Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@05:19:10 GMT

۳۰ واحد تولیدی راکد در کردستان به چرخه تولید بازگشت

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۶۹۶۱

۳۰ واحد تولیدی راکد در کردستان به چرخه تولید بازگشت

ایسنا/کردستان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در سال گذشته ۳۰ واحد تولیدی استان با وجود تمام مشکلات اقتصادی و تنگناها از طریق کارگروه تسهیل به چرخه تولید بازگشتند.

محمد دره‌وزمی امروز(۲۱ اردیبهشت)در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امسال با عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده در همین راستا وزارت صمت برنامه‌های خود را در ۷ محور و ۴۳ پروژه مشخص کرده، سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز به تبعیت از برنامه‌های وزارت صمت برش استانی این برنامه‌ها را تهیه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تولید و توسعه و تعمیق ساخت داخل، تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری، بهبود فضای کسب و کار، توسعه صادرات غیر نفتی، مدیریت واردات، توسعه معادن صنایع فلزی، توسعه فناوری و بهبود بهره‌وری و مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری در کشور از محورهای تعیین شده در این برنامه‌هاست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: ما در سازمان صمت استان در این محورها برنامه‌ها را برای خودمان تعریف کرده‌ایم که البته اولویت اول را بر بحث حفظ واحدهای تولیدی که در حال فعالیت هستند و به ظرفیت‌رسانی واحدهای نیمه فعال و راه‌اندازی واحدهای راکدی که امکان راه اندازی دارند گذاشته‌ایم.

دره‌وزمی با بیان اینکه یک سری از واحدها امکان راه‌اندازی ندارند و نمی‌خواهیم انرژی خود را صرف این واحدها کنیم، ذکر کرد: این واحدها توجیه اقتصادی ندارند، اما آن دسته از واحدهایی که نیازمند حمایت­ های دولت از جمله سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه هستند را یاری خواهیم داد تا به چرخه تولید باز گردند.

وی عنوان کرد: اولویت بعد ما اجرای طرح‌های نیمه تمام است طرح‌های که به بهره‌برداری نرسیده‌اند و پیشرفت فیزیکی بالا دارند، سعی می‌کنیم امسال به کمک سرمایه گذارها این طرح‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، گفت: یک سری صنایع پیشران در استان تعریف کرده‌ایم و در کنار آن پیگیری صنایع مثل پتروشیمی فولاد و طرح‌های بزرگ دیگر به صورت موازی در دستور کار قرار داده‌ایم امیدواریم با تلاش هرچه بیشتر زمینه را برای پیشرفت هرچه بیشتر این پروژه‌های بزرگ در سال ۹۹ فراهم کنیم.

دره‌وزمی درخواستی هم از تولیدکنندگان داشت و گفت: از همه تولید کنندگان استان می‌خواهیم برای تامین سرمایه در گردش و تامین مواد اولیه کما فی سابق با سازمان ارتباط مستمر داشته باشند.

وی در ادامه به ظرفیت‌های استان در حوزه صنعت گریزی زد و بیان کرد: در حال حاضر ۸۶۰ واحد تولیدی در استان وجود دارد که ۱۵۱ واحد از این تعداد راکد بوده و پیش بینی برآورد و مطالعه ما این است که امکان بازگشت ۵۰ واحد از این تعداد به چرخه تولید وجود دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: سازمان صمت استان تمام تلاش خود را برای بازگشت این واحدها به چرخه تولید بکار خواهد گرفت البته پیگیری خود این واحدها بسیار موثر است.

دره‌وزمی با بیان اینکه یک سری از واحدها در استان به واسطه شیوع بیماری کرونا دچار مشکل شده­ اند، افزود: حدود ۷۰ واحد هنوز فعالیت شان را شروع نکرده‌اند در این راستا کمک خواهیم کرد که این واحدها به زودی فعالیت شان را شروع کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته ۳۰ واحد تولیدی استان با وجود تمام مشکلات اقتصادی و تنگناها از طریق کارگروه تسهیل به چرخه تولید بازگشتند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از تزریق ۱۷۷ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش به واحدها تولیدی مشکل دار در سال گذشته خبر داد و گفت: این تسهیلات بانکی اکثرا با بهره بانکی ۱۰ درصد و ۸ درصد پرداخت شده که امیدواریم امسال هم از این کمک ها و ظرفیت برخوردار شویم.

 دره وزمی ذکرکرد: در تامین مواد اولیه ۲ بحث وجود دارد کارخانه‌های که مواد اولیه آن ها در داخل کشور تامین می­ شود، از طریق بورس ثبت نام می‌کنند، آمار تولیدشان را به صورت ماهیانه در سامانه بهین یاب ثبت و تائیدیه می‌گیرند مواد مورد اولیه مورد نیازشان را از طریق بورس می‌خرند.

وی تصریح کرد: بحث دیگر واحدهای تولیدی هستند که مواد اولیه آن ها از طریق خارج از کشور تامین می شود، این گروه از واحدها در سامانه اقدام به ثبت سفارش می کنند و ثبت سفارش آن ها بررسی و از سوی سازمان صمت تائید و ارجاع می ­شود و نهایتا از مسیری که برای واردات باید انجام بدهند پیگیری و وارداتشان انجام می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۸ بیش از ۴۵۰ مورد ثبت سفارش در سازمان صمت استان تائید شد و نزدیک به ۱۶۰ میلیون یورو و در سال جدید پیگیری شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: پیگیری واحدها در سال جاری باید بیش از سال ۹۸ باشد و ما هم در زمان‌های پیگیری کوتاه تری سعی می‌کنیم مشکل این افراد را حل بکنیم.

دره وزمی در مورد ظرفیت‌های استان در بحث معادن هم گفت: در استان کردستان معادن سنگ آهن هم معادن شناسایی شده و هم ظرفیت‌های شناسایی نشده زیادی وجود دارد.

وی بیان کرد: در سال ۹۳ با توجه به معادن سنگ آهن، پلی متال و ظرفیت‌هایی که برای شناسایی مطالعه و اکتشاف در کردستان وجود دارد استارت بحث زنجیره فولاد زده شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور هدف‌گذاری شده است، اما با وجود ظرفیت‌های پلی متال که در کردستان وجود دارد در طرح آمایش فولاد کشور جایی برای این استان تعریف نشده بود.

دره وزمی گفت: کردستان ۲ درصد جمعیت، ۱.۸دهم درصد مساحت کشور و بیش از ۳ درصد معادن سنگ آهن کشور را دارد و با توجه به این ظرفیت استان ما می‌تواند در پازل تولید فولاد کشور نقش‌آفرینی جدی ایفا کند.

وی افزود: بر اساس همین ظرفیت‌ها، تولید ۲ میلیون تن فولاد از ۵۵ میلیون تولید فولاد هدف گذاری شده در کشور به عنوان سهم استان کردستان تعیین شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اذعان کرد: یکی از مسائل برای احداث کارخانه فولاد بحث آب و تامین آب است از این رو این واحدها باید در کنار دریاها ایجاد شود، اما ما در کردستان رواناب‌های مطمئن و خوبی داریم و برای استفاده از ظرفیت اجرای این پروژه بعد از انجام کار مطالعاتی کلید خورد که امیدواریم در کنار افزایش ارزش افزوده و ثروت آوری از خام فروشی در استان کردستان جلوگیری کند.

دره وزمی گفت: این پروژه با حمایت دولت و تلاش مسئولان استان کلید خورد که از استخراج معدن تا محصول نهایی ۴ و نیم میلیون تن استخراج سنگ آهن در استان کردستان صورت می‌گیرد.

وی افزود: تولید ۲ و نیم میلیون تن کنسانتره، ۲ و نیم میلیون تن گندله، ۶.۱ میلیون تن آهن اسفنجی و در نهایت پروژه ۵.۱ میلیون تن شمش فولاد و در نهایت یک میلیون تن فولاد و ورق در استان کردستان در قالب اجرای این پروژه تعریف و این زنجیره تولید تکمیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حلقه اول که کنسانتره است، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن از این ۲ میلیون تن به بهر برداری رسیده و ۲ پروژه گندله توسط دو شرکت صبا نور و شرکت کیمیا معادن در حسن آباد یاسوکند انجام خواهد شد که شرکت صبا نور کار خود را شروع کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه جواز شرکت کیمیا معادن هم صادر شده و به زودی وارد فاز اجرا می شود، گفت: توسعه کنسانتره کیمیا معادن در حال انجام است و در بحث پروژه آهن اسفنجی و فولاد نیز شرکت صنایع فولاد کردستان با مشارکت ۴۴ درصدی ایمیدرو، ۲۰ درصدی صبا نور، ۱۶ درصدی کیمیا معادن و ۲۰ درصدی شرکت توسعه و تجهیز امداد وابسته به کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) تاسیس شده است.

دره‌وزمی اذعان کرد: خوشبختانه تمام مراحل انجام کار آهن اسفنجی فولاد و ورق به خوبی جلو رفته و اسناد مناقصه از طریق روزنامه های کثیر الانتشار چاپ و توزیع شده و آخر اردیبهشت شرکت‌ها برای ارزیابی اسناد خودشان را تحویل خواهند داد.

وی ذکر کرد: ۱۳ شرکت قدر که شرکت های خوب کشور هستند، اسناد خریداری کرده اند و امیدواریم بعد از برگزاری مناقصه عملیات اجرایی دو پروژه آهن اسفنجی در بیجار و اسلب آن در قروه منطقه آونگان آغاز می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با تاکید براینکه حجم سرمایه گذاری دو پروژه آهن اسفنجی و و فولاد و ورق در این ۲ نقطه حدود ۶ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: در صورت اجرا و به بهره برداری رسیدن برای ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

دره‌وزمی در پایان یادآور شد: این پروژه از پروژه‌های تاثیر گذار است و از خام فروشی جلوگیری خواهد کرد و ضمن ایفای نقش در تولید فولاد کشور موجب ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت و ایجاد اشتغال خواهد شد و کردستان را در مسیر صنعتی شدن قرار می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنعت و معدن استانی اجتماعی معدن و تجارت کردستان استان کردستان رئیس سازمان صنعت چرخه تولید واحد تولیدی سازمان صمت آهن اسفنجی مواد اولیه برنامه ها میلیون تن دره وزمی ظرفیت ها سنگ آهن طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است

ایسنا/همدان مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان اعلام‌ کرد: یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی اسپری شیمیایی و بهداشتی در شهرستان تویسرکان آماده راه‌اندازی و افتتاح است.

احمد شانیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو، با اشاره به مذاکرات نهایی انجام شده راه‌اندازی و افتتاح این واحد تولیدی در دهه تولید و تجارت اظهار کرد: با افتتاح فاز اول این طرح، همزمان فاز دوم طرح نیز با اشتغال ۱۵۰ نفر کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: این واحد صنعتی با ظرفیت تولید بیش از ۴۰۰ نوع محصول یکی‌ از بزرگترین خطوط تولید اسپری‌های بهداشتی و شیمیایی در کشور محسوب می‌شود.

شانیان افزود: این واحد در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی فرسفج و در زمینه تولید و بسته‌بندی چسب، قوطی‌سازی اسپری، ضدیخ و روغن ترمز فعالیت خواهد داشت.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل صمت استان، مجموعه اصلی این واحد تولیدی در استان البرز فعال است و طرح توسعه این کارخانه در استان همدان فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • تجلیل از ۳۰ نفر از جامعه کار و کارگری گیلان
  • بازگشت واحدهای تعطیل‌شده به چرخه تولید، ادعاست یا واقعیت؟ / باوجود دستور رئیسی، مسئولان از اعلام آمار، فراری هستند
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • لزوم توسعه مراکز جوار کارگاهی برای تربیت نیروی متخصص
  • ۲ هزار و ۱۵۱ واحد تولیدی در سال ۱۴۰۲ احیا شدند
  • حمایت قضایی از تولید/ جلوگیری از بیکاری ۱۹۱ هزار ‌کارگر
  • جلوگیری از تعطیلی ۲ هزار واحد تولیدی و بیکاری ۱۹۸ هزار نیروی کار
  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود