Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی خواجه‌پور مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان با اشاره به ادامه خشکسالی در حوضه رودخانه مارون در شرق استان گفت: آورد رودخانه مارون در سال آبی جاری نسبت به سال‌های نرمال ٢۵ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۵۵ درصد کاهش داشته است.

او اظهار داشت: از ابتدای سال آبی (مهر ۹۸) تاکنون آورد رودخانه مارون ٨٨٣ میلیون مترمکعب بوده که در طول دوره آماری ۶٨ ساله در رتبه ۴٢ قرار دارد، همچنین سال آبی گذشته (۹۸-۹۷) با آورد ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ میلیارد مترمکعب رتبه ١١ را در طول دوره آماری داشته است.

خواجه پور متوسط دبی سال آبی جاری این رودخانه ۴۵ مترمکعب بر ثانیه و متوسط دبی در سال آبی گذشته ١٠١ متر مکعب بر ثانیه عناوان و تصریح کرد: حجم فعلی سد مارون ٨٢۵ میلیون متر مکعب، حجم مفید آن ۶۵٠ میلیون متر مکعب و حجم خالی این سد ٣٢٣ میلیون متر مکعب است.

با بیان اینکه در نخستین نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان در فرمانداری این شهرستان محدودیت‌های آبی در حوضه مارون در این نشست تشریح شد، ادامه داد: در این نشست بر ممنوعیت کشت شلتوک در سال زراعی جاری تاکید و از مدیر جهاد کشاورزی و بخشداران مرکزی، زیدون و تشان خواسته شد که در این باره اطلاع رسانی کاملی صورت گیرد.

۶۳ درصد چاه‌های آب بهبهان مسدود شوند

دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان با اشاره به اعلام وضعیت منابع آب زیر زمینی منطقه شرق خوزستان در این نشست بیان کرد: ۶۳ درصد از کل چاه‌های منطقه شرق خوزستان غیرمجاز و موقت خشکسالی هستند که باید با همکاری نیروی انتظامی و فرمانداری و ارگان‌های مربوطه نسبت به پر و جلوگیری از بهره‌برداری آن‌ها اقدام کرد.

او تعداد چاه‌های مجاز در منطقه شرق خوزستان (شامل دشت‌های بهبهان، خیرآباد و زیدون) را ٣۴۴ حلقه و چاه‌های غیرمجاز و موقت خشکسالی را ۵٩٩ حلقه عنوان و تصریح کرد: پارسال ٢۴ حلقه از چاه‌های غیرمجاز با همکاری دادستان شهرستان بهبهان، مسدود شدند، ضمن اینکه با توجه به تنش شدید در هنگام اجرای چنین حکم‌هایی برای کارکنان امورآب و گروه گشت و بازرسی منطقه، همکاری بیشتر نیروی انتظامی در این مورد ضروری است.

خواجه پور درخصوص برداشت غیرمجاز آب از چاه و آبفروشی گفت: پارسال از متخلفان علاوه بر تعهد ثبتی لازم مبنی بر نفروختن آب، خسارت به آبخوان نیز اخذ شد. همچنین یکی از راه‌های جلوگیری از این تخلفات را نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌ها و این اقدام از الزامات قانونی و جزو برنامه‌های اصلی در امسال بوده و پارسال ٢١ عدد کنتور بر روی چاه‌ها توسط امور آب نصب گردید.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رودخانه مارون کشت شلتوک منطقه شرق خوزستان رودخانه مارون میلیون متر متر مکعب سال آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۱۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند

‌به گزارش خبرنگار مهر، حسین اصلاحی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه محیط‌بانان این شهرستان برای حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی در مناطق حفاظت‌شده محیط‌زیست رصد و پایش ۲۴ ساعته دارند، اظهار کرد: طی گشت زنی در منطقه حفاظت‌شده قرچغه خودرویی در مسیر شکارگاه‌ها مورد رصد قرار گرفت که مأموران مجبور به بیتوته ۴۸ ساعته برای دستگیری در این منطقه شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست قوچان تصریح کرد: نیروهای محیط‌بانی این شهرستان طی گشت زنی در این منطقه حفاظت‌شده ۲ شکارچی غیرمجاز را دستگیر کردند و به همراه آنان یک عدد سلاح دوربین‌دار، ۹ تیر این اسلحه و یک عدد دوربین چشمی کشف و ضبط شد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه شکارچیان قبل از هرگونه شکار و آسیب به محیط‌زیست با دستور مقام قضائی دستگیر و تحویل شدند.

اصلاحی ادامه داد: بخشی از منطقه حفاظت‌شده قرچغه در خراسان شمالی قرارگرفته که متأسفانه هر دو پرونده اخیر دستگیری شکارچیان از روستایی در خراسان شمالی که در حاشیه این منطقه قرار دارد بوده است.

کد خبر 6092035

دیگر خبرها

  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • مسدود شدن ۲۹۰ کارت سوخت در کردستان
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • نقاط حادثه خیز در خوزستان ۵۰ درصد کاهش یافت
  • ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه پر شد
  • لزوم تأمین منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به مشهد مقدس