Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@02:18:07 GMT

عربستان یک منطقه حفاظت شده آمریکایی است

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۲۴۴۳۳

عربستان یک منطقه حفاظت شده آمریکایی است

روزنامه الرای‌الیوم نوشت سکوت رژیم آل سعود در برابر تحقیر و تمسخر‌های ترامپ به این دلیل است که حیات این رژیم در گروه حمایت‌های آمریکاست و از خود هیچ استقلال و اراده‌ای ندارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «عبدالستار قاسم» نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی یادداشتی را برای روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم منتشر کرد با این عنوان که «عربستان یک کشور یا یک منطقه تحت حفاظت آمریکاست» و در آن رژیم آل سعود را به دلیل سرسپردگی به آمریکا به باد انتقاد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای این یادداشت به سخنان تازه رئیس جمهور آمریکا اشاره شده که عربستان سعودی را تهدید کرد که در صورت عدم تلاش برای اصلاح بازار نفت و قیمت نفت در صحنه بین‌المللی، نیرو‌های آمریکایی را از قلمرو عربستان خارج می‌کند.

نویسنده آورده است: «رسانه‌ها پس از اظهارات ترامپ گفتند که با این کار حمایت از نظام سیاسی عربستان سعودی برداشته می‌شود تا مجازات دستکاری عربستان در قیمت نفت باشد که منجر به خسارات زیادی برای سرمایه گذاران آمریکایی در بخش نفت شده است».

در ادامه یادداشت آمده است: «این برای نخستین بار نبوده که رئیس جمهور آمریکا در مورد امنیت رژیم سعودی و تلاش‌های آمریکا برای حمایت از نفت و به طور کلی رژیم سعودی صحبت کرده است. ترامپ چندین بار از این حمایت آمریکایی‌ها از عربستان سعودی یاد کرده بود و یکی از سناتور‌های آمریکایی نیز صحبت کرده و گفته بود بدون حمایت آمریکا رهبران دولت عربستان سعودی تا حالا دیگر فارسی صحبت می‌کردند و در این خصوص وی به آنچه حمله ایران به عربستان سعودی خوانده بود اشاره داشت».

نویسنده تاکید کرد: «با وجود تکرار مکرر این ایده و دیدگاه از سوی آمریکایی‌ها ما هیچ اظهارنظری در مورد این موضوع از سوی رهبران رژیم سعودی نشنیدیم و نشنیده ایم که هیچ یک از آن‌ها عصبانی شوند یا توضیحی دهند یا پاسخ دهند یا رد کنند، بلکه همه آن‌ها سکوت کردند و تاکنون ساکت هستند و سکوت حداقل به معنای پذیرش و تأیید آنچه گفته شده، است... سکوت بیان قدرتمندی از تحقیر و عدم تمایل به حفظ هر نوع عزت بود».

در ادامه یادداشت آمده است: «ترامپ توضیح نداد که دشمنانی که در کمین عربستان هستند که هستند و منظورش از عربستان نهاد سیاسی حاضر در جزیره العرب یا نظام سعودی حاکم بر این نهاد است، اما بالاخره در سطح جهان مردم می‌فهمند که منظور ترامپ ایران است».

نویسنده در ادامه با طرح دو سال سوال که آیا ایران واقعا علاقه‌مند به اشغال سرزمین‌های عربی در جزیره العرب و تسلط بر آنجاست و یا چه مدرکی درمورد چنین مقاصدی وجود دارد گفت شاید برای ایران سرنگونی رژیم سعودی موضوعی قابل توجه باشد به ویژه که این رژیم همیشه علیه ایران دست به اقدامات تحریک آمیز می‌زند، اما ما ندیدم که ایران در حال بسیج نیرو برای حمله به شبه جزیره عربستان و خلاص شدن از شر رژیم سعودی با توسل به زور باشد.

نویسنده با بیان اینکه ایران در حال تحکیم قدرت نظامی خویش است، تصریح کرد: «این حق ایران است و هیچ کس نمی‌تواند این کشور را بر سر سیستم دفاعی خود به چالش بکشد همان گونه که با هیچ کدام از کشوری دنیا چنین کاری حایز نیست؛ اما صنایع نظامی ایران و توسعه فناوری هسته‌ای ایران به معنای حمله به عربستان یا هر نهاد سیاسی دیگری در شبه جزیره عربستان نیست».

او با اشاره به نبود هیچ تحرک نظامی از سوی هیچ طرف دیگری در منطقه علیه نهاد سعودی گفت: «رژیم سعودی مخالفان زیادی در منطقه دارد، اما هیچ ارتشی وجود ندارد که حرکتی کند یا قصد حرکت به سمت ریاض را داشته باشد».

عبدالستار قاسم می‌نویسند: «مسئله اینجاست که در مورد احتمال توصیف نهاد سعودی به عنوان یک دولت شک و تردید وجود دارد. نهادی که به سخنان کسانی که آن را دست کم می‌گیرند، واکنشی نشان نمی‌دهد و حتی با یک کلمه آن را دنبال نمی‌کند و این به این معنی است که سخنان رئیس جمهور آمریکا دقیق است و هیچ عربی در هیچ کجای دنیا نیست که سخنان آمریکا را درک نکند».

نویسنده با بیان اینکه عرب‌ها به اجماع سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره عربستان را تایید می‌کنند، افزود: «با آنچه گفته شد این نتیجه حاصل می‌شود که عربستان سعودی چیزی جز یک منطقه حفاظت شده آمریکایی نیست که از دستورات آمریکایی‌ها پیروی می‌کند و چه بسا این امر ممکن است رژیم آل سعود را از مسئولیت خود در قبال جنایات علیه مخالفان و اعدام‌ها خلاص کند، زیرا محافظ عربستان آمریکایی‌ها هستند و آن‌ها مسئول نقض حقوق بشر هستند که در عربستان سعودی اتفاق می‌افتد».

به عقیده نویسنده اگر آمریکایی‌ها قادر به محافظت از رژیم سعودی و دفع حملات علیه آن باشند مطمئناً این حفاظت می‌تواند رژیم را از پیامد‌های ارتکاب جرمی مانند جنایت خاشقجی باز دارد و اگر این محافظ آمریکایی سر خود را به نشانه تایید تکان می‌داد، عربستان کار‌هایی که را امروز مرتکب می‌شود، مرتکب نمی‌شد.

قاسم با تاکید بر اینکه در اینجا قصدی برای تبرئه کردن رژیم آل سعود وجود ندارد، گفت: «ترامپ همواره اعراب و به طور خاص حاکمان خلیج فارس را مسخره کرده است. او در ما عرب‌ها عقب ماندگی می‌بیند و توانایی‌های ما، مردم ما و حقوق آن‌ها را تحقیر می‌کند».

در پایان این یادداشت آمده است: «آیا هیچ یک از حاکمان عرب کاملاً از قدر و منزلت خود نزد ترامپ آگاه است؟ در تاریخ چیزی که محافظت شده تلقی می‌شود، کشور نیست، زیرا اراده از آن سلب شده و استقلالی ندارد. حاکمیت و استقلال متعلق به محافظ است و هیچ اراده‌ای وجود ندارد که از اراده آن فراتر رود».

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رای الیوم عربستان رئیس جمهور آمریکا عربستان سعودی رژیم آل سعود آمریکایی ها رژیم سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۲۴۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست

معاون دبیرکل جهاد اسلامی با اشاره به اینکه حماس به نمایندگی از کل مقاومت فلسطین در مذاکرات، از حقوق فلسطینی‌ها دفاع می‌کند گفت عملیات «وعده صادق» ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد و کشورهای منطقه باید در محاسباتشان تجدید نظر کنند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات اخیر مربوط به جنگ غزه، از مذاکرات آتش بس و تبادل اسرا گرفته تا افزایش تهدیدات رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، «محمد الهندی» معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین طی سخنانی به سرنوشت آخرین دور مذاکرات قاهره درباره آتش بس غزه اشاره و اعلام کرد که در حال حاضر در عمل مذاکرات به حالت تعلیق درآمده اما از آنجایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بازگرداندن اسرای اسرائیلی از غزه نیاز به این مذاکرات دارند انتظار می‌رود که مذاکرات از سر گرفته شود.

موضع حماس در مذاکرات به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت فلسطین است

الهندی در گفتگو با العربی الجدید درباره پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات آتش بس که اخیرا از طریق میانجی‌ها مطرح شد اظهار داشت که پیشنهاد آمریکا در دور قبلی مذاکرات، یک بازاریابی گمراه کننده برای رژیم صهیونیستی بود. مقاومت در پاسخ به این پیشنهاد واشنگتن موضع خود را قاطعانه درباره مسائل اساسی مربوط به حقوق فلسطینیان و شروط اصلی مقاومت مطرح کرد که شامل عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه، برقراری آتش بس جامع و بازگشت آزادانه آوارگان به مناطق خود بود.

وی افزود که مقاومت همچنین در راستای منافع مردم فلسطین نرمش زیادی از خود در مذاکرات نشان داد اما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به دنبال فریبکاری بودند و پیشنهادی که اخیرا به نام میانجی‌ها تبلیغ شد در واقع یک پیشنهاد کاملا آمریکایی بود که به شکل کامل در خدمت رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار داشت. مقاومت نیز پاسخ این پیشنهاد آمریکا را قاطعانه داد و تاکید کرد که از اصول خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این مقام جهاد اسلامی در ادامه اظهار داشت که جنبش جهاد اسلامی هیچ موضع جداگانه‌ای ندارد و جنبش حماس مجاز است به نمایندگی از کل گروه‌های مقاومت مذاکره کند. در این میان ادعاهای رژیم اشغالگر و شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مبنی بر اینکه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین در مذاکرات مانع تراشی می‌کنند دروغی بیش نبوده و با هدف به تعویق انداختن مذاکرات و طفره رفتن از انجام معامله‌ای است که صهیونیست‌ها مجبورند بهای آن را بپردازند.

محمد الهندی تصریح کرد که خود اعضای تیم مذاکره کننده رژیم صهیونیستی نیز به این موضوع اذعان دارند و منابع صهیونیستی بارها اعلام کرده‌اند که نتانیاهو در مسیر مذاکرات مانع تراشی می‌کند.

انتقاد جهاد اسلامی از سکوت عربی در برابر جنایات اسرائیلحماس و جهاد اسلامی: قدردان حمایت‌های ایران از فلسطین هستیمجهاد اسلامی: ایران حامی همیشگی فلسطین است

شکست صهیونیست‌ها در مناطق مختلف غزه در رفح هم تکرار خواهد شد

معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان مذاکرات و توقف حمله رژیم صهیونیستی به رفح وجود دارد یا نه گفت که رژیم صهیونیستی بحث حمله به رفح را به عنوان تصویری از پیروزی و رسیدن به هدف خود در نابودی مقاومت در رسانه‌ها تبلیغ می‌کند اما ما اطمینان می‌دهیم که اگر اشغالگران تجاوزی علیه رفح انجام دهند، سرنوشت آن مانند حمله به خان یونس یا شمال یا مرکز غزه خواهد بود و همه چیز برای صهیونیست‌ها به نقطه صفر برمی گردد و اشغالگران مجددا هیچ دستاوردی جز جنایت علیه غیرنظامیان نخواهند داشت.

پاسخ ایران نشان داد که اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد

وی در ادامه به عملیات «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم صهیونیستی اشاره و اعلام کرد که این پاسخ تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به رژیم اشغالگر در این شکل و اندازه بیانگر ناتوانی اسرائیل در محافظت از خود بوده و این عملیات ایران ثابت کرد که اسرائیل برای محافظت از خود نیاز کامل به آمریکا دارد. عملیات وعده صادق همچنین نشان داد که وزن اسرائیل در منطقه رو به کاهش بوده و بازدارندگی آن در حال فرسایش است و این رژیم نمی‌تواند آنگونه که خودش و آمریکا برنامه ریزی کرده بودند بر منطقه مسلط شود.

محمد الهندی تاکید کرد که بنابراین کشورهای منطقه باید در محاسبات خود تجدید نظر کنند. صد سال است که مردم غزه و فلسطین در مقابل چشم و گوش رژیم های عربی رنج می‌کشند.

احتمال انتفاضه جدید در کرانه باختری وجود دارد

وی درباره اوضاع متشنج کرانه باختری نیز اظهار داشت که در حال حاضر کرانه باختری در سایه تشدید حملات وحشیانه نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست تبدیل به یک عرصه داغ شده و همه احتمالات در این منطقه از جمله وقوع انتفاضه جدید هم وجود دارد. به ویژه اینکه جنایات بی‌سابقه ارتش صهیونیستی و حمله شهرک نشینان مسلح به کرانه باختری و نیز یورش‌های مداوم صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی در سایه بسته شدن کامل هرگونه افق سیاسی موجب می‌گردد تا هر گزینه‌ای برای تشدید اوضاع از جمله انتفاضه، محتمل باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست