Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@00:25:24 GMT

بازی‌های بومی خانگی که فراموش می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۱۷۰۸

بازی‌های بومی خانگی که فراموش می‌شود

شیوع و گسترش  ویروس کرونا این روزها بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران را درگیر خود کرده است و این بیماری نگرانی‌های زیادی را با خود به همراه آورد، که افراد به ناگزیر خود را در خانه‌ها قرنطینه کردند چرا که در خانه ماندن راهکار کاهش خطر ابتلا به این بیماری است، اما نباید فراموش کرد ماندن در خانه آن هم برای مدت نامعلوم و  طولانی خودش نیز مشکلاتی را با خود دارد که نمی‌توان از تبعات آن به آسانی گذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای شیوع کرونا و تاکید بر در خانه ماند،حضور در کنار اعضا خانواده می‌تواند در برخی از ساعات روز نیز بازی‌های بومی محلی خانگی که در دست فراموشی است، را زنده کند.

بازی‌های بومی و محلی چهارمحال و بختیاری بخشی از فرهنگ مردم است، که هم روحیه فرد را در مقابل این بیماری تقویت می‌کند و هم فضای شادی را در خانواده فراهم خواهد کرد.

نگاهی به بازی های بومی و محلی خانگی

برخی از بازی های بومی و محلی را در خانه می توان به راحتی انجام داد و حتی بین دو یا سه نفر از اعضا خانواده قابل بازی است.

بازی آزادی
در این نوع بازی بومی و محلی ، دو نفر استاد انتخاب می‌شوند و یارگیری می‌کنند، یک دسته باید گرگ شوند و بازی با حمله دسته  گرگ‌ها آغاز می‌شود، آنها باید سعی کنند افراد دسته مقابل را بگیرند. هرگاه یکی از افراد دسته اسیر شد، سایرین باید به کمک او بشتابند و او را آزاد کنند،برای این کار کافی است یکی از افراد دسته برّه‌ها، دست خود را به یکی از افراد دسته گرگ‌ها بزند، آن وقت شخص گرفتار شده آزاد می‌شود.

بازی استاد مرا زد

در این نوع بازی کاغذ را به قطعه‌های کوچک می‌بُرند و برای هر بازیکن یکی از تکه‌های کاغذ را در نظر می‌گیرند، فقط روی یکی از آنها می‌نویسند “اوستا” و باقی کاغذها سفید می‌ماند.

کاغذها را درهم می‌کنند و هرکس یکی از آنها را برمی‌دارد، هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی استاد شده است و هرکس فکر می‌کند دیگری استاد شده است، استاد اصلی نباید بگذارد کسی متوجه شود.

بازی سکوت و بی‌حرفی
در این بازی یک نفر استاد می‌شود،ما بقی بازیکنان ساکت می‌نشینند و استاد بازی را شروع می‌کند، در مدتی که بازی جریان دارد، هیچ‌کس حق حرف‌زدن یا خندیدن را ندارد.

کسانی که نتوانند این قانون را رعایت کنند، تنبیه خواهند شد به طور مثال کنار دیوار به صورتی‌که یک پا یا یک دست خود را بالا نگه‌ داشته‌اند، می‌ایستند.

روال بازی به این ترتیب است که استاد کاری را انجام می‌دهد و باقی هم باید عین کار او را تکرار کنند، کسانی که بخندند یا نتوانند بازی را تکرار کنند، می‌سوزند و در آخر استاد و یکی از بازیکنان باقی می‌مانند و هرکدام سعی می‌کند دیگری را شکست بدهد، در آخر یک نفر برنده می‌شود.

بازی‌های بومی و محلی میراث ناملموس 

یک استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر ادبیات فولکور ،درباره بازی‌های محلی و بومی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: این بازی‌ها بخشی از میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری است که در گذشته‌ای نچندان دور نقش مهمی در سلامت جسم و روان مردم منطقه ایفا می‌کرد.

عباس قنبری عدیوی افزود: این بازی‌ها که نشان دهنده‌بخشی از هویت فرهنگی، اجتماعی اقوام منطقه است، در گذر زمان و با توجه به شرایط محیطی، اجتماعی، اقتصادی شکل گرفته‌اند، که متاسفانه با گذر زمان تا حدودی بدست فراموشی سپرده شدند.

به گفته وی،متاسفانه برخی از افراد جامعه، بازی را فقط نوعی سرگرمی و تفریح کودکانه می‌دانند و هیچ رویکرد تربیتی برای آن قائل نیستند.

وی گفت: در واقع این‌ طور نیست در بازی‌های محلی و بومی، اهداف تربیتی فراوانی نهفته است، بازی یک سرگرمی کودکانه نیست چرا که در عین سادگی، ارزانی و جدی نبودن، مفاهیم و مضامین دقیقی بهمراه دارد.

رییس بنیاد ایرانشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بازی‌ها می‌توانند خود به نوعی آموزش پیشرفته و مدرن به حساب آیند، که کارکردهای اجتماعی فراوانی دارد.

این نویسنده، در ادامه به رویکردهای مثبت بازی‌های محلی اشاره کرد و ادامه داد: نقش بازی در تقویت اعتماد به نفس، افزایش خلاقیت، آموزش علوم پایه، تقویت قوای حسی و جسمی، تخلیه انرژی، مقابله با اضطراب، تقویت مهارت‌های کلامی و ذهنی، تقویت حس تعادل، ایجاد حس نوع دوستی و تعامل با دیگران، افزایش سلامت روان و جسم انکارناپذیر است.

قنبری اضافه کرد: دختر بچه‌ها با بازی " لی لی " در کنار سرگرمی و تفریح و بازی، آموزش ریاضی و اعداد را یاد می‌گیرند، افراد با انجام این بازی‌ها برای پذیرش آموزش‌ها و  مسوولیت آماده و به صورت ناخودآگاه در آن کار ورزیده می‌شوند و فرصت امتحان کردن بخشی از زندگی را می‌یابد.
قنبری می‌گوید: جذابیت بازی‌های محلی از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر است،اما متاسفانه کودکان امروزی هیچ آشنایی با بازی‌های محلی و بومی منطقه خود ندارند و به همین علت است که خود را با بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌های موجود در تلفن همراه مشغول می‌کنند.

به گفته وی، با شناخت بازی‌های بومی و سنتی که علاوه بر بار فرهنگی ،از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردارند،نه تنها می‌توان تاریخ منطقه را به شکلی پویا و عمیق به نسل‌های آینده منتقل کرد، بلکه از آن به عنوان بهانه‌ای برای گریز از عواقب اعتیاد به اینترنت و معنا و مفهوم بخشی دوباره به زندگی می‌توان استفاده کرد، به خصوص آنکه در بسیاری از این بازی‌ها، قوانین ساده و اولیه‌ای از شکل بهینه اداره زندگی و هدایت آن آموزش داده و تمرین می‌شود تا افراد را به مهارت‌های لازم برای روبرویی با موقعیت‌های دشوار زندگی مجهز کند.

رییس هیات ورزش بازی‌های بومی محلی چهارمحال و بختیاری نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بازی‌های بومی و محلی سرشار از آداب، رسوم و خرده فرهنگ‌هایی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان هر دیار است.

فخرالدین اسدی ادامه داد: بازی های محلی  برگرفته از شیوه زندگی مردمان بود و براساس شرایط و معیشت شکل متفاوتی به خود گرفته‌اند، ولی بسیاری از بازی های کنونی با زندگی‌ها ارتباط و سازگاری ندارند، ابزار بازی های محلی به سادگی در دسترس است و افراد می توانند از وسایل موجود پیرامون خود برای این منظور استفاده کنند.
رییس هیات بازی‌های بومی محلی استان می‌گوید:هنوز برخی بازی‌های بومی محلی در شهرستان‌های استان و روستاها رواج دارد، ولی در مجموع رواج و رونق گذشته را ندارند و مسائل و مشکل‌های معیشتی و اقتصادی باعث شده مجال کافی برای انجام بازی های سنتی وجود نداشته باشد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا اعتماد به نفس اینترنت چهارمحال و بختیاری خلاقیت ویروس سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی بازی های بومی و محلی چهارمحال و بختیاری بازی های بومی محلی بازی های محلی بازی ها افراد دسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی سیفی مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا گفت: سریال «حشاشین» محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» (The Assassins)، در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست.

همچنین در این زمینه امید علی مسعودی؛ عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرم‌ها می‌گوید: «پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرم‌های نمایش خانگی در ایران و کشور‌های عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکو‌های نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرج‌ترین سریال‌های تاریخ کشور‌های عرب زبان به شمار می‌رود. این سریال دست روی کاراکتری گذاشته که تاریخ درباره آن روایات متعددی را مطرح کرده و تاکنون دستمایه ساخت بازی‌های ویدیویی مشهوری با نام «اساسینز کرید» (فرقه آدمکشی) و تولید فیلم و سریالی به همین نام بر اساس این بازی و حتی نوشته شدن یک سری رمان و کمیک بوک (داستان مصور) از روی آن بوده است.» وی در ادامه یادآور می‌شود: «نوجوانان جهان با دنیای دروغینی که کمپانی فرانسوی بازیسازی یوبیسافت از جهان حشاشین ساخته آشنایی دارند و متاسفانه فریب قصه‌های دروغ این بازی و مشتقات آن (کتاب‌ها و سریال و…) را خورده‌اند. پیش از این بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام شایسته‌ای در برابر دروغ‌هایی که در این فرنچایز بازی ویدیویی مطرح شده انجام نداده بود و حالا با تولید و انتشار سریال مذکور از شبکه نمایش خانگی ساترا نیز در معرض آزمونی تازه قرار گرفته است.

برجسته کردن فرقه‌ها از پروژه‌های مهم صهیونیسم جهانی به شمار می‌رود و تصور می‌شود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینه‌ای نیز با همین سیاست‌ها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به اسلام و به خصوص به شیعه‌ها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال تاکید میشود که تروریست از جهان عرب متولد نشده است بلکه شهر‌های ری، قم و اصفهان را منشاء تروریست معرفی میکند.»

همچنین مسعودی در بخش دیگر صحبت هایش تصریح می‌کند: «تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلنامه آن وارد است در پلتفرم‌های نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرم‌های عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریال‌های خارجی نیز همچون سریال‌های داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.

حالا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین آیین نامه محتوایی شبکه نمایش خانگی است پیشنهاد میکنم در این آیین نامه انتشار سریال‌های خارجی نیز مشمول ممیزی پیشینی شود، چون زمانی که سریالی خارجی از شبکه نمایش خانگی پخش میشود، قطعا حتی اگر بعدا از شبکه نمایش خانگی حذف شود، دیگر این حذف کارایی لازم را نخواهد داشت، ضمنا توجه به این نکته ضروری است که پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریال‌های خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانواده‌های ایرانی خواهد داشت.»

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم
  • شب فراموش نشدنی اراکی‌ها با ۱۹ گل تاریخی
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • اوسمار به پرسپولیسی‌ها: رو پا بایستید، فراموش کنید!
  • شکست خانگی آدانادمیراسپور برابر گالاتاسرای
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی