Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضایی روز چهارشنبه به ایرنا اظهار داشت: جمعیت اماکن زمستان‌گذران سن گندم در مقایسه با پارسال افزایش دارد به همین دلیل مزارع تحت پایش کارشناسان است.

وی بر ضرورت مبارزه با مرحله مادری آفت تاکید کرد و افزود: هر چند که بارش های مداوم در برخی از مناطق امکان نرم‌گیری این آفت و مبارزه میسر نشده است.

وی در خصوص فعالیت های میدانی اعضای شبکه مراقبت این سازمان برای حفاظت از مزارع گندم از گزند بیماری‌های گیاهی گفت: ستاد گیاه‌پزشکی در خصوص مزارع غلات و بررسی فعالیت آفات و بیماری های گیاهی شامل سن، بیماری های اندام های هوایی و با حضور مدیران ستادی و شهرستانی تشکیل و بر ضرورت سرکشی مداوم از مزارع و انجام توصیه های فنی به کشاورزان توصیه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضایی افزود: مبارزه با سن مادری گندم در سطح کشتزارهای این استان ادامه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با ادامه بارش ها و فراهم شدن شرایط آب و هوایی برای توسعه و رشد انواع بیماری های قارچی، توصیه های لازم در قالب گروه های نظارتی و یا به وسیله رسانه های دیداری و شنیداری و یا شبکه های مجازی به کشاورزان ارائه شده است.

وی گفت: به جهت فراهم بودن شرایط رطوبتی قارچ ها، مزارع گندم شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج و راز و جرگلان در اولویت فعالیت شبکه مراقبت سازمان قرار گرفته است و در برخی از شهرستان های گرمتر نظیر مانه و سملقان، لکه برگی ها محدود به قسمت های پائینی برگ ها بوده و در برخی از معدود مزارع نیز به صورت جزئی در برگ ماقبل پرچم دیده شده است.

رضایی افزود: تاکنون در سطح  هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع با بیماری های برگی مبارزه شیمیایی انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد اما به سبب تداوم بارش ها و رطوبت بالای مزارع، امکان تردد ادوات سمپاشی میسر نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی از سموم توصیه شده سازمان حفظ نباتات مانند آرتئا، فالکن، آمیستاراکسترا به سبب تحریم و عدم تولید، در بازار سموم موجود نیست و با رایزنی های انجام شده با سازمان حفظ نباتات هم اکنون دو سم فولیکور و پروپیکونازول موجود بوده که در حال حمل مرحله به مرحله به استان و توزیع بین کشاورزان است.

در سال زراعی گذشته در سطح ۱۶۸ هزار هکتار اراضی خراسان شمالی گندم و جو کشت شده بود که این میزان در سال زراعی جاری ۱۵۰ هزار هکتار است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۰ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا خراسان شمالی زمستان شرایط آب و هوایی کشاورزی هکتار سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی خراسان شمالی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۱۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی

آهنگری گفت: گندم به عنوان یک محصول عمده از زراعت در شهرستان ارزوئیه است و در سال زراعی جاری بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت این محصول رفته و پیش بینی می‌شود، بیش از ۸۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از کشت گندم در این شهرستان به گندم دوروم با کیفیت عالی برای کارخانجات ماکارونی کشور اختصاص دارد.

مدیر زراعت استان کرمان بیان داشت: برای افزایش عملکرد و نفوذ بذر رسمی به چرخه تولید در مزارع گندم در این شهرستان، ۱۸ هکتار مزارع بذری پرورشی، ۹۵ هکتار مزارع مادری و ۹۳۰ هکتار مزارع گواهی شده که ظرفیت تولید به ترتیب ۳۲ و ۳۸۰ و ۴ هزار ۷۰۰ تن را دارند، وجود دارد و محصول تولیدی به شهرستان‌های استان و حتی خارج از استان ارسال می‌شود.

 وی در ادامه گفت: شهرستان ارزوئیه با دارا بودن ۴۶ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی قابل کشت و قریب به ۵ هزار بهره بردار، اقلیم مناسب و خاک زراعی مطلوب، سالانه بیش از ۵۰۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و ۴۸۷ هزار تن محصولات زراعی، قطب مهم کشاورزی در شمال استان می‌باشد.

آهنگری گفت: بخش عمده تولیدات این شهرستان مربوط به محصولات زراعی است و در سال‌های اخیر در مجموع بیش از ۴۸۷ هزار تن انواع محصولات زراعی تولید شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم