Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-27@00:46:13 GMT

سنت‌های مسلمانان «جمهوری آذربایجان» در ایام روزه‌داری

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۳۸۹۸

سنت‌های مسلمانان «جمهوری آذربایجان» در ایام روزه‌داری

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، در کشور جمهوری آذربایجان مسلمانان یك هفته قبل از حلول ماه مبارك به تدارك جشن می‌پردازند و این ماه را «ماه عروج» می‌نامند. در این كشور با حلول این ماه مسابقه اسب سواری و جشن‌های ملی برگزار می‌شود. در این ماه صبر، دوری از رذایل و فراموشی اختلافات از ویژگی‌های بارز مسلمانان این كشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین خانواده‌های آذربایجانی پتنوس‌های غذا را برای هدیه به خانواده‌های دوست و همسایه خود یا به عنوان احسان به فقرا و نیازمندان می‌دهند و افراد ثروتمند با انجام قربانی و... به نیازمندان كمك می‌كنند.

موارد قابل تامل در این کشور، این است که برخی زنان جمهوری آذربایجان که حجاب اسلامی ندارند، نیز نسبت به گرفتن روزه اهتمام می‌ورزند و همچنین افرادی هستند که به دلیل عدم شناخت کافی از شعایر دینی روزه می‌گیرند لیکن نماز به‌جا نمی‌آورند.

در اين ماه بيشتر رستوران‌ها به حالت تعطيل درمي‌آيند و افرادي که به عنوان خواننده در اين رستوران‌ها برنامه موسيقي اجرا مي‌نمايند، به احترام ماه مبارک رمضان برنامه‌هاي خود را تعطيل مي‌نمايند و حتي برخي از آنان، اعم از زن و مرد خود نيز روزه مي‌گيرند. در اين ماه در بيشتر مساجد، سفره احسان بر پا مي شود و به طور کل، مساجد در اين ماه از ازدحام بيشتري نسبت به ماه‌هاي ديگر برخوردار است، به ‌ويژه مساجد بزرگ كه مسلمانان جمهوري آذربايجان نماز را در اين مساجد باشكوه به جماعت بجاي مي‌آورند. در اين ماه علاوه بر مساجد، مقبره برخي امامزادگان نسبت به ماه‌هاي ديگر، زايران بيشتري دارند و در اين محلها نيز افراد ثروتمند با دادن قرباني و... به نيازمندان کمک مي‌کنند.

از مهمترين مناسبت‌هايي که در اين ماه قرار دارد، شب‌هاي ليالي قدر و نيز روز جهاني قدس است. مردم جمهوري آذربايجان در شب‌هاي قدر با اشتياق زيادي در مساجد و تکايا به احيا و راز و نياز با معبود خويش مي‌پردازند. مردم جمهوري بيش از هر زمان ديگري در اين ماه‌ها خود را نيازمند معارف قرآني مي‌بينند و از اينکه نمي‌توانند متن اصلي قرآن را بخوانند ابراز تأسف شديد مي‌نمايند.

از ديگر مناسبت‌هايي که جلوه‌اي ديگر از عشق و علاقه قلبي مردم جمهوري آذربايجان به دين اسلام را به نمايش مي‌گذارد، روز جهاني قدس است.

اين روز هرچند در جمهوري آذربايجان روز کاري است، اما بسياري از مردم اين کشور در مساجد جمع مي‌شوند و با سر دادن شعارهاي مرگ بر اسرائيل، مرگ بر آمريکا و مرگ بر اشغالگران صهيونيست و ارمني، خواستار اتحاد کل جهان اسلام براي آزادسازي اراضي اشغالي مسلمانان و قدس شريف مي‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: رمضان 99 جمهوری آذربایجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۳۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آناتولی، به دنبال درگیری پلیس ارمنستان با کسانی که در اعتراض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان و انتقال چهار روستای ارمنی به باکو، سعی داشتند چند بزرگراه این کشور از جمله بزرگراه‌های بین‌المللی را مسدود کنند، ۱۷ نفر در ایروان و ۱۲ نفر در منطقه تاووش ارمنستان دستگیر شدند.

به نوشته آناتولی، پیشتر هیات‌هایی از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تعیین مرزبندی جدید میان دو کشور نشستی برگزار کرده بودند.

در بیانیه مطبوعاتی مشترکی که پس از برگزاری این نشست از سوی هیات‌های دو کشور در روز ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) منتشر شد، اعلام شده بود که در مرزبندی جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، چهار روستا که از دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون تحت کنترل ارمنستان قرار داشتند، به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیر‌های معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بار‌ها نقض شده است

دیگر خبرها

  • آمادگی ارمنستان برای خرید گاز از جمهوری آذربایجان
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله_آغبند
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • اردوی سه روزه تیم منتخب کشتی نونهالان آذربایجان غربی در پیرانشهر
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • (ویدئو) اعتراض ارامنه به توافق مرزی با جمهوری آذربایجان
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی