Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-05@20:39:38 GMT

یمن؛ بازارهای شلوغ قات در اوج تهدید کرونا (+عکس)

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۵۹۳۸

یمن؛ بازارهای شلوغ قات در اوج تهدید کرونا (+عکس)

بازارهای "قات" یمن با وجود تهدید کرونا همچنان شلوغ هستند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، با اینکه اکثر بازارهای جهان به دلیل کرونا تعطیل شده اند و مقررات سخت قرنطینه برای جلوگیری از شیوع کرونا اجرا می شود اما در صنعا پایتخت یمن بازار قات همچنان شلوغ و پررونق است و اثری از مقررات فاصله گذاری اجتماعی دیده نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 قات یک گیاه مخدر است که در یمن مصرف بالایی دارد.  

یمن هم اکنون شاهد جنگ داخلی است. از یک سو ارتش عربستان سعودی حملاتی را انجام می دهد و از سوی دیگر میان نیروهای دو دولت صنعا و عدن (شمال و جنوب یمن) جنگ است.

شرح عکس: فروشنده قات در بازار صنعا یمن - خبرگزاری فرانسه

یمن هم اکنون دارای دو دولت است. 

دولت حوثی ها (انصارالله) به پایتخی صنعا که مورد حمایت ایران است اما سازمان ملل آن را به رسمیت نمی شناسد. این دولت در حال جنگ با عربستان سعودی است.

دوم دوم به مرکزیت شهر عدن و به ریاست عبدربه منصور هادی که سازمان ملل آن را به رسمیت می شناسد و مورد حمایت عربستان سعودی است.

علی الزبیدی که هر روز برای خرید قات به بازار می رود ترسی از کرونا ندارد اما می گوید مقامات باید بازار را به مکان روباز منتقل کنند تا از تجمع مردم جلوگیری شود.

الزبیدی که از ساکنان صنعاست به خبرگزاری فرانسه می گوید: ما از دولت می خواهیم که بازارهای قات را تعطیل نکند زیرا ملت یمن با قات زندگی می کند اما بازار را باید به مکان روباز منتقل کنند.

وی افزود: اگر بازار قات را تعطیل کنند 98 درصد از ملت یمن مخالف خواهند بود.

برآورد می شود حدود 90 درصد از آقایان بالغ در یمن روزانه بین سه تا چهار ساعت قات مصرف می کنند.

علاوه بر این، زنان و کودکان یمن هم در صف مصرف کنندگان قات هستند.

معمولا در دورهمی ها، دسته ای از برگ گیاه قات را بعد از شستن، درگوشه ای از دهان خود می گذارند و در چند ساعت بعدی شیره آن را می مکند. در زبان محلی به این دورهمی ها تخرین گفته می شود.

برخی جلسات دولت نیز به دلیل تعویض قات با توقف روبه رو می شود. همچنین می توان نیروهای امنیتی را خیابان های پایتخت یمن مشاهده کرد که هنگام ماموریت مشغول مصرف قات هستند.

شرح عکس: دورهمی مصرف قات در یمن - الجزیره

معمولا افراد به هنگام مصرف قات، لُپ های صورتشان باد می کند انگار لقمه بزرگی در گوشه دهانشان قراردارد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، مصرف شیره قات باعث نوعی از نعشی معتدل می شود. برخی این حالت را با تاثیرات شدید قهوه مقایسه می کنند.

مشتریان بازار صنعا و بازرگانان قات اهمیتی به قوانین فاصله اجتماعی نمی دهند. فروشندگان، کیسه های قات را باز می کنند و کیفیت آن را به مشتریان نشان می دهند.

حوثی ها (گروه انصارالله) که کنترل دولت در صنعا و برخی مناطق در شمال یمن را در دست دارد اقدامات پیشگیرانه را برای مقابله با کرونا انجام داده اند که می توان به تعطیلی مدارس و توقف پروازهای سازمان ملل متحد به صنعا اشاره کرد اما تلاش های چند باره آنها برای بستن بازارها با شکست مواجه شد.

فروش قات، منبع درآمد بسیاری از افراد در یمن است. آغاز جنگ در یمن در سال 2014 که تاکنون ادامه دارد وضعیت یمن را خراب و درآمد بسیاری را قطع کرد. در این جنگ، ائتلافی از چند کشور به رهبری عربستان سعودی، حملات هوایی و نظامی گسترده ای را علیه یمن شروع کردند. دولت حوثی ها آن را تجاوز نظامی توصیف می کند اما دولت عربستان سعودی آن را حمایت از دولت قانونی یمن در برابر کودتاچیان می داند.

احمد صالح به عنوان معلم در مدرسه دولتی کار می کرد اما در 4 سال اخیر حقوقی دریافت نکرده است. او به خبرگزاری فرانسه می گوید: بستن بازارها به دلیل کرونا، باعث گرسنگی می شود. منبع درآمد بسیاری از مردم به خرید و فروش قات وابسته است.

 

شرح عکس: فروش قات در بازار صنعا یمن - خبرگزاری فرانسه

با وجود اینکه قات به آب زیادی نیاز دارد اما کشت این گیاه روز به روز در یمن بیشتر می شود.

کشت و مصرف قات در یمن متداول است اما در عربستان سعودی ممنوع است. کشت قات در اتیوپی و سومالی نیز رونق دارد.

"ولید الضاوی" جوان یمنی هم گفت: قات یکی از عادت های یمنی هاست که آن را از آبا و اجدادمان به ارث برده ایم.

 برخی فروشندگان قات هم با آغاز هشدارهای کرونا و احتمال بسته شدن بازار، اقدام به راه اندازی خدمات پیک و رساندن قات تا درب منزل کرده اند.

"غالب الهصیمی" تاجر قات در یمن گفت: بعد از گسترش ویروس کرونا در کشوهای همسایه مثل عربستان سعودی و عمان، بازرگانان و سیاستمداران از انتقال کرونا می ترسند. آنها شرط می گذارند که غیر از من کسی به قات آنها دست نزند و آن را به خانه های آنها برسانم.

"عمر الابی" یکی از افرادی است که تصمیم گرفته به جای مراجعه به بازار، قات را درب منزل سفارش بدهد.

وی می گوید: بیش از 50 نفر کیسه قات را در بازار دست می زنند اما این گونه، قات مخصوص من به در خانه ارسال می شود. اگر خدای ناکرده ویروس کرونا به یمن برسد قات مهمترین دلیل برای گسترش ویروس به شکل سریع خواهد بود زیرا بازار قات شاهد بیشترین ازدحام و شلوغی است.

 

شرح عکس: فروش قات در بازار صنعا یمن - خبرگزاری فرانسه

لینک کوتاه: asriran.com/00330L

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: یمن قات خبرگزاری فرانسه عربستان سعودی بازار صنعا مصرف قات شرح عکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۵۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه

به نقل از شبکه المسیره، میدان «السبعین» صنعا در پاسخ به ندای «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انصارالله یمن در سخنرانی دیروز خود شاهد حضور پرشورتر از راهپیمایی‌های هفته‌های گذشته و طوفان میلیونی بود.

همزمان با راهپیمایی مرکزی در صنعا، میلیون‌ها یمنی دیگر در بیش از ۱۸۰ میدان در ۱۵ استان این کشور در حمایت از غزه و اقدامات نیرو‌های مسلح یمن راهپیمایی کردند.

راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه + فیلم

شهروندان یمنی در این راهپیمایی با برافراشتن پرچم‌های فلسطین و پرچم‌های آزادی علیه سیاست استکبار آمریکا در منطقه و جهان تاکید کردند که میدان‌ها را تخلیه نخواهند کرد و تا توقف تجاوز صهیونیست‌ها به غزه به این حضور میلیونی ادامه خواهند داد.

شهروندان یمنی همچنین حمایت خود را از دستورات رهبر انصارالله یمن مبنی بر آغاز فاز چهارم عملیات علیه مثلث تجاوز (آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی) اعلام کردند.

راهپیمایی کنندگان یمنی همچنین شعار‌هایی را در حمایت از ملت مظلوم فلسطین سر دادند.
مردم استان‌های مختلف یمن و به ویژه صنعا جمعه هر هفته راهپیمایی باشکوهی را در حمایت از ملت فلسطین در نوار غزه و مقاومت آنها برگزار می‌کنند.

راهپیمایی امروز یمنی‌ها درپی درخواست رهبر انصارالله در سخنرانی روز پنجشنبه باشکوه‌تر از هفته‌های قبل برگزار شد.

در پایان راهپیمایی میدان السبعین در صنعا سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن از آغاز فاز چهارم عملیات این کشور علیه «مثلث تجاوز» در راستای اجرای دستورات رهبر انصارالله خبر داد.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • ریشه ناترازی بنزین در مصرف بی‌رویه است
  • اعطای امتیاز ویژه به شرکت‌های برتر حاضر در «ایران هلث»
  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • راهپیمایی میلیونی یمنی‌ها در همبستگی با ملت فلسطین در نوار غزه
  • هاشمی نسب غایب بزرگ تمرین شلوغ استقلال
  • ۱۳ همت مبلغ یک ماه میزان مصرف صنایع بزرگ از گاز کشور
  • آخرین وضعیت تردد در جاده های شمال ؛ شلوغ یا خلوت، بارانی یا خشک؟