Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر انتشارت کتابستان معرفت گفت: ارشاد می‌تواند با استفاده از زیرساخت‌های خود مانند طرح بهاره و تابستانه، تقاضای کتاب را در جامعه بالا ببرد تا بخشی از ضرر ناشران و کتاب‌فروشان را جبران کند.

محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ضمن اشاره به اینکه بیماری کرونا باعث افت چشمگیر کتاب در سه ماهه گذشته شده، اظهار داشت: ماجرای کرونا به صنعت نشر ضربه زد، اوایل ابتلا و قرنطینه کاهش ۷۰ درصدی در بازار را شاهد بودیم، اکنون هم که با پروتکل‌هایی اجازه بازگشایی مراکز فروش و کتابفروشی‌ها داده شده، آمار نشان می‌دهد ۶۰ درصد گردش مالی معمول فروشگاهی را از دست داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* چرا بودجه طرح بهاره با توجه به کرونا هنوز مانند سابق است؟

وی با بیان اینکه در این شرایط متولیان امری که تصمیم‌‌گیرنده هستند باید در اتخاذ تصمیمات شرایط کرونا را در نظر بگیرند، توضیح داد: طبق اعلام قرار است از نیمه ماه مبارک طرح بهاره کتاب اجرایی شود، اما با پرس و جویی که کردم متوجه شدم اعتبار طرح بهاره با افزایش اندکی، همان عدد و ارقام سابق است و گویا کرونایی در کشور وجود ندارد و گویا کتابفروشان و ناشران از این ویروس آسیب جدی ندیده‌اند! چرا اعتبارات متوازن با تضرر ناشران و متابفروشان نیست؟

* تخفیف‌ طرح‌های فصلی ارشاد افزایش یابد

حقی با تاکید بر اینکه اعلام شده طرح بهاره قرار است مانند گذشته اجرایی شود، یادآور شد: پیشنهاد عملیاتی من برای جبران بخش جدی از کسری که در ماه‌های گذشته گریبانگیر ناشران و کتابفروشان بوده، این است که طرح «بهاره» و «تابستانه» باید با افزایش نقدینگی نسبت به دوره‌ها و سنوات قبل اجرا شود، یعنی اولا امکان خرید مخاطب نسبت به طرح افزایش پیدا کند، دوم اینکه تخفیفی که برای مخاطب در نظر گرفته شده بیشتر شود، به این شکل که اگر تا پیش از این وزارت ارشاد ۲۰ درصد تخفیف می‌داد حالا آن را به ۳۵ درصد افزایش دهد، این مسئله به نوعی تحریک تقاضا است.

این ناشر با اشاره به اینکه ارشاد می‌تواند با استفاده از زیرساخت‌های خود مانند طرح بهاره و تابستانه کتاب، تقاضای کتاب را در جامعه بالا ببرد تا بخشی از ضرر ناشران و کتابفروشان جبران شود، ابراز داشت: در حال حاضر با کاهش جدی فروش مواجه هستیم، پس باید مخاطب نیازمند تحریک تقاضا شود، هرچند قاعده این نیست که ناشران اینگونه عمل کنند، اما در شرایط کرونایی این پیشنهاد را مطرح می‌کنیم؛ چرا که شرایط جدید است باید تدبیری جدید اندیشید.

مدیر کتابستان معرفت در بخش دیگر با بیان اینکه سابقه کار در این حوزه می‌گوید باید تخفیف‌ها را افزایش دهیم، تصریح کرد: با توجه به سابقه فعالیتم در حوزه نشر معتقدم افزایش تخفیف ۴۵ تا ۵۰ درصد ما را با افزایش ۵ برابری گردش مالی در فروشگاه‌های سطح کشور روبه‌رو می‌کند. یعنی در این مرحله ارشاد ۶ میلیارد بیش‌تر بودجه صرف می‌کند، اما در برابر آن ۴۰ میلیارد گردش مالی را تصاعدی بالا خواهد برد. این موضوع رونق جدی را به کتابفروشی‌ها وارد می‌کند. با توجه به اینکه تا چند روز دیگر طرح بهارانه آغاز خواهد شد باید هرچه سریعتر نسبت به این افزایش اقدام شود.

* ورود ارشاد با بودجه ۵ میلیاردی گردش مالی ناشران و کتابفروشان را ۵۰ میلیاردی می‌کند

وی در پایان گفت: ارشاد می‌تواند با استفاده از زیرساخت‌های خود مانند طرح بهاره و تابستانه کتاب، تقاضای کتاب را در جامعه بالا ببرد تا بخشی از ضرر ناشران و کتاب‌فروشان جبران کند. اگر ارشاد با افزایش یک بودجه پنج میلیاردی وارد گود شود، می‌تواند یک گردش مالی بالای ۵۰ میلیارد تومانی را رقم بزند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کتاب وزارت ارشاد کرونا ناشران انتشارات کتابستان معرفت انتشارات تخفیف ۵۰ درصدی ناشران و کتاب طرح بهاره گردش مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۶۸۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است

به گزارش خبرنگار مهر، دریادار دوم عرشه ابوطالب مطلبی صبح یکشنبه در سیزدهمین میز تخصصی ناشران کتاب با تبریک عملیات قاطعانه وعده صادق توسط نیروهای مسلح افزود: این عملیات سبب شد تا نیروهای نظام و مسلح نیز مقتدرتر و شجاع‌تر شوی با اشاره به اهمیت کار ناشران گفت: در نیروهای مسلح به این حوزه توجه خاصی شده است واعتبارات خوبی به حوزه پژوهش توجه شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت خوبی در حوزه چاپ و نشر داریم و به مؤلفان نیز بدهی چندانی نداریم، برای فعالان این حوزه آرزوی موفقیت کرد.

یوسفی مدیر حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه دریایی نوشهر نیز با اشاره به این با هزار جلد کتاب در قالب ۸۰ عنوان در نمایشگاه بین المللی کتاب سال قبل شرکت کردیم، گفت: طرح جلد ۱۸ عنوان کتاب تهیه شد.

وی از تصویب ۹۰ عنوان کتاب در فاز ۹ خبر داد و گفت: چاپ هزار جلد کتاب عکس طبیعت نوشهر از جمله اقدامات است.

وی با اظهار اینکه ۹ نشریه در دانشگاه منتشر می‌شود، گفت: رفع مشکل واگذاری اعتبار در حوزه تألیف و نوسازی تجهیزات چاپ، بازنگری دستورالعمل حق تألیف و ویراستای، عدم واگذاری کاغذ یارانه‌ای، عدم وجود ردیف اعتباری مشخص از جمله مشکلات است.

کد خبر 6090525

دیگر خبرها

  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • ادعای دختر پوراحمد درباره مرگ پدرش: نرفته بود که خودکشی کند | می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب