Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس تحولات غرب آسیا معتقد است آمریکا راهبردش را در به‌کارگیری داعش از حالت سرزمینی به داعش امنیتی تغییر داده داعشی که بر اساس درگیری و ایجاد ناامنی است تا بگوید اگر نظامیان آمریکایی از عراق خارج شود داعش به این کشور باز می‌گردد. ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

" سید هادی افقهی" در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم  در خصوص افزایش تحرکات بقایای تروریستی داعش  در عراق گفت:  این تحرکات به طرح آمریکا در عراق ارتباط پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از شکست داعش سرزمینی که می‌خواست به گمان خود دولت خلافت اسلامی در عراق و سوریه  ایجاد کند ، راهبرد آمریکا در به کارگیری داعش تا حدودی تغییر پیدا کرد. یعنی از حالت سرزمینی به حالت نقطه‌ای و امنیتی تبدیل شد  لذا امید ندارند که داعش آنقدر اقتدار، تسلط ، هیمنه ، اشراف سرزمینی و مدیریتی را بتواند به دست آورد. آمریکایی‌ها برای این گروهک تروریستی هزینه زیادی کرده‌اند و نمی‌خواهند این هزینه‌ها به سادگی از دست برود. 

به گفته افقهی، پس از حذف ابوبکر البغدادی، آمریکایی‌ها آمدند تا داعش را یک مقدار راحت تر مدیریت  و وفاداران به سرکرده معدم آن را از گردونه خارج کنند. لذا یک روش جدیدی را باز تولید کردند. یک داعش امنیتی که فقط  بر اساس انفجار، اغتشاش، نا آرامی و درگیری است. این روش بدین دلیل انتخاب شد که آمریکایی‌ها به شدت تحت فشار قرار دارند تا نظامیان خود را از عراق خارج کنند  لذا آنان داعش را فعال کردند تا بگویند اگر نظامیان آمریکایی از عراق بیرون بروند، داعش باز می‌گردد. اکنون برخی از شخصیت‌های سیاسی اهل سنت و کردها همین را بهانه (بازگشت داعش ) کرده‌اند و به شدت مخالف  خروج نظامیان آمریکایی از عراق هستند.

این کارشناس تحولات غرب آسیا با تاکید بر اینکه آمریکا به عنوان یک کاتالیزور داعش امنیتی و نقطه‌ای را فعال کرد، اظهار داشت: ماموریت داعش امنیتی با داعش سرزمینی  در راهبرد،  به کارگیری سلاح و مدیریت لجستیک تفاوت‌های زیادی دارد.  در شرایط کنونی که سیاستمداران عراقی می‌کوشند نخست وزیر انتخاب کنند و هرچه سریع تر اوضاع داخلی این کشور سرو سامان پیدا کند. پارلمان منتظر است تا مصوبه‌اش در خصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق اجرایی شود و این درحالی است که آمریکا بغداد را به شدت تحت فشار قرار داده و می‌کوشد حشد شعبی را خلع سلاح کند. 

مصاحبه| تلاش آمریکا برای احیای داعش در عراق/ هشدار درباره خطر حمله عناصر نفوذی داعش در بغداد و موصل

وی با اشاره به تلاش‌های آمریکای برای ضربه زدن به گروههای مقاومت و انحلال حشد شعبی گفت: مهم ترین رویکردهای آمریکا در عراق بحث غارتگری نفت، به قدرت رسیدن دولتی وابسته به واشنگتن و انحلال حشدشعبی است. آمریکایی‌ها در همین راستا در حال انجام برنامه‌هایشان در عراق هستند.  خوشبختانه حشد‌شعبی منتظر چنین تحرکات آمریکایی‌ها هستند به ویژه بعد از ضرباتی که به آنان در عین الاسد و التاجی  وارد شد. برخی پایگاه‌های آمریکا در عراق احساس خطر جدی کردند. لذا آمریکایی‌ها در اولین مرحله هدف گذاری خود بحث انحلال حشدشعبی یا ادغام این نیرو در فرماندهی کل قوا، وزارت دفاع، وزارت کشور و سازمان‌های امنیتی مطرح کردند.متاسفانه تا حدی موفق شدند چند گردان و لشکر حشدشعبی را تحت نظر وزارت دفاع قرار بدهند البته گروه‌های اصلی حشدشعبی مثل گردان‌های حزب الله، نجبا، بدر و عصائب اهل الحق قطعا زیربار این موضوع نخواهند رفت. در حقیقت، آمریکایی‌ها می‌خواهند از آن ضربه‌ای که به حشدشعبی  در اثر ترور مهندس ابومهدی وارد شد، سوء استفاده کنند که خوشبختانه تاکنون موفق نشدند.

افقهی با اشاره به مامور شدن مصطفی الکاظمی برای تصدی پست نخست وزیر گقت: « الکاظمی آدم زرنگ و باهوشی است واهل گفتمان است لذا موفق شد فعلا 4 فراکسیون شیعی  را یارگیری کند.  یعنی فراکسیون‌های سائرون، مقتدی صدر و الحکمه به رهبری عمار حکیم و النصر به رهبری العبادی اما الفتح، دولت قانون و دیگر گروه‌های شیعی و برخی کردها قطعا مایل نیستند الکاظمی یک سری آدمی‌های بعثی و آمریکایی  و فاسد را در کابینه‌اش قرار دهد و از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

توافق گروههای سیاسی عراق برای رأی اعتماد به کابینه الکاظمیعراق | تلاش الکاظمی برای جلب نظر همه گروههای سیاسی/ احتمال تغییرات در اسامی وزرای پیشنهادیعراق|محورها و جزئیات برنامه دولت مصطفی الکاظمی

انتهای پیام/

R7969/P/S8,90,1128/CT3

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نظامیان آمریکایی از عراق آمریکا در عراق آمریکایی ها داعش امنیتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۲۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • آیا اعتراضات دانشجویی باعث تغییر سیاست آمریکا می‌شود؟
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • حضور فعال ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ