Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها کشور، درگیر ویروس کروناست و اگر وضعیت موجود را به جنگ تبدیل کنیم سربازان و فرماندهانی که در خط مقدم این جبهه، فداکارانه در حال دفاع هستند، پرستاران و پزشکان و متولیان نظام سلامت اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، این روزها کشور، درگیر ویروس  کروناست و  اگر وضعیت موجود را به جنگ تبدیل کنیم سربازان و فرماندهانی که در  خط مقدم این جبهه، فداکارانه در حال دفاع هستند، پرستاران و پزشکان و متولیان نظام سلامت اند، سفید پوشان دلسوزی که جان نازنین شان را  کف دست گرفته و به رغم کمبود امکانات و تجهیزات از هیچ کوششی  برای نجات جان هم وطنان خود فروگذار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشت سال دفاع مقدس، جهادگرانی بدون سپر برای رزمندگانشان خاکریز درست می کردند تا آنان از تیررس دشمن در امان بمانند و امروز نیز به تاسی از آنان پزشکان و پرستاران ایثار را  در مبارزه با کرونا ویروس نمایان کرده اند. آنان که خود با خطرات این ویروس کاملا آشنایی داشته، امروز بدون توجه به خطرات آن تنها به یک چیز می اندیشند و آن هم نجات جان بیماران است.

بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان سپاه بیت المقدس کردستان با حضور در منزل پرستار بخش کرونا با قدردانی از تلاش های شبانه روزی کادر درمانی به ویژه پرستاران در جنگ با کرونا گفت: پرستاران خط مقدم مبارزه با کرونا هستند که باید قدردان زحمات آنان باشیم.  

وی در این دیدار ضمن تجلیل از پرستاران گفت: همدلی و اتحاد این قشر زحمتکش برای مقابله با کرونا  زنجیره ای ناگستنی است.

سرکانی عنوان داشت: تلاش های بی وقفه کادر  درمانی در مقابله با کرونا همچون تلاش های جهاد گران  دوران دفاع مقدس  ستودنی است.

فاطمه و سروه مفاخری دو خواهر پرستاری بودند که این روزها با حضور در بخش کرونای بیمارستان توحید سنندج به بیماران کرونایی خدمت می کردند و این نوع خدمت را مایه مباهات خود می دانستند.


فاطمه مفاخری می گوید: بیش از 10 سال است که سابقه خدمت به عنوان پرستار در بیمارستان را دارم و تا قبل از شیوع این بیماری در بخش icu مشغول به کار بودم  اما  بعد از شیوع این ویروس در بخش کرونای بیمارستان توحید استان کردستان در حال خدمت رسانی هستم.

خوش برخورد و صبور به نظر می رسید آثاری از تردید و خستگی و هیجانات منفی ناشی از فضای بیمارستان در او دیده نمی‌شود.

خانم مفاخری در خصوص فرایند پذیرش بیماران مبتلا به بیماریهای اپیدمیک مانند آنفولانزا و عفونت حاد دستگاه تنفسی ناشی از کرونا ویروس می گوید: اولین اقدام ما بعد از پذیرش بیمار، ایزوله کردن، پوشاندن گان‌های حفاظت فردی، حضور بالینی و ارایه ماسک و شروع مراقبت‌های ویژه است که شامل بررسی علایم مهم مانند کنترل نبض، بررسی فشار خون، ضربان قلب، آزمایش‌های تجویزی و نوشتن شرح حال بیمار می شود.

وی به ادامه کار در بخش کرونا  مصمم است و فکر می کند بودن در این شغل  او را صبورتر و مقاوم تر کرده است. 

مفاخری در پاسخ به سوال خبرنگار ما، حاکی از ترس داشتن از این بیماری عنوان کرد: این بیماری آنقدرها که می گویند ترسناک نیست چرا که ما همه با هم در تلاشیم که بهترین خدمات را به بیماران ارائه کنیم.

سروه مفاخری دیگر خواهر پرستار میگوید: پرستاران  این روزها با وجود ساعت‌های شیفت  خستگی ناپذیر خوشحالند که می توانند در شکست زنجیره انتقال کرونا کاری انجام دهند.

 از وی خواستم تا برای ما خاطرات تلخ وشیرین این روزهای سخت کرونایی را تعریف کند که می‌گوید: دیدن مرگ مادر میان سالی که با شرایط خاص و با استفاده از پروتکل های خاص برای خاک سپاری برده شده جزو بدترین خاطرات و دیدن بیمارانی که به این ویروس مبتلا شدند اما با کمک و تلاش پزشکان بهبود یافتند از شیرین ترین خاطرات ما در این روزها است.

در بیان مشکلات و سختی‌های این دو خواهر پرستارمی‌گویند: ۷ ساعت کار با لباس ویژه بسیار دشوار است، این لباس به قدری غیر قابل تحمل است که نمی‌توان آن را تصور کرد اما به خاطر بهبود سلامت عزیزانمان تحمل می‌کنیم؛ با شروع بحران و اوج بیماری در کردستان ما استرس کمبود تجهیزات را  داشتیم ولی شکر خدا اکنون همه پای کار هستند و حمایت می‌کنند و انشا الله به زودی از این بحران عبور می‌کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن درخواست از مردم برای رعایت نکات بهداشتی و ماندن در قرنطینه خانگی، بیان می‌کند: همان‌طور که ما سختی‌ها را تحمل می‌کنیم از مردم می‌خواهم تا حتی‌الامکان بیرون نروند اگر هم کار ضروری دارند با ماسک و دستکش از خانه خارج شوند.

این دو خواهر پرستار می گویند:در خیابان‌ها می‌بینم مردم هنوز این بحران را جدی نگرفته‌اند و در اجتماعات حضور دارند؛ و این در حالی است که همه ما با هم همکاری کنیم  تا انشا الله  بتوانیم به زودی بر این ویروس پیروز شویم.

در ادامه به سراغ خانم سارا غازی دیگر پرستار بخش کرونا رفتیم، وی می گوید: بیشتر از 14 سال است که در شغل پرستاری مشغول به کارهستم و این روزها با شیوع ویروس کرونا در کشور با حضور در این بخش مشغول به خدمت و حضور در بالین بیماران هستم .

پرستار بخش کرونا در ادامه گفت: درست است که کار کردن در بخش کرونا همراه با استرس و خطر بسیار است اما در کل  همین که به بر بالین مریض کرونای حاضر می شویم و می توانیم به عنوان سرباز در این جبهه خدمت کنیم برای ما لذت بخش خواهد بود.

 غازی از مردم می خواهد تا با رعایت نکات بهداشتی و در خانه ماندن کمک کنند تا این ویروس منهوس برای همیشه از کشور ما رخت بربندد.

وی در ادامه افزود: بیمارانی که دارای سابقه بیماری پیش زمینه ای هستند بیشتر از هر وقتی باید مراقب خود باشند چرا که ریسک این بیماری در بیمارانی که سابقه بیماری دارند بیشتر است.

در ادامه این مصاحبه با پارسا پسر خانم غازی که 10 سال بیشتر نداشت به گفتگو نشستیم، پارسا می گوید: در روزهای که مادرم سر شیفت می رود و من در خانه تنها می مانم تا شیفت کاری مادرم تمام می شود هم برای مادرم و هم برای تمام پرستارانی که  این روزها در  جبهه تلاش میکنند دعای خیر میکنم و آرزو دارم که همه پرستاران سلامت باشند و به مادرم به عنوان یک پرستار افتخار میکنم.

در پایان از طرف بسیج جامعه زنان به رسم یاد بود از این دو خواهر پرستار به رسم یاد بود با اهدا لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بخش کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۱۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • در برخی از حوزه‌های پرستاری پیوست عدالت وجود ندارد
  • پرستاران بیشترین نقش را در زمینه سلامت جامعه دارند
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • فعالیت ۲۳۰۰۰۰ پرستار در ایران/ ۷۵ درصد پرستاران زن هستند
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟