Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@03:49:04 GMT

ماما فرشته ای که قصه زندگی با بودنش آغاز می شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۱۷۶۵۰

ماما فرشته ای که قصه زندگی با بودنش آغاز می شود

خستگی ماه ها حمل و ساعت ها مراقبت و کمک در به دنیا آمدن نوزاد با شیرینی تولد به یکباره از تن مامان و ماما بیرون می رود، مامان دردها را فراموش می کند و ماما فرشته سبز پوشی که قصه زندگی با بودنش آغاز می شود، حالا خرسند از سلامتی مادر و نوزاد است.

خبرگزاری شبستان - جنوب کرمان: صدای گریه اش نوید زندگی می دهد و روشنی بخش دل مادر بعد از ساعت‌ها درد و رنج است، خستگی ماه ها حمل و ساعت ها مراقبت و کمک در به دنیا آمدن نوزاد با شیرینی تولد به یکباره از تن مامان و ماما بیرون می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مامان دردها را فراموش می کند و ماما این فرشته سبز پوش که قصه زندگی با بودنش آغاز می شود حالا خرسند از سلامتی مادر و نوزاد است، لبخند نوزاد روشنی چشمان آنها را ۲ برابر می‌کند و دل های شان از این لطف الهی آسوده می شود.

آری ماماها فرشتگانی هستند که در دوران بارداری و در هنگام تولد نوزاد دلسوزانه به یاری مادر می شتابند تا وضع حملی طبیعی داشته باشد.

همانند سایر مناطق کشور مردم سرزمینم جنوب کرمان، قابله را که احترام مادری در بین آنها دارد، همواره بزرگ می دارند، شاید جوانترها داستانش را شنیده باشند اما پدرو مادرها روزهایی را به یاد دارند که قابله مهربان و سرزنده روستا یا محله همواره پیگیر حال مادر و نوزاد در راه او بود.

قابله گاهی برای روشن کردن نور دیدگان پدر و مادری چشم به راه، کیلومترها را روز یا شب طی می کرد تا دلگرمی مادری باشد که بعد از ۹ ماه انتظار قرار بود بوسه بر صورت نو رسیده خود زند و خوشحالی پدری که روزهای سربلندی فرزندش را از ذهن می گذراند.

با شنیدن صدای گریه نوزاد پدر خوشحال از سلامتی مادر و نوزاد با سجده شکر به درگاه الهی اولین مژدگانی مقبول را به ماما می داد که چشم خانواده را با تولد نوزاد روشن کرده است.

شاید بتوان گفت امروز این قشر زحمتکش، صبور و دلسوز در جامعه کمتر دیده شده و یکی از دلایل آن شاید عدم درک صحیح از نقش یک ماما در زایمان طبیعی و تولد نوزادی سالم باشد.

امروز در حوزه سلامت کشور ایران اسلامی مادر و نوزاد جایگاه ویژه ای دارند و اقدامات بهداشتی و درمانی هر سال با جدیت بیشتری برای آنها دنبال می‌شود.

از نخستین روزهای بارداری مادر و مراجعه وی به مراکز بهداشتی درمانی، ماما کار مراقبت از مادر را آغاز می کند و هر ماه وضعیت سلامتی مادر و نوزاد را کنترل می کند تا در صورتی که وضعیت هر یک آنها مساعد نبود و نیاز به مراقبت های خاصی داشت، به پزشک متخصص ارجاع دهد.

امسال روز جهانی ماما مصادف با ۱۶ اردیبهشت است، روزی که نقش این فرشتگان زمینی را یاد آوری می کند که اگر ساعت ها کار و تلاش طاقت فرسای آنها نبود شاید مادران به راحتی نمی توانستند وضع حمل کرده و نوزادان سالمی نیز متولد نمی شد.

این روزها شیوع بیماری کرونا کار و فعالیت ماماها را سخت تر از سال ها و ماه های گذشته کرده است چرا که مادران باردار از جمله قشرهای آسیب پذیری هستند که در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به نظر می رسد در این روزهای کرونایی شرایطی برای برگزاری جشن های تجلیل و تشکر از ماماهای زحمتکش سرزمینم نباشد بنابراین بر آن شدم تا با مصاحبه با یکی از با سابقه ترین ماماهای جنوب کرمان نقشی کوچک در گرامیداشت روزی به نام این انسان های بزرگ داشته باشم.


مصاحبه اختصاصی خبرنگار خبرگزاری شبستان را به ماماهای سبز پوش سرزمینم، تقدیم می کنم.

 

خودتان را معرفی کنید:

«لیلا اسکندری» نماینده گروه مامایی در سازمان نظام پزشکی جیرفت و عنبرآباد و سوپر وایزر بیمارستان تخصصی زنان و زایمان آیت الله کاشانی جیرفت هستم.

انگیزه تان از انتخاب شغل مامایی چه بود و چند سال است که در این شغل فعالیت دارید؟

 

علاقه ام به مامایی، انگیزه ای شد تا در رشته کارشناسی مامایی تحصیل کنم و از سال ۱۳۸۳ در کسوت ماما در جنوب کرمان مشغول فعالیت هستم.

کمی از زندگی شخصی تان بگوئید و چگونه با وجود شاغل بودن به زندگی شخصی خود رسیدگی می کنید؟


یک دختر بچه شیرین ۶ ساله دارم و علی رغم این که دوست دارم در کلیه لحظات در کنار فرزندم باشم اما به دلیل انتخاب شغل مامایی و حس وظیفه ای که در قبال حفظ سلامت مادر باردار و نوزاد دارم، ساعاتی از شبانه روز را به دور از دخترم سپری می کنم.

البته همواره سعی کرده ام که هر کدام از وظایف مادری و مامایی را به خوبی انجام داده و بین زندگی شخصی و شغل مامایی توازن برقرار کنم اما بین دلتنگی های دخترم و نیاز مادر باردار به وجودم، حفظ سلامت مادر باردار و نوزاد برایم از اهمیت بیشتری برخوردار است.


میزان آگاهی مردم نسبت به اهمیت شغل مامایی چقدر است؟

 با توجه به حساسیت این شغل در کاهش مرگ و میر مادران باردار و نوزاد اما آنچنان که باید و شاید در میان اجتماع بازخورد خوبی ندارد زیرا ماما در هنگام درد در کنار مادر حضور دارد و از نظر مادر باردار و همراه مادر، درد چیز خوشایندی نیست بنابراین خاطره خوشی از لحظه زایمان ندارد و به همین دلیل نقش یک ماما و اهمیت کار مامایی کمتر دیده می شود.

 اما برای یک ماما درد مادر باردار، نوید بخش یک زایمان طبیعی و متولد شدن نوزاد است و در آن لحظات حساس فقط به فکر نجات جان مادر و نوزاد است چرا که اگر جان هر یک از اینها به خطر بیفتد عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.

پس از متولد شدن نوزاد با دیدن لبخند مادر، تمام خستگی و استرس از وجود ماما رخت بر می بندد.

تعریف شما از کلمه ماما چیست و چه حسی نسبت به شغل مامایی دارید؟

ماما همان مامان است و فقط یک نون کم دارد و هیچ مامایی دوست ندارد جان مادر و نوزاد به خطر بیفتد بنابراین همواره برای نجات جان هر دوی آنها تلاش می کند.

شغل مامایی را با وجود خستگی ها، استرس و اضطراب های آن دوست دارم، لحظه تولد یک نوزاد بهترین لحظه ای است که می توان تصور کرد زیرا خوشحال هستی از این که توانسته ای به مادر بارداری کمک کنی که به سلامت وضع حمل کرده تا نوزادش سالم به دنیا بیاید و این تلخی سختی ها را به شیرینی تبدیل می کند.

۱۷ سال است که در تولد بیش از یکهزار نوزاد نقش داشته ام از این موضوع بسیار خرسندم، هر نوزادی که متولد می شود انگار فرزند خودم است.

و اگر روزی به من گفته شود که یکبار دیگر حق انتخاب شغل داری باز هم شغل مامایی را انتخاب می کنم.

یک خاطره تعریف کنید:


روزی مادر بارداری با حاملگی چهارم برای زایمان مراجعه کرد وضعیت نوزاد مطلوب نبود زیرا بند ناف ۴ بار دور گردن نوزاد، یک بار دور بازوی راست، یک بار دور بازوی چپ و یک بار دور کمرش پیچیده بود، خیلی نگران بودم که نوزاد با این وضعیت زنده نباشد اما خدا را شکر نوزاد زنده و سالم به دنیا آمد.
یادم هست مادر نوزاد بسیار خوشحال شد از این که نوزاد دختر است و سالم به دنیا آمده زیرا با وجود داشتن ۳ فرزند پسر، آرزوی داشتن فرزند دختری داشت و این تولد یکی از بهترین خاطره هایی است که در ذهنم به جا مانده است.

چه توصیه ای برای مادران باردار در شرایط کرونایی دارید؟

متاسفانه بسیاری از مادران بارداری که به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند بدون ماسک و دستکش هستند که این امر جان مادر و نوزاد را به خطر می اندازد.

 مادر باردار جزو گروه های در معرض خطر ابتلا به کرونا است بنابراین توصیه می کنم قبل از مراجعه حضوری به این مراکز، تماس تلفنی بگیرند قطعا همکاران ما پاسخگو بوده و راهنمایی می کنند و اگر با توجه به وضعیت مادر، نیاز به مراجعه حضوری داشت حتما باید حضوری مراجعه کند.

در صورت مراجعه حضوری حتما مادران باردار از ماسک و دستکش استفاده کرده و سعی کنند فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

و توصیه آخری که به مادران باردار دارم این است که توجه داشته باشند عمل سزارین عوارض زیادی دارد پس توصیه ما به زایمان طبیعی است چرا که عوارض این نوع زایمان به مراتب کمتر از سزارین می باشد و رابطه عاطفی مادر بیشتر است.

نوع نگاه شما نسبت به یک مادر باردار کرونایی چگونه است؟

این مادر نیز مانند سایر مادرانی است که برای وضع حمل به ما مراجعه می کنند بدون استرس از نوع بیماری این مادر، با رعایت نکات بهداشتی و وسایل حفاظت فردی به کمک این مادر می روم هر چند استفاده از این وسایل برای ساعت های طولانی طاقت فرسا می باشد اما در این لحظه فقط حفظ سلامت مادر باردار و تولد نوزادی سالم از اهمیت ویژه ای برایم برخوردار است.

سخن پایانی:

در پایان از سوی سازمان نظام پزشکی فرارسیدن ۱۶ اردیبهشت روز جهانی ماما را به کلیه همکارانم در مراکز دانشگاهی، بهداشتی، درمانی، تامین اجتماعی، درمانگاه زندان، تبریک عرض می کنم.

و از ریاست نظام پزشکی جیرفت و عنبرآباد، ریاست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و معاونت های این دانشگاه، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ریاست بیمارستان آیت الله کاشانی، مسئول اداره مامایی و مترون بیمارستان آیت الله کاشانی تشکر می کنم.

خوشبختانه با پیگیری های مسئولین، تعداد ماما ها نسبت به سال ۱۳۸۳ که تازه وارد عرصه مامایی شده بودم، افزایش یافته زیرا در گذشته در هر شیفت کاری ۲ نیروی ماما فعالیت داشت اما اکنون ۸ نیروی ماما فعالیت دارد و زایشگاه با بهترین امکانات راه اندازی شده است که باز هم جای تشکر دارم.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماما مادران باردار کرونا زایمان طبیعی سلامتی مادر و نوزاد مادران باردار مادر باردار پزشکی جیرفت جنوب کرمان شغل مامایی تولد نوزاد بار دور ساعت ها وضع حمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۱۷۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • تبریک تولد نوید محمدزاده به همسرش | عکس
  • افزایش اجرای پروژه‌های عمرانی شهر اصفهان در ۱۴۰۳/ اجرای کمپ جدید گردشگری در شهر زندگی
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر
  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی