Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@02:39:52 GMT

طی ۲۴ سال اخیر هیچ موردی از تالاسمی در دهاقان ثبت شده اسست

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۶۳۵۵

طی ۲۴ سال اخیر هیچ موردی از تالاسمی در دهاقان ثبت شده اسست

مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دهاقان گفت:درطی۲۴سال گذشته مواردمبتلابه تالاسمی در این شهرستان ثبت نشده است.

حشمت الله ثالثی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه بیماری‌های ژنتیکی، غربالگری در زمان قبل از ازدواج و شناسایی افراد با ژن معیوب در خانواده بیماران، اظهار کرد: فراخوان افراد در معرض خطر سرطان‌های ارثی و بیماری‌های قلبی زودرس از مهر سال گذشته با حضور تیم توانمند و با تجربه شاغل در بخش قبلی تالاسمی صورت پذیرفته و آزمایش‌های مورد نیاز نیز انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه به دلیل عدم غربالگری در متقاضیان ازدواج قبل از سال ۱۳۷۵، تنها دومورد مبتلا به بیماری تالاسمی ثبت شده است، افزود: طی ۲۴ سال گذشته تا کنون به آمار بیماران تالاسمی در این شهرستان افزوده نشده است.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دهاقان، با بیان اینکه شناسایی افراد مبتلا به این بیماری با آزمایش خون و انجام آزمایشات قبل از ازدواج قابل شناسایی است، خاطر نشان کرد: این آزمایش درمرکز مشاوره ازدواج دهاقان واقع در بلوار انقلاب انجام می‌پذیردکه تا کنون توانسته است از تولد ۳ نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژورجلوگیری کند.

ثالثی با اشاره به مراجعه برخی از شهروندان غیر بومی طی سال‌های گذشته به مراکز درمانی دهاقان برای انجام آزمایش تالاسمی گفت: درخصوص شناسایی افراد مشکوک در زمینه بیماری تالاسمی که از شهرهای دیگر از جمله یزد، بروجن و لردگان به این مرکز مراجعه داشته‌اند بررسی و پیگیری‌های مسئولانه انجام پذیرفته است به نحوی که در برخی از این مراقبت‌ها ۶ تا ۹ ماه افراد مشکوک تا رسیدن به نتیجه قطعی پیگیری شده‌اند و از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی جلوگیری شده است.

وی، تصریح کرد: در شرایط همه گیری کرونا، خدمات مربوط به این حوزه متوقف نبوده است به نحوی که در ایام تعطیلات عید نوروز ۹۹، از تولد ۳۰ جنین مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی در کل استان اصفهان جلوگیری شد؛ همچنین در انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج، یک مورد عقب ماندگی ذهنی و یک مورد بیماری مزمن پوستی در زوجین شناسایی شد که با انجام آزمایش‌های لازم قبل از بارداری از تولد نوزاد مبتلا جلوگیری شد.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان شهرستان دهاقان، افزود: در مرحله دوم پیشگیری از کرونا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در روزهای زوج آزمایش قبل از ازدواج واقع در آزمایشگاه مرکزی شهر دهاقان انجام می‌شود و مشاوره‌های ژنتیک با رعایت ملاحظات بهداشتی از قبیل تب سنجی و ارزیابی زوجین قبل از حضور در مرکز مشاوره با نوبت دهی قبلی انجام شده و بدون حضور همزمان زوجین، گواهی‌های ازدواج صادر می‌شود.

کد خبر 422958

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز جهانی تالاسمی آزمایش ژنتیک دهاقان ژنتیک آزمایش خون مرکز بهداشت لردگان ازدواج فامیلی ویروس کرونا شهرهاي ايران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق قبل از ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش زهره حمیدی به ویدئوی منتشر شده از او روی تخت بیمارستان | برای ۳ ماه قبل است، به سرطان مبتلا شده‌ام اما ...

به گزارش همشهری آنلاین، این بازیگر زهره حمیدی اظهار کرد که حالش خوب است و این روزها همچنان تحت درمان است.

حمیدی درباره بیماری‌اش توضیح داد: مدتی است به بیماری سرطان پانکراس مبتلا شده‌ام که یکی از سخت‌ترین بیماری‌های سرطانی است و تحت درمان هستم. به تازگی شیمی درمانی‌هایم به پایان رسیده و منتظرم تا اندازه پانکراس کوچکتر شود تا بتوانند پزشکان مرا جراحی کنند چون فعلاً انجام عمل خطرناک است. با دعای مردم مطمئنم که حالم خوب می‌شود. راستش فکر نمی‌کردم مردم عزیز انقدر مرا دوست داشته باشند. خدا را شکر می‌کنم که نسبت به گذشته حالم بهتر است. خیالتان راحت.

این بازیگر در پایان یادآور شد: ویدیویی که به تازگی شامگاه سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت از من روی تخت بیمارستان بازنشر شده مربوط به سه ماه گذشته بود که کمی حالم خوب نبود اما خدا را شکر الان خیلی بهترم و حتی برای ضبط یک برنامه تلویزیونی در شبکه نسیم دیروز در استودیو حاضر شدم.

برای خانم بازیگر دعا کنید | فیلمی که از روی تخت بیمارستان منتشر شد کد خبر 848762 منبع: ایسنا برچسب‌ها سرطان خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران

دیگر خبرها

  • عوارض اختلال افسردگی مزمن چیست؟/ راهکارهای درمان را بشناسید
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • واکنش زهره حمیدی به ویدئوی منتشر شده از او روی تخت بیمارستان | برای ۳ ماه قبل است، به سرطان مبتلا شده‌ام اما ...
  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند