Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شد و هم اکنون در مرحله اجرایی‌سازی قرار دارد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت دوازدهم اردیبهشت، روز شهادت استاد مطهری و روز معلم در بیانیه‌ای بر لزوم توجه مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی به ارتقای بیش از پیش جایگاه مادی و معنوی معلمان و اساتید عزیز تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این بیانیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«معلمی شغل انبیاء است» امام خمینی (ره)

۱۲ اردیبهشت در تقویم علمی و آموزشی کشورمان روزی ویژه و قابل توجه است، زیرا این روز به نام یکی از اصلی‌ترین فعالان و کنشگران بخش علم و آموزش یعنی «معلم و استاد» نامگذاری شده است.

بدون تردید معلمان و اساتید به عنوان متولیان اصلی آموزش و تعلیم در کشور، نقش اساسی در پیشرفت این بخش مهم و سرنوشت‌ساز دارند و باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

به همین دلیل و با عنایت به جایگاه والای «معلم» در اصل ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز معلمی صرفا یک شغل محسوب نشده و به همین دلیل همه مسئولان کشور در عین آنکه می‌توانند در مسئولیت خود به ایفای وظیفه بپردازند، می‌توانند «معلم مدرسه و استاد دانشگاه» نیز شوند.

این توجه ویژه به جایگاه «معلم» در ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران ریشه در نگاه ویژه و قابل توجه رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) دارد که فرمودند: معلمی شغل انبیاء است.

از نگاه ایشان معلم در حقیقت وارث انبیاء عظام (ع) است و همانگونه که انبیاء عظام «ع» برای هدایت انسان‌ها از ظلمات جهل و نادانی به نور عقل و دانایی و اقامه قسط مبعوث شده‌اند، «معلم» نیز همین وظیفه را بر عهده دارد و باید تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار گیرد.

در سال‌های اخیر و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» سند بالادستی و راهبردی بخش تعلیم و تربیت کشور با تلاش همه مسئولان و متخصصان این بخش تحت عنوان «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب شد و هم اکنون در مرحله اجرایی‌سازی قرار دارد.

در این سند مهم با توجه به تجربیات به دست آمده و همچنین نگاه به ابعاد موضوع تعلیم و تربیت از منظر معارف اسلامی، به جایگاه و نقش معلم به عنوان کسی که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در تربیت رسمی عمومی بر عهده دارد، نگاه شده و با توجه به این نگاه نیز سیاست‌های مناسبی برای ارتقای جایگاه این مقام در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال در بخش بیانیه ارزش‌های این سند معلم با عنوان هدایت کننده و اسوه‌ای امین و بصیر در فرآیند تعلیم و تربیت و موثرترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

یا در راهکار ۷ راهبرد کلان ۸ این سند به صراحت بر «معلم محوری» تأکید شده و همچنین در راهکار ۱ راهبرد کلان ۱۰ این سند بر برنامه‌ریزی و به کارگیری امکانات و فرصت‌های اجتماعی برای اعتلای فرهنگ عمومی در تکریم و پاسداشت مقام معلم تأکید شده است.

در بخش دیگری از «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» موضوع «تربیت معلم» با توجه به این جایگاه والا و لزوم تجهیز معلمین به دانش روز در بخش تعلیم و تربیت به خوبی و به صورت مبسوط مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش آموزش عالی نیز این جهت گیری مشاهده می‌شود و در نقشه جامع علمی کشور به عنوان سند راهبردی این بخش، توجه خوبی به شان و جایگاه اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی مراکز آموزش عالی شده است.

اما امسال «روز معلم» در کشورمان رنگ و بویی دیگر دارد که این رنگ و بو حاصل فداکاری و از خودگذشتگی معلمان و اساتیدی بود که اراده کردند در دوران تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بر اثر همه‌گیری بیماری کرونا، تعلیم و آموزش در کشور تعطیل نشود و در این مسیر این قشر مسئول و توانمند کشورمان صحنه‌هایی زیبا آفرید که این تصاویر زیبا و چشم‌نواز برای همیشه در یاد و خاطره ملت قدرشناس ایران عزیز جاودانه شده است.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ادای احترام به مقام شامخ استاد شهید مرتضی مطهری و همه معلمان و اساتید شهید و تکریم مقام والای همه معلمان و اساتید ساعی و خدوم کشور، لزوم توجه مسئولان بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی به ارتقای بیش از پیش جایگاه مادی و معنوی معلمان و اساتید عزیز را مورد تأکید قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روز معلم آموزش و پرورش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی معلمان و اساتید تعلیم و تربیت آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۷۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، صادق ستاری فرد در آیین افتتاحیه صعود پانصد معلم کوهنورد هشت استان جنوب کشور به قله «بل» در شهرستان اقلید استان فارس، گرامیداشت هفته معلم و یادواره شهدای فرهنگی کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس گفت: معلمان قله‌های بسیاری همچون قله های؛ علم، عطوفت، مهربانی، نجابت، ایثار و از خود گذشتگی را فتح  و وجودشان را برای دانش آموزان هزینه می‌کنند.
وی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی توجه به سرمایه انسانی بود که پیروزی را ممکن ساخت لذا گردهمایی معلمان حول یک محور باعث تحول در جامعه می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پیامبر اسلام در ابتدا برای نیل به هدف تربیت نیروی انسانی، مسجد را بنا کرد لذا اکنون ما هم در آموزش و پرورش نیاز به ایجاد فضا‌های مختلف آموزشی و تربیتی مطلوب داریم تا تربیت به معنای واقعی کلمه محقق شود.
صادق ستاری فرد ادامه داد: گام بعدی پیامبر (ص) ارائه محتوا بود و قرآنی را که از جانب خداوند بر او نازل شد به جامعه معرفی کرد و امروز ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، محتوای خوب ارائه دهیم.
گفت: نظام محاسبه‌ای که پیامبر (ص) انجام دادند همان نظام ارزشیابی امروزی است که ما باید در دستور کار قرار دهیم، زیرا جهت دهنده همه ارکان تربیتی، نظام ارزشیابی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ، پارسال به صراحت از هزینه کردن در آموزش و پرورش به عنوان سرمایه گذاری یاد کردند،  بنابراین ضروری است که سهم بودجه‌ای آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، افزایش یابد.
۵۰۰ معلم کوهنورد از هشت استان اصفهان، بوشهر، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، یزد و فارس صبح امروز به قله «بل» بلندترین قله استان فارس صعود کردند.

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه
  • توجه به معلمان در اولویت امور قرار گیرد
  • تقدیر از معلمان مردمی‌سازی شود
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش