Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-05@00:12:41 GMT

حکایت عاشقی‌های دو معلم در «مثل ماه»

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۴۵۱۴

حکایت عاشقی‌های دو معلم در «مثل ماه»

«این شغل آن قدر تقدس دارد که باید از آنها که معلم نشدند، پرسید چرا معلم نشدید، علم‌آموزی با تن‌آسایی به جود نمی‌آید.»

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو:

عشق که فرمان دهد راه‌ها هموار می‌شود و این‌چنین است که «اسماعیل کریمی» به فرمان عشق سر می‌نهد تا بیاموزد که می‌شود غیرممکن‌ها را ممکن کرد، او زاده سال 42 در یکی از روستاهای محروم مشکین‌شهر است، دوران تحصیل را در روستاهای همجوار و مشکین‌شهر گذرانده، مدرسه‌ای که هر روز برای رسیدنش باید از تپه‌ها و رودخانه می‌گذشت و سبک‌بالانه پای درس معلم حاضر می‌شد، هنوز تحصیل را به پایان نرسانده که همزمان با جنگ تحمیلی به خدمت سربازی در کردستان و رشت می‌رود و پس از بازگشت دوباره به تحصیل، موفق به دریافت دیپلم تجربی می‌شود، این طفل دیروز که خود ساعت‌ها راه را برای رسیدن به کلاس درس می‌پیمود، امروز معلم مدرسه‌ای با یک دانش‌آموز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«اسماعیل کریمی» مهمان برنامه «مثل ماه» شبکه سه سیما بود، او در خصوص فعالیت خود در آموزش و پرورش گفت: پس از اخذ دیپلم ابتدا در نهضت سواد آموزی و بعد آموزش و پرورش مشغول به خدمت شدم، امسال وارد سی‌امین سال تدریس شدم و تاکنون در تمام مقاطع تحصیلی تدریس کرده‌ام.

او که امروز تنها یک دانش‌آموز دارد، اظهار کرد: دانش‌آموز من امسال در سال ششم ابتدایی و در یکی از روستاهای دورافتاده و محروم استان اردبیل است، که من برای رسیدن به این روستا باید90 کیلومتر را طی کنم، که 5 کیلومتر آن را پیاده‌روی می‌کنم، این روستا همین یک دانش‌آموز را دارد و برای او هم، این امکان نیست که به فاصله نزدیک‌تری بیاید.

کریمی که به خدمت در مناطق محروم افتخار می‌کند، عقیده دارد: این رفتن و برگشتن انرژی می‌خواهد، اما من معتقدم باید تأثیرگذار باشم، در برف و سرما و گرما این راه را طی می‌کنم، کسی که مسؤلیت را قبول می‌کند باید همه چیز را بر عده بگیرد. اگر معلمی تؤام با عشق باشد همه چیز ممکن می‌شود، خودم از روستای محروم بودم به همین دلیل با عشق در مناطق عشایر و روستاهای دورافتاده زیاد خدمت کردم و به ذهم هم نمی‌رسید روزی به تلویزیون دعوت شوم.

این معلم در پاسخ به این سؤال که چرا معلم شدید، عنوان کرد: این شغل آن قدر تقدس دارد که باید از آنها که معلم نشدند، پرسید چرا معلم نشدید، علم‌آموزی با تن‌آسایی به جود نمی‌آید، زحمت و علاقه من با این هدف است که نسلی تربیت کنیم که مملکت را به سمت پیشرفت سوق دهد، اگر بنده خدمتم تمام شود باز هم معلمی را انتخاب می‌کنم، علم را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم، چراکه علم اقتدار است، علم یعنی قدرت، مملکتی که علم را داشته باشد قطعا بر کشورهای دیگر غلبه خواهد کرد، امیدوارم روزی برسد کشور ما از این هم پیشرفته‌تر شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امید من این است که این بچه‌ها که من تربیت کردم به فکر آینده کشورشان باشند، یادآور ‌شد: هر عمل خوب و بدی به ما برمی‌گردد و ما باید جوابگوی ثانیه‌های عمرمان باشیم. من وقتی دانش‌آموزان خودم را می‌بینم که امروز به مقاطع بالای تحصیلی و اجتماعی رسیده‌اند به خود می‌بالم.

اسماعیلی در خصوص چگونگی فعالیت مدارس روستاهای دورافتاده در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: همکاران ما در ماه‌های گذشته سنگ تمام گذاشتند و به صورت شیفتی و یک در میان به مدرسه می‌روند و با رعایت کامل اصول بهداشتی سعی می‌کنند که آموزش تعطیل نشود، البته اداره آموزش و پرورش منطقه هم سعی کرده در حد ممکن مشکلات اینترنت را در مناطقی که امکان استفاده از آن وجود دارد حل کند.

«علی فرزاد» مهمان دیگر برنامه «مثل ماه» معلم روستایی محروم با عنوان قلعه رئیسی از منطقه چهار روستای استان کهگیلویه و بویراحمد است، او که سابقه 19 ساله تدریس دارد، در خصوص نحوه فعالیت خود این‌چنین توضیح می‌دهد: مسیرهای من یکی از مشکل‌ترین و صعب‌العبورترین راه‌های کوهستانی است، چرا که برای رسیدن به 25 دانش‌آموز مدرسه باید 25 کیلومتر و پنج رودخانه را پشت سر بگذارم که البته 10 کیلومتر آن را باید پیاده طی کنم.

این معلم فداکار که برای تهیه آب‌گرم خانه دانش‌آموزش، آبگرمکن منزل خودش را به او هدیه داده، با اشاره به اینکه من این خدمت را با علاقه انتخاب کردم، اظهار کرد: چون من خودم طعم محرومیت را چشیدم خواستم این کار را برای دیگر بچه‌های سرزمینم انجام دهم، چون می‌دانم برای همه افراد این ادامه تحصیل به سادگی مقدور نیست، خودم زجر کشیدم به همین خاطر دوست دارم به مناطق محروم خدمت کنم و امروز وقتی دانش‌آموزان سال‌های گذشته خودم را می‌بینم به خود افتخار می‌کنم که نهالی که کاشتم این چنین ثمر داده.

وی با تأکید بر اینکه در ماه‌های اخیر با وجود تعطیلی همه مدارس کشور، مدرسه ما تعطیل نشد، بیان کرد: آنجا چون از مناطق محروم است ما خانه به خانه جزوات آموزشی پخش کردیم و بعد با توجه به رعایت نکات بهداشتی، در فضای باز مدرسه را دایر کردیم و حتی یک روز مدرسه تعطیل نشد، چون امکان برگزاری کلاس مجازی وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۴۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم

وضعیت معلمان باتجربه که به صورت خرید خدمت آموزشی، ۱۰ سال است در خراسان جنوبی مشغول فعالیت در موسسات طرف قرارداد با آموزش و پرورش هستند، نامطلوب است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، طرح خرید خدمات آموزشی حدود یک دهه است که در کشور در حال اجرا شدن است.

دولت قبل در راستای جبران کمبود معلم در مناطق کم برخوردار و محروم اقدام به اجرای طرحی به نام خرید خدمات آموزشی کرد؛ در این طرح معلم مورد نیاز برای مدارس دوردست توسط شرکت‌ها و موسسات مورد تایید آموزش و پرورش از بین دانش آموختگان دانشگاه‌های مختلف انتخابات و پس از گذراندن گزینش و مراحل مختلف مورد انتظار توسط ادارات کل آموزش و پرورش با برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی به سرکلاس‌های درس فرستاده شدند.

این طرح حدود یک دهه است که در کشور اجرایی شده و برخی نیرو‌های جذب شده در این طرح حالا سابقه تدریس حدود یک دهه‌ای در کلاس‌های شلوغ بالای ۳۰ نفر را دارند.

معلمان با تجربه و دوره دیده‌ای که با کمترین حقوق و دستمزد و آن هم تنها ۷ ماه و نیم در یکسال تحصیلی، علاوه بر مشکلات معیشتی و عدم امنیت شغلی با پرداخت‌های نامنظم روبرو هستند که مشکلات فراوانی را برای زندگی این افراد ایجاد کرده است.

یکی از این معلمان خرید خدمات آموزشی استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو با اشاره به اینکه حدود ۷ سال است که به عنوان معلم خرید خدمات آموزشی به کلاس درس می‌روم، گفت: هیچگاه حقوق اندک ما توسط موسسه به موقع واریز نشده است، به طوری که تاکنون فقط سه ماه و نیم حقوق دریافت کردیم و مایقی همچنان مانده است.

وی با اشاره به اینکه حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی حتی از قانون کارگری هم پایین‌تر است، افزود: سال‌ هاست که مسئولان و دولت‌های مختلف به ما قول و وعده جذب و تبدیل وضعیت را دادند، اما هیچ اقدامی تاکنون صورت نگرفته و همه این وعده‌ها در حد حرف و شعار مانده است، چرا باید من معلم که با آینده سازان کشور سرکار دارم به جای دغدغه تعلیم و تربیت دغدغه کرایه منزل و معیشت داشته باشم.

این معلم خرید خدمات آموزشی با اشاره به اینکه بیشتر همکاران بنده متاهل و دارای فرزند هستند، افزود: شان و منزلت یک معلم نیست که صبح به مدرسه برود و عصر در تاکسی‌های اینترنتی و ... برای تامین معیشت کار کند، کی فرصت مطالعه و آمادگی برای کلاس درس می‌ماند؟

یکی دیگر از معلمان خرید خدمات آموزشی این استان نیز در گفتگو با دانشجو با گلایه از عدم پرداخت به موقع حقوق ها، گفت: شرکت‌های طرف قرارداد آموزش و پرورش مدارس خصوصی و یا موسسات آموزشی هستند که در تامین منابع مالی مدرسه خود مانده‌اند، این‌ها چطور می‌توانند حقوق ما را تا زمان واریز حقوق‌ها توسط وزارت که معمولا نزدیک اسفند ماه است پرداخت کنند؟

او با اشاره به اینکه چرا در آزمون‌های استخدامی به ازای سنوات خدمت معلمان خرید خدمات آموزشی هیچ امتیازی قائل نشدند، گفت: بنده که هر روز باید هم به کلاس درس بروم و هم برای تامین معیشت شغل دوم داشته باشم، بدون هیچ امتیازی باید با افرادی رقابت کنم که در خانه فرصت خواندن و مطالعه برای آزمون استخدامی دارند؟

این معلم خرید خدمات آموزشی با اشاره به اینکه واقعا از این وضعیت سخت و بغرنج خسته و کلافه شده است، اظهارداشت: همه این‌ها یک طرف مصاحبه‌های روزانه معاونین وزیر آموزش و پرورش که هر روز خبر از تعدیل نیرو‌های خرید خدمات می‌دهند ما را بیشتر آزار می‌دهد و انگیزه را از ما گرفته است.

 

به گزارش دانشجو، وضعیت معیشتی معلمان خرید خدمت آموزشی در مناطق محروم کشور، به واسطه عدم تامین اعتبار به موقع توسط این موسسات برای پرداخت حقوق، در شرایط نامطلوبی قرار دارد و نیاز به تصمیمات منطقی در خصوص تغییر وضعیت این دست از آموزگاران کشور هستیم.

دیگر خبرها

  • نقاشی شاهکار معلم ژاپنی روی تخته سیاه کلاس
  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • مشکلات معلمان خرید خدمت آموزشی مناطق محروم
  • ۳ دهه خدمت در مناطق محروم / بازنشستگی که خوشایند نیست
  • همکلاسی‌های سابق بعد از ۳۹ سال دوباره پشت نیمکت مدرسه نشستند
  • مدرسه‌ای با یک معلم و یک دانش آموز
  • مشق عشق بر لوح سفید کودکان؛ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟
  • اهدای ۱۴۶ بسته معیشتی به مدرسه استثنایی پارسا در سنندج
  • اینجا دست‎‌ها، دانش و ایثار را روایت می‌کند
  • معلمان مؤثرترین اقشار جامعه در فرایند تعلیم و تربیت هستند