Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@05:09:20 GMT

باورمندی به مهدویت و موعود گرایی در عصر پساکرونا

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۱۹۲۴

باورمندی به مهدویت و موعود گرایی در عصر پساکرونا

ایسنا/قم عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به مبحث مهدویت و موعودگرایی و پساکرونا پرداخت.

در ابتدای نشست علمی " مهدویت و موعودگرایی و پساکرونا " به عنوان یکی از سلسله نشست‌های"کرونا و زندگی مؤمنانه" که پنج‌شنبه‌شب در ششمین شب از ماه مبارک رمضان به‌صورت مجازی و به همت پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر غلام‌رضا بهروزی لک، عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مهدویت و موعودگرایی، باور به منجی و موعود در پایان جهان است و مراد از منجی، منجی ادیان الهی و به‌خصوص ادیان ابراهیمی است و باور به منجی ازجمله ویژگی‌های مهدویت و موعودگرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دومین ویژگی برای مهدویت و موعودگرایی نقش اراده الهی در تحقق موعود است و اینکه بشر نمی‌تواند این کار را انجام دهد بلکه باید اراده الهی این کار را محقق کند و سومین ویژگی برای مهدویت، جهانی بودن امر نجات و منجی است و ویژگی دیگر نابسندگی اراده انسانی در تحقق آرمان‌شهر است.

بهروزی لک افزود: جامعه منتظر، جامعه‌ای است که انتظار تحقق جامعه آرمانی را دارد و به وضع موجود بسنده نکرده و به دنبال رسیدن به وضع مطلوب است و در این جامعه امیدواری و پویا بودن را می‌توان ملاحظه کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه برای ارتباط میان کرونا و پساکرونا و مهدویت باید توجه کنیم که مطالعه آینده‌پژوهانه در مورد کرونا و عصر پساکرونا بر آینده داشته باشیم، تصریح کرد: شیوه آینده‌پژوهی به معنای مطالعه و شناسایی تحولات آینده و تلاش برای تحقق بخشیدن به آینده مطلوب بر اساس استناد به قرائن و شواهد موجود است.

وی با اشاره به دو مدل آینده‌پژوهی، ابراز کرد: آینده‌پژوهی اکتشافی از چگونگی آینده بر اساس شواهد و قرائن تجربی و آینده‌پژوهی تجویزی از اینکه آینده چگونه باشد و چگونه آن را بسازیم سخن می‌گوید.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: وقتی از کرونا و عصر پساکرونا سخن می‌گوییم مرادمان دوره‌ای است که یک پاندمی جهانی اتفاق افتاده و مصداق کنونی آن بیماری کرونا در سطح جهان است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با طرح این سؤال که در کرونا و پساکرونا مراد پدیده خاصی است که همین بیماری کوید 19 است یا مراد یک عصر و فراتر از یک پدیده خاص است؟ گفت: امروزه از یک لحظه خاص نمی‌توان صحبت کرد بلکه مراد ما عبارت است از یک عصر و باید به عصری که کرونا همراه خودش آورده توجه کنیم چرا که کرونا یک مصداق خاص است.

بهروزی لک اضافه کرد: به عنوان مثال در مبحث پرنده و پرواز، پرنده یک مصداق است پرواز اصل است. در مبحث کرونا نیز بیماری یک مصداق است و بشر دوره‌ای را تجربه کرده که بیماری کرونا بماند یا برود فارغ از مصداقش این تجربه حاصل‌شده و یک وضعیت جدید در جهان ایجادشده و بشر پدیده جدیدی را تجربه کرده است و هرچه پیش روی ما قرار دارد پساکرونا است هر چند الآن در شرایط بیماری کرونا باشیم.

وی عنوان کرد: البته در خصوص اینکه آیا کرونا باعث شده تاریخ به ماقبل و مابعد کرونا تقسیم شود به نظر می‌رسد قدری مبالغه‌آمیز است اما خالی از واقعیت نیست چراکه این تجربه جدیدی برای بشر است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های جامعه کرونا و پساکرونا تصریح کرد: تجربه زیست جهانی اولین ویژگی آن است و جهانی زیستن متفاوت از جهانی‌شدن است؛ چراکه جهانی‌شدن در تاروپود زندگی مردم ملموس نبوده اما این کرونا باعث شده تجربه زیست جهانی را داشته باشیم.

بهروزی لک بحران محیط‌زیست را دومین ویژگی پساکرونا دانست که بشر آن را از طریق دست‌کاری و رفتارهای تخریبی ایجاد کرده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: تجربه مدیریت و همگرایی جهانی در قضیه بهداشت جهانی و ناکارآمدی مکاتب بشری و انسان مدرن از دیگر ویژگی‌های پسا کرونا است که بشر نتوانسته راهگشای مشکل باشد و عملاً چالش‌هایی به وجود آورده است.

وی با طرح این سؤال که عرصه‌های ارتباط مهدویت با پساکرونا چیست؟ گفت: ارتباط مهدویت را با پساکرونا در آینده‌پژوهشی اکتشافی و آینده‌پژوهی تجویزی پیگیری خواهیم کرد؛ وقتی از جامعه مهدویت صحبت می‌کنیم یکی جامعه منتظران است که به ما مربوط می‌شود و دیگری جامعه موعود است که به حکومت موعود و ظهور امام زمان (عج) برمی‌گردد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیرات کرونا بر وضعیت جامعه منتظر، افزود: یکی از نکاتی که در جامعه منتظر اتفاق افتاد این بود که کرونا باعث شد التفات بشر به خودمحوری و انانیت انسان امروزی و مدرن ملموس شود و جامعه منتظر بعد از این واقعه در توجه به موعود جهانی و امام زمان(عج) دغدغه جدی‌تری پیداکرده و نمونه آن در نیمه شعبان مشاهده کردیم که دل‌ها از صمیم وجود متوجه امام زمان (عج) بود.

بهروزی لک اظهار کرد: یکی از موارد آینده پژوهی اکتشافی جامعه منتظر پر شدن زمین از ظلم و جور در روایات بود و در شرایط کنونی استکبار ظلم و جور خودش را بر جهان کنونی ایجاد کرده و حتی در مواجه با این بحران ظلم‌هایی به ملت‌ها و دولت‌ها کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با تأکید بر اینکه جامعه منتظر در عصر پساکرونا به حکومت جهانی و مدیریت واحد جهانی ایمان بیشتری پیدا کرد، تصریح کرد: بی‌عدالتی جهان و احساس نیاز به عدالت جهانی و منتظران آماده‌تر برای حکومت جهانی موعود می‌شوند.

وی گفت: باید ببینیم شرایط کرونایی منجر به حکومت جهانی موعودمی شود و نزدیک بودن جامعه مهدوی فراهم‌شده یا خیر؟ این مبحث را باید از دو زاویه موردتوجه قرارداد یکی نشانه‌های ظهوراست که بیماری قبل از ظهور و بیماری‌های جهانی نشانه ظهور است و دیگری بحران کرونا و شرایط ظهور است.

بهروزی لک گفت: ظهور سفیانی، فرورفتن لشکر سفیانی در بیداء، خروج سید یمانی، قتل نفس زکیه در مسجدالحرام و صیحه آسمانی از علائم و نشانه‌های قطعی ظهور است و بیماری از نشانه‌های قطعی ظهور تلقی نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سؤال که آیا نشانه‌های غیر حتمی وجود دارد که مصداقی برای بیماری کرونا باشد یا خیر؟ ابراز کرد: روایتی از امام صادق(ع) داریم که پیش از ظهور مرگ فراگیری صورت می‌گیرد که بسیاری از مردم جهان کشته می‌شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) اضافه کرد: به نظر بنده بیماری کرونا نشانه ظهور به معنی اینکه حکومت جهانی موعود در حال تحقق است، نمی‌باشد چون نمی‌دانیم بعد از این واقعه آیا ظهور اتفاق خواهد افتاد یا خیر؛ مسئله دیگر این است برفرض که روایات گفته باشند قبل از ظهور بیماری اتفاق می‌افتد اما زمانی را تعیین نکرده‌اند و متصل بودن کرونا به ظهور از روایات مهدویت برداشت‌نشده است.

وی با اشاره به وجه اهمیت کرونا گفت: کرونا شاید یک واقعه مهم تاریخی و نقطه عطف باشد و نشانه یک دوره باشد مثل شکستن طاق کسری برای تولد پیامبر اکرم(ص) و کرونا عبارت است از یک نشانه که خودش مهم نیست بلکه تجربه آن مهم است.

بهروزی لک با اشاره به اینکه بیماری کرونا شرایط ظهور را فراهم کرده یا خیر؟ عنوان کرد: فراهم بودن شرایط ظهور به معنی نشانه و تحقق ظهور نیست، هم‌چنین شرایط غیر از نشانه‌ها است و عبارت است از آمادگی‌های انسان که آمادگی‌های اجتماعی و فنی و تکنولوژی است و این آمادگی‌ها در شرایط بیماری جهانی تا حدی فراهم‌شده است؛ یعنی زندگی انسان‌ها بعد جهانی پیداکرده است.

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در جامعه منتظر در شرایط کرونایی باید چه کنیم و مدیران فرهنگی جامعه چه کنند و چه راهبردها و بایسته‌های وجود دارد؟ گفت: راهبردهای فردی و اعتقادی تقویت ایمان دینی، امید و نگاه به آینده در زندگی فردی و اجتماعی از راهبردهای جامعه منتظر در شرایط کرونایی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) مطالعه بیشتر برای تقویت بینش و اعتقاد و تعمیق بخشی به آرمان‌شهر مهدوی را دومین راهبرد ساختن آینده معرفی کرد.

وی با تأکید بر موعود باوری در سطح جهانی، بیان کرد: از تهدیدها و شبهاتی مانند مریض شدن یا نشدن امام زمان (عج) در ایام کرونا، بسته شدن حرم‌ها و اماکن زیارتی و ... در این ایام به عنوان فرصت بهره ببریم و تبیین و توضیح درست معارف دینی را دنبال کنیم.

بهروزی لک بیان کرد: برجسته سازی آرمان‌شهر مهدوی و حکومت جهانی موعود در جهان ازجمله راهبردهای سیاسی و اجتماعی است و مدیریت واحد جهانی در کرونا فرصتی برای تبیین حکومت جهانی درست و شایسته و مدیریت واحد جهانی صحبت کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) ادامه داد: الگوگیری از آرمان‌شهر مهدوی در نیازهای جامعه امروز مهدوی است و کشور ما چندین سال است که وارد الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت شده و باید تلاش کنیم در این شرایط از آرمان‌شهر مهدوی که قلب‌ها به آن متوجه شده برای الگو گیری برای جامعه امروز در ساختن الگوی 50 ساله بهره ببریم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این شرایط کرونا و پساکرونا باید ضعف‌های مدیریت نظام‌های سیاسی لیبرال و اومانیست به جهانیان و جامعه ایران توضیح دهیم.

وی اظهار کرد: این شرایط پساکرونا فرصتی است برای ترمیم چالش‌هایی که نظام با آن مواجه شده و از عبرت و تجربه کرونا ریزش‌ها و رویش‌هایی که وجود داشت برای اصلاح نظام جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه در جامعه اسلامی کمک بگیریم و چله دوم انقلاب اسلامی را با قدم‌های استوارتر به جلو حرکت کنیم.

بهروزی لک اضافه کرد: ارائه آینده تجویزی، تمدن سازی اسلامی در راستای تقرب و زمینه‌سازی نسبت به ظهور، گسترش تعامل جهانی در ایجاد نظام عادلانه، هم‌گرایی و تعامل پویاتر ادیان و مذاهب در عصر پساکرونا با توجه به تجربه زندگی جهانی، مقابله و مقاومت در برابر استکبار، تقویت درونی امت اسلامی به لحاظ راهبردهای تمدنی و سیاست جهانی باید موردتوجه باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با اشاره به اینکه در راستای آینده‌پژوهی تجویزی در جامعه موعود سؤال این است که باید چه کنیم تا امام زمان (عج) زودتر تشریف بیاورند؟ گفت: به نظر بنده ابتدا باید به این سؤالات هم توجه کرد که آیا امکان زمینه‌سازی وجود دارد؟ آیا نقشی در تعجیل و تأخیر ظهور داریم؟

وی افزود: زمینه‌سازی خاص عبارت است از اینکه اقداماتی انجام دهیم که متعاقب آن توقع داشته باشیم ظهور نزدیک شده است که بنده اعتقاددارم این امر امکان‌پذیر نیست و ادعا و اثبات این ادعا بسیار سخت است و می‌توانیم به جای آن از زمینه‌سازی عام صحبت کنیم که مراد از آن تلاش برای ترویج آرمان‌شهر مهدوی و باور مهدوی در سطح جهانی، ایجاد جامعه منتظر قوی و حکومت شایسته نائب در عصر انتظار، الگو گیری از جامعه موعود برای جامعه امروز به سمت آماده‌سازی و بسترسازی جامعه کنونی برای تحقق جامعه موعود است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نشست علمی کروناویروس مهدويت عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم استاد حوزه و دانشگاه حکومت جهانی موعود کرونا و پساکرونا آرمان شهر مهدوی مهدویت و موعود بیماری کرونا عصر پساکرونا آینده پژوهی شرایط کرونا جامعه منتظر جامعه موعود زمینه سازی امام زمان نشانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق از مصادیق امید به آینده بود

ایسنا/قم امام جمعه قم با اشاره به عملیات وعده صادق، اظهار کرد: نیروهای مسلح ما دل مردم را شاد کردند این عملیات از مصادیق امید به آینده بود؛ اکثر دنیا اقدام ایران را به عنوان اقدام موثر و اخلاقی معرفی کردند، زیرا ما مردانه جنگیدیم.

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه که در مصلی قدس قم برگزار شد، آثار و برکات اعتقاد و باورمندی به معاد و قیامت را مورد توجه قرار داد و گفت: اولین اثر معاد باوری اصلاح نگرش انسان به دنیا است؛ دنیا در نزد افراد معاد باور ابزار است؛ لذا معاد باوری بینش انسان را به عالم هستی وسعت می‌بخشد.

وی با بیان اینکه معاد باوری مسیر زندگی انسان را تعیین می‌کند و نگاه انسان را به هستی تغییر می‌دهد، ادامه داد: مؤمنین این حقیقت را یافتند که زندگی بشر شامل چند سرفصل است که بخش اندکی از این سرفصل‌ها مربوط به دنیا و بخش عمده آن مربوط به آخرت است و در حقیت این مفهوم که دنیا برای انسان آفریده شده است نه انسان برای دنیا را باور دارند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اضافه کرد: روز ۹ اردیبهشت روز شوراها است که هم مبنای عقلی دارد و هم مطابق با موازین قرآنی و روایی است و جایگاه مهمی برای شوراها در قانون اساسی ما پیش بینی شده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه شوراها باید به خدمت رسانی بیشتر به مردم اهتمام بورزند، عنوان کرد: افرادی که وارد شورا می‌شوند لازم است پایبند به الزامات قانونی باشند و هم نسبت به ارائه خدمت به مردم کوتاهی نکنند، همچنین نباید شوراها به خاطر امکانات، اختیارات و قدرتی که دارند محل سوء استفاده قرار گیرند و اعضای شوراها بدون پاکدستی و توانمندی نباید وارد صحنه شوند؛ لذا سابقه خوب و دلسوزی برای مردم از لوازم موفقیت هر شورا است.

وی ۱۲ اردیبهشت روز معلم و کارگر را مورد توجه قرار داد و گفت: روز شهادت شهید مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است که حقیقتا به عنوان معلمی در قله برای همه سطوح جامعه الگو بود. قرار دادن این روز به عنوان روز معلم معنای نمادین و پر مضمون دارد؛ یعنی دانش آموزان، معلمان، دانشگاهیان باید این مسیر را برای بقای انقلاب طی کنند.

حسینی بوشهری تصریح کرد: معلمی سه بُعد علم آموزی، تفکر آموزی، و مهم‌تر از همه آموزش عملی اخلاقی دارد؛ لذا گفتار و رفتار معلم باید الگو برای دانش آموزان باشد اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند اول باید در آموزش و پرورش تحول ایجاد شود بنابراین معلمان بدانند هر لحظه از عمرشان که در راه آموزش و اخلاق عملی سپری می‌شود، عبادت است.

وی اظهار کرد: مسئولین بودجه آموزش و پرورش را کم نگذارید و آموزش و پرورش را در گیر و دار معوقات و رتبه بندی قرار ندهید؛ سند تحول باید اجرایی شود و خروجی آموزش و پرورش ما باید تربیت انسان‌های در تراز انقلاب اسلامی باشد.

وی با تاکید بر اینکه در نگاه اسلام نقش کلیدی برای کارگر در نظر گرفته شده است، گفت: کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند؛ امروز کارگران و کارفرمایان ما در جنگ اقتصادی هستند و خوشبختانه در دولت سیزدهم کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند، لذا با وظیفه شناسی و تلاش برای پیشرفت و ارتقا کشور شاهد جهش تولید خواهیم بود.

امام جمعه قم با اشاره به عملیات وعده صادق، اظهار کرد: نیروهای مسلح ما دل مردم را شاد کردند این عملیات از مصادیق امید به آینده بود؛ اکثر دنیا اقدام ایران را به عنوان اقدام موثر و اخلاقی معرفی کردند، زیرا ما مردانه جنگیدیم.

حسینی بوشهری افزود: اسرائیل، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی و همراهان منطقه‌ای صحنه را باختند و اعتبار نداشته خودشان را هم از دست دادند و این رژیم منحوس صهیونیستی در محاصره باقی ماند و راهی جزء این ندارد که به کسانی که پیش از او رفته‌اند بپیوندد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  بیان کرد: غزه مظلوم است و ۱۴ هزار کودک آن به شهادت رسیدند، اما امروز مردم مظلوم غزه احساس می‌کنند یک هم‌پیمان قوی مثل نظام جمهوری اسلامی در کنار آن‌ها است.

وی با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری به پاکستان، تاکید کرد: ایجاد ارتباط با همسایگان از سیاست‌های راهبردی است و می‌شود با برنامه ریزی درست برای کشور آورده درست کرد؛ افتتاح ابر پروژه ۱۲۰ مگاواتی دو سد در سریلانکا قدرت ایران را به نمایش گذاشت.

امام جمعه قم بیان کرد: از نیروی انتظامی کشور و همه کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند و برای حفظ ارزش‌ها به میدان آمدند و  از پای ننشستند تشکر می‌کنیم؛ حجاب یک اصل قانونی است، امروز دشمن می‌خواهد برای ما چالش ایجاد کند؛ لذا سخنان مقام معظم رهبری حجت را برای ما تمام کرد و ما حمایت خود را از نیروی انتظامی و همه دستگاه‌ها اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد
  • ببینید | ظهور شتر مرغ نادر در عربستان پس از یک قرن
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • ‏عربستان اسپانسر اصلی فیفا شد!‏
  • تاکید امام جمعه شاهیندژبرنقش معلمان و کارگران در رشد جامعه
  • عملیات وعده صادق از مصادیق امید به آینده بود
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سکوت برادران گرایی بعد از اعلام شرایط جدید ملی‌پوش شدن‌شان؛ قهرمان المپیک به مبارزه با سعید اسماعیلی تن می‌دهد؟
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود