Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@03:31:49 GMT

«تدبّر در قرآن» از مسیر خانواده نهادینه می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۳۸۵۲

«تدبّر در قرآن» از مسیر خانواده نهادینه می‌شود

استاد حوزه علمیه قم گفت: فرهنگ «تدبّر در قرآن» باید از طریق والدین به فرزندان منتقل شود که ماه مبارک رمضان و حضور بیشتر والدین در محیط خانواده، بهترین فرصت را برای تحقق این امر خطیر مهیا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی صبوحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با بیان اینکه راه‌های «تدبر در قرآن کریم» و «انس با کتاب آسمانی» را می‌توان به اقشار مختلف جامعه آموزش داد تصریح کرد: آشنا کردن افراد با زبان قرآن، ترجمه قرآن و همچنین سیاق و کلیات سوره‌ها و مهم‌تر از همه، بیان نکاتی کاربردی از آیات سوره‌های قرآن کریم که متناسب با زندگی امروزی باشد و در زندگی روزمره به کار آید، بخشی از همین آموزش است که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مختلف بویژه ظرفیت رسانه و همچنین پیام رسان‌ها و فضای مجازی آن را به مرحله اجرا رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین اظهار کرد: در عین حال تردیدی نیست که اگر والدین در خانواده‌ها با قرآن مأنوس باشند، فرزندان هم به سمت و سوی قرآن و معارف قرآنی جذب می‌شوند که این امر قطعا خیر دنیا و آخرت را برای آنان به دنبال دارد.

این استاد حوزه‌های علمیه در ادامه ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای آغاز اُنس با قرآن و تدبر در آن و یا تحکیم این اُنس و تدبر دانست و اضافه کرد: البته ماه ضیافت الهی فرصتی برای تحقق عینی آموزش انس با قرآن کریم و راه‌های تدبر در کلام الهی نیز فراهم می‌آورد تا این آموزش، آن اُنس و تدبر را عملا به همه روزهای و ماه‌های سال تسرّی دهد و به ساخته شدن یک جامعه قرآنی کمک کند.

وی سپس بیان کرد: برای تحقق عینی بیان معارف قرآن در خانواده‌ها، باید کلاس‌های قرآنی را که امروز به سمت و سوی کلاس‌های مجازی سوق داده شده است از شکل برگزاری صِرفِ کلاس‌های روخوانی و روانخوانی به آموزش تدبر در قرآن و انس با این کتاب آسمانی سوق دهیم و البته استادان قرآنی هم تلاش کنند تا نیازهای حقیقی مخاطبان خود را بشناسند و با بیان مطالب به شکل روزآمد و کاربردی و تلاش برای باطراوات و بانشاط بودن کلاس‌ها و کارگاه‌ها، نقش مهم خود را در این عرصه ایفا کنند.

حجت الاسلام صبوحی راهیابی معارف قرآنی و تدبر در قرآن را به خانه‌ها و خانواده‌ها، زمینه حرکت جامعه به سمت و سوی یک جامعه ایده آل قرآنی عنوان و خاطرنشان کرد: البته نظام آموزش و پرورش ما هم باید به گونه ای اصلاح و طرح ریزی شود که فرزندان ایران اسلامی، به معنای حقیقی با قرآن بزرگ شوند و تعلیم و تربیت قرآنی اتفاق بیفتد.

وی در این باره به مسؤولیت مهم حوزه‌های علمیه و ضرورت تربیت طلاب در موضوع «تدبر در قرآن کریم» اشاره کرد و گفت: بدیهی است که این طلاب آموزش دیده می‌توانند به عنوان معلّم و یا مربّی در آموزش و پرورش خدمت و به نهادینه سازی امر تدبر در قرآن کریم کمک کنند.

صبوحی همچنین با انتقاد از برنامه آموزشی برخی مهدکودک‌ها گفت: متأسفانه در برخی از مهدکودک‌ها، آموزش اجباری قرآن برای نونهالان به انجام می‌رسد؛ در حالی که بر اساس متن صریح روایات وارد شده از ائمه معصومین (ع)، تربیت تا پیش از 7 سالگی نباید اجباری باشد، بلکه باید شرایط خاص خود را داشته باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با همیاری همه نهادهای حوزوی و دانشگاهی و معلمان و مربیان دلسوز سراسر کشور، آموزش کاربردی انس با قرآن و همچنین تدبر در کلام الهی به یک آموزش عمومی در سراسر جامعه تبدیل شود و همه اقشار بتوانند از این فیض بزرگ بهره مند شوند.

انتهای پیام/2258*40

منبع: فارس

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان قرآن کریم انس با قرآن تدبر در قرآن خانواده معارف قرآنی آموزش تدبر در قرآن رسانه ها فضای مجازی تدبر در قرآن قرآن کریم کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۳۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، در اختتامیه یازدهمین همایش سراسری مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر که امروز در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی شهر مقدس قم برگزار شد از سند راهبردی جامعه قرآنی عصر به‌عنوان مهم‌ترین سند بالادستی جامعه قرآنی عصر که باید فعالی‌ها منطبق با آن باشد رونمایی شد.

در مقدمه این سند آمده است که این سند بر اساس تعالیم قرآن و عترت و در راستای تحقق منویات امامین انقلاب اسلامی در مسیر اجرای اسناد بالادستی قرآنی همچون منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور طراحی و تدوین شده است در بخش آرمان این سند چنین بیان شده است که ایمان، انس و التزام عملی آحاد مردم به قرآن کریم در راستای تحقق جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی آرمان جامعه قرآنی عصر است.

جامعه قرآن عصر در این سند راهبردی مأموریت گفتمان‌سازی و بسترسازی برای نقش‌آفرینی مجموعه‌ها، گروه‌ها و عناصر قرآنی در راستای تسریع حرکت عمومی و تشکیل جبهه مردمی در عرصه قرآنی با محوریت جریان‌های حلقه‌های میانی را برای خود تعریف کرده است تا به چشم‌انداز تشکیل جبهه قرآنی متشکل از حداقل یک میلیون هسته قرآنی برای ده میلیون مخاطب در افق ۱۴۱۴ ایران اسلامی برسد.

راهبردهای سند جامعه قرآنی عصر شامل ترویج گفتمان حرکت عمومی با محوریت قرآن کریم، نگهداشت و تقویت شبکه فعالان، مجموعه‌ها و زیرساخت‌های پشتیبان زیست‌بوم قرآنی کشور برای پشتیبانی از حرکت عمومی و بسترسازی برای تشکیل گسترش و تقویت جریان‌های حلقه‌های میانی و گروه‌های مردمی با محوریت جوانان مؤمن، متعهد و انقلابی در عرصه قرآنی است.

سیاست‌هایی که در این سند تعریف شده است شامل ستادی عمل‌کردن و سازمانی نشدن، استمرار، اثرسنجی، خودسازی، آفت شناسی مستمر، پرداختن به اولویت‌ها و پیوست کار فرهنگی اجتماعی می‌شود که الزاماتی از جمله شناخت صحنه، جهت‌گیری تمدنی، امید آفرینی، راهکارهای عملی و تعامل و هم‌افزایی را به همراه دارد.

کد خبر 6089231 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی
  • «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
  • «مقرأة الحرمین»؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی