هستند و یا اینکه از حزب بعث خط می‌گیرند و همین موضوع به یک اختلاف میان طرفین تبدیل شده است. گفته شده که نوری المالکی در آن جلسه خطاب به الکاظمی اعلام کرده که شیعیان ضعیف نیستند و باید مواضع نخست‌وزیری در مورد تشکیل کابینه اصلاح شود. این در حالی است که سنی‌ها و کردهای عراق توانسته‌اند منافع خودشان را کسب کنند. به عنوان مثال کردها وزارت اقتصاد را درخواست کرده‌اند که مصطفی الکاظمی هم با آن موافقت کرده است اما شیعیان به استناد کارنامه کردها در هدایت وزارتخانه‌ها مخالف این موضوع هستند.

این تحلیلگر مسائل عراق گفت: برخی از شیعیان معتقدند که کردها نمی‌توانند وزارتخانه‌ها را به دور از فساد اداره کنند؛ چراکه اخیراً حجم قابل توجهی از بودجه عراق به اقلیم کردستان منتقل شده است. بر این اساس معتقدم هرچه زمان می‌گذرد مشکلات برای تشکیل کابینه در عراق زیادتر می‌شود و به نظرم در کوتاه‌مدت این اتفاق رخ نخواهد داد و حتی مشخص نیست پارلمان عراق به کابینه نهایی رأی خواهد داد یا خیر. مسئله بسیار مهمتر این است که شیعیان درباره نخست‌وزیری محمد توفیق علاوی و همچنین عدنان الزرفی ضعیف کار کردند و حالا هم در مورد مصطفی الکاظمی کاملاً منفعل هستند. از این جهت باید بگویم که رفتار سیاسی شیعیان در عراق ضعیف است و این روند هم‌اکنون هم پابرجاست. شیعیان عراق باید توجه کنند که اکثریت پارلمان را در دست دارند اما ادامه اختلافات می‌تواند منافع این جناح را به هم بریزد. به صورت کاملاً مشهود نظاره‌گر این هستیم که جریان اهل تسنن و همچنین کردهای عراق به دلیل ضعف و انفعال شیعیان این کشور در حال میدان‌داری وضعیت فعلی هستند و حتی مهره‌های خود را برای حضور در کابینه انتخاب و به نخست‌وزیری معرفی کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی نشان می‌دهد که احزاب شیعه دچار اختلاف شده‌اند و به نظرم آنها حتی در مورد نخست‌وزیری هم با یکدیگر دچار تنازع شدند. به گونه‌ای که می‌بینیم جریان حکیم به دنبال سیاست‌های خود است و از سوی دیگر جریان صدر مطالبات دیگری را دارد و حتی جریان الفتح دوپاره شده است؛ یعنی اختلاف نظر نه تنها در مورد کابینه بلکه بر روی نخست وزیری هم ادامه دارد در این میان باید توجه کنیم که آمریکا و کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و حتی اردن در وضعیت فعلی عراق دخیل هستند. حتی بعثی‌ها هم به دنبال آن هستند تا این وضعیت به قوت خود باقی بماند و بحران دامنه‌دار شود. معتقدم که راه‌حل موجود، تشکیل دوباره ائتلاف وطنی متشکل از کل شیعیان عراق با یک چارچوب و قانون مشخص است. اگر این حالت اتفاق نیفتد بدون تردید بلاتکلیفی ادامه خواهد داشت و هیچ گشایشی حاصل نخواهد شد. حتی مسئله استعفای مصطفی الکاظمی دور از ذهن نیست و اگر دولت با این ضعف‌ها تشکیل شود بدون تردید مشکلاتش دوچندان خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عراق نوری المالکی هادی العامری مصطفی الکاظمی مصطفی الکاظمی نوری المالکی تشکیل کابینه نشان می دهد نخست وزیری وضعیت فعلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز

اسپانیا در سایه اتهامات فساد مالی علیه همسر نخست وزیر این کشور در معرض خطر بحران دولتی بعد از کناره گیری احتمالی نخست وزیر قرار گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اس ار اف سوئیس در مطلبی نوشت: افکار تحسین برانگیز پدرو سانچز برای استعفا از نخست وزیری در سایه تحولات داخلی سوالاتی را در این کشور ایجاد کرده است.

"پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا روز چهارشنبه در نامه‌ای که در سرویس پیام کوتاه X منتشر شد، اعلام کرد که برای بررسی استعفای خود، کار رسمی خود را برای چند روز به حالت تعلیق در می آورد. دادگاه منطقه‌ای مادرید قبلاً تحقیقات مقدماتی علیه بگونیا گومز، همسرش را به اتهام فساد مالی اعلام کرده بود. این سوسیالیست 52 ساله همه انتصابات خود را لغو کرد و از حملات جدی اردوگاه جناح راست علیه او و همسرش که سه سال از او کوچکتر است انتقاد کرد. این شکایت از اتحادیه «مانوس لیمپیاس» («دست‌های پاک») است که به مبارزه با فساد متعهد است و از اهداف جناح راست حمایت می‌کند.

سانچز سوسیالیست از ژوئن 2018 نخست وزیر اسپانیا است. از ژوئیه 2023، او یک دولت اقلیت تحت حمایت احزاب منطقه ای را رهبری می‌کند. او می خواهد روز دوشنبه اعلام کند که آیا در سمت خود باقی خواهد ماند یا خیر.

این بیانیه نخست وزیر همه اسپانیا را شگفت زده کرد و واکنش های متفاوتی را برانگیخت. جولیا ماخر، یک روزنامه نگار در بارسلونا در این باره گفت: همکاران حزب سوسیالیست از "ناراحتی مطلق" و "شوک" صحبت کردند. چند ده تن از هواداران در مقابل مقر حزب تجمع کردند تا حمایت خود را از سانچز نشان دهند. حزب محافظه کار خلق PP، بزرگترین حزب اپوزیسیون، نخست وزیر را متهم کرد که خود را قربانی نشان می دهد و تنها می خواهد رای دهندگان خود را قطبی و بسیج کند. به گفته وی رفتار سانچز "کودکانه و خودشیفته" بود.

این پرونده توسط کارشناسان حقوقی اسپانیایی از نظر حقوقی نسبتاً ضعیف ارزیابی می شود. بگونا گومز متهم است که از نفوذ خود به عنوان همسر نخست وزیر برای کمک به شرکت ها برای دریافت پول عمومی استفاده کرده است. مقالاتی از رسانه های آنلاین اسپانیایی و راستگراتر به عنوان مدرک ذکر شده است. از جمله صحبت از توصیه نامه‌ای است که گومز برای یک شرکت صادر کرده است. اکنون دادگاه تحقیقاتی مادرید تحقیقات اولیه را آغاز کرده و تا کنون نویسندگان مقالات را به عنوان شاهد احضار کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا پرونده کیفری باز خواهد شد یا خیر.

در ادامه این مطلب آمده است: هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روز دوشنبه، پنج روز پس از اعلام این خبر، چه اتفاقی خواهد افتاد. روزنامه نگار ماچر تخمین می زند که پنج روز در سیاست زمان زیادی برای اعلام بازگشت به کار است. در صورت کناره گیری سانچز، پادشاه باید نامزدی جدیدی را به پارلمان پیشنهاد کند یا معاون سانچز می تواند تا زمان برگزاری انتخابات جدید مسئولیت را بر عهده بگیرد. این امر تا یک سال پس از آخرین انتخابات ممکن نخواهد بود. این هم بعید نیست که سانچز روز دوشنبه از پارلمان درخواست رای اعتماد کند، که با این حال این یک مانور بسیار تاکتیکی خواهد بود.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، با توجه به اتهامات فساد علیه بگونیا گومز، همسرش، در حال بررسی استعفای خود است.

نخست وزیر سوسیال دموکرات اسپانیا شامگاه چهارشنبه در پلت‌فرم ایکس نوشت: من باید کمی درنگ کنم و فکر کنم.

دادگاه مادرید پیشتر اعلام کرده بود که بگونیا گومز، همسر نخست وزیر اسپانیا به "اعمال نفوذ و فساد در تجارت" در ارتباط با کمک‌های مالی کرونا متهم شده است.

سانچز و گومز از سال 2006 ازدواج کرده‌اند و دو دختر دارند. همسر نخست وزیر اسپانیا کارشناس بازاریابی است که از جمله در بانک‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد کار کرده است.

در نامه سانچز آمده است که جناح راست و راست افراطی او را با هر وسیله ممکن مورد آزار و اذیت قرار دادند. وی افزود: من باید فوراً به این سؤال پاسخ دهم؛ آیا با وجود باتلاقی که جناح راست و راست افراطی در تلاش برای سیاست‌گذاری ایجاد کرده‌اند آیا ادامه کار ارزشش را دارد؟

کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «لاپید»: اگر نخست‌وزیر بودم عملیات علیه رفح را لغو می‌کردم
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز