Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@16:19:38 GMT

صدور ۳۱۷ میلیون کارت بانکی تا پایان سال ۱۳۹۸

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۰۱۸۱

صدور ۳۱۷ میلیون کارت بانکی تا پایان سال ۱۳۹۸

بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، شبکه بانکی تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار کارت بانکی در قالب کارت برداشت، اعتباری، هدیه و کارت پول الکترونیک صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش تعداد کل کارت‌های صادره شبکه بانکی کشور را به تفکیک تا پایان اسفند ماه ۹۸ اعلام کرد؛ این گزارش دوازده ماهه سال گذشته در بخش‌های کارت برداشت، کارت اعتباری، کارت خرید یا هدیه و کارت‌های پول الکترونیک در دو قسمت استان تهران و سایر استان‌ها منتشر شده که بر اساس این آمار بالغ بر  ۳۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار کارت بانکی انواع مختلف از سوی شبکه بانکی تا پایان اسفند ماه سال ۹۸ صادر شده است؛ مقایسه آمار منتشر شده در طول سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که تعداد کارت‌های صادره توسط شبکه بانکی همواره در حال کاهش بوده و بیشترین کاهش نیز مربوط به کارت‌های برداشت بوده که از دلایل آن مسدود سازی (غیر فعالسازی) یا عدم دریافت دوباره کارت پس از اتمام تاریخ اعتبار و انقضاء می‌توان اشاره داشت که همین موضوع باعث شده تا در نهایت در اسفند ماه حدود ۴ میلیون کارت نسبت به ماه‌های گذشته در شبکه بانکی کاهش وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دی ماه سال گذشته بانک ملی ایران با ۶۶ میلیون کارت بانکی در صدر جدول بانک‌های صادر کننده کارت قرار داشت و همچنان این بانک مانند ماه‌های دیگر سال ۹۸ در اسفند ماه نیز در صدر قرار داشته، با این تفاوت که تعداد کارت‌های بانکی صادره توسط بانک ملی ایران در اسفند ماه سال گذشته به ۴۴ میلیون و ۵۸۰ هزار کارت بانکی کاهش یافته است؛ بانک‌های ملت و سپه در ادامه بیشترین تعداد کارت بانکی را داشته‌اند و به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

کارت برداشت

بر اساس گزارش منتشره از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا پایان اسفند ماه سال ۹۸  بالغ بر ۲۱۲ میلیون و ۸۳۸ هزار و ۶۴۵ کارت بانکی از نوع برداشت در شبکه بانکی صادر شده که بانک ملی ایران با تعداد ۲۸ میلیون و ۴۰ هزار و ۶۹۰ کارت، بیشترین صدور کارت برداشت در میان بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور را داشته است و بانک‌های ملت، سپه و صادرات در رده‌های بعدی قرار دارند؛ از سویی دیگر بانک خاورمیانه با ۴۰ هزار کارت کمترین تعداد کارت برداشت را در شبکه بانکی صادر کرده است. لازم به ذکر است که تعداد کارت‌های برداشت صادره در تهران  ۴۰ میلیون و ۸۶۲ هزار و در سایر استان‌ها ۱۷۱ میلیون و ۹۷۶ هزار کارت اعلام شده است.

کارت اعتباری

بر اساس گزارش منتشره از سوی اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تا پایان اسفند ماه ماه بالغ بر ۴ میلیون و ۲۱۰ هزار کارت بانکی از نوع اعتباری در شبکه بانکی صادر شده که بانک ملی ایران با تعداد یک میلیون و ۳۳۹ هزار کارت بیشترین کارت اعتباری را در میان شبکه بانکی کشور صادر کرده است؛ لازم به ذکر است که مقایسه وضعیت تعداد کارت‌های اعتباری در اسفند ماه نسبت به ماه‌های گدذشه سال ۹۸ نشان می‌دهد که رشد بزرگی در تعداد این کارت‌ها رخ داده و تعداد کارت‌های اعتباری در آبان ماه که ۲ میلیون کارت بوده در پایان سال گذشته به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.بر اساس اعلام شبکه بانکی، در تهران ۹۰۲ هزار کارت اعتباری و در سایر استان‌ها ۳ میلیون و ۳۰۷ هزار کارت اعتباری تا پایان زمستان ۹۸ صادر شده است.

کارت خرید / هدیه

جدیدترین گزارش بانک مرکزی در خصوص کارت‌ها بانکی نشان از صدور بالغ بر ۸۷ میلیون و ۶۹۴ هزار و ۴۳۹ کارت خرید یا هدیه در سطح کشور توسط شبکه بانکی تا پایان اسفند ۱۳۹۸ دارد که بانک پارسیان با ۱۹ میلیون و ۶۶۲ هزار کارت خرید یا هدیه در صدر جدول قرار گرفته و توانسته تا از بانک‌های ملی ایران و ملت در زمینه کارت هدیه سبقت بگیرد؛ در تهران حدود ۴۱ میلیون و ۳۸۲ هزار کارت خرید یا هدیه و در سایر استان‌ها ۴۶ میلیون و ۳۱۱ هزار کارت بانکی صادر شده است که نشان از استقبال گسترده مشتریان شبکه بانکی در استان تهران برای صدور و استفاده از کارت خرید / هدیه دارد.

کارت‌های پول الکترونیک

گزارش بانک مرکزی در زمینه وضعیت تعداد کارت‌های بانکی صادره تا پایان سال ۹۸ حاکی از آن است که تعداد کارت‌های پول الکترونیک با رشد بسیار زیادی روبرو بوده است؛ در حقیقت، تعداد کارت‌های پول الکترونیک از یک میلیون و ۹۸۰ هزار کارت پول الکترونیک در آبان ماه به ۳ میلیون و ۹۶۳ هزار کارت تا پایان سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است؛ این گزارش نیز نشان می‌دهد که بانک ملی ایران در این بازار با رشد بزرگی روبرو بوده و توانسته تا از این بازار که سهمی نداشته با تعداد یک میلیون و ۹۸۱ هزار کارت از بانک ملت سبقت بگیرد و بیشترین کارت پول الکترونیک را در اختیار داشته باشد.

تعداد کارت‌های پول الکترونیک صادره در تهران ۷۴۹ هزار کارت و در سایر استان‌ها ۳ میلیون و ۲۱۴ هزار کارت عنوان شده است.

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: کارت بانکی بانک بانک مرکزی تا پایان اسفند ماه سایر استان ها تعداد کارت هزار کارت بانکی بانکی تا پایان بانک ملی ایران شبکه بانکی اسفند ماه سال کارت اعتباری اسفند ماه کارت برداشت میلیون کارت بانک مرکزی بانکی صادر سال گذشته پایان سال صادر شده بر اساس بانک ها سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۰۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟

اسکیمر در اصل کپی‌کردن کارت بانکی یعنی منتقل کردن تمامی اطلاعات کارت بانکی به تجهیزات الکترونیکی است. بر اساس این روش افراد با استفاده از تجهیزات اسکن اطلاعات کارت های بانکی را کپی برداری کرده و از این طریق محتویات حساب را تخلیه و یا به حسابی دیگر منتقل می کنند.

دستگاه اسکیمر، برای کپی‌برداری اطلاعات از روی نوار مغناطیسی که برروی کارت‌های عابربانک افراد وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجرمان حرفه‌ای با استفاده از غفلت سوژه و بهره مندی از نرم‌افزاری خاص، اطلاعاتی را که از طریق اسکیمر کپی‌برداری شده است را بر روی کارت عابر کپی‌رایت می‌کنند و بدین طریق می‌توانند اقدام به برداشت وجه نقد از حساب قربانی کنند. تجهیزات اسکن کارت‌های بانکی نیز بسیار ساده است و در وسائلی مانند قفل های الکترونیکی هتل ها که با کارت باز می شوند نیز وجود دارد و بنابراین دسترسی به آن آسان است.

این روش از کلاهبرداری طی یکی و دو دهه اخیر با فراگیر شدن معاملات از طریق کارت بانکی و حاشیه نشینی پول های کاغذی نقد بیشتر شده است و تقریباً در همه کشورها این مدل سرقت مشاهده می شود. بنابراین کلاهبرداری اسکیمری جایگزین جیب بری، کف زنی، سرقت از بانک و همچنین پول‌های تقلبی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا علت اصلی موفقیت روش کلاهبرداری اسکیمری را فرهنگ نادرست در استفاده از عابر بانک و کارهای بانکی دانست و گفت: عامل تعیین کننده فرصتی است که قربانی به دست سارقان و کلاهبرداران داده و اطلاعات حساب مالی خود را در اختیارشان قرار می‌دهد.

سرهنگ رامین پاشایی توضیح داد: مهم ترین بخش در کلاهبرداری اسکیمری بعد از کپی برداری از کارت عابربانک که به سادگی و با حواس پرتی انجام می شود، دسترسی به رمز کارت است که معمولان خودمان در اختیار آن ها قرار می دهیم. متاسفانه عمده مردم ما در خریدها و معاملات روزانه کارت عابربانک را برای تسویه حساب و پرداخت خدمات در اختیار فروشنده قرار میدهند که کاملاً امری اشتباه است.

وی ادامه داد: باید در زمان تسویه حساب و خرید کالا و خدمات، خریدار شخصاً کارت را در دستگاه قرار داده و رمز عبور خود را وارد کنند که با چنین اقدامی هیچگاه فردی نمی تواند از حساب بانکی شما به روش اسکیمری کلاهبرداری و سرقت کند. این روش پیشگیرانه است که نیازمند فرهنگسازی درست بهره برداری از کارت های بانکی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در توضیح بیشتر گفت: عمده کلاهبرداری اسکیمری توسط دستفروشان انجام ‌می شود که البته به این معنا نیست که تمامی این افراد کلاهبردار هستند. اما با این حال بیش از ۹۰ درصد کلاهبرداری اسکیمری گزارش شده توسط دستفروشان و فروشندگان مواد غذایی کنار خیابان به خصوص میوه فروشان انجام شده است.

به گفته سرهنگ پاشایی متاسفانه عمده خریداران از این افراد نیز برای تسویه کارت خود را در اختیار فروشنده قرار می دهند که می توانند در کسری از ثانیه از کارت شما کپی برداری کنند. سپس رمز را از شما طلب می کنند که باز هم به دلیل فرهنگ نادرست خریدار رمز کارت که جزو امنیتی ترین مسائل مالی است در کنار خیابان فریاد می زند. بنابراین این مدل کلاهبرداری تقریباً از غفلت و مدل استفاده ما از کارت های مالی نشات می‌گیرد.

دسترسی آسان به کارت خوان‌های اسکیمری

سرهنگ پاشایی درباره دسترسی کلاهبرداران به خصوص دستفروشان به تجهیزات کپ کارت گفت: عمده این دستگاه ها به صورت قاچاق به کشور وارد می شود اما می‌توان از تجهیزات لوازم خانگی مانند قفل‌های الکترونیکی و کارتی که در هتل‌ها استفاده می شود نیز به عنوان دستگاه اسکیمر استفاده کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه این تجهیزات به دلیل استفاده دوگانه در مراکز فروش تجهیزات الکترونیکی در دسترس است اما پلیس برای مدیریت این بخش نیز برنامه هایی دارد. البته نباید فراموش کنیم که بهترین و موثرترین شیوه همان پیشگیری است.

استفاده از نسل اول کارت بانکی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا همچنین یکی از مشکلات زیرساختی در کشور ما را استفاده از نسل نخست کارت‌های بانکی دانست و افزود: امروزه کارت هایی که به عنوان عابربانک در دستان ما است در بسیاری از کشورهای منسوخ شده و جای خود را به کارت های هوشمند داده است.

سرهنگ پاشایی افزود: استفاده از میکروچیپ ها یا همان تراشه های هوشمند موجب می شود که هرگونه کپی برداری از اطلاعات کارت غیرممکن شود. این کارت های هوشمند همچنین قابل تجمیع با کارت های هویتی مانند کارت شناسایی، گواهینامه، پایان خدمت با عابر بانک هستند تا هم در هزینه ها صرفه‌جویی شود و هم شهروندان با یک کارت تمامی فعالیت های روزمره خود را با جابه جایی یک کارت انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به دستگیری ۲۳ نفر در رابطه با اسکیمر در نوروز امسال در طرح سراسری پلیس فتا تاکید کرد: توسعه زیرساخت به همراه فرهنگ درست کاربری از کارت بانکی و همچنین هوشیاری از کمین سارقان و کلاهبرداران مالی می تواند تقریباً ریشه چنین مدل‌هایی از کلاهبرداری را ریشه کن کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش‌ خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت
  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • درباره کلاهبرداری به روش اسکیمر چه می‌دانید؟
  • اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند