Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@05:20:42 GMT

کاهش ضایعات برنج در گرو نوسازی کارخانجات شالیکوبی

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۴۶۸۱

کاهش ضایعات برنج در گرو نوسازی کارخانجات شالیکوبی

ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی تالش گفت: نوسازی کارخانجات واحد های شالیکوبی موجب می‌شود که تا حد زیادی از شکستگی دانه های برنج این شهرستان کاهش یابد.

علی موسوی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه تالش یکی از شهرستان‌های تولیدکننده برنج با کیفیت کشور است، اظهار کرد: شخم اول در شالیزارهای این شهرستان به اتمام رسیده است و در ۱۵ درصد از شالیزارها نشاء برنج انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص وضعیت کشاورزان در شرایط کرونایی کنونی، افزود: کشت مکانیزه برنج یکی از راهکارهای مهم مقابله با کرونا ویروس است و خوشبختانه شهرستان تالش یکی از شهرستانهای پیشرو در کشت مکانیزه برنج است.

موسوی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۹ میلیارد تومان تسهیلات جهت تامین انواع ماشین آلات کشاورزی از جمله ماشین نشاء داده شد. هم اکنون از نظر مکانیزاسیون کشاورزی این شهرستان در وضعیت مطلوبی است.

مدیر جهاد کشاورزی تالش خاطرنشان کرد: به طور میانگین در این شهرستان ۷۹ هزار تن شلتوک تولید می‌شود و اغلب رقم کشت شده برنج در تالش هاشمی است.

وی افزود: علاوه بر رقم هاشمی، دیگر ارقام نظیر شیرودی و فجر نیز در شالیزارهای این شهرستان کشت می‌شوند و هرگاه وضعیت منابع آبی خوب باشد به طبع آن کشت ارقام پرمحصول نیز بیشتر مورد استقبال کشاورزان قرار می‌گیرد.

موسوی با اشاره به اینکه افزایش تولید برنج در واحد سطح و کاهش ضایعات یکی از راهکارهای مهم افزایش درآمد کشاورزان است،اظهار کرد: نوسازی واحدهای شالیکوبی موجب می‌شود که ضایعات و شکستی دانه برنج تا حدود زیادی کاهش یابد.

وی با بیان اینکه تالش ۹۸ واحد شالیکوبی دارد و فقط ۳۰ درصد از این واحدها  نوسازی شده‌اند، گفت: در حال حاضر به طور میانگین ۱۴ تا ۱۸ درصد برنج در واحدهای شالیکوبی به نیم دانه تبدیل می‌شود و این شکستگی دانه‌ها موجب می‌شود که برنجکاران این میزان از محصول خود را با قیمت کمتری بفروشند، این درحالیست که با نوسازی واحدها می توان تا حد زیادی از آسیب به برنجکاران جلوگیری کرد. در این راستا نیاز به تسهیلات کم بهره جهت نوسازی واحدهای شالیکوبی ضروری به نظر می رسد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی برنج ضایعات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۴۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات بهسازی و نوسازی باغات استان بوشهر اجرا می‌شود

کبری توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر هشت هزار هکتار از نخلستان‌های استان بوشهر درجه ۲ در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی، بوشهر و جم وجود دارد که به اصلاح بستر باغ و انجام عملیات نوسازی و بهسازی نیاز دارند.

وی اضافه کرد: در باغ‌های درجه ۲ مدیریت باغ ضعیف و برخی از درختان تکریب نشده اند و همین امر عاملی برای ایجاد آفت‌ها شده که بهبود سازی و بهینه کردن شرایط باغ برای رسیدن به عملکرد بالاتر الزامی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: با همکاری اعتبار استانی به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان با مشارکت باغداران جهت اجرای عملیات تکریب نیاز به همت بیشتر باغداران جهت همکاری با جهاد کشاورزی هستیم.

کد خبر 6088999

دیگر خبرها

  • عملیات بهسازی و نوسازی باغات استان بوشهر اجرا می‌شود
  • دستگیری قاتل به بهانه اختلافات ملکی در تالش
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت
  • امکان کاهش ۲۰ درصدی ضایعات برداشت گندم با روش‌های علمی
  • افتتاح ۲ خانه بهداشت روستایی در تالش
  • نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی