Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کردستان معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: والدین به ‌خاطر ترس از ویروس کرونا نباید واکسیناسیون کودکان خود را به تاخیر بیندازند.

ابراهیم قادری امروز(14 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: عدم مراجعه والدین برای واکسیناسیون کودکان در این روزهای شیوع کرونا و به تعویق انداختن این امر خطر جدی برای کودکان را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با بیان اینکه افزایش آگاهی مردم، در خصوص اهمیت حیاتی ایمن سازی کامل و بموقع ضروری است، افزود: واکسیناسیون،  کودکان را در مقابل بیماری‌های خطرناک و مختلف محافظت می‌کند، لذا از مردم درخواست می‌شود به ‌خاطر ترس از کرونا به هیچ عنوان واکسیناسیون فرزندانشان را به تاخیر نیندازند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ذکر کرد: والدین برای دریافت واکسن‌های مقرر کودکان به فکر باشند و کاری نکنند که افت پوشش واکسن رخ دهد در این صورت سیستم ایمنی کودکان ضعیف و بیماری‌های دیگر از جمله سل، و عفونت‌های تنفسی افزایش می‌یابد.

 قادری عنوان کرد: در پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی درمانی تمامی دستورالعمل‌های پیشگیرانه اجرا می‌شود و خانواده‌ها نباید این نگرانی را داشته باشند که با مراجعه به مراکز برای دریافت واکسن‌های ضروری، خطر ابتلای به ویروس را متحمل می‌شوند البته استفاده از حفاظت شخصی و رعایت فاصله گذاری هوشمند توسط والدین و کودکان امری ضروری است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عمده علت کاهش باروری و موالید در استان را مشکلات اجتماعی از جمله اقتصاد ضعیف خانواده‌ها، بیکاری جوانان و کاهش ازدواج و درآمد بیان کرد.

قادری وضعیت ایمنی کودکان در کردستان را رضایت‌بخش عنوان کرد و گفت: قبل از بحران کرونا بیش از ۹۹ درصد کودکان  واکسینه شده‌اند اما عدم مراجعه والدین در این شرایط کرونایی برای واکسیناسیون کودکان نگران کننده است.

 وی بیشترین علت مرگ‌ومیرها در کودکان را بر اثر سوانح و حوادث رانندگی، ناهنجاری‌های مادرزادی و بیماری‌های ژنتیکی عنوان کرد و افزود: غرق شدگی در استخر باغ‌ها و آبهای سطحی، خفگی بر اثر گیرکردن اشیاء و یا مواد خوراکی در گلو و سقوط از بلندی از دیگر علت‌های مرگ کودکان و آسیب به آن ها است.

 معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کودکان را در این شرایط کرونایی یکی از گروه‌های پر خطر برشمرد و خطاب به والدین هشدار داد در این وضعیت عدم حفاظت فردی کودکان و نوجوانان، خرید میوه‌های فصلی از دستفروشان و مصرف آن در خیابان به دلیل عدم ضدعفونی شدن دست‌های کودکان و اقلام خوراکی خطرناک است.

 قادری افزایش دفعات تغذیه با شیر مادر، مراقبت از کودک بیمار، رعایت بهداشت تغذیه، افزایش تعداد وعده‌های غذایی کودکان با حجم کم، مقوی و مغذی و مصرف مکمل‌هایی از جمله قطره آهن و مولتی ویتامین را در تقویت سیستم ایمنی کودکان ضروری بیان کرد و افزود:  به هیچ وجه داروهای شیمیایی کودکان را با داروی گیاهی به دلیل تداخل دارویی، مصرف نکنید.

وی با بیان اینکه ۸.۹ دهم درصد جمعیت استان کردستان را کودکان زیر پنج تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد:  در استان  تعداد ۱۳۷ هزار و ۹۰۹ کودک در این رده سنی هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واکسن استانی اجتماعی كودكان واکسیناسیون کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۲۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • آغاز کمپین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد