Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:12:53 GMT

پروژه «تئاتر آنلاین» چگونه شکل گرفت/ تهدید به فرصت تبدیل شد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۳۶۱۲

پروژه «تئاتر آنلاین» چگونه شکل گرفت/ تهدید به فرصت تبدیل شد؟

خبرگزاری مهر- سرویس هنر- آروین موذن‌زاده: این روزها جهان با پدیده نوظهوری روبرو است که نه تنها جان انسان‌ها را تهدید می‌کند بلکه آن‌ها را از فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز دور کرده و فرصت معاشرت و ارتباط رودرو را هم از آن‌ها گرفته است. کرونا در کشور ما نیز علاوه‌بر تغییر شکل و شمایل زندگی فردی و اجتماعی، جان بسیاری از هموطنانمان را گرفته است و باعث شده مشاغل زیادی تعطیل و بسیاری از مردم خانه نشین شوند در این میان حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص جامعه تئاتر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آسیب زیادی از این تعطیلات اجباری دیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوم اسفند ماه ۹۸ که با اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت تمام مراکز فرهنگی و هنری و به دنبال آن تماشاخانه‌های تئاتری تعطیل اعلام شد جامعه تئاتر کشور ابتدا با یک شوک بزرگ روبرو شد چون نمی‌دانست با تبعات این بیکاری و تعطیلی اجباری چگونه سر کند. بعد از پایان جشنواره بین المللی تئاتر فجر در پایان بهمن ۹۸ نمایش‌های زیادی اجرای عمومی خود را آغاز کرده بودند و زمان تعطیلی تماشاخانه‌ها در سوم اسفند تنها چند روز از اجرای عمومی آنها می‌گذشت، با متوقف شدن اجراهای روی صحنه، دیگر هنرمندانی هم که قرار بود اوایل سال جدید نمایش‌های خود را روی صحنه ببرند، بلاتکلیف و نگران شدند چون با شیوع و گسترش بیماری و بالارفتن آمار جانباختگان مشخص نبود که این بحران تا کی قرار است ادامه داشته باشد از همین رو عملا همه پروژه‌های در حال آماده سازی و تمرین و برنامه ریزی برای آینده مختل شده بود.

بیش از دوماه تعطیلی تئاتر و ایده‌های مجازی

این تعطیلات اجباری در حوزه فرهنگ و هنر با وجود گذشت بیش از ۲ ماه همچنان ادامه دارد و مشخص هم نیست تا چه زمانی به طول خواهد انجامید اما در این بازه زمانی ۲ ماهه اهالی تئاتر شاید بیش از هر صنف و گروه دیگری تلاش کردند در حوزه کاری خود فعال باشند و جزو اولین هنرمندانی بودند که دست به کار شدند و در فضای مجازی فعالیت‌های خود را به صورت گسترده ادامه دادند که البته این فعالیت‌ها با انتقاداتی هم همراه بود.

استفاده از فضای لایو اینستاگرام برای اجرای تئاترهای آنلاین و همچنین بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مختلف حوزه تئاتر از تدریس و آموزش گرفته تا توجه به بحث تبلیغات و مارکتینگ در این روزهای کرونایی از جمله مباحثی است که هنرمندان تئاتر در این دوران به آن پرداختند و همچنان هم آن را ادامه می‌دهند.

بعد از این فعالیت‌های خودجوش هنرمندان در فضای مجازی که به اجرای «تئاترهای آنلاین» انجامید و به دنبال تجربه برگزاری کنسرت‌ آنلاین در روزهای شیوع ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اقدام به راه اندازی پروژه تئاتر آنلاین در پردیس تئاتر تهران کردند که این پروژه توسط تلویزیون اینترنتی نمایش نت پخش شد.

«تئاتر آنلاین» چگونه برگزار شد؟

این پروژه به مدت ۱۰ شب و از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ فروردین ماه برگزار شد و در آن نمایش‌هایی که آماده اجرا بودند یا اجرایشان به دلیل شیوع بیماری کرونا در اسفند ما متوقف شده بود به صحنه رفتند.

در گام اول شاهد اجرای چند نمایش کودک و نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای و سنتی بودیم. برپایی طرح تئاتر آنلاین از ابتدا با انتقاداتی همراه بود و منتقدان علاوه بر اینکه معتقد بودند در شرایطی که جان همه هموطنانمان در خطر است و با وجوداعلام ضدعفونی کردن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همه سالن‌های نمایشی و پلاتوهای تمرین تعطیل هستند چرا باید سالن تحت اختیار شهرداری تهران برای تمرین و اجرای تئاتر باز باشد و از طرف دیگر کیفیت این اجراها و همچنین در تضاد بودن طرح اجرای تئاتر به شکل آنلاین با اصالت هنر تئاتر و زنده بودن و رویارویی مخاطب و هنرمند از دیگر موارد انتقاد به این طرح بود.

برخی از موافقان این پروژه نیز راه‌اندازی تئاتر آنلاین را همچون برگزاری کنسرت‌های مجازی و پخش فیلم‌های سینمایی به صورت آنلاین راه کاری در جهت زنده نگاه داشتن چراغ فرهنگ و هنر در این روزهای کرونایی می‌دانند و معتقدند در این شرایط اجرای آنلاین تئاتر می‌تواند به دور نشدن فضای ذهنی مردم از فعالیت‌های هنری و همچنین منبعی برای کسب درآمد هنرمندان بیکار شده بینجامد.

بازخوانی یک تجربه

فارغ از نقد و نظرهای مطرح شده در این زمینه در راستای شناخت بیشتر تجربه اجرای پروژه تئاتر آنلاین با سعید نوروزی مدیر مسئول تلویزیون اینترنتی نمایش نت درباره پروژه پخش نمایش آنلاین که به مدت ۱۰ شب برگزار شد و راه اندازی فاز جدید این طرح صحبت کردیم.

سامانه نمایش نت از قبل از شروع بحران کرونا پروژه تئاتر آنلاین را در دستور کار داشته است اما این طرح به دلایل مختلف همچون ارتباط برقرار نکردن مخاطبان با نمایشی که به صورت آنلاین در حال پخش است و واکنش و تعامل با بازیگرها را از آنها می‌گیرد با مخالف روبرو شده استنوروزی درباره چگونگی فعالیت این سامانه به خبرنگار مهر گفت: پروژه نمایش نت با هدف اطلاع رسانی تمام رویدادهای تئاتری کشور راه اندازی شده است و از آنجا که ما هیچ رسانه تخصصی برای تئاتر نداریم تلاش ما این بوده که نمایش نت یک رسانه تخصصی در حوزه‌های مختلف تئاتری مثل خبررسانی، تهیه گزارش، ساخت مستند و عرضه فیلم تئاتر باشد. افتتاح رسمی این سامانه همزمان با سی و ششممین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یعنی ۲۸ دی ماه ۹۶ بوده است.

وی ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته در حدود ۱۷۰۰ گزارش تهیه کردیم و بچه‌های تیم گزارش ما با حضور در تک‌تک تماشاخانه‌ها و جشنواره‌های تئاتری به تهیه گزارش پرداختند. در کنار این گزارش‌ها در روزهای عادی از نمایش‌های روی صحنه هم گزارش تهیه شده و با عوامل و مخاطبان آثار گفتگو داشته ایم. همچنین در تلویزیون اینترنتی نمایش نت ما در حال جمع آوری گنجینه تئاتر کشور هستیم.

وی درباره سرمایه‌گذاری روی آثار نمایشی گفت: سالن گذشته به تولید تئاتر هم ورود کردیم به صورتی که در جهت فرصت دادن به گروه‌های جوان در تولید برخی از نمایش‌ها سرمایه‌گذاری کردیم و یا به برخی از نمایش‌ها کمک هزینه دادیم که البته هزینه‌ای که در این زمینه داشتیم متاسفانه با شکست روبرو شد چون زمان اجراها با اتفاقات آبان ماه و قطعی اینترنت همزمان شد و نه تنها ما بلکه گروه‌های حرفه‌ای هم با ضرر روبرو شدند.

به گفته نوروزی سامانه نمایش نت از قبل از شروع بحران کرونا پروژه تئاتر آنلاین را در دستور کار داشته است اما این طرح به دلایل مختلف همچون ارتباط برقرار نکردن مخاطبان با نمایشی که به صورت آنلاین در حال پخش است و واکنش و تعامل با بازیگرها را از آنها می‌گیرد با مخالف روبرو شده است. این مخالفت‌ها در حال حاضر نیز وجود دارد و عده‌ای بر اجرا نشدن این طرح پافشاری می‌کنند چون این امکان وجود دارد مخاطبی که برای اولین بار قرار است از طریق آنلاین با هنر تئاتر روبرو شود با نمایشی که از طریق گیرنده خود می‌بیند ارتباط پیدا نکند و کلا عطای دیدن تئاتر در سالن‌های تئاتری را هم به لقایش ببخشد.

انتظار چنین استقبالی نداشتیم

در همین راستا نوروزی درباره این مساله و طرح پخش تئاتر آنلاین که به دلیل تعطیلی تماشاخانه‌ها راه‌اندازی شد، توضیح داد: استقبال از این طرح که از ۱۷ تا ۲۶ فروردین ماه به مدت ۱۰ شب برگزار شد از طرف مخاطبان خیلی خوب بود که در ابتدا خودمان هم انتظارش را نداشتیم و حتی برای پوشش بهتر این پروژه سرورهایمان را نیز تقویت کردیم. پروژه تئاتر آنلاین را از خیلی قبل تر مدنظر داشتیم اما در پیگیری‌هایی که می‌کردیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافق این طرح نبود و با این توجیه که تئاتر هنری زنده است و مخاطبان در لحظه به اتفاقات نمایش واکنش نشان می‌دهند و در صورتی که تئاتر از فضای سالن و ارتباط مستقیم با مخاطب خارج شود ماهیت اصلی این هنر زیر سوال خواهد رفت، با این کار مخالف بودند. البته با تئاتر آف‌لاین و پخش فیلم تئاتر مشکلی نداشتند که البته ابتدا با آن هم مساله داشتند اما توانستیم با پشت سر گذاشتن شرایط سخت این مشکلات را پشت سر بگذاریم.

تعطیلی تماشاخانه‌ها به دلیل جلوگیری از گسترش بیماری کرونا از یک جهت تاسف برانگیز است اما از جهت دیگر به دلیل اینکه یک تهدید را تبدیل به فرصت کرد، می‌تواند اتفاق خوبی باشد چون شرایطی را فراهم آورد که دوستان از این خط قرمز عبور کنند و به این نتیجه برسند که برای پخش تئاتر به صورت آنلاین جای نگرانی وجود نداردوی یادآور شد: تعطیلی تماشاخانه‌ها به دلیل جلوگیری از گسترش بیماری کرونا از یک جهت تاسف برانگیز است اما از جهت دیگر به دلیل اینکه یک تهدید را تبدیل به فرصت کرد، می‌تواند اتفاق خوبی باشد چون شرایطی را فراهم آورد که دوستان از این خط قرمز عبور کنند و به این نتیجه برسند که برای پخش تئاتر به صورت آنلاین جای نگرانی وجود ندارد. برنامه ریزی ما برای این پروژه درازمدت است و پخش تئاتر آنلاین در این ۱۰ روز فاز اول این پروژه بود. فاز دوم در ایام ماه رمضان اجرایی می‌شود و باز هم پخش زنده تئاتر خواهیم داشت که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. هدف ما این است که مردم را با فضای تئاتر بیشتر آشنا کنیم و به سمت حضور در سالن‌های تئاتری هدایتشان کنیم.

یکی دیگر از انتقادات مطرح شده کیفیت بازی ها، طراحی صحنه و کلیت آثاری است که در این طرح قرار گرفتند البته از آنجایی که این پروژه در اول راه قرار دارد و به گفته نوروزی قرار است به زودی فاز دوم و سوم آن به شکل گسترده تر و در تماشاخانه‌های دیگری نیز عملی شود، می‌توان انتظار داشت که کیفیت آثار و دعوت از هنرمندان شناخته شده تر در مراحل بعدی مورد توجه قرار گیرد.

در همین ارتباط مدیر مسئول نمایش نت درباره نظارت بر کیفیت آثاری که در این پروژه قرار می‌گیرند، عنوان کرد: مخاطبان ما با فضای تئاتر آشنا نیستند و تلاش ما این است که آنها را تئاتربین کنیم. پروژه تئاتر آنلاین با همفکری نمایش نت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پردیس تئاتر تهران به ثمر رسیده است و کارهایی که در فاز اول اجرا شد آثاری بودند که سال گذشته به صحنه رفتند و اجرایشان به دلیل تعطیلی تماشاخانه‌ها و مراکز هنری متوقف شد یا منتظر اجرا بودند بنابراین آمادگی اجرا را داشتند.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت بی کیفیت بودن نمایش‌ها از نظر سطح بازی‌ها و یا نامناسب بودن دکور و صحنه آرایی ممکن است مخاطبان ناآشنا به تئاتر از دیدن آثار در سالن‌ها هم منصرف شوند، توضیح داد: این انتقاد را که ممکن است کیفیت نامناسب نمایش ها، مخاطبان را دلزده کند، قبول دارم اما تلاش ما این است که این اتفاق نیفتد. در بخش بصری این پروژه ما تیمی کاملا حرفه‌ای در زمینه نور، صدا و تصویر در اختیار داشتیم و جای هیچ نگرانی وجود نداشت. در زمینه کیفیت آثار نیز تمام تلاشمان این بود که بهترین‌ها دعوت شوند. در این پروژه سه نمایش کودک اجرا شد که همگی جزو بهترین‌ها و پرفروش‌های حوزه خودشان بودند. در زمینه نقالی هم مرشد ورمزیار که جزو پیشکسوتان هستند برای اجرا دعوت شدند.

ابهام درباره آمار و تجربه‌ای که هنوز کامل نیست

در این ایام حرف‌های ضد و نقیضی درباره میزان استقبال از این پروژه به گوش می‌رسید و برخی معتقد بودند میزان بازدیدی که از طرف حسین عالم‌بخش مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اعلام شده، صحت ندارد و همانطور که در مورد میزان استقبال از کنسرت‌های آنلاین رقمی غیرمعقول اعلام شده بود میزان بازدید از پروژه تئاتر آنلاین هم بسیار کمتر از این رقم است که نوروزی در این زمینه نیز توضیح داد و یادآور شد که میزان استقبال اعلام شده فقط مربوط به سامانه نمایش نت نیست و شامل بازدید مخاطبان از ۱۳ پلتفرمی می‌شود که از نمایش نت سیگنال گرفته و این نمایش‌ها را پخش کرده بودند. 

وی در همین زمینه درباره میزان استقبال از این پروژه و بازدیدی که مخاطبان از نمایش‌ها داشته اند، بیان کرد: خوشبختانه این پروژه با استقبال خوبی روبرو شد البته نمی‌گوییم همه رضایت کامل داشتند چون با انتقاداتی هم از جانب برخی هنرمندان روبرو بودیم و برخی از اهالی هنر که تخصصی به این موضوع نگاه می‌کردند نقدهایی هم به این طرح داشتند اما توجه ما به عموم مردم بوده است و قصد جذب حداکثری داشتیم. در فاز جدید این پروژه در حال رایزنی با سالن‌های دیگری هستیم و کیفیت کارها حرفه‌ای تر خواهد بود.

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: پروژه تئاتر آنلاین به صورت رایگان برای مخاطبان پخش شده است و تقریبا در ۱۳ پلتفرمی که برای این ۱۰ نمایش خروجی سیگنال دادیم مجموعا یک میلیون نفر بازدید داشتیم. تلاشمان این است که فاز جدید این پروژه نیز برای مخاطبان به صورت رایگان پخش شود.

بحران کرونا جهان را وارد فاز جدیدی از چگونگی ارتباطات و تعامل با جهان بیرون کرده است و حوزه فرهنگ و هنر هم از این قاعده مستثنی نیست از همین رو شاید باید به استقبال طرح‌ها و پروژه‌هایی برویم که تا پیش از این تابو بودند و به عملی کردن آنها فکر هم نمی‌کردیم؛ پروژه پخش تئاتر به صورت آنلاین نیز یکی از همین برنامه‌ها است که خواه ناخواه شکل گرفته و در حال حاضر به شیوه‌های مختلف در فضای مجازی در حال اجراست. البته هیچگاه قرار نیست چنین طرح‌هایی جای اجرای تئاتر به صورت زنده و در سالن‌های تئاتری را بگیرد اما مطمئنا با برنامه ریزی درست و استفاده مناسب از امکانات و توجه به نظرات همه اهالی تئاتر و همچنین فراهم آوردن شرایطی برای تامین نیازهای اقتصادی هنرمندان از این طریق شاید به عنوان یک جایگزین بتواند مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 4905801 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید نوروزی تئاتر ایران تئاتر در خانه نمایش آنلاین ویروس کرونا موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی تئاتر ایران ماه مبارك رمضان ویژه برنامه تلویزیونی ماه رمضان رادیو فیلم سینمایی شبکه پنج سیما برنامه رادیویی فیلم کوتاه رادیو نمایش رادیو صبا تعطیلی تماشاخانه ها تئاتر آنلاین صورت آنلاین میزان استقبال شهرداری تهران تئاتر به صورت اجرای تئاتر فرهنگ و هنر نمایش ها راه اندازی سالن ها فعالیت ها برگزار شد پخش تئاتر نمایش نت فاز جدید اعلام شد روبرو شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۳۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز

گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: نمایش شاماران به کارگردانی ساسان شکوریان ترکیب هنرمندانه‌ای از هنر پیشینه‌دار سیاه‌بازی و افسانه‌ای کهن از داستان‌های هزار و یک شب را بازگو می‌کند. 

تماشاخانه سنگلج، یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های نمایش تهران است که‌ این روز‌ها ضرورت تعمیر، نگه‌داری و توسعه آن سوژه اخبار شده، این بار نیز با نمایش شاماران، هنرمندان و هنردوستان را میزبانی کرد.

شاه ماران یا شاماران اسطوره‌ای از موجودی نیمه‌زن و نیمه‌مار است که در بین مردم کردنشین سمبل برکت، دانش و شفا است. اما چه شد که هنرمندان سرشناس متعددی به دیدن نمایش این داستان اسطوره‌ای نشستند.‌

می‌توان اسرار هویدا کرد و نجات یافت

تئاتر هنر نخبگان است، اما دروازه یادگیری آن برای عموم گشوده است. شاماران در تلفیق زیبایی از سیاه‌بازی هنر کهن و اصیل ایرانی با افسانه‌ای جامانده از هزاره‌ها به دنبال انتقال همان پیام‌هایی است که هر روز در زندگی به آن نیازمندیم.

بازی روان بازیگران و تسلط بر نقش، چهره‌پردازی متناسب با نقش و همچنین سیالیت زمانی از گذشته به دوره معاصر و برعکس اجرایی روان را در اختیار بیننده قرار می‌دهد. هر چند کارگردان می‌تواند کمی از ابهام ماجرا‌ها کاسته و کلید‌های بیشتری در اختیار تماشاگر قرار دهد، اما سطح اجرای مقبول غیر قابل انکار است.

سیاه‌باز در نقش جاماسب ظاهر می‌شود. جوانی که در افسانه‌ها برای پیدا کردن عسل در غاری حبس می‌شود و دوستانش تنهایش می‌گذارند. در‌این نمایش گنجی که می‌تواند زندگی سیاه‌باز را دگرگون و او را از فقر و فلاکت برهاند جایگزین عسل شده است. سیاه‌باز در قبرستان‌ها به دنبال گنج است و کیست که نداند بر روی هر گنجی ماری خفته است.

در افسانه جاماسب او به باغ مار‌ها که در کنار شاه مار خود زندگی می‌کنند می‌رسد و به شرط آن که جایی از‌این مکان نامی نبرد، زندگی خود را با شاه مار آغاز می‌کند. شاه مار با چهره‌ای موحش تنها یک تمنا از او دارد و آن هم وفای به عهد است. اما جاماسب برای نجات خود بار‌ها و بار‌ها عهدشکنی می‌کند.

آنجا که دروغ است وقاحت موج می‌زند

شاماران یکی از سمبل‌های مورد احترام مناطق کردنشین است که به عنوان نشانه برکت و دانش تصاویر آن در جای جای خانه‌ها کشیده و از تصویر آن مجسمه و گلدوزی‌هایی در بین لوازم زندگی دیده می‌شود. آن چهره کریه زنی که نیمی از تنش یک مار است، بر خلاف آدم‌های روی زمین به وفاداری و صداقت ارج می‌نهد.

اما هرجا دروغ باشد، وقاحت موج می‌زند و سیاه‌باز به همراه گروهی از بازیگران به مصداق توده مردم با لودگی و مسخره‌گی به عهده خود پشت پا می‌زند.

اما داستان در همین جا خاتمه نیافته است. به جای سکه و زر گنج واقعی همان شاماران است که پادشاه برای بهبود خود از بیماری در به در به دنبال اوست. جادوگری که در بارگاه پادشاه است می‌گوید برای شفایش باید جغدی که در وجود خود دارد را بیرون بکشد. تمثالی از شومی و کراهت و خباثت.

سیاه‌باز که اسرار دیدن شاماران را بر ملا کرده توسط وزیر پادشاه اسیر می‌شود و با کمک او شاماران به نزد پادشاه آورده می‌شود. سیاه‌باز می‌گوید برای معیشت روی خود را سیاه کرده، اما در‌این داستان به دلیل خیانت به گنجینه دانش و معرفت، روسیاه است. پرداختن به افسانه‌های بومی و طرح آموزه‌های آن، در وضعیتی که به اعتقاد نادر ابراهیمی نویسنده سرشناس، به یک رستاخیز اخلاقی نیازمندیم، همان چشمه آب روانی است که هر انسانی در عطش آن است.

نویسنده و کارگردان در نهایت شاماران را، چون افسانه‌اش به دست پادشاه می‌دهد و او تکه تکه می‌شود. اما پایان خوش آنجاست که به خاطر حماقت و حرص و ولع، هر که بدی کرده به سزای اعمالش می‌رسد. بر خلاف جاماسب که به دانش دنیا آگاه شده و حکیم بزرگی می‌شود، سیاه‌باز در قعر کرده‌های خود روسیاه باقی می‌ماند. اما همیشه فرصتی برای بازگشت به سوی خیر هست. قلب پرمهر و سلامت سیاه‌باز به کمکش می‌آید تا بتواند تیره‌روزی و تیره‌رویی خود را به کنار بزند.

نمایش سیاه‌بازی شاماران در بیست و یکمین جشنواره بین الملی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران شرکت کرده تا آیین‌های اصیل ایرانی را باردیگر نقل کند. اثری که هنرمندان و اهالی قلم بسیاری را به تماشای خود مهمان کرد.

این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز