Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:57:27 GMT

قدیمی‌ترین مطبوعات قرآنی گنجینه رضوی رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۴۷۵۷۴

قدیمی‌ترین مطبوعات قرآنی گنجینه رضوی رونمایی شد

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این ویژه برنامه گفت: پنجاه‌ویکمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی این سازمان به دلیل نزدیکی به روز جهانی آزادی مطبوعات و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، به رونمایی از قدیمی‌ترین مطبوعات قرآنی موجود در گنجینه رضوی اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی قیصری‌نیک افزود: بیش از ۴۳۰ عنوان نشریه قرآنی در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که امروز تعدادی از مجلات، روزنامه‌ها و سالنامه‌های قرآنی تاریخی برای نخستین بار و به صورت نمونه رونمایی شده است.

وی ادامه داد: یکی از نسخه‌های رونمایی شده شامل مجله "البَلاغ"، قدیمی‎ترین نشریه تخصصیِ قرآن‎پژوهیِ موجود در گنجینه رضوی است که به زبان اردو در ‎سال ۱۹۱۵ میلادی در کلکته هندوستان به چاپ رسیده است، 

وی گفت: مجله اسلامیِ «تَذَکُر» که نخستین ‌بار در سال ۱۳۰۱ شمسی با مقالاتی مربوط به تفسیر آیات قرآنی و امور دینی و اخلاقی به چاپ رسیده است؛ "صدای عدالت" به عنوان تخصصی‎ترین نشریه قرآن‎پژوهی پس از پیروزی انقلاب، "آیات" به عنوان اولین روزنامه قرآنی جهان اسلام و سالنامه "معارف اسلام و قرآن" از مواردی هستند که از آنها رونمایی شده است.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، هزاران اثر موزه‌ای و بیش از ۲ میلیون نشریات ادواری، یکی از قطب‌های فرهنگ مکتوب در جهان به شمار می‌رود.

برچسب‌ها موزه‌ آستان قدس رضوی مشهد روز جهانی آزادی مطبوعات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه آستان قدس رضوی مشهد روز جهانی آزادی مطبوعات موزه آستان قدس رضوی مشهد روز جهانی آزادی مطبوعات آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۷۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت

نماینده آستان قدس رضوی با اشاره به اجرای ۳۵۰ برنامه محوری در سراسر کشور در دهه کرامت گفت: ویژه‌ترین برنامه‌ این دهه برگزاری دومین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) خواهد بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام خسرو‌جردی در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: محور اصلی برنامه‌های دهه کرامت موضوع نشاط اجتماعی، زیست عفیفانه و بسط خدمت کریمانه است.

وی با اشاره به اینکه 350 برنامه محوری در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: از جمله ویژه‌ترین برنامه‌ها می‌توان به برگزاری دومین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) اشاره کرد.

نماینده آستان قدس رضوی با بیان اینکه "درصددیم کیفیت و محتوای فرهنگی جشن‌ها را تقویت کنیم."، عنوان کرد: در استان‌های مختلف کشور برنامه‌هایی با محوریت خدمات اجتماعی خواهیم داشت.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در این جلسه گفت: به‌مناسبت دهه کرامت بزرگترین اجتماع دختران و جشن تکلیف دختران در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عرفاتی با اعلام اینکه "در تهران حدود 5 هزار نفر خادمیار رضوی خواهیم داشت."، افزود: همچنین تجمع خادمیاران رضوی در مصلای امام علی(ع) آستان مقدسه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان قدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تأکید کرد: برنامه شاخص ما نیز برنامه ویژه دختران و مادران است که همراه با یکدیگر وارد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم می‌شوند که ان‌شاءالله بتوانیم پیوند خانواده ناب را اجرا کنیم.

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در دهه کرامت
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران