Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-29@05:18:30 GMT

علاقهٔ منظومهٔ شمسی به ربایش سیارک‌های غریبه!

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۹۶۶۲۷

علاقهٔ منظومهٔ شمسی به ربایش سیارک‌های غریبه!

ایتنا - دانشمندان می‌گویند منظومهٔ شمسی ما وقتی که سن‌وسال چندانی نداشت، از فضای میان‌ستاره‌ای سیارک می‌دزدید. جوان بود و خام! پژوهش‌هایی جدید بر روی شمار اندکی از سنگهای فضایی شگفت‌انگیزی با نام «سانتور» (Centaur) متمرکز شده‌اند که در نزدیکی مشتری و زحل به دور خورشید می‌گردند. مدت‌هاست که سانتورها کنجکاوی ستاره‌شناسان را برانگیخته‌اند؛ زیرا مدارهایی بسیار غیرقابل پیش‌بینی دارند و شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند باید به سمت دیگر اشیاء بروند یا از منظومهٔ شمسی خارج شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایتنا و به نقل از Space، پژوهشی جدید نشان می‌دهد که منظومهٔ شمسی وقتی که خیلی جوان بود، سانتورها را می‌دزدید. فتحی نامونی (نویسندهٔ اصلی این مقاله پژوهش و اخترشناس رصدخانهٔ فرانسه) می‌گوید: «نزدیکی ستاره‌ها در روزهای نخست کیهان به‌این معنی است که میدان گرانشی یکدیگر را بسیار شدیدتر از امروز حس می‌کردند و بدین‌ترتیب سیارک‌ها از سامانه‌ها یا منظومه‌های ستاره‌ای به دیگر ستاره جذب می‌شدند».

این پژوهش جدید بر روی ۲۱ شیء واقع در خارج از منظومهٔ شمسی متمرکز بوده است: اغلب سانتورها و شمار اندکی از سنگ‌های فضایی عجیب‌وغریب دیگر. دانشمندان با استفاده از یک برنامهٔ رایانه‌ای ده‌ها هزار نسخه از این اشیاء را پدید آوردند تا سناریوهای احتمالی فرار آنها را مورد مطالعه قرار دهند.

 
به گفتهٔ پژوهشگران، این تحلیل نشان می‌دهد که مدارهای عجیب اما پایدار سانتورها نشانه‌ای است از اینکه در جایی فراتر از منظومهٔ شمسی ما به دنیا آمده‌اند و در اینجا به دام افتاده‌اند. گفتنی است شناسایی سیارکهای میان‌ستاره‌ای در محدودهٔ کیهانی ما از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا مطالعهٔ آنها بسیار آسانتر از مطالعهٔ اشیاء موجود در سامانه‌های خورشیدی دوردست است.

ماریا هلنا مورایس (یکی از نویسندگان این مقاله) می‌گوید: «کشف دستهٔ بزرگی از سیارک‌ها با منشاء میان‌ستاره‌ای، گامی مهم در درک شباهت‌های فیزیکی و شیمیایی و نیز تفاوت‌های موجود بین سیارک‌های متولدشده در منظومهٔ شمسی و سیارک‌هایی با منشاء میان‌ستاره‌ای به‌شمار می‌رود». وی می‌افزاید: «این دسته می‌تواند دربارهٔ خوشهٔ تولد خورشید، چگونگی تصاحب شدن سیارک‌های میان‌ستاره‌ای و همینطور نقشی که مواد میان‌ستاره‌ای در غنی‌سازی منظومهٔ شمسی از لحاظ شیمیایی و تکامل آن داشته‌اند، سرنخهایی در اختیار ما قرار دهند».

منبع: ايتنا

کلیدواژه: منظومه شمسی زمین فضا ناسا میان ستاره ای سیارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۹۶۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بایرلورکوزن به علاقه بایرن مونیخ به جذب یوناتان تا

بایرلورکوزن برای مدافع ملی پوش خودش برنامه بلند مدتی دارد و نمی خواهد او را به سادگی از دست بدهد. 

طرفداری | بایرن مونیخ علاقه مند به جذب یوناتان تا، مدافع میانی لورکوزن است. تا با لورکوزن تا 2025 قرارداد دارد و بند آزادسازی ندارد. طبق گزارش اسکای، قیمت درخواستی لورکوزن برای این ملی پوش 20 میلیون یورو است.

با این حال، مدیر ورزشی لورکوزن، رولفس اعلام کرده قصد دارند قرارداد تا را تمدید کنند و مذاکرات بعد از فصل جاری انجام خواهد شد. او تاکید کرد تمرکز فعلی تیم روی کسب بهترین نتایج است و تا نیز همین عقیده را دارد.

می خواهیم قرارداد یونا را تمدید کنیم، فراتر از سال 2025. تمرکز ما و او روی بازی های باقی مانده این فصل است. 

لورکوزن که به تازگی قهرمان بوندسلیگا شده، حالا فرصت دارد با قهرمانی در جام حذفی (فینال مقابل کایزرسلاترن) و لیگ اروپا (که در نیمه نهایی با رم بازی می‌کند) به سه گانه برسد.

بیشتر بخوانید: 

بایرن مونیخ به دنبال جذب یوناتان تا

استانیشیچ یا اوپامکانو، بایرن مونیخ کدام یک را قربانی یوناتان تا خواهد کرد؟

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • تابستان داغ بارسلونا؛ به این 5 وینگر چپ علاقه داریم
  • ۱۰ فیلم اکشن قدیمی با قهرمانان مورد علاقه پدر‌ها؛ از جکی چان بدلکار تا ارتش یک نفره شوارتزنگر
  • چراغ سبز پپ به ستاره سیتی: به بارسا برو!
  • یک سال انتظار: بایرن بی‌خیال ستاره لورکوزن نمی‌شود
  • «غریبه» سریالی درباره نخبه داروسازی به زودی روی آنتن می‌رود
  • چرخش 180 درجه: ستاره عاشق رئال منتظر بارسا
  • واکنش بایرلورکوزن به علاقه بایرن مونیخ به جذب یوناتان تا
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!