Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@14:10:41 GMT

ماجرای هیزم‌شدن اسناد مرکز آرشیو اصفهان

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۷۷۷۶

ماجرای هیزم‌شدن اسناد مرکز آرشیو اصفهان

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ در گفتگو با علی زرافشان معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

زرافشان در این‌برنامه با اشاره به لغو برنامه‌های هفته گذشته کتابخانه ملی که به‌مناسبت روز اسناد تدارک دیده شده بود، گفت: در بحران کرونا، بخش عمده اسناد کشور که در گذشته به دیجیتال تبدیل شده بود و به‌تازگی روی وب قرار گرفت، به‌صورت الکترونیک در اختیار مردم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بروز و ظهور کرونا، آزمونی برای فضای مجازی در کشور بود. اطلاعات مرکز اسناد هم‌اینک روی وب فراهم است و منابع آسیب‌پذیر و نفیس که امکان ارائه فیزیکی ندارد، به‌صورت الکترونیک و آفلاین در تالار گفت‌وگوی سازمان اسناد ملی قابل دسترس است.

وی افزود: اما برخی منابع مشمول قانون کپی‌رایت بوده و قابل انتشار توسط مرکز اسناد نیستند. ازطرفی برخی مقالات و پایان‌نامه‌ها به‌صورت PDF در دسترس مردم خواهد بود.

معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه گفت: توسعه زیرساخت دیجیتال اسناد، مهم‌ترین دستاورد سازمان اسناد در دوران کرونا است که در یک‌مرکز آرشیوی به نام دژنبشت در فضای مجازی در دسترس مردم است و مهندسانی به سراسر کشور رفتند و منطقه جی اصفهان را برای آرشیوکردن اسناد انتخاب کردند. کاغذ دقیقا مثل انسان به آلودگی حساس است. بنابراین آن‌چه روی آن سندی نگاشته می‌شود، باید در محیط‌هایی با کمترین میزان آلودگی قرار گیرد و همچنین نور، رطوبت و گرما باید در نقاط آرشیوی کنترل شود.

زرافشان گفت: سازمان استاندارد بر محل آرشیوها نظارت دارد. مرکز آرشیو اصفهان از نور طبیعی بهره نمی‌برد و مردم تا سال‌ها تصور می‌کردند این‌مکان، یک‌تپه است. بعدها که با جاری‌شدن سیل، مکان مذکور تخریب و اسناد از دل صندوقچه‌ها خارج شد، راز این‌تپه برملا و متاسفانه بسیاری از این‌اسناد به‌عنوان هیزم سوختنی مورد استفاده قرار گرفت.

وی ایران را در حوزه آرشیوی دارای رتبه نخست منطقه دانست و گفت: ایران در حوزه‌های مختلف دستاوردهای خوبی دارد. ساختمان آرشیو ملی ایران برای این‌منظور و با مطالعات تطبیقی ساخته شده است. دانش حرفه‌ای همکاران ما بسیار خوب است چون در قانون پیش‌بینی شده استانداردهای بایگانی باید توسط سازمان اسناد تدوین شود و به‌همین‌جهت همکاران ما از قابلیت خوبی برخوردار هستند. همچنین پژوهشکده اسناد روی مطالعات آرشیوی مطالعه دارد و یکی از وظایف آن، ترجمه و بومی سازی استانداردهای بین‌المللی است.

کد خبر 4921645 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان رادیو گفتگو ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ترجمه کتابفروشی ادبیات گردشگری رایزنی فرهنگی تازه های نشر ادبیات جهان خبرگزاری مهر میراث فرهنگی شیوع کرونا موزه دفاع مقدس سازمان اسناد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

دریافت 16 MB دریافت 36 MB

حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما می‌پردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما می‌روند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.

این کارگردان با اشاره به این‌که در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.

وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمان‌ها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.

این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آن‌ها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.

وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنج‌های مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.

الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به این‌که مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آن‌ها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب می‌شود چون مستند آرشیوی به‌واسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می‌ کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور می‌شود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.

وی ضمن اشاره به این‌که آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.

کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور این‌که برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار می‌شد و از این جهت پژوهش این مستند یک‌سال زمان برد.

وی افزود: می‌خواستیم کار ما یک‌بار مصرف یا جهت‌دار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت می‌گذاشتم.

الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.

سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشن‌گرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علی‌اصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانه‌ای راوین.

کد خبر 6087916

دیگر خبرها

  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟ + فیلم
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد
  • دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • تهران قدیم| ساختمان راه آهن تهران ۷۸ سال قبل/ عکس
  • (عکس) تهران قدیم؛ کاخ گلستان ۷۷ سال قبل