Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:22:06 GMT

دوزیستان کمیاب در آذربایجان غربی سرشماری می شوند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۹۲۵۶

دوزیستان کمیاب در آذربایجان غربی سرشماری می شوند

امید یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشاهده دو گونه دوزیست کمیاب سمندرهای آذربایجانی و کردستانی در استان افزود: برای اولین بار سال گذشته این دو گونه سرشماری شد که امسال نیز هفته آینده مجدداً سرشماری سمندرها در زیستگاه‌های استان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو گونه کمیاب در مناطق کوهستانی و مرتفع اشنویه، پیرانشهر، سردشت، بوکان و مهاباد مشاهده شده‌اند اظهارکرد: شناسایی زیستگاه‌ها، شمارش جمعیت و تخمین افزایش یا کاهش سالانه تعداد آنها مهمترین هدف از سرشماری این جانداران دوزیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوسفی اضافه کرد: سمندرهای کردستانی و آذربایجانی با خال های کم رنگ و پررنگ از هم تفکیک می‌شوند و زیستگاه‌های عمده این جانداران در استان شناسایی و مشخص شده است.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵۰ حلقه سمندر در مناطق مختلف اشنویه سرشماری شده است افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که بیشترین جمعیت در مناطق کوهستانی و جویبارهای بوکان زیست می‌کنند و شامل ۲ گونه یاد شده است.

یوسفی با بیان اینکه هر دو گونه در معرض خطر انقراض هستند ادامه داد: عدم شناخت جوامع محلی از این گونه، تخریب زیستگاه، آلودگی منابع آبی زیستگاه به دلیل آفت کش‌ها، علف کش‌ها و کودهای شیمیایی و ورود فاضلاب‌های انسانی، کاهش جمعیت گونه و تغییر کاربری منابع آبی و انتقال آن به خارج از زیستگاه توسط کشاورزان از عوامل تهدید کننده سمندر است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج دار جنوبی و سمندر جویباری ایران در ایران شناسایی و نامگذاری شده است.

کد خبر 4921028

منبع: مهر

کلیدواژه: امید یوسفی محیط زیست آذربایجان غربی سمندر آذربایجانی ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا ایلام شهرکرد گرگان ماه مبارك رمضان بیرجند زلزله کمک به نیازمندان مواسات بارش باران دو گونه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۹۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  درشبانه روز گذشته  پنج خبر بیشترین تعداد بازدید را در میان خبرهای خبرگزاری  صداوسیمای آذربایجان غربی به خود اختصاص داده اند.

 

بررسی و تصویب ۱۴ طرح در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی حادثه رانندگی در محور  ارومیه _ سلماس موزه‌ها امروز شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است برخورد پراید با دنا در محور ایواوغلی_خوی پنج حادثه دیده و ۳ مصدوم برجای گذاشت حادثه رانندکی در محور ارومیه_سرو

دیگر خبرها

  • بازش برف و تگرگ بهاری در شهرهای آذربایجان غربی
  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • طراوت باران بهاری در مناطق مختلف آذربایجان شرقی
  • تالاب‌های پلدختر زیستگاه ۳۵ نوع پرنده مهاجر
  • شهروند خبرنگار؛پیگیری تخریب پل روستایی در چالدران
  • تشدید سامانه بارشی در آذربایجان شرقی
  • تشدید سامانه بارشی در آذربایجان شرقی از عصر فردا
  • پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی
  • رهاسازی ۱۷ قطعە کبک در زیستگاه‌های اشنویە
  • امام صادق (ع) مبانی درست اسلام را دقیق تبیین کرد