کرونا ۲۵ هزار هنرمند را بیکار کرد/ سقوط فرهنگ به دره خصوصی سازی
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۵۹۰۲
به گزارش خبرنگار مهر، شهرام گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر در برنامه امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت «در انتهای الوند» حضور پیدا کرد و درباره وضعیت تئاتر در دوران کرونا گفت: تئاتر اولین هنری است که خودجوش به دلیل اینکه اتفاقی برای مردم رخ ندهد کار را از روز ۳ اسفندماه تعطیل کرد.
وی افزود: با اینحال باید بگویم که تئاتر هیچوقت تعطیل نشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در مورد بیمه هنرمندان اظهار کرد: اگر از روز ۳ اسفندماه تا پایان خردادماه سالنها تعطیل باشد، چیزی حدود ۲۵ هزار هنرمند-کار تعطیل هستند که میتوان آنها را در ۷۵ عنوان شغلی متعدد دستهبندی کرد. علاوه بر این ۳۹ صنف مرتبط با تئاتر نیز که در اطراف آن هستند تعطیل شدند. یعنی درمجموع ۱۱۴ عنوان شغلی بیکار شدند. علاوه بر این، از آنجا که زیرساختها برای هنرمندان ما فراهم نیست، بچههای تئاتر حقوق ایام بیکاری ندارند چراکه بیمه تأمین اجتماعی درستی ندارند.
گیل آبادی ادامه داد: از آنجا که خود من عضو هیات مدیره صندوق اعتباری هنر هم هستم باید بگویم که بیمه هنرمندان تئاتر اساساً هیچ ارتباطی با صندوق اعتباری هنر ندارد. هنرمندان در آنجا فقط بیمه میشوند و بر اساس قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید اهالی تئاتر را بیمه کند.
گیلآبادی تأکید کرد: خیلی زشت است بگویم که بخش فرهنگی کشور به فکر هنرمندان و نخبههای خود نیست. خود من چندین نامه به آقای رئیسجمهور نوشتم مبنی بر اینکه هنرمند ما زیرساخت لازم هنری و مدنی را ندارد و این اصلاً خوب نیست. متأسفم که بگویم حرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اصلا شنیده نمیشود. بنابراین صنف قدرتمندتر است و قدرت رایزنی بیشتر و بهتری دارد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر فعالیت خانه تئاتر گفت: تمام خانههای ما اعم از موسیقی، تئاتر و سینما خانههایی هستند که در وزارت ارشاد ثبت شدند. البته به دلیل ارتباط و قرابتی که ۲ وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کار داشتند باعث شده است این خانهها در وزارت کار هم ثبت شوند. اکنون دولت موافقت خود را با این موضوع بیان کرده، ابلاغیه نیز زده است و کمیسیونها شکلگرفته و حالا آرامآرام کمیسیون باید انجمنها را بپذیرد. متأسفانه دولتهای ما این قدر کاستیهای متعدد داشتند که بیمه هنرمندان ما از بیمه کارگران شریف فصلی هم پایینتر است. علاوه بر این باید مالیات هم بدهیم. اگر بخواهم محاسبهای در این زمینه داشته باشم باید بگویم که چیزی حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد قرارداد یک تئاتری برای مالیات کسر میشود.
وی بیان کرد: در این پیچیدگی شرایط، بچههای تئاتر هیچوقت کشورشان را تنها نگذاشتند و نفس به نفس در کنار مردم خود بودند. کرونا نشان داد که هنرمند زاییده وطن خود است. بچهها در سختترین شرایط کارکردند، همین الان یکی از تیمهای ما در سیستان و بلوچستان هستند و گروه دیگر در لرستان است و بستههای غذایی را بین محرومان پخش میکنند.
گیلآبادی در مورد فعالیت خانه تئاتر برای سروسامان دادن به مطالبات هنرمندان تئاتر عنوان کرد: به جز فضاهای پشتیبانی که باید داشته باشیم، جلسات متعددی را با فضاهای دولتی برگزار کردیم. برای مثال روز شنبه با معاون رئیسجمهور در مورد این موضوعات جلسه داریم. خواستههای ما روشن است؛ اول حقوق ایام بیکاری است چون این حق بچههاست، آنان حق بیمه خود را پرداخت کردند و باید حقوق بیکاری دریافت کنند. دومی ضرر و زیان است. در کشور هر شب ۱۵۰ اجرا روی صحنه داشتیم که در حال حاضر این تعداد تعطیلشده است. اگر جمع و تفریق کنید میبینید ۷۵۰ اجرا تا آخر خرداد تعطیل هستند که نتیجه آن این است که ۲۵ هزار نفر بیکار میشوند. حقوق بیکاری آنان و ضرر و زیان آنان و البته درخواست یک بیمه معمولی جزو درخواستهای ماست. ما روز شنبه جلسهای با معاون اول رئیسجمهور داریم و دستوری به وزیر رفاه زده شده است که به این امور رسیدگی کنند. از این نوع ارجاعها زیاد داریم اما پشت گوش انداختهشده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه باید کرد تا یارانهای از دولت دریافت نشود، گفت: همه دنیا بابت فرهنگشان هزینه میکنند اما ما برای فرهنگمان میجنگیم. در تمام دنیا فرهنگ مورد حمایت دولتی است. اساساً نباید فرهنگ را به دره عمیق خصوصیسازی هل بدهیم. نمیتوان با فرهنگ مردم بازی کرد.
مدیرعامل خانه تئاتر در پایان در مورد زمان بازگشایی سالنهای اجرا تئاتر بیان کرد: نظر ما این است که هر زمان جان مردم و هنرمند درخطر نبود و مردم میتوانستند با آرامش بنشینند و حمایت لازم صورت گرفت، میتوان تماشاخانهها را باز کرد. ما یک نظر تخصصی داریم و پزشکان نیز یک نظر تخصصی دارند که باید در کنار هم بنشیند اما تاکنون این تعامل شکل نگرفته است. امروز جلسهای در اداره کل هنرهای نمایشی است که باید دید چه خواهد شد. ما معتقدیم که جان مردم نباید اصلاً به خطر بیفتد و از طرف دیگر هم میگوییم بچههای تئاتری باید حمایت شوند.
«در انتهای الوند» به تهیهکنندگی امیرحسین آذر و کارگردانی مسعود مرعشی کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست که شنبه تا چهارشنبه هر هفته از حدود ساعت ۷:۳۰ با اجرای نجمه جودکی، حامد مهربانی و مجید یحایی روی آنتن می رود.
کد خبر 4918689 آروین موذن زادهمنبع: مهر
کلیدواژه: شهرام گیل آبادی شبکه دو سیما برنامه تلویزیونی تئاتر ایران ویروس کرونا موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی تئاتر ایران شبکه دو سیما سینمای مستند تک آهنگ رادیو نمایش برنامه رادیویی ماه مبارك رمضان شیوع کرونا موسیقی پاپ خانه تئاتر گیل آبادی خانه ها بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۵۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لزوم ایجاد خانههای صنایعدستی در فارس
مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاقهای ارگ کریمخانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایعدستی و هنرهای سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینهای شود تا در تمامی ابنیههای میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایعدستی را ببنیم.
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایعدستی افزود: آنچه امروز در موزهها میبینیم، کار دست هنرمندان صنایعدستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب میشوند.
جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانههای صنایعدستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دستساز هنرمندان خانههای صنایعدستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.
او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» بهعنوان محله هنر و صنایعدستی در شیراز گفت: در حال حاضر بهمنظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایعدستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» بهعنوان محله هنر و صنایعدستی شیراز تعیینشده است و جا دارد در این محله خانههای صنایعدستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.
معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری افزود: در محلههای قدیمی آسیبهای اجتماعی زیادی وجود دارد که میتوان از محل مسئولیتهای اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایعدستی را رونق داد.
جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهرها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کردهام که ملی و جهانیشدن شهرها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایعدستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایعدستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز