Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پارسال علاوه بر ایام سوگواری، در پی بروز چندین رخداد از جمله شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، سالن‌های سینما تعطیل شدند و سینماداران چشم امید به روزهای پایانی سال و جبران ضرر ناشی از این تعطیلی‌ها داشتند که ویروس کرونا همه امید آنان را به یاس مبدل کرد و ضرر آنها را دوچندان نمود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی بود که به گفته سینماداران، از یک سو مصادف بودن اسفندماه و نوروز با اعیاد رجب و شعبان و از سوی دیگر فیلم‌های خیلی خوبی که زمان اکران آنها فرا رسیده بود، فرصت طلایی را برای درآمدزایی سینما ایجاد کرده بود، اما کرونا این فرصت را به برزخی تبدیل کرد که سرمایه‌گذاران در تلاش برای تامین هزینه‌های خود در آن گرفتار شدند.

در مدتی که سینماها تعطیل بود، برخی فیلم‌ها در فضای مجازی اکران شد و در عمل دست سینماداران در پوست گردو ماند، این شرایط برای سینماداران در ایران با سرمایه‌گذاران اندک در این زمینه کمتر از فاجعه نیست.

صنعت سینما در کشور آنقدر از پشتوانه قوی برخوردار نیست که بتواند پس از تحمل ضرر ناشی از کرونا، دست بر زانوی خود بگیرد و بلند شود و دوباره سالن‌ها مملو از تماشاگران فیلم شود، تاکنون هم زحمات بسیار کشیده شده تا در اوج فناوری‌های نوین، صنعت سینما در کشور و دیدن فیلم از پرده نقره‌ای بین مردم رواج یابد.

خسارت‌ فراوان بر سینمای خراسان رضوی

صنعت سینما در خراسان رضوی نیز از پیامدهای کرونا بی‌نصیب نمانده و هرآنچه بر سر کل سینماداران کشور در این ایام آمده، کمتر و بیشتر متوجه سینماداران این استان بویژه فعالان آن در مشهد نیز بوده است.

خراسان رضوی ۵۰ سالن سینما با ۱۰ هزار صندلی و ۱۶ موسسه سینمایی دارد که ۱۲۰ نفر در آن شاغل هستند.

براساس جدول برآورد خسارت بخش فرهنگ و هنر در بحران کرونا توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، خسارت وارده به این تعداد سالن و موسسه سینمایی چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال و خسارت عدم النفع (زیان وارد شده ناشی از تعطیلی کسب و کار) شامل چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال می‌باشد.

خسارت میلیاردی و آینده نامطمئن

یکی از سینماداران مشهدی میزان خسارات وارده ناشی از کرونا به مجموعه خود را میلیاردی دانست و گفت: کارکنان سینمای ویلاژتوریست ۳۷ نفر بودند که به زحمت توانستیم مبلغی را فراهم کرده و حقوق اسفندماه آنان را پرداخت کنیم.

مهدی ندایی افزود: با تمام کارکنان این سینما تسویه حساب کردیم و گفتیم منتظر بمانند تا دوباره سالن‌های سینما باز شود.

مدیر سینمای ویلاژتوریست مشهد ادامه داد: از ابتدای اسفندماه این سینما هیچ درآمدی نداشته و در تامین تمام هزینه‌های خود مانده است، از جمله مهمترین این هزینه‌ها پرداخت اجاره محل است که فقط توانستیم بهای اجاره مربوط به اسفندماه را پرداخت کنیم.

وی گفت: بهتر است دولت صاحبان املاک و مستغلات را ترغیب کند که برای صنوفی مانند سینماداران که ناگزیر به تعطیلی شدند، بخشی از میزان اجاره را به مستاجران ببخشند.

ندایی افزود: بخش دیگر مشکلات این صنف مربوط به هزینه‌های نگهداری سالن سینما است که جدا از ضرر و زیان ناشی از کرونا، این هزینه‌ها همچنان سر جای خود باقی مانده و قابل حذف نیست و باید تامین شود.

فرصتی که کرونا گرفت

ندایی ادامه داد: کرونا فرصت طلایی درآمدزایی را از سینماداران گرفت، زیرا ایام پایانی سال و نوروز بویژه آن‌که این ایام مصادف با اعیاد رجب و شعبان بود، بهترین زمان برای فروش بلیت سینما به شمار می‌رفت که کرونا این فرصت از بین برد.

وی گفت: پارسال در برخی ایام علاوه بر ایام سوگواری، سالن‌های سینما در کشور به دلایل متعدد تعطیل شد، امید سینماداران به روزهای پایانی سال و نوروز بود که آن فرصت را هم کرونا گرفت، اکنون نیز که سینماها تعطیل هستند بعد از رمضان نیز در صورت اجازه بازگشایی سینماها، ماه‌های محرم و صفر و ایام سوگواری را خواهیم داشت که دوباره سالن‌های سینما تعطیل خواهند شد.

وی افزود: شرایط پارسال برای سینماداران به هیچ وجه خوب نبود و برخی از آنها به فکر واگذاری سالن‌های سینما افتادند و امسال نیز سینماداران با چالش‌های بسیار روبرو شده‌اند و نیاز به حمایت جدی دارند، در غیر این صورت ادامه فعالیت سینما جز ضرر چیزی نخواهد داشت.

تقاضا برای بازگشایی سینما در عید فطر

مدیر پردیس سینمایی اطلس مشهد گفت: همان‌طور که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینماداران انتظار دارد از نظر فرهنگی و آموزشی در جامعه اثربخش باشند، به همان اندازه نیز سینما در شرایط کنونی می‌تواند در ترغیب مردم به رعایت موارد بهداشتی و تامین نشاط جامعه اثربخش باشد.

فولادی افزود: ۲ ماه گذشته مردم سختی‌ها و محدودیت‌های بسیار در ارتباطات اجتماعی متحمل شدند و در جست‌وجوی راه گریزی برای این وضعیت و ایجاد اوقات شاد برای خود بودند به همین سبب برخی به کوه و دشت پناه بردند بدون آن‌که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده باشند.

وی ادامه داد: محیط سینما به نحوی است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در آن به خوبی می‌توان رعایت کرد زیرا سینماداران از این امکان برخوردار هستند که جانمایی و چیدمان افراد را تعیین کنند و محل نشستن هر فرد برای دیدن فیلم را تعبیه کنند.

فولادی گفت: در مجموع سینما به نحوی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در آن به مراتب بهتر و سختگیرانه‌تر از رستوران قابل انجام است و سینماداران می‌توانند محل قرار گرفتن مهمانان خود را تعیین و آنان را به رعایت موارد بهداشتی وادار کنند.

وی ادامه داد: پردیس سینمایی اطلس اقدامات مهمی را برای حفظ سلامت مهمانان و بهداشت سالن‌ها انجام داده است و طی ۱۵ روز آینده مجموعه سینمایی اطلس از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاملا پیشرو خواهد بود.

فولادی  از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست با توجه به فضای موجود در جامعه و لزوم نشاط آفرینی در آن، بستری فراهم کند تا هر چه سریعتر ستاد ملی مقابله با کرونا شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای بازگشایی سالن‌های سینما را ابلاغ کند و در عید فطر شاهد ازسرگیری فعالیت سینماداران باشیم.

کد خبر 508616 برچسب‌ها كرونا در ايران استان خراسان رضوی سینمای ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران استان خراسان رضوی سینمای ایران سالن های سینما خراسان رضوی هزینه ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۰۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه جدید ششتمد معرفی شد

به گزارش قدس خراسان، مسئول دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان رضوی در آیین معرفی امام جمعه جدید شهرستان ششتمد گفت:‌ حجت الاسلام خاکشور که سابقه ۱۸ سال امامت جمعه در دیگر نقاط استان را دارد، عالمی فعال و فاضل است که هم در حوزه و هم در دانشگاه موفق عمل کرده و سابقه‌ای درخشان داشته است.

حجت الاسلام محمدحسین ایزدی افزود:‌ وی دارای سه لیسانس رسمی از دانشگاه فردوسی، فوق لیسانس علوم اسلامی قم و دکترای مبانی فقه و حقوق است که امید می‌رود حضور ایشان در شهرستان ششتمد منشأ خیر و برکات برای منطقه باشد و اتحاد و همدلی بیشتر بین مردم و مسئولان این خطه از خراسان را تقویت کند.

وی از حجت الاسلام دستجردی، امام جمعه پیشین ششتمد که مدتی پیش به عنوان امام جمعه خلیل‌آباد معرفی شده بود، برای خدمات چند ساله وی در کسوت امامت جمعه این شهرستان قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام خاکشور پیش از این امامت جمعه شهر کاخک از توابع شهرستان گناباد را عهده‌دار بود که حجت‌الاسلام صادقی نسب، امام جمعه گناباد و جمعی از مدیران، معتمدان کاخک و گناباد و نیز بهروز محبی نجم‌آبادی، نماینده منتخب شهرستان‌های غرب خراسان رضوی و جمعی از مردم و مسئولان شهرستان ششتمد در آیین معارفه وی حضور داشتند.

زیارت گلزار شهدای ششتمد و حضور بر مزار ابوالحسن زید بیهقی، نخستین شارح نهج البلاغه، در شهر ششتمد از دیگر برنامه‌های آیین معارفه امام جمعه جدید این شهرستان خراسان رضوی بود.

فرماندار ششتمد اخیرا با اشاره به نبود امام جمعه ثابت در این شهرستان تازه‌ تأسیس تأکید کرده بود که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان زودتر نسبت به تعیین تکلیف این شهر و معرفی امام جمعه اقدام کند.

حسین ایثارگر افزوده بود:‌ بیش از ۶ ماه است که حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی، امام جمعه ششتمد به امامت جمعه شهرستان خلیل‌آباد منصوب شده است و نماز جمعه ششتمد با خطیب موقت برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • امام جمعه جدید ششتمد معرفی شد
  • لغزندگی جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران
  • جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش باران لغزنده است
  • باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد
  • بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود
  • باران خراسان رضوی را فرا می‌گیرد
  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • تعطیلی سینما‌های سراسر کشور در روز شنبه
  • اولین نکوداشت روانشناسان رضوی برگزار می شود
  • راز صاحب سینما می‌شود